Pasi Pirttikoski

JK-271 Ruotsissa

3 viestiä aiheessa

Lapin sodan aikana pari suomalaista konetta teki pakkolaskun Ruotsiin. Ju-88 tunnukseltaan JK-271 teki pakkolaskun maaliskuussa 1945 Kiirunaan. Kone meni nokalleen ja sen molemmat potkurit vaurioituivat. Kone lensi takaisin Suomeen vasta toukokuussa.

 

Nyt eräs ruotsalainen kyseli minulta, että ketkä koneen korjasivat ja mistä varaosat (mm. potkurit) tulivat? Veikkasin, että meikäläiset lähettivät korjausporukan osat mukanaan, mutta lupasin kysellä ja selvitellä asiaa, joten .... löytyisikö palstalaisilta lisätietoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin Jaakko Alakulpin kirjasta Lapin Ilmailuhistoria I sekä Matti Hämäläisen kirjasta Pommituslentolaivue 46 tuon JK-271:n tapauksen 15.3.1945. Kummassakaan ei ole mainittu mitään tarkempaa korjauksesta. Molemmissa kirjoissa on muuten hyvin selostettu tapaus kuvan kera (JK nokallaan). Hämäläinen mainitsee, että JK-271:n miehistö internoitiin, mutta tuotiin amerikkalaisella kuljetuskoneella Kemiin jo muutaman päivän kuluttua. Kone jäi seisomaan kentän laidalle muutamaksi kuukaudeksi, kunnes korjattuna lennettiin takaisin Kemiin. Pakkolaskun syynähän oli polttoaineen loppuminen.

 

Jo aiemmin samassa kuussa, eli 7.3.1945 toinen kone eli Dornier DO 17Z DN-55 laski Kiirunaan samasta syystä, eli polttoaine vähissä. DN-55 tankattiin ja se lensi takaisin heti Kemiin. Välilaskuoikeudesta tai tämän sallimisesta oli salaisesti sovittu helmikuussa Suomen sotilasasiamiehen (majuri Ek) ja Ruotsin pääesikunnan päällikön (kenraali Ehrensvärd) kanssa.

 

On siis luultavaa, että Junkersin osat, korjausporukka ja miehistö tuli Suomesta kuten veikkaat, viitaten em. sopimuksen luonteeseen.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään