Guest Tuomas

Transponderi luku?

7 viestiä aiheessa

Moi! Eli minkä perusteella lennonjohtajat antavat ilma alukselle transponderi luvun, vai heittävätkö he sen vaan nopalla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö Eurocontrol ne Brysselistä jakele, sen tarkempaa tietoa ei mulla ole... joku joka tietää niin saa jatkaa tästä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aluelennonjohdoilla on käytettävissään tietty heille määritelty koodiavaruus, josta selvityspyynnön yhteydessä annetaan koneelle joku vapaana oleva tietokoneen toimesta. Lisäksi koodeja on jaettu jonkun verran suoraan kentille paikallislentoja varten (esim. sotilastoiminta). Oulussa on käytettävissä "jopa" 3 omaa koodia, jos nyt välttämättä haluaa saada hienon labelin siihen tutkan ruudulle näkyviin :). Koodejahan on loppujen lopuksi olemassa vain 4096 kpl (neljä numeroa 1-7), joten niitä on aika rajallinen määrä. Viereisille ja muutenkin läheisille aluelennonjohdoille ei tietysti ole annettu samoja koodeja käyttöön. Jos koodit loppuvat kesken niin niitä voi lainata lisää naapurin puolelta, vaikkapa Ruotsista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkentakaa, jos olen väärässä mutta olen kuullut sellaisenkin jutun, että kansainvälisillä lennoilla tutkakoodi saattaa vaihtua. Eli sama koodi ei ole matkan alusta matkan loppuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kansainvälisillä lennoilla tutkakoodi saattaa vaihtua. Eli sama koodi ei ole matkan alusta matkan loppuun.

Juu, kyllä. Esim. Venäjän suunnasta ylilentäville koneille jaetaan poikkeuksetta uusi koodi FIR:n rajalla Suomeen tultaessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkentakaa, jos olen väärässä mutta olen kuullut sellaisenkin jutun, että kansainvälisillä lennoilla tutkakoodi saattaa vaihtua. Eli sama koodi ei ole matkan alusta matkan loppuun.

Atlantin ylittävillä ainakin vaihtuu vähän pakosta kun kaikki laittaa tietyn ajan jälkeen(olikohan 30min) tutkayhteyden loppumisesta koodiksi 2000 ja sitten Euroopassa/Canadassa/Jenkeissä/Etelä-Amerikassa jaellaan uutta koodia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö Eurocontrol ne Brysselistä jakele, sen tarkempaa tietoa ei mulla ole... joku joka tietää niin saa jatkaa tästä...

Kaipaat näemmä tietoa ihan siinä kuin ketjun aloittajakin... ;) Ei Eurocontrolilla ja koodeilla ole minkään valtakunnan tekemistä toistensa kanssa, kun EC:stä jotain jaellaan niin slotteja!

Janne: koskas Oulussa on alettu tutkaa katsella...? ;)

Jos ilma-alus on varustettu transponderilla, käytetään koodia 2000, ellei erillistä koodia ole määrätty. Tästä johtuen koodia 2000 näkee usein VFR-aluksilla, niille kun on harvemmin tarkoituksenmukaista määrätä erillistä koodia (miksi?). Tästä poiketen - siis ellei erillistä koodia ole määrätty - sotilasilma-alukset käyttävät koodia 3000 ja rajavartiolaitoksen lennot koodia 3001.

Laiton puuttuminen ilma-aluksen kulkuun ilmoitetaan koodaamalla 7500, radioyhteyshäiriö 7600 ja ilma-aluksen hätätilanne 7700. Lisäksi tietyt vakiolennot (esim. Medi-Heli, hyppykoneet) saattavat saada tietyn vakiokoodin, joka irroitetaan ao. aluelennonjohdon käytössä olevasta koodisarjasta. Muut koodit tulevat lennonjohtojärjestelmän kautta, kuten Janne sanoikin. Tarkoitushan on vain saada tietty lentosuunnitelma täsmäämään transponderikoodin kanssa, jolloin mm. tutkanäytölle saadaan tietyn koodin sijaan kutsumerkki, ilma-aluksen tyyppi yms. tietoja.

Maailma on jaettu vyöhykkeisiin, jonka sisällä tietyt koodisarjat ovat käytössä. Tällä pyritään estämään kahden saman koodin esiintyminen vastuualueilla (mahdolliset tunnistusongelmat). Tästä johtuen koodeja joudutaan joskus vaihdattamaan. Yhteistyösopimusten mukaan Tampere ACC vaihtaa kaikkien Venäjältä kautta tulevien koodit (pl. Tampere FIR:iin laskeutuvat) joka tapauksessa.

Siinä tuo noin pähkinänkuoressa...

JLa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään