Hannes Panttila

Varusmiesohjaajakurssille

24 viestiä aiheessa

Heippa! Nyt on taas se aika vuodesta, kun voisi laittaa hakupapereita varusmiesohjaajakurssille. Haku päättyy seuraavalle Tikkakoskella heinäkuussa alkavalle kurssille 15.1.2005. Kurssin siis järjestää Ilmasotakoulu Tikkakoskella. Kurssi kestää 362 vrk ja kaikki saavat reserviupseerin koulutuksen. Hakemus lähetetään kuitenkin edelleen Kauhavalle. Lukekaapas lisää aiheesta tästä: http://www.ilmavoimat.fi/index.php?id=111 ja luettuanne laittakaa valintaupseerille kysymyksiä tähän: ilmask@smek.fi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ym.linkin takaa: "Ilmavoimien alkeislentokoulutuksessa tapahtuu muutoksia kesästä 2005 alkaen. Nykymuotoiset ohjaajan alkeis- ja jatkokurssit yhdistetään heinäkuusta 2005 alkaen. Uusimuotoinen kurssi kestää 362 vuorokautta. Viimeinen 9 kuukautta kestävä ohjaajan alkeiskurssi alkoi Kauhavalla elokuussa 2004 ja siihen liittyvä viimeinen 4 kuukautta kestävä ohjaajan jatkokurssi alkaa toukokuussa 2005."

 

 

Onko tämä nyt siis ensimmäinen kurssi joka koulutetaan Tikkakoskella?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohhoh, vai on alkeis- ja jatkokurssitkin nyt yhdistyneet.. ??? Kyllä sitä nopeasti tippuu kärryiltä..

 

Juuri nyt, kun minä olen hakemassa, tulee kaikenlaisia muutoksia niin laskuvarjojääkäreitten kuin ilmavoimienkin puolelle. Mutta ei se hakuintoa vähennä, lappuset tulee taatusti lähtemään. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi! Asiasta kolmanteen, en viitsinyt omaksi threadiksikään laittaa: Onko eri lennostojen avoimista ovista vielä tietoa? Viime vuonna sattuivat muistaakseni arkipäiville, toivottavasti tänä vuonna olisi joku viikonloppunakin. Lukio painaa kuitenkin keväällä sen verran päälle, ettei arkipäivinä oikein pääse lähtemään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milloinkas tämä on muuttunut? Muutama vuosi sittenhän ei lentäjistä tullut edes alikessuja...

Ainahan se on ollut reserviupseerikurssi!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös sentään reservialiupseeri? Alikersantteja taisi tulla aikaisemmin pelkän varusmiespalveluksen suorittamisesta (=alkeiskurssi). Tällöin ei tarvinut myöskään sitoutua mihinkään, mutta jatkokurssille jatkaminen taisi vaatia jo tuon sitoutumisen ilmavoimien palvelukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nyt puhunkin koko koulutuksesta. Ennen tätä edellistä muutostahan hakijat valittiin suoraan RUK:uun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo nyt puhunkin koko koulutuksesta. Ennen tätä edellistä muutostahan hakijat valittiin suoraan RUK:uun.

 

Mitä tarkoitat edellisellä muutoksella?

 

Esimerkiksi II/90 oli Kauhavalla olemassa sekä LentoAUK että LentoRUK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä muutosta, joka tuli voimaan tuossa -00 aikoihin tai vähän ennen, en nyt tarkkaan muista. Muutos oli kuitenkin se, että joutuu sitoutumaan RUK:uun mennessä. Aikaisemminhan tuollaista sitoutumista ei ollut... Eikun joo eihän ne kaikki päässytkään aikaisemminkaan suoraan AUK:sta suoraan RUK:uun, olihan siinäkin valintakriteerit, näin se olikin. Pitää vähän aikaa miettiä, kun ei enää noita kaikkia muista! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

paperit on lähdössä...prkl...sinne on pakko päästä :D

Niinpä, sitten vaan tekemään semmosen vaikutuksen että on ~1000 ihmisen joukosta yksi niistä ~40 jotka pääsevät tuonne.. Eikai siinä auta olla ku oma ittensä vaan.. Jos se sitten on haitaksi tai hyödyksi :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikael: Toivottavasti nähdään sitten viimeistään ens elokuus Tikkakoskella ;);D

 

Ja kannattaa ens kesää suunnitellessa ottaa huomioon, että tosiaan 2005 kurssi alkaa jo heinäkuussa elokuun sijaan, kuin myös kaikki kurssit siitä eteenpäin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kannattaa ens kesää suunnitellessa ottaa huomioon, että tosiaan 2005 kurssi alkaa jo heinäkuussa elokuun sijaan, kuin myös kaikki kurssit siitä eteenpäin...

 

Juu, sen huomasin tuolta kanssa. Eli toivottavasti tapaamme jo heinäkuussa Jussi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotilasarvoista sen verran, että kaverini kävi varusmiesohjaajakurssin ja kotiutui lentosotamiehenä pari kolmisen vuotta sitten.

 

Aiheesta ohjaajakurssilaisten sotilasarvot esiintyneisiin arvailuihin sen verran, että Pekkanen tietää mistä puhuu. Alkeiskurssilta ei valmistu alikersantteja tai muitakaan johtajia, vaikka ainakin meidän kurssi (OAK 78) sai käytännössä AUK:a vastaavan koulutuksen. Käsittääkseni tämä johtuu 9 kk palvelusajasta, joka ei jonkin ohjesäännön tms. mukaan mahdollista päällystön arvoja.

 

Tähän asti 4 kk:n jatkokurssille hakeneet ja valitut on ennen kurssin alkua ylennetty korpeiksi ja sitten OJK:n aikana on käyty reserviupseerikoulutus väliaikaisina virkamiehinä (=fyffeä tulee). OJK:n jälkeen oppilaat ovat res. vänrikkejä ja pääsevät kadiksessa suoraan asiaan ilman sitä lisäkurssia jonka nimeä en satu muistamaan.

 

Tässä siis homma pähkinänkuoressa.

 

Ps. kyllähän OAK:ltakin pääsee pois vaikka alikoona tai vänskänä, jos on ehtinyt AUKkiin tai RUKkiin ennen kurssin alkua. ;)

 

terveisin res. alik. Palo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä ihan mielenkiintoista nähdä miten paljon Tikkakosken lentoliikenne lisääntyy kun Vinkat alkavat sahaamaan. Jyväskylä noussee operaatioiden määrässä aika huimasti.

 

Ja hakekaa ihmeessä myös perinteiseen "Viestikouluun" eli vissiinkin nyt sitten Ilmasotakouluun. Sieltä löytyy vaikka mitä mielenkiintoista ilmailuun liittyvää kuten AUK:n johtokeskuslinja ja RUK:n taistelunjohtolinja. Molemmissa pääsee aika kivasti ilmailun kanssa tekemisiin. Taistelunjohtolinjalla saattaa päästä kovaan kyytiinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hannekselle kysymys: mitkä ovat olleet päällimmäisiä syitä siihen, että on päädytty takaisin yhdistämään kurssit yhdeksi 12 kk:n kokonaisuudeksi?

 

t: res. lntstm. Hannula (OAK75)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin syy koulutuksen yhdistämiselle on ainakin toiminnan virtaviivaistaminen. Tikkakoskellahan pyörii jo Ilmavoimien RUK. Nyt tuleva lentäjäkurssi aloittaa kaikkien muiden tulevan Ilmasotakoulun erikoiskurssien kanssa yhtäaikaisesti ja koulutus viedään peruskoulutuskauden aikana yhdessä läpi. Erikoiskoulutusvaiheessa sitten eriydytään omaksi kokonaisuudeksi. Ilmasotakoulu Tikkakoskella pystyy myös tarjoamaan reserviupseerikoulutuksen sujuvasti kaikille. Alkeiskurssihan on alkanut poikkeavasti kuukautta myöhemmin kuin muut varusmieskurssit ja koko juttu on räätälöity vain heille. Nyt hommaan saadaan synergiaa ja turhalta päällekäisyydeltä vältytään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Tikkakosken Ilmavoimien viestikouluun haluaisin kommentoida, koska itse kävin sen -98 ja aloitin sen tammikuussa. Hain tutkailmavalvontalinjalle (nykyään JOHTOKESKUSLINJA) ja siellä peruskauden jälkeen tehtiin sitten lopulliset valinnat. AUK alkoi normaalisti peruskauden jälkeen ja siinä vaiheessa oli mielenkiintoisia opintoja aina tutkatekniikasta lähtien aina tietenkin ilmavalvontaharjoituksiin saakka. Tutkaputkella katseltiin koneita tiiviissä tahdissa.

 

AUK:n jälkeen (kesäkuu) oli sitten mahdollisuus mennä RUK:uun, mutta sinne en hakenut seuraavin perustein. RUK:ssa olisi ollut toki taistelunjohtolinja, mutta se koulutus olisi jäänyt mielestäni liian lyhytaikaiseksi - halusinhan heti kesäkuusta lähtien olla toimessa ilmailun parissa. RUK:ssa metsäpatikointeja oli koko sen koulutuksen aikana liiankin paljon. Toki pidän niistäkin, mutta ilmailu oli se juttu, jota lähdin hakemaan varusmiespalveluksesta.

 

AUK:laiset menivät sitten komennuksille pääjohtokeskuksiin (Tampere, Kuopio tai Rovaniemi) loppuajaksi eli joulukuuhun saakka (puoli vuotta). Itse pohjoisen poikana halusin päästä Rovaniemelle. Tikkakoskelta saimme varusteiksi mukaan kaiken kaikkiaan pari kauluspaitaa, parit suorat housut, pari kravaattia ja pikkukengät. Toki talvitakki ja villapaita. Siinäpä ne varusteet!

 

Rovaniemen pääjohtokeskuksessa valvoimme ilmatilaa . Illat olivatkin sitten vapaita (salitreeniä, sisäfutista jne.). Eniten ilmailukokemusta omaavana pääsin tunnistajan tehtävään. Kyllä siinä kiireimpinä hetkinä riitti työtä! Kävimme myös Lapissa yhdellä tutka-asemalla. Sauna oli talossa ja omat huoneet jokaisella! Ois kuin ollut Lapin 5-tähden lomalla! Aivan mahtavat ulkoilu- ja lenkkeilymahdollisuudet!

 

Että tämmöinen 12kk Jyväskylä/Rovaniemi/Lappi -akselilla. Monenlaista asiaa tuli nähtyä niin metsässä, tutkaruudulla kuin pitkillä Lapin bussimatkoilla! Eksotiikkaa ja matkailua ja ILMAILUA!

 

Suosittelen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäpä jatkan nyt sitten vielä tuota Tapanin juttua.

 

Itse hain myös aikanaan Tikkakoskelle haaveena juuri tuo taistelunjohtolinja. Vaikka alussa olin aika epäileväinen linjalle pääsemisen suhteen, meni kaikki kuitenkin putkeen ja sain sitten eräänä päivänä lukea komppanian seinältä oman nimeni linjalle hyväksyttyjen joukosta.

 

Linjalla opiskelu oli kohtalaisen tiivistä, ja päivät olivat virka-ajan puitteissa intensiivistä opiskelua. Usein myös illalla joutui lukemaan erilaisia materiaaleja. Mukaan mahtui aika paljon ilmailuteoriaa, hävittäjätaktiikkaa, aerodynamiikkaa ja ties mitä. Käytäntöä harjoiteltiin simulaattorissa päivät pitkät ja koko kurssi päättyi sitten arvioitaviin simulaattorijohtamisiin.

 

Rukin päätyttyä porukka jaettiin sitten lennostoihin ja itse päädyin Rovaniemelle. Harjoittelu koostui nyt siitä mihin koulutus oli tähdännyt eli oikeiden koneiden johtamisesta. Kun johdettavia lentoja oli, niitä johdettiin, kun niitä ei ollut tehtiin jotain muuta. Lisäksi harjoittelujakson aikana tutustuttiin mahdollisimman kattavasti oman lennoston toimintoihin. Kaiken kaikkiaan Rovaniemellä oloa voisi luonnehtia ylivoimaisesti hienoimmaksi ajaksi koko varusmiesaikana. Varsinaista sotilaskoulutusta ei enää ollut ja päivät pitkät sai olla tekemisissa ilmailun parissa. Lisäksi vakiohenkilökunta oli todella mukavaa ja suhtautui varusmiehiin kuin muihinkin työtovereihin eli paikasta jäi mieleen todella hyvä henki. Harjoitteluaikana käytiin heittämässä myös hieno maisemalento pikku-Piperilla pohjoisessa Suomessa. Kotiutuminen tapahtui lisäkurssin jälkeen Tikkakoskelta.

 

Näin varusmiesajan jälkeen asiaa tarkasteltuna kertaamaan on päässyt kiitettävästi ja joka kerta on ollut yhtä kiva mennä. Johtuuko se sitten paikan hyvästä hengestä vai mielenkiintoisista hommista...hmm..no koska tiedän, että Viitosesta tätä juttua myös luetaan niin sanon, että hyvästä hengestä.. :) Loppuun pistän kuvan, joka on ainakin itselle ollut merkittävin ja upein juttu mitä varusmisajan tuloksena on tapahtunut. Allekirjoittanut takapenkillä tänä syksynä:

[ Attachment removed / expired ]

 

Omien kokemusten valossa en voi muuta kuin suositella ilmailusta kiinnostuneelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun oikein kaivaa niin löytyy mielenkiintoista tavaraa - eli tämä threadi! Ja lisätään vielä pinoon oma "tarina"...

 

Kovin suuresti ei johtokeskus-au:iden koulutuskäytäntö ole aikojen saatossa ilmeisesti muuttunut. Itse kävin tosiaankin viime syksynä johtokeskus-AUK:n Tikkakoskella ja sieltä (kun Ikaalisissa asun) päädyin komennukselle Tampereelle Satakunnan lennoston pääjohtokeskukseen. Täällä - todennäköisesti samalla parakilla kuin Tapani aikanaan - tulee vietettyä arki-illat ja -yöt (ei meillä ole viikonloppugineksiä) ja päivät menee ilmatilannekuvan rakentamisessa valvontakeskuksen puolella. Itse palaan santsariksi Tikkakoskelle pääsiäisenä tekemään seuraavasta joke-aukin kurssista (alkoi viime maanantaina) lähes yhtä särmän ja eritoten ammattitaitoisen meidän kurssin kanssa. ;)

 

RUK-paikkaa en ottanut vastaan, sillä näihin järjestelmiin perehtyminen ja ihan oikean, operatiivisen työn tekeminen, on ollut ja tulee olemaan huomattavasti palkitsevampaa kuin reservin upseeriarvo. Varusmieskoulutuksen jälkeen on roimat mahdollisuudet hakea alan töihin jo pelkällä varusmieskoulutuksela. Harvassa muussa palveluspaikassa saa yhtä paljon todellista vastuuta ja kosketusta ilmailuun, kuin johtokeskusaliupseerina jossain lennostosta (joista SatLsto tietysti nro 1). Ilmailutaustalla kurssilta selviää helposti ja runsaasta tiedosta on mainiosti hyötyä sitten palveluksen toisella puoliskolla täällä lennostoissa.

 

Kurssi Tikkakoskella oli yllättävän haastava ja toisin kuin luulisi tällaisessa siistissä sisätyössä, kohtuullisen rasittavakin. AUK II:n loppuvaiheilla oli paikat aika arkoina, kun yhden viikon aikana marssittavaa tuli yhteensä 100 km erisorttisissa tutkinnoissa. Jokemarssi on kokemuksena yksi hienoimmista ikinä ;)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään