Juhani Aaltonen

Jakovlev 40,42

49 viestiä aiheessa

Pitäneekö paikkansa vanha tietomuistoni, että ainakin alkusarjojen yksilöissä olisi käytetty siivissä puurakenteita?  Jussi EFJY. (korj.edell.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäilen kyllä vahvasti, että Jak-42:ssa olisi ollut puurakenteita, on sen verran modernikone. Jak-40:ssä se saattaisi olla mahdollistakin protoissa, olihan esim. Fokker F.27 protossakin puurakenteita...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha K. vastasit mukavasti. Protoissa toki voidaan käyttää eril.materiaaleja, mutta muistelen, että niissä alkupään 40:ssä olisi todella ollut puuta siipirakenteissa. Näitä Jakovlevjeja kovasti kauppasivat meillekin kekkos ja nauvostoaikaan!  Silloin kun tumppiysejä hommattiin käytettyinä Jaappanista. Onneksi Finskillä varmaan hypittiin ajatuksesta tasajalkaa ja nyrkit puristuksessa! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juha K. vastasit mukavasti. Protoissa toki voidaan käyttää eril.materiaaleja, mutta muistelen, että niissä alkupään 40:ssä olisi todella ollut puuta siipirakenteissa. Näitä Jakovlevjeja kovasti kauppasivat meillekin kekkos ja nauvostoaikaan!  Silloin kun tumppiysejä hommattiin käytettyinä Jaappanista. Onneksi Finskillä varmaan hypittiin ajatuksesta tasajalkaa ja nyrkit puristuksessa! :)

 

Näinhän se saattoi olla. Ne tumppiysit tuli kylläkin Kanadasta, sittemmin nelikymppiset Japanista. Ahti Karjalainen oli kai ehtinyt asiantuntevasti neukkujen kanssa sopia, että Tu-134:ia ja Jak-40:iä hankitaan Finnairille. Kuulin, että Jakille oli jo reittikin valmiina: Helsinki - Mikkeli (tankkaus) - Lappeenranta (tankkaus) - Viipuri (tankkaus) - Leningrad (peruskorjaus). Kotomaisen nimenkin olivat jo pelille keksineet: Yök-40 Tankero. Liekö poliitikkojen puuhastelut vauhdittaneet käytettyjen ysien hankintaa, kuten tuolloin vihjailtiin, ehkä joku sisäpiiriläinen osaa kommentoida?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se Kanadakin toki amerikassa mutta Finnairille koneet tuli jenkkeistä.

 

Parin yssykän rekkareita ennen ja jälkeen täällä olon. Noista lienee LYC ja LYD ovat edelleen käytössä.

 

OH-LYA lyhyt historia:

 

CF-TLD Air Canada

N13614 Southern AW

OH-LYA Finnair

G-BMAI British Midland

G-BMAI Intercontinental Colombia

XA-SXS TAESA lsd

 

OH-LYB:

 

CF-TLC, N1792U, OH-LYB, G-BMAH, HK-4056X

 

OH-LYC:

N9684Z, CF-TLB, N13699, OH-LYC, N85AS, N500ME, 5Y-XXB

www.airliners.net/open.file/1095298/M/

 

OH-LYD:

CF-TLE, N15335, OH-LYD, N25AS, N600ME, 5Y-XXA

www.airliners.net/open.file/1119097/M/

 

OH-LYE:

N946L, OH-LYE, N930RC

CF-TLC, N1792U, OH-LYB, G-BMAH

 

jk

 

PS. meni hiukan kauaksi Jakolevin tapauksista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se saattoi olla. Ne tumppiysit tuli kylläkin Kanadasta, sittemmin nelikymppiset Japanista. Ahti Karjalainen oli kai ehtinyt asiantuntevasti neukkujen kanssa sopia, että Tu-134:ia ja Jak-40:iä hankitaan Finnairille. Kuulin, että Jakille oli jo reittikin valmiina: Helsinki - Mikkeli (tankkaus) - Lappeenranta (tankkaus) - Viipuri (tankkaus) - Leningrad (peruskorjaus). Kotomaisen nimenkin olivat jo pelille keksineet: Yök-40 Tankero. Liekö poliitikkojen puuhastelut vauhdittaneet käytettyjen ysien hankintaa, kuten tuolloin vihjailtiin, ehkä joku sisäpiiriläinen osaa kommentoida?

 

Finnairin silloinen pääjohtaja Gunnar Korhonen totesi jossain lehtihaastattelussa myöhemmin eläkkeellä ollessaan ja CCCP:n hajottua uransa suurimman saavutuksen olleen noitten idän ihmeitten torjumisen. Poliittinen paine oli ilmeisesti ollut todella kova.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen lähes sata varma, että niissä Jak-40 koneissa mitä Finnairille tosissaan kaupattiin ei ollut puuosia siivissä. Omasta hyllystä löytyy mm. englannin kieleinen Jak-40 esittely-/myyntikansio, ja siinä ei ole mitään viitteitä puuosiin. Ja Jak-42 on sitten ihan eri kone, ja tuskin sen suunnitteluaikana on enää käytetty puuta liikennekoneiden rakenteessa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ollut ihan varma, kuuluuko tänne vai historian palstalle...aloitetaan täältä :laugh:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä mainos oli Ilmailu-lehdessä 11/1973, jossa käsiteltiin mm. Finnair 50v-aihetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A vot! Vieläkö näitä saa uutena, haluamaansa väriin?

 

Ostaisin yhden... ;D

 

Osta käytetty. Nyt niita saa alle TAWSin hinnan :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JAK-40:ä kävi Finnairin ryhmä oikein paikanpäällä tutkimassakin (kutsusta). Olihan se kieltämättä erikoinen kone; 1 moottori per 10 matkustajaa. Jotenkin jäi mieleeni erään mukana olleen kolleegani kommentti: "Näytti lähempää katsottuna kyläsepän takomalta..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jak 40 kävi myös Suomessa koelennettävänä. Eivät löytäneet sille sopivaa käyttö Suomessa. Sinällään kone sopinee siihen tarkoitukseen mihin se on aikanaan Neuvostoliitossa suunniteltu. Se että lentokone ei sopinut maailman suurimman Kekkoslovakialaisen lentoyhtiön käyttöön, ei tee lentokonetyypistä huonoa tai epäonnistunutta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kuitenkin tulee mieleen, että onneksi Gunnar-setä piti päänsä ja osti DeeCee ysejä. Tässä muutama YAK-40K kabiinikuva. Kuvat vuodelta 2006 Semipalantisk - Almaty väliltä. Hieno pulkka, ei siinä mitään, mutta kuitenkin..

 

Matkatavarat  kulkevat kätevästi kabiinin puolella, ei siinä mitään erillistä ruumaa tarvita.

[ attachment removed ]

 

Saniteettitilat 1. Ahdasta olla.

[ attachment removed / expired ]

 

Sanitettitilat 2.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin kuitenkin tulee mieleen, että onneksi Gunnar-setä piti päänsä ja osti DeeCee ysejä. Tässä muutama YAK-40K kabiinikuva. Kuvat vuodelta 2006 Semipalantisk - Almaty väliltä. Hieno pulkka, ei siinä mitään, mutta kuitenkin..

 

Näin oli varmasti hyvä, Korhosen vastustus lienee ollut ratkaiseva. Muistan tuolloin 1970-luvun puolivälin paikkeilla liikkuneen huhun, että jos yleiset ja kauppapoliittiset syyt kuitenkin vaativat Jak 40-koneiden ostamista, niin niillä voitaisiin ehkä korvata Convairit kotimaan liikenteessä ja niiden muutaman Jakin sijoituspaikaksi voisi tulla Kuopio. Sieltä käsin ne voisivat lentää poikittaisreittejä ja pistäytyä pikaisesti muutaman kerran päivässä Helsingissäkin, mutta olisivat kuitenkin pääosin poissa Helsingistä Finnairin imagoa rasittamasta.

Malmille järjestetty Jakin myynti/esittelylento kaikkine ongelmineen (muistaakseni kone seisoi muutaman päivän platalla odottaen jotakin teknistä ongelmanratkaisua) taisi osoittaa idänkaupasta vastaaville poliitikoillekin, ettei Jak 40 ollut aivan vielä valmis länsimaiseen aikataulunmukaiseen operointiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gunnar Korhosen tiedonantoa siteerattiin Hesarissa, muistaakseni joulukuun alussa 1979. Korhonen sanoi, että Finnair ei harkitse moneen vuoteen minkään uuden konetyypin hankkimista. Tuosta hetkestä kului pari viikkoa, niin Icelandairin kanssa tehtiin kaupat kahdesta käytetystä Fokker F.27-200 koneesta. Todettiin, että F.27 ei ollutkaan uusi konetyyppi, vaan vanha. Totta oli siis puhuttu.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Matkatavarat  kulkevat kätevästi kabiinin puolella, ei siinä mitään erillistä ruumaa tarvita.

 

 

Saniteettitilat 1. Ahdasta olla.

 

 

Ei jessus... Miten uskalsit mennä tuollaisen katiskan kyytiin? ;) Nuo ns. saniteettitilat ovat lähinnä vitsi, enkä viitsi edes arvailla mitä kaikkia pöpöjä siellä pyörii...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatavarat  kulkevat kätevästi kabiinin puolella, ei siinä mitään erillistä ruumaa tarvita.

 

 

Sitten ei voi sääntöjen mukaan edes matkalaukussa olla mukana puukkoa tms kaappaus/terrorimateriaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmille järjestetty Jakin myynti/esittelylento kaikkine ongelmineen (muistaakseni kone seisoi muutaman päivän platalla odottaen jotakin teknistä ongelmanratkaisua) taisi osoittaa idänkaupasta vastaaville poliitikoillekin, ettei Jak 40 ollut aivan vielä valmis länsimaiseen aikataulunmukaiseen operointiin.

 

Löytyyköhän tuosta mistään maailman arkistosta kuvaa? Olisi mielenkiintoista nähdä kuva YAK-40:stä Malmin platalla.

 

Ei jessus... Miten uskalsit mennä tuollaisen katiskan kyytiin? ;) Nuo ns. saniteettitilat ovat lähinnä vitsi, enkä viitsi edes arvailla mitä kaikkia pöpöjä siellä pyörii...

 

Usko tai älä, mutta tuo puolitoistatuntinen lento oli mukavampi kuin menomatka yöjunalla kolmannessa luokassa makuupaikalla  ;D

 

Sitten ei voi sääntöjen mukaan edes matkalaukussa olla mukana puukkoa tms kaappaus/terrorimateriaalia.

 

Näinhän se on, mutta ehkä Kazakstanissa kotimaan lennoilla tulkitaan lakia eri tavoin.. Minä tosin matkustin käsimatkatavaroilla, niin ei ollut puukkoja mukana. En tiedä miten olisivat toimineet jos matka-askissa olisi ollut vaikkapa linkkari ja korkkiruuvi? Vaikka toisaalta, kuka tuon nyt haluaisi edes kaapata. Kabiinimiehistö (yli-ikäinen vetyperoksidiblondi) ryysäsi heti nousun jälkeen ohjaamoon lukkojen taakse tupakoimaan. Savu tulvi ohjaamon oven saumoista kabiinin puolelle. Jossain vaiheessa hän tuli palvelemaan matkustajia, jakoi jokaiselle pehmeät muoviset kertakäyttömukit käteen ja kaatoi niihin kivennäisvettä (joka sinänsä oli hyvälaatuista). Sitten tämä palveluammattilainen lukitsi itsensä takaisin ohjaamoon ja taas tuprusi tupakin savua ohjaamon oven raosta. Vähän ennen laskua Almatyyn hän sitten sipsutti istumaan emon jumpparille takaovelle. Ehkä yksi mielenkiintoisimmista lentomatkoistani. Mutta kaikesta huolimatta ei tuolla pelottanut. Meininki oli outoa mutta jotenkin tuli sellainen fiilis, että tiesivät mitä tekevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blondilla ei välttämättä ollut palvelutehtävää ollenkaan. Hän oli ilmeisesti kabiinin turvahenkilö, jonka tehtävänä oli avata takaovi tarvittaessa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekniikan Maailma n:o 10/1975 sisältää muutaman sivun "Kiistelty kulkuneuvo" nimisen Ossi Linforsin kirjoittaman jutun Yak-40:stä ja sen suomen vierailusta. Kolme kuvaa Yak:sta Suomessa esittelymatkalla, jollakin kentällä, jutusta löytyy. Yhden kuvan tekstissä lukee: Mikäli suomalaisten kiinnostus matkustamiseen olisi yhtä laajaa kuin halu tutustua Jakkiin ilmailunäyttelyssä..." eli voiko tuosta sanasta "ilmailunäyttelyssä" ja jutun julkaisu vuodesta päätellä kenttää, missä tapahtuma on ollut? Joku varmaan täällä foorumilla tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä lisäystä, olisi pitänyt lukea tarkemmin. Yhdessä kuvista puhutaan "viime kesänä" eli olisikohan kyseessä  vuosi 1974? Koska lehti on julkaistu 1.6.1975

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään