Marko Einamo

100 LL ylitti 3 eur litrahinnan 1.2.2012

203 viestiä aiheessa

Täytyy vetää rasti kirjaan 1.2.2012 ylitti Malmilla 100 LL hinta ensimmäisen kerran 3 eur/litra rajan. Paluusta 2 alkaviin hintoihin tuskin tarvitsee haikailla.

Seuraavaksi tarvitsee jännätä koska huviverollinen JET A1 menee yli 2 eur.

1.2.2012 Malmilla verollinen

100 LL 3,101 eur/lit

JET A1  1,9445 eur/lit

t:Marko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt viimeistään olisi SIL:n ja AOPA Finlandin syytä mennä keskustelemaan Valtiovarainministeriön kanssa polttoaineveron jopa poistamisesta 100LL:stä. Uskon että myös Trafi-Ilmailu antaisi tukensa nyt, kun siellä vihdoin on kunnon mies ja ilmailija johdossa. Eihän pitkien välimatkojen Suomi hyödy siitä mitään, että se puoli ilmailua, joka kasvattaa uusia ammattilentäjiä ja ilmailualan yrityksiä, näivettyy maan tasalle.

Terveisiä vain Kaamospäiville ja AOPA Finlandin ensiesiintymiselle, jossa rskaan sarjan kansinvälisiäkin johtajia läsnä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt viimeistään olisi SIL:n ja AOPA Finlandin syytä mennä keskustelemaan Valtiovarainministeriön kanssa polttoaineveron jopa poistamisesta 100LL:stä. Uskon että myös Trafi-Ilmailu antaisi tukensa nyt, kun siellä vihdoin on kunnon mies ja ilmailija johdossa. Eihän pitkien välimatkojen Suomi hyödy siitä mitään, että se puoli ilmailua, joka kasvattaa uusia ammattilentäjiä ja ilmailualan yrityksiä, näivettyy maan tasalle.

Terveisiä vain Kaamospäiville ja AOPA Finlandin ensiesiintymiselle, jossa rskaan sarjan kansinvälisiäkin johtajia läsnä.

En oikein usko noiden ammattilentäjä ja huoltovarmuus (ei esitetty tässä) argumenttien pätevyyteen. Poliittisten päättäjien tietoisuuteen tulee saattaa se tosiasia, että harrastuksemme kaikissa muodoissa on melko tavallisten palkansaajien paljon vapaaehtoistyötä sisältävää toimintaa, joka kasvattaa itsensä kehittämiseen, vastuunkantoon sekä suht' päihteettömään elämäntapaan. Näistä ja muista argumenteista saattaa olla enemmän hyötyä kuin vetoaminen suhteellisen vähälukuiseen uusien ammattilentäjien määrään. Suomessa taidetaan vuodessa Valtion varoin kouluttaa enemmän savenvalajia kuin Valtion ja omarahoitteisia pilotteja.

Toivotan kuitenkin onnea ja menestystä edunvalvontatyöhön ihan kaikilla argumenteilla.

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt teen periaatepäätöksen että en enää lennä sellaisilla koneilla joiden tankissa on 100LL:ää mutta ei, en lopeta PPL lentämistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hurjia hintoja. Puhtaasti spekuloiden, koskahan hintojen vaikutus alkaa näkyä onnettomuustilastoissa, kun ei lentotuntumaa päästä pitämään riittävän usein yllä vaan lennetään vain satunnaisesti, kun budjetti sen sallii.

Hintojen korotus puree kyllä ensisijaisesti tavallista harrastajaa, koska kaupallisten lentokoulujen kustannukset katetaan ainakin osittain nostamalla kurssin hintoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmailun osalta 100 LL:stä perittävät verot ovat valtiolle täysin merkityksettömiä ja verojen kerääminen/palauttaminen anomusten kautta koulutuksen, hinausten ym. osalta, työllistää valtion virkamiehiä hyötyyn nähden liikaa.  Olisi sekä valtiolle, että ilmailulle  win-win tilanne, että 100 LL:n veroista päästäisiin eroon.  ...mutta kun EUssa nämä verot on päätetty laittaa voimaan kaikissa EU-maissa, niin eihän Suomi ainakaan lähde asiaa ajamaan...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmailun osalta 100 LL:stä perittävät verot ovat valtiolle täysin merkityksettömiä ja verojen kerääminen/palauttaminen anomusten kautta koulutuksen, hinausten ym. osalta, työllistää valtion virkamiehiä hyötyyn nähden liikaa.  Olisi sekä valtiolle, että ilmailulle  win-win tilanne, että 100 LL:n veroista päästäisiin eroon.  ...mutta kun EUssa nämä verot on päätetty laittaa voimaan kaikissa EU-maissa, niin eihän Suomi ainakaan lähde asiaa ajamaan...?

Päättääkö EU myös lvv (vai miksi sitä tänään kutsutaan,alv) veloituksen?

Ruotsissa sitä ei veloiteta yksityislentäjiltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt viimeistään olisi SIL:n ja AOPA Finlandin syytä mennä keskustelemaan Valtiovarainministeriön kanssa polttoaineveron jopa poistamisesta 100LL:stä.

Minun olisi erittäin vaikea hyväksyä sitä, että harrastelentäjät lentäisivät verottomalla bensalla samalla kuin työmatka-autoilijat maksavat täydet verot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun olisi erittäin vaikea hyväksyä sitä, että harrastelentäjät lentäisivät verottomalla bensalla samalla kuin työmatka-autoilijat maksavat täydet verot.

Harrastelentäjät voivat nytkin lentää kevyesti verotetulla moottoripolttoöljyllä, kunhan eivät käytä yleisiä teitä. Samoin edellytyksin myös sinä saat käyttää sitä työmatkoihisi. Ei olisi ongelma asettaa 100LL:n kohdalle samaa vaatimusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän se olisi uusi asia. Niin on ollut ennenkin. Harri on sitä paitsi ihan oikeassa. 100LL:n tuoma lisä valtion kassaan on merkityksetön, luultavasti menee miinuksen puolelle viranomaisbyrokratian käsittelyissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki, koskaan, ikinä, aina, itkupotkuraivari, ...

Koskahan lentobensiini lienee ollut Suomessa verotonta, jos koskaan? Lupaatko samalla, että autobensassa on nyt sitten "täydet verot" eikä korotusvaraa enää ole?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...Olisi sekä valtiolle, että ilmailulle  win-win tilanne, että 100 LL:n veroista päästäisiin eroon.

Näin ei varmasti tule tapahtumaan sillä se olisi kulloinkin virassa olevalle liikenne -ja valtiovarainministerille poliittinen itsemurha. Kuvitelkaa IL lööppi:

"YKSITYISLENTÄJILTÄ POISTETAAN POLTTOAINEVERO! Näin porhot hyötyvät"

On aivan se ja sama mikä on veron osuus valtiolle sekä se että useimmat yksityislentäjät ovat ihan tavallista sakkia. Se ei paina mitään kun asia saatetaan "tavallisen kansan" tietoisuuteen.

Ei sen puoleen, se olisi kyllä mukava asia jos tuo vero poistettaisiin :).

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maksaako veneilijä moottoripetroolista polttoaineveron?

Työmatkat veneeellä verotta. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Koskahan lentobensiini lienee ollut Suomessa verotonta, jos koskaan?

Kun aloitin ilmailun v.-92 ei lekobensassa veroja ollut ja se oli selvästi halvempaa kuin autobensa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maksaako veneilijä moottoripetroolista polttoaineveron?

Työmatkat veneeellä verotta. :laugh:

Nykyään pitää tankata verollista autodieseliä. Joku vuosi takaperin pystyi ajamaan vielä moottoripolttoöljyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nykyään pitää tankata verollista autodieseliä. Joku vuosi takaperin pystyi ajamaan vielä moottoripolttoöljyllä.

Hyvä,ei tarvitse kenenkään voida pahoin että joku voisi ajella verottomalla p-aineella.

Eikö suomessa ole edes yritetty että saisi 100LL ilman alv:tä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pystytkö mitenkään ymmärtämään sitä että minä en ole maksanut 17 vuoteen centtiäkään polttoaineveroja autoilustani?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt viimeistään olisi SIL:n ja AOPA Finlandin syytä mennä keskustelemaan Valtiovarainministeriön kanssa polttoaineveron jopa poistamisesta 100LL:stä.

Ja jos keskustelut ei tuottaisi toivottua tulosta niin käyttöön pitää ottaa kovemmat keinot. SIL: ja AOPA:n suosituksesta lopetetaan koko maassa palo ja SAR lennot kunnes verot on poistettu. Antaa metsien palaa, se lisää luonnon monimuotoisuutta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

C172 kuluttaa 32 litraa/h *3eur/litra = Tunnin lauantain ilmailukierroksen polttoaineet on 96 eur mutta mitäpä tässä ei harrastuksesta maksaisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh huh ...  :thmbdn:

Mä olen varma, että jos huvimoottorikelkkailijat tms vaatis verotonta niin huuto olisi hirveä.

Eikös se joku vuorineuvos sanonut vuosikymmeniä sitten, että "olisi hyvä jos bensa maksas kympin litralta, vois aina moikata kaikkia vastaantulevia kun varmasti tuntis ne"  :P Köyhät harrastaa käpylehmiä - niitä ei veroteta  ;D

Mutta minä olen aina valmis kompromissiin. Tehdään alle 560kg pyöriväsiipisistä verottomia. Siis laitteista ja bensastakin saa verot pois. Noista valtio saa niin vähän veroja että asialla ei ole mitään merkitystä. Tärkeäähän on, että mun harrastus on halpaa, vaikka erikoissäännöksillä, sillä mun maksamilla veroilla ei ole merkitystä ja mun harrastus on hienoa.

(pyydän anteeksi modeilta tätä "pientä" provoa, mutta tilanne oli aivan liian makea jätettäväksi käyttämättä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos keskustelut ei tuottaisi toivottua tulosta niin käyttöön pitää ottaa kovemmat keinot. SIL: ja AOPA:n suosituksesta lopetetaan koko maassa palo ja SAR lennot kunnes verot on poistettu. Antaa metsien palaa, se lisää luonnon monimuotoisuutta...

No kun noista lennoista (lennoilla käytetystä 100 LL polttoaineesta) ei nytkään makseta "haittaveroa", vaan ne saa anomuksesta takaisin (kuten myös mm. laskuvarjohyppylennot, hinauslennot, koululennot). On vain kova laskeminen ja anomusten väsääminen  aina edessä, mutta on sieltä tonni pari tullut näistäkin palautusta jälkikäteen.  Tuo "lakko" ei oikein toisi asialle pontta.  Muutoin toki SMLL ja SIL, maastovaihdetta silmään ja eteenpäin!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö suomessa ole edes yritetty että saisi 100LL ilman alv:tä?

En tiedä yritettiinkö, mutta nythän suomessa maksetaan ALV:ta, myös niistä muista veroista. Eli jos vaikka valmisteveroa nostettaisiin 50 sentillä, polttoaine kallistuisikin 61,5 senttiä...

On vain kova laskeminen ja anomusten väsääminen  aina edessä, mutta on sieltä tonni pari tullut näistäkin palautusta jälkikäteen.  Tuo "lakko" ei oikein toisi asialle pontta.  Muutoin toki SMLL ja SIL, maastovaihdetta silmään ja eteenpäin!

Vielä kun jostain saisi tuon ALV:n takaisin, joka noista palautettavista veroista on tullut maksettua. Sitä ei ole halukas palauttamaan ainakaan verohallinto tai tulli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä yritettiinkö, mutta nythän suomessa maksetaan ALV:ta, myös niistä muista veroista. Eli jos vaikka valmisteveroa nostettaisiin 50 sentillä, polttoaine kallistuisikin 61,5 senttiä...

Näin ikävästihän se menee,Ei taida toki olla EU:n vika vaan valtion,täällä ei ole EU puuttunut (tietääkseni) myyntiin ilman alv:tä.

Yhdeksänkymmenluvun alussa tankkasin aina siellä suomessa ilman alv:tä,milloin käytäntö muuttui en muista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä tässä on tullut pienessä mielessä kuumeisesti pähkäiltyä, että kun vihdoin sain viimevuonna suoritettua tuon lentolupakirjan (kaikki kulut huomioituna meni 15 000 euroa kaikenkaikkiaan, joka todella kirpaisee ainakin minun taloutta suuresti), niin huolestuttaa että minulla ei ole enää kuitenkaan vara lentää ja todella oppia tuota lentämistä. Surullisinta on se että käyn noin 170-200 euroa tunti vuokrakoneella lentämässä ehkä sen 8-10 tuntia kesässä joka sekin rahassa tekee sen 1600 - 2000 euroa. Ei noilla tuntimäärillä voi hirveästi kehittyä, mutta köyhtyä voi todella.

Jotain tähän lentämisen kulurakenteeseen pitäisi todella tehdä. (Tai sitten minulle kuukausipalkkaan nolla lisää perään pilkun vasemmalle puolelle).

Toki näsäviisana voi sanoa että sulla ei ole varaa lentää, kudo sukkaa tai tee muuta harrastusta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään