Marko Einamo

100 LL ylitti 3 eur litrahinnan 1.2.2012

203 viestiä aiheessa

Nykyään porukan lennokkien hinnat/rakennuskustannukset ovat 1000 eurosta ylöspäin. Tavallisen golfsetin saa 200-300 eurolla. Miikä siinä golfissa on elitististä? ;D

 

Kyllä sen lennokin saa myös sillä 200-300 eurolla. Niin, ja golfsetistä voi maksaa monta tonnia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän säkeeseen voisi perustaa kohta pienen veikkauslistan, paljonko Lälly maksaa esim. Malmilla 1.6. alkaen. Nimittäin varsin voimakkaita ovat hinnanmuutokset, kun vertaa autobensaan. Ajatelkaas, kuinka iltapulu lööppaisi, jos etanolimukava maksaisikin kuun alussa 1,55€ litra sen normaalin 1,70€:n sijaan. Nyt kaikki tankkaamaan! Säästät 7.5Eskoa tankillisessa! Se olisi varmasti etusivun juttu.

 

Veikkaan kesäkuun hinnaksi 3,39€/litra ( Toivottavasti olen väärässä ) Ja oikein veikanneiden kesken jaetaan se perinteinen jäätelöpuikko R-kioskilta - luonnollisesti omaan laskuun  :P

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

etanolimukava maksaisikin kuun alussa 1,55€ litra sen normaalin 1,70€:n sijaan.

 

Etanolimukava maksaa kyllä jo nyt 24,90€/litra  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etanolimukava maksaa kyllä jo nyt 24,90€/litra  ::)

 

Niin, mutta tuo ysiviitonen onkin vaan aloittelijoille tarkoitettua 10% blandista  :) Vaikka kyllä täytyy samaan hengenvetoon todeta myös tuon oikean A-valinnassa kaupan olevan E-mukavan hinnan olevan suhteellisen törkeän yläkantissa.

 

Todelliset Lällyttelijät erottaa harjoittelijoista se, että ne käyttää coctaileissaan vain korkeaoktaanisinta vihreää pumppubensiiniä eli tuttavallisemmin V-Poweria, sekoitettuna siniseen lyijytettyyn enkeliin - eli satalällyyn. Jäitä ei tässä coctailissa tarvita, mutta viileän ilman vallitessa loraus isopropanolia jatkeeksi pitää kylmän käheän loitolla ja jäät pois kurkusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turussa lentobensan päivän mittarihinta 3,41.

Moo,n kuullu, että kangaspuut lentää pelkällä sukkamehulla :)

Mutta ei tuon autobensan käyttökään ihan ongelmatonta ole. Pitkät seisokit eivät aina tee hyvää polttoainejärjestelmälle. Esim moottoripyörän käyttöohjeissa on hyviä vinkkejä, miten vältytään näistä haitoista.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Shell Aviation Finland oy:n kesäkuun hinta Malmilla 3.004 e/l

no johan on halpaa olisivat pistäneet samalla 2,9999999 e/l niin oltaisiin saatu tämä viesti ketju hiljaiseksi, onkos tossa muuten ALV yms. verot  mukana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi veljet  :o

 

Nyt meni meikäläisen veikkaus pahasti yläkanttiin. Lällyhän on halpaa kuin jugurtti, lähdenkin tästä samantien tankille  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulussa perjantai-aamuna kuudelta tankatessa hinta oli 3.28, illalla palatessa oli pudonnut 3.08€/l sis. alv. 23%. Olis pitänyt käydä Lahtea kauempana, siellä hinta oli 2.78€/l sis. alv. 23%.

 

Päivitättehän hinnat http://www.iaopa.eu/fuelprices -sivulle? Samalla sivulla on myös muuta mielenkiintoista tietoa matkalennosta ja veroista...

 

SMLL valmistelee toimenpiteitä muutoksen aikaansaamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ns. rajahinta lienee saavutettu. Menekki on pudonnut niin paljon että hintaa on pakko laskea. Toki veronallekin hoitaa hinnoittelun omalta osaltaan. Vaikka aina vastavirtaan uinkin, pakko jo miettiä, onko tässä enää mitään järkeä. Mutta sehän lienee suamen valtiodiktatuurin tavoite. Eli en mieti, ajelen vaan lenskarilla toisinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ns. rajahinta lienee saavutettu. Menekki on pudonnut niin paljon että hintaa on pakko laskea. Toki veronallekin hoitaa hinnoittelun omalta osaltaan. Vaikka aina vastavirtaan uinkin, pakko jo miettiä, onko tässä enää mitään järkeä. Mutta sehän lienee suamen valtiodiktatuurin tavoite.

 

Siltä tuo näyttää, vaikka raakaöljyn hinta onkin ollut laskussa. Toisaalta eihän raakaöljyn hinta ole ennenkään vaikuttanut kuluttajahintoihin kuin vasta noustessaan.

Tuolla hinnan kipurajalla on huolestuttava ominaisuus ilmailun kannalta, maatautiset pilotit voivat pahimmassa tapauksessa sortua tankkaamaan jotain halvempaa, mikä palaa, mutta ei ole turvallinen tai varsinkaan hyväksytty lentokoneen polttoaine.

 

SMLL selvitteli myös jokin aika sitten Nesteeltä, minkälainen heidän mahdollisuutensa on teknisesti valmistaa alkotonta polttoainetta, vastaus oli että valmistuserä on luokkaa laivalasti. Nesteellä alko sekoitetaan mukaan jo valmistusvaiheessa ja siten vaatisi koko valmistusprosessin säätämistä.

 

SMLL on esittämässä kovaa teksitiä tuota "suamen valtiodiktatuurin tavoitetta" vastaan, mutta siitä kerrotaan sitten kun se on julkaisukelpoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SMLL selvitteli myös jokin aika sitten Nesteeltä, minkälainen heidän mahdollisuutensa on teknisesti valmistaa alkotonta polttoainetta, vastaus oli että valmistuserä on luokkaa laivalasti. Nesteellä alko sekoitetaan mukaan jo valmistusvaiheessa ja siten vaatisi koko valmistusprosessin säätämistä.

 

Tästä vielä selvennyksenä, että alkoton (tai max 1% alkoa) autobensiini kävisi melko moneen lentokoneeseen, mutta sen saanti on käytännössä mahdotonta.

Ultrilla ja joillakin X-koneilla saa käyttää alkoa enemmän, mutta fysiikan lait eivät lue määräyksiä, vaan esimerkiksi höyrylukko tulee aivan samoilla ehdoilla niin ultraan kuin piipperoonkin, mikäli bensiini imetään pumpulla tankista, jonka imukorkeus on samaa luokkaa. Kuten tiedämme, kummankaan luokan koneet eivät käy höyryllä ja sen propellon stoppaaminen aiheuttaa ison ongelman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä vielä selvennyksenä, että alkoton (tai max 1% alkoa) autobensiini kävisi melko moneen lentokoneeseen, mutta sen saanti on käytännössä mahdotonta.

Ultrilla ja joillakin X-koneilla saa käyttää alkoa enemmän, mutta fysiikan lait eivät lue määräyksiä, vaan esimerkiksi höyrylukko tulee aivan samoilla ehdoilla niin ultraan kuin piipperoonkin, mikäli bensiini imetään pumpulla tankista, jonka imukorkeus on samaa luokkaa. Kuten tiedämme, kummankaan luokan koneet eivät käy höyryllä ja sen propellon stoppaaminen aiheuttaa ison ongelman.

Huomautanpa sen verran että fysiikan lait ei lue määräyksiä, mutta niihin voidaan varautua konetta suunniteltaessa. Tyyppihyväksyttyä Diamond DA20-100:aa saa ajaa max 5% alkoholilla eikä lentokäsikirjassa ole mitään ehdotonta maksimia korkeudelle. Pumpun sijoituksella sen sijaan on merkitystä. Jos polttoainelinja pidetään ylipaineisena, ei höyrylukkoa muodostu niin helposti kuin jos pumppu on imevää mallia ja imuputkea on pitkästi. Eli jos pumppu sijaitsee tankin yhteydessä, ei höyrylukko ole niin todennäköinen kuin moottorin kyljessä oleva imupumppu, josta lähtee letku tankille. Tästä esimerkkinä samainen DA20-100, jonka käsikirjassa sanotaan että sähköinen pottoainepumppu tulee laittaa päälle kun lennetään yli 13000 ft korkeudessa.

Koneen polttoaineen syöttö on sellainen, että moottorin kyljessä on imevä mekaaninen pumppu ja tankin yhteydessä sähköinen pumppu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyppihyväksyttyä konetta nimeltä Diamond DA20-100 ei ole olemassakaan, tarkoitetaanko tällä mahdollisesti DA20-A1:tä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyyppihyväksyttyä konetta nimeltä Diamond DA20-100 ei ole olemassakaan, tarkoitetaanko tällä mahdollisesti DA20-A1:tä?

 

Ainakin Diamondin sivuilta löytyy DA20-100 vai yritätkö nyt sanoa vain sitä, että se ei ole tyyppihyväksytty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, ilmeisesti sitten joku markkinamiesten termi. Diamondin sivuilta tosiaan näyttää löytyvän mm. "DA 20/100 Flight Manual" ja se viittaa kanadalaiseen tyyppihyväksyntään A-191, jossa on kuvattu mallit DA20-A1 ja DA20-C1. Jos nyt ymmärsin tätä Diamondin sekamelskaa oikein, niin tyyppihyväksynnässä mainittu manuaali "Flight Manual DA20/100 Katana" koskee siis DA20-A1 -koneita, joihin on retrofittinä asennettu 912 S3.

 

Ilmeisesti tästä on sitten jotenkin johdettavissa, että DA20-100 = DA20/100 = DA20-A1?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, ilmeisesti sitten joku markkinamiesten termi. Diamondin sivuilta tosiaan näyttää löytyvän mm. "DA 20/100 Flight Manual" ja se viittaa kanadalaiseen tyyppihyväksyntään A-191, jossa on kuvattu mallit DA20-A1 ja DA20-C1. Jos nyt ymmärsin tätä Diamondin sekamelskaa oikein, niin tyyppihyväksynnässä mainittu manuaali "Flight Manual DA20/100 Katana" koskee siis DA20-A1 -koneita, joihin on retrofittinä asennettu 912 S3.

 

Ilmeisesti tästä on sitten jotenkin johdettavissa, että DA20-100 = DA20/100 = DA20-A1?

No joo. Nimisekamelskahan tässä vähän on ja olet Tatu oikeassa.

Alkuperäinen tyyppihyväksytty on DA20-A1 joka oli 80hp moottorilla. Merkintä DA20-100 viittaa siihen 100 heppaseen moottoriin eli 912 S3:een.

Moottorin uusinnan myötä on muuttunut myös MTOW, joka on 80hp vermeellä 730kg ja 100hp vermeellä 750kg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SMLL selvitteli myös jokin aika sitten Nesteeltä, minkälainen heidän mahdollisuutensa on teknisesti valmistaa alkotonta polttoainetta, vastaus oli että valmistuserä on luokkaa laivalasti.

 

Siitähän saisi VFR-lentotukialuksen  :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomautanpa sen verran että fysiikan lait ei lue määräyksiä, mutta niihin voidaan varautua konetta suunniteltaessa. ... Pumpun sijoituksella sen sijaan ...

 

Juu, tiedän oikein hyvin, senpä vuoksi kirjoitinkin polttoaineen imemisestä, enkä työntämisestä. Kun suuri enemmistö koneistamme on noita lähes museo rakkineita, ei niissä ole otettu huomioon että jonain päivänä bensiini onkin alkoholia, eikä niitä ihan noin vain voi mennä tuunaamaan paremmaksi nykyolosuhteita varten, on tankkiin saatava sitä oikeaa lientä. Myöskään yleisimmissä alataso-ultrissa ei ole pumppua tankin yhteydessä, joten riski on olemassa tuon suhteen. DA:ssa se on tehty nykyaikaisen fiksusti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitähän saisi VFR-lentotukialuksen  :laugh:

 

Jossain oli puhetta että Haminan satamaan tuodaan satamaan 100LL polttoainetta ja viedään venäjälle. Liekö totta mutta jos on niin siellä olisi oikiaa 100ll tavaraa mahdolisesti saatavilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään