Marko Einamo

100 LL ylitti 3 eur litrahinnan 1.2.2012

203 viestiä aiheessa

SMLL selvitteli myös jokin aika sitten Nesteeltä, minkälainen heidän mahdollisuutensa on teknisesti valmistaa alkotonta polttoainetta, vastaus oli että valmistuserä on luokkaa laivalasti. Nesteellä alko sekoitetaan mukaan jo valmistusvaiheessa ja siten vaatisi koko valmistusprosessin säätämistä.

 

Minä olen saanut itse täysin eri luokassa olevan vastauksen, valmistuserä olisi ollut vain muutaman säiliöyhdistelmän verran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt sitten läträätte näillä litkuilla, tarvitsen kesän mittaan pienen määrän 100LL, Malmihan tuossa on lähin, miten pitää toimia jotta jonkun kannullisen sitä saan tänä päinä.Ei en tule lentokoneella vaan autolla.Eli ajanko autolla tankille, soitanko jonnekkin, miten toimin eli kenelle mihin numeroon soitan tänä päinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt sitten läträätte näillä litkuilla, tarvitsen kesän mittaan pienen määrän 100LL, Malmihan tuossa on lähin, miten pitää toimia jotta jonkun kannullisen sitä saan tänä päinä.Ei en tule lentokoneella vaan autolla.Eli ajanko autolla tankille, soitanko jonnekkin, miten toimin eli kenelle mihin numeroon soitan tänä päinä.

¨

(Auto)

 

Aja autolla esim lipputankojen viereen ja sovi tankkauksesta Kanasen kanssa 0400539393. Malmilla Kananen kiertää tankin(auto) kanssa eli 100ll tulee tarvitsevan luo.Jos tulet Kanasen virkaajan ulkopuolella niin yhteys kenttäpäivystäjään 0407201674 ja keskustelu miten pääsisi bensa pouserille.

 

Kyllä homma hoituu. Tervetuloa Malmille!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvä, kiitokset, tuo 20 hp perämoottori ei oikein muutoin kulje.

 

Jos tässä saadaan nuo verot pois lentobensasta, niin joudut vaihtamaan uudeen perämoottorin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo, uusiks nuo sisäkalut kuitenkin kesän jälkeen menee, eivät nuo kestä kun tuon kolme neljä kilpailua hyvällä säkällä.

:-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivista kehitystä sillä 100LL on nyt taas alle 3 eur litra. Malmilla Shell 1.7 alkaen 2.918 eur/litra.

 

Kiitos ja kumarrus!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän se sitten loppui tämän pojan PPL lentäminen - niin monen jahkailun jälkeen  :'(

 

Uusi laji - Golf

 

LND

 

Kerpeles… Jämi fly in käyty. SEP ummessa. 100LL hinta laskenut alle v****tus rajan. Heikko mieli, SEP-tarkkariin aika varattu… Ei tästä harrastuksesta pääse näköjään eroon millään -->nyt on golf ja lentäminen.  :P

 

LND

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tästä harrastuksesta pääse näköjään eroon millään -->nyt on golf ja lentäminen.  :P

 

Mutta harrastuksella pääsee luottokelpoisuudesta

 

ote päivän talousaviisista:

 

[ attachment removed / expired ]

:laugh:

 

linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä taisin merkitä asuntolainapapereihin harrastuksiin jotain 5-7 tonnin välitä vuodessa, siitä joutu vähän keskustelemaan pankissa. Minä pidin sitä vain etuna, koska taloudellisessa ahdingossa se on kuluerä josta kuitenkin voi nopeasti luopua, pankissa eivät oikein osanneet päättää että mitä mieltä ovat :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Positiivista kehitystä sillä 100LL on nyt taas alle 3 eur litra. Malmilla Shell 1.7 alkaen 2.918 eur/litra.

 

Kiitos ja kumarrus!

Sehän on halvempaa kuin Virolaiset mansikat, joita ostin aiheen otsikossa mainittuun litrahintaan. Ostin myös suomalaisia (ydinvoimalla kasvatettuja?) 6 eur/litra.  Laihensin lennolla, että rahat riitti.

 

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parikin havaintoa tähän väliin.

Joensuussa näky olevan 100LL hintaan 2,880 €/L

 

Onneks sentään lennellään EN228 hyväksytyllä vekottimella, eli eikun ysikasia tankkiin ja taivaalle.

Selailin tuossa jostain kumman syystä Diamond DA20:n tyyppihyväksyntäpapereita ja huomasin, että DA20-A1 mallia voi käyttää Yö-VFR:ssä eli nythän se on ihan täysverinen korvike mopocessnalle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin tuossa jostain kumman syystä Diamond DA20:n tyyppihyväksyntäpapereita ja huomasin, että DA20-A1 mallia voi käyttää Yö-VFR:ssä eli nythän se on ihan täysverinen korvike mopocessnalle :)

 

Diamond DA20-A1:ssä pitäisi vaan olla silloin OPS M2-1:ssä vaadittu varustus (pitotputken lämmitys, löytyy ifr-otsikon alta kohdasta 6.6 d, ja vaatimus sen kohdan noudattamiseen puolestaan kohdasta 6.7 a). Vakiona ei taida ainakaan pahemmin olla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond DA20-A1:ssä pitäisi vaan olla silloin OPS M2-1:ssä vaadittu varustus (pitotputken lämmitys, löytyy ifr-otsikon alta kohdasta 6.6 d, ja vaatimus sen kohdan noudattamiseen puolestaan kohdasta 6.7 a). Vakiona ei taida ainakaan pahemmin olla?

No tämä totta kyllä. EASAn OPS on tulossa ja siitäpä lähti selvittelyrumba TraFilla pyörimään. Saattaa olla ristiriitatilanne niiden kanssa tulossa. Toki voi olla että lämmitetty pitotputki muutostyönä tulee laitettavaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep. Autobensakäyttöinen yleisilmailukone rotaxilla on kyllä muuten varsin houkutteleva koulutuslaite. Toki on olemassa muitakin, esimerkiksi niitä ultran näköisiä tecnameja, mutta ne eivät kyllä vakuuta millään muotoa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep. Autobensakäyttöinen yleisilmailukone rotaxilla on kyllä muuten varsin houkutteleva koulutuslaite. Toki on olemassa muitakin, esimerkiksi niitä ultran näköisiä tecnameja, mutta ne eivät kyllä vakuuta millään muotoa...

Ootko käyny koittamassa DA20:ä? OH-KAT on hyvin pitkälle sama kone kuin toi, mutta siinä on continentaali nokalla. Tecnamin 92JS:n ja DA20:n lentäneenä voisin kyllä sanoa että ovat kieltämättä eri maailmaa ja Tecnamissa oli selvästi ultran tuntumaa.

Dieselihän olisi myös ihan mielenkiintoinen vaihtoehto koulukoneeksi, mutta niissä moottorien jaksot on vielä ikävän lyhkäsiä (Thielert 1500h, Austro 1200h) verrattuna rotaxiin (2000h). Autobensan saatavuus kentillä ei ole kovin kaksista ainakaan toistaiseksi, mutta sitä tilannetta voi helpottaa peruskoulutuksessa jerryrallilla.

Edit:

Myös dieseleitten vaihdelaatikkohuollot on aika tiheässä ja niitten vaihtokin maksaa monen monta euroa rahaa. Myös moottorin vaihto uuteen tai peruskorjaus taitaa pyöriä selvästi isommissa euromäärissä kuin rotaxin uusinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootko käyny koittamassa DA20:ä? OH-KAT on hyvin pitkälle sama kone kuin toi, mutta siinä on continentaali nokalla. Tecnamin 92JS:n ja DA20:n lentäneenä voisin kyllä sanoa että ovat kieltämättä eri maailmaa ja Tecnamissa oli selvästi ultran tuntumaa.

Dieselihän olisi myös ihan mielenkiintoinen vaihtoehto koulukoneeksi, mutta niissä moottorien jaksot on vielä ikävän lyhkäsiä (Thielert 1500h, Austro 1200h) verrattuna rotaxiin (2000h). Autobensan saatavuus kentillä ei ole kovin kaksista ainakaan toistaiseksi, mutta sitä tilannetta voi helpottaa peruskoulutuksessa jerryrallilla.

Edit:

Myös dieseleitten vaihdelaatikkohuollot on aika tiheässä ja niitten vaihtokin maksaa monen monta euroa rahaa. Myös moottorin vaihto uuteen tai peruskorjaus taitaa pyöriä selvästi isommissa euromäärissä kuin rotaxin uusinta.

 

Juuri KAT:n perusteella tähän kommentoinkin, rotaxversio ei ole lähemmin tuttu. Dieselin/jetin saatavuus kentiltä on tosiaan hyvä, ongelma on, että se on myös hyvin hinnoiteltua palvelumaksujen takia, paitsi Malmilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri KAT:n perusteella tähän kommentoinkin, rotaxversio ei ole lähemmin tuttu. Dieselin/jetin saatavuus kentiltä on tosiaan hyvä, ongelma on, että se on myös hyvin hinnoiteltua palvelumaksujen takia, paitsi Malmilla.

Rotax-versioita ei Suomessa kovin kummosesti ole, eli OH-DAA ja OH-JIK on ainoat kotimaisessa rekisterissä olevat.

DAA on ilmeisesti 80hp moottorilla, koska MTOW on 730kg ja JIK taas 750kg 100hp nokalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jepjep. Autobensakäyttöinen yleisilmailukone rotaxilla on kyllä muuten varsin houkutteleva koulutuslaite. Toki on olemassa muitakin, esimerkiksi niitä ultran näköisiä tecnameja, mutta ne eivät kyllä vakuuta millään muotoa...

 

Niinpä. Kuitenkaan esim. Cessna 150 + 100hv Rotax STC ei ainakaan vielä ole saanut kovin suurta kannatusta oikein missään. Oikein firmakin asian ympärille on perustettu: http://www.cessna-rotax.com/cessna-rotax/whats-a-cessna-rotax/ Hintaa paketille toki kertyy, mikä saattaa asian etenemistä osaltaan jarruttaa. Kilpailijoina samassa hintaluokassa on vaikkapa nykyaikaisempi, käytetty Katana. Experimentaalina C150 kannustelineellä ja 125hv turborotaxilla olisi jo houkutteleva.. :P (http://www.celieraviation.eu/view/136-xenon-rt-sport.html)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rotax-versioita ei Suomessa kovin kummosesti ole, eli OH-DAA ja OH-JIK on ainoat kotimaisessa rekisterissä olevat.

DAA on ilmeisesti 80hp moottorilla, koska MTOW on 730kg ja JIK taas 750kg 100hp nokalla.

 

Ihan sivukysymyksenä, missäs se DAA nykyään vaikuttaa? Joskus muinoin oli idea lentää sillä tyypit, mutta järisyttävän kallis 450 mk:n tuntihinta ei sitten millään sallinut tätä tehtäväksi  ;D KAT on sittemmin tullut vähän tutummaksi ja tarttee sanoa sen olevan aika mukava lentolaite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-DAA oli ainakin kesäkuun alussa Pudasjärvellä.

Oltiin JIK:llä myös pudiksella kesäkuun alussa...SAR harjoituksen aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oltiin JIK:llä myös pudiksella kesäkuun alussa...SAR harjoituksen aikaan.

 

DAA- kaima loikoili siellä omassa hallissaan yhdessä SDJ:n kanssa ::).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään