Hannu Niemi

Jassit maissa paineiden takia

24 viestiä aiheessa

Tämä kuulostaa huikka oudolta

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012013115146632_ul.shtml

 

Meillä ainakin korkeusmittarissa on semmoinen nuppi, jolla referenssipainetta pääsee muuttamaan :)

 

Ja jotenkin muistelisin että nopeuskin mitataan (ainakin alisoonisilla alueilla) Ptot-Pstat, joka on tavallaan paineen mukaan itsekalibroituva...

 

Kuulostaa, että joku ottaa todella varman päälle :) Tuskin paineet sentään kovin monia ilmakehiä ovat :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä ainakin korkeusmittarissa on semmoinen nuppi, jolla referenssipainetta pääsee muuttamaan :)

 

Eiköhän Gripenistäkin vastaava löydy. Kuitenkin jos verrataan vanhempaan tuotantoon, niin Drakenissa tuon nupin säätövara on 950-1050. Ja sitten kun paineita katsotaan niin pääosin Ruotsissa mennään rajoilla, paikoitellen yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan tuossa kyse siitä, että suunnittelussa ei olisi otettu huomioon näin korkeaa ilmanpainetta? Gripenhän on varsin pitkälle tietokoneohjattu järjestelmä, ja tällainen suunnitteluparametrien ulkopuolinen tilanne voisi mahdollisesti aiheuttaa pahojakin ongelmia.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja kun samaan aikaan on hyvin matala lämpötila, jolloin ei välttämättä löydy tietojärjestelmissä laskentamalleja joissa olisi sekä näin korkea paine ja samalla matala lämpötila, jotta kone osaisi laskea oikeat nopeudet, korkeudet etc. Ja ei tiedetä, mitä tapahtuu, kun laskenta menee mallinnettujen alueiden ulkopuolelle. Ja tämän päivän tilaanhan liittyy myös se poikkeus, että kun mennään ylöspäin, paine laskee, mutta lämpötila nousee (jonkin matkaa maanpinnasta), joka on std ilmakehämallin vastainen. Tästäkin laskentamallit voivat mennä sekaisin, kun ollaan annettujen alueiden ulkorajoilla. Jostain sellaisesta on varmaan kyse. Tosin ihmetyttää, että tällaista tilannetta ei olisi huomioitu suunnittelussa, kun koneen kuitenkin pitää lentää pohjoisessa, siis kylmässä. Ja korkeimmat ilmanpaineet esiintyvät juuri kun ilma on tosi kylmää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JASå... Eix nykyisellä tietsikka-aikakaudella vois kehittää sellaisen QNH-knupin, jossa ilmanpaineen vois naputella numerosarjana ja laskin hoitaisi loput? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoja ilmanpaineongelmia on ollut takavuosina myös MD80 kaluston kanssa. Baroasetus meni tappiin.

 

jk

Eiköhä tuo 1050 ole vieläkin rajana busseissa ja empuissa? Ja siis ylipäänsä kaikissa samojen instrumennttivalmistajien laitteissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuudessa asiaa voisi helpottaa, ainakin siviilipuolella, jos viranomainen hyväksyisi (=vaatisi) laitteet suuremmalla QNH-asetusskaalalla. Outoa, ettei näin ole vielä tapahtunut, onhan näitä paineita ollut jo kymmeniä vuosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Meillä ainakin korkeusmittarissa on semmoinen nuppi, jolla referenssipainetta pääsee muuttamaan :)

 

 

Kyllä vaan viikonloppuna loppuivat numerot meidänkin koneesta (QNH 1055), mutta säätö riitti juuri siihen, että saatiin peltokentän korkeus mittariin. Viikolla oli sitten 1060, jolloin ei olisi säätö enää riittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuudessa asiaa voisi helpottaa, ainakin siviilipuolella, jos viranomainen hyväksyisi (=vaatisi) laitteet suuremmalla QNH-asetusskaalalla. Outoa, ettei näin ole vielä tapahtunut, onhan näitä paineita ollut jo kymmeniä vuosia.

 

Kaikkein alhaisimmat ilmanpaineet mitataan yleensä trooppisissa hirmumyrskyissä ja tornadoissa. Korkein Suomessa mitattu ilmanpaine on 1066 hPa Helsingissä 22.1.1907 ja matalin 940 hPa Rauman Kuuskajaskarilla 27.2.1990.

 

Maapallon korkeimmat ilmanpaineet on mitattu Siperiassa, jossa se on ollut suurimmillaan 1083 hPa. Alimmat ilmanpaineet merenpinnan tasolla liittyvät trooppisiin hirmumyrskyihin, joiden aikana ilmanpaine on alimmillaan ollut 870 hPa.

 

Nythän on sanottu, että olisi 40 vuoteen voimakkain korkeapaine.

 

Wikipedia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän on sanottu, että olisi 40 vuoteen voimakkain korkeapaine.

 

Wikipedia

 

Saattaa olla, mutta kyllä 1980/1990-luvuilla oli jo paineita, jotka ylittivät QNH-asetusmahdollisuudet Finnairin koneissa. Sillähän ei ole niin väliä, paljonko ylittyy, kunhan vaan ylittyy, eikä skaalat riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevaisuudessa asiaa voisi helpottaa, ainakin siviilipuolella, jos viranomainen hyväksyisi (=vaatisi) laitteet suuremmalla QNH-asetusskaalalla. Outoa, ettei näin ole vielä tapahtunut, onhan näitä paineita ollut jo kymmeniä vuosia.

 

Tuohon olisi syytä lisätä, että tuollainen vaatimus voisi onnistua kohdistettuna vain uusien koneiden uusiin korkeusmittareihin. Jos yht'äkkiä alettaisiin vaatia vanhojenkin mittareiden vaihtamista uusiin niin tuskin saisi paljon tälläkään palstalla kannatusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon olisi syytä lisätä, että tuollainen vaatimus voisi onnistua kohdistettuna vain uusien koneiden uusiin korkeusmittareihin. Jos yht'äkkiä alettaisiin vaatia vanhojenkin mittareiden vaihtamista uusiin niin tuskin saisi paljon tälläkään palstalla kannatusta.

 

Asia on varsin monitahoinen. Riippuen koneen korkeusmittausarkkitehtuurista, kysymys voi koskettaa näyttöä, air data-laskinta tai niiden yhdistelmää. Laskimen puolella kysymys voi koskea anturia, softaa, tai molempia. Mittaritaulun puolella kysymys voi olla näytön tai valitsimen mekaanisesta muuttamisesta, tms. Näistä asioista riippuen, muutos voi olla helppo tai vaikea, halpa tai kallis. Yleensähän ilmailuun liittyvät asiat ovat kuitenkin muuta kuin helppoja ja halpoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin ilmapuolustuksessa paljastui maanantaina yllättävä aukko. Pohjoisessa Norlannin läänissä toimiva F21-yksikkö joutui perumaan laajan ilmasotaharjoituksen, koska JAS Gripen -hävittäjien useat mittarit antoivat virheilmoituksia.

 

Kentän pinnalla oli kylmä ja kaunis sää - ja 1057 hehtopascalin (hPa) ilmanpaine. Näin kovaa korkeapainetta Norlannissa ei ole koettu 40 vuoteen. Paine oli niin korkea, ettei Jas-hävittäjien mittauslaitteita voitu kalibroida.

 

- Kyse on muun muassa korkeusmittarista ja nopeusmittarista, lentueen päällikkö Mats Hakkarainen sanoi Norrbottenskuriren-lehdelle.

 

tekniikka&talous

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin aikoja sitten, kun 1050 hPa ylittyi, eikä QNH-nuppi riittänytkään, Finnair käytti QNH:n asemesta QFE:tä (oliko tuo nyt sitten 1980- vai 1990-luvulla ekan kerran, en muista).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin aikoja sitten, kun 1050 hPa ylittyi, eikä QNH-nuppi riittänytkään, Finnair käytti QNH:n asemesta QFE:tä (oliko tuo nyt sitten 1980- vai 1990-luvulla ekan kerran, en muista).

 

Niin ei tuokaan paljoa auta, kun kenttä on lähellä merenpinnan korkeutta. Esim. lähikentistä  Pietari, jossa paikalliset käyttävät QFE:tä ja me QNH:ta. Ero on 3hPa. Eli QFE voi olla myös yli 1050. Toisaalta eihän se ole ongelma nykyaikaisissa koneissa, joissa säätövara on yli 1080 hPa:ta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut, esim. MIG piloottien sanovan laskuun tullessa; " telineet , paineet"  ::)

 

Ja sitten oli tämä yksi valitettava DK joka kukistui 90-luvulla Tikkakoskella metsää parturoiden.. Paineiden muistaminen olisi pelastanut. :/

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ei tuokaan paljoa auta, kun kenttä on lähellä merenpinnan korkeutta. Esim. lähikentistä  Pietari, jossa paikalliset käyttävät QFE:tä ja me QNH:ta. Ero on 3hPa. Eli QFE voi olla myös yli 1050. Toisaalta eihän se ole ongelma nykyaikaisissa koneissa, joissa säätövara on yli 1080 hPa:ta ;)

 

Tosi on; tuolloin oltiin vain vähän yli 1050, muistamatta enää tarkkaa lukua esim. Hki-Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään