Mika Koso

Uusi Radeon näytönohjain

29 viestiä aiheessa

Moe!

Eihän noista erkkikään osaa valita oikeaa korttia, kun valinnanvaraa on vaikka muille jakaa! Alright...

Specsit: Asus A7V8X-X, 1024 MB RAM, AMD Athlon XP 2500+ Barton & Asus Ti-4200 128 mb.

Eli alkaa olla pikku hiljaa aika ostaa se uusi näytönohjain, ja olen päätynyt Radeonin ostoon. Vaihtoehdot on rajattu kolmeen seuraavasti:

Sapphire R9600XT Fireblade (Mikromaja € 157,00)

Sapphire R9800 128 mb (Verkkokauppa € 177,90)

MSI RX9800 Pro TD-128 mb (Cruzbroker € 218,00)

Tuo R9600XT riittää jo mukavan pitkälle ottaen huomioon, että AGP-väylät poistuvat käytöstä uusien emolevyjen ja PCI Express näytönohjaimien tieltä. No mutta, toisaalta € 20 ei tunnu missään ja saisi jo R9800, joka näyttää ainakin Tom´s Hardwaren testeissä pärjäävän erittäin hyvin hintaansa nähden. Toisaalta...olen lukenut netistä arvosteluja (mm. Gamestar.de & overclockers New Zealand) ja molemmat kehuvat surutta MSI RX9800 Pro korttia parhaimmaksi R9800 Pro sarjalaiseksi markkinoilla. Jaa, sehän on pelkkä kortti, mutta minkäs nyt sitten valitset? ::)

Täällä nähtävästi mielipiteet jakaantuu R9600XT:n ja R9800 Pro:n välimaastoon uutta näytönohjainta hankittaessa. Taisin jo luvata ostaa Sapphiren R9800 Pro:n, mutta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MSI RX9800 Pro TD-128 mb (Cruzbroker € 218,00)

MSI:n saa modattua XT:ksi melko pienellä vaivalla..toisaalta en tiedä onko niin paljoa hyötyä kuitenkaan (ja tarvitsee ilmeisesti lisätuulettimen, esim. 15e maksavan). Itse ottaisin kuitenkin tuon, vaikka en tekisi mitään sille. Muistuipa tässä mieleen, että itsellänikin on muuten sama kortti.. ;D

Ihan ok peli...ei mitään valittamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisin jo luvata ostaa Sapphiren R9800 Pro:n, mutta...

Ääneni meni MSI:lle, koska Sapphiren Pro-malli maksaa enemmän ainakin verkkokauppa.comissa. ;)

PS. Tuo 177€ Sapphire 9800 on non-Pro malli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

PS. Tuo 177€ Sapphire 9800 on non-Pro malli.

Yep, tiedän ja näkyy myös hinnassa ;) Ei taida löytyä alle € 200 Pro-sarjaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Radeon 9800pro ehotamasti onko valmistaja siiten kuka tähänssä, FS käytön paras.... Niin sinun konelle siis toki löytyy ne X800 muttä onko järkeää maksayli 400€...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

X800 olisi todellinen tehomylly, mutta en oikein näe järkeä maksaa yli € 400, kun tehoja saa jo R9800 Pro:sta tarpeeksi FS-käyttöön. Yup, R9800 Pro nostaa profiiliaan äänestyksessä ja enää yhden äänen perässä R9800:sta. Saa nähdä ostanko jo mahdollisesti tänä viikonloppuna, niin pääsee siitäkin eroon ja kokemaan sujuvaa B757 liikehdintää FISD:n EFHK:lla jne. :) Varsinkin pimeällä nykiminen on varsin huomattavaa ja ärsyttävää. Päivällä PIC 767 paneelilla framet on 9-11 fps:n luokkaa eli melko kehno. Kyllä se pitää saada yli 20 fps:n uudella kortilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Kyllä sen verran, että kannattaa jo sitten harkita X800 / X700:sta. Eikä tuo 256 Mb ole ymmärtääkseni kovinkaan kannattava idea nykyisellään ja kovinkaan paljon tehokkaampi verrattuna 128 Mb versioon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Tarjoan taasen tuohon hintaluokkaan sitä Excalibur 9600XT Turboa 128Mb,ei ole ainakaan ollut valittamista ja kuvan laatukin on mielestäni hyvä!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikä tuo 256 Mb ole ymmärtääkseni kovinkaan kannattava idea nykyisellään ja kovinkaan paljon tehokkaampi verrattuna 128 Mb versioon.

Mulla ei ole ollut itsellä yhtään 128 MB korttia (siirryin 64:stä 256:een), mutta hiukan sellainen tuntu on ollut, että sillä sentään vaikutusta olisi. Mulla ei kevyemmät pilvitekstuurit vaikuta käytännössä mitään, esimerkiksi. Mutta ei isoa lisähintaa kannata maksaa, varsinkaan nykytilanteessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Radeon 9700 Pro (128Mb) ja suurin osa slidereistä oikeassa reunassa, ja kyllä minulla pilvien vaikutus on aivan hurja. Esimerkiksi jonkun sääteemalla "Hot and Humid," joka on kaikkein raskain käytössäni olevista siirtyminen MS:n default-pilvistä FSW:n keskiraskaisiin tuo parhaimmillaan 8-10 ruutua lisää... tyypillisesti 15 -> 24 (rajoitukseni on 25.) Tällaisia muutoksia ei aiheuta mikään muu säätö (niin - pilvet on aina 100 % ja Detail, piirtorajat ja näkyvyys yleensä vähän rajoitettuja.)

Prossu on joku Pentium 2.58 tms, RAMmia 512 M.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervehdys,

Itsellä on myös koneen päivitys pian edessä, ja samanlaisen ongelman parissa tässä painiskelen, että mikä olisi mahdollisesti paras vaihtoehto (pelaamiseen). Mitenkähän nuo Radeonin uudet x700- kortit pärjäävät verrattaessa 9600XT ja 9800Pro sarjan kortteihin? Hinta ei ainakaan tuossa uudessa kortissa ollut paha, n. 230€. Mutta siihen taitaa sitten joutua hankkimaan erilaisen emolevyn (kortti --> PCi-e..(?) jolloin sen hinta, niin...nousee...-ko, -kö?

Ite olen pihalla ku lumiukko noista kaikista emolevytyypeistä, kannoista sun muista. ja tällä hetkellä taitaa olla vielä suuri muutos menossa arkkitehtuurissa. Onko siis tällä hetkellä mielestänne edes järkevää päivittää konetta? Sijoitus olisi tällä hetkellä n. 700€. Harmittaa vaan jo nyt suuresti jos se jo kk:den sisään jää vanhaksi... :-\ ???

Terv,

Foba

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä jättäisin isomman konepäivityksen ensi vuoden puolelle, jos ei kauhea hätä ole. Tässä on niin monta suurta tekniikkamuutosta alullaan, että jonkin aikaa joutuu maksamaan kaikesta "kiireisen miehen lisää" (siis kaikki uusihan ylihinnoitellaan aluksi innokkaimpien rahastamiseksi).

Muuttumassa on ainakin Intelin prosessorikanta, muistityyppi (DDR -> DDR2), näyttöväylä (AGP -> PCI-E) ja emolevy- ja koteloarkkitehtuuri (ATX -> BTX). Arvioisin, että maalis-huhtikuussa alkaa tilanne olla tasaantunut ja hinnat laskeneet normaalille käyrälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm.. mulla on tuo Sapphire R9800 128 mb. Olen muuten ollut siihen tosi tyytyväinen mutta... en tiedä miten asetukset muutin FS2004:ssä. Selvästi raskaammiksi kuitenkin :) Jos menen KJFK:n kentälle missä täys tämän hetkinen Project AI-liikenne ja alla POSKYN 747-400 ja FS Real Weather niin nykii aikas pahasti pelkkä rullaaminen siellä jo. Muuten ei ole ollut ongelmia esim lähestymisissä tai nousuissa eikä matkalennossa. Silloin ei ole ollut mitään nykimisiä. FISD:n EFHK:n scenery ja lisäosa-paneelilla ei nyi ollenkaan. Mutta JFK :D Sää piirtyy paremmin kuin aiemmalla Geforce4MMX400:llä (Vai mikälie oli). Eli muuten hyvä, mutta riippuu miten raskailla grafiikoilla haluat Simun pyörivän. Muissa peleissä, ohjelmissa, kuvien näytöllä tosi hyvä ollut.

Ota MSI RX9800 Pro TD-128 mb tai se X800 ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AI on kyllä paha framesyöppö ja KJFK:lla sitä varmasti riittää. Yksi kovasti asiaa parantava vinkki, jonka jostain sain - ei pidä käyttää sitä "Aircraft casts shadows" jos on paljon AI-liikennettä.

Mulla se on kyllä useimmiten päällä, koska muuten (minun mielestäni) esimerkiksi oman lennon arviointi jälkikäteen spot-näkymässä on pahuksen vaikeaa. Mutta vilkkaasti liikennöidyillä kentillä kannattaa pitää pois päältä.

--- Jorma

///edit - typo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on Radeon 9700 Pro (128Mb) ja suurin osa slidereistä oikeassa reunassa, ja kyllä minulla pilvien vaikutus on aivan hurja. Esimerkiksi jonkun sääteemalla "Hot and Humid," joka on kaikkein raskain käytössäni olevista siirtyminen MS:n default-pilvistä FSW:n keskiraskaisiin tuo parhaimmillaan 8-10 ruutua lisää... tyypillisesti 15 -> 24 (rajoitukseni on 25.) Tällaisia muutoksia ei aiheuta mikään muu säätö (niin - pilvet on aina 100 % ja Detail, piirtorajat ja näkyvyys yleensä vähän rajoitettuja.)

Prossu on joku Pentium 2.58 tms, RAMmia 512 M.

--- Jorma

Mulla on tuo sama näyttis, paitsi prossuna on amd 2800xp ja muistia 1024DDR. Ja mitä enemmän vaadit kortilta sen paremmin toimii. Ainakin tuntuu siltä. Medium asetuksilla rupeaa tökkimään, kun taas high asetuksilla pyörii sulavemmin ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Kiitän mielipiteistä :) Olen päätynyt ostamaan MSI:n R9800 Pro:n, koska se on yksinkertaisesti paras kyseisistä vaihtoehdoista ja saanut erittäin hyviä mielipiteitä netistä katsottuna.

Huolestuttaa vain virtalähteen teho (300 W), koska koneestani löytyy 2 kovalevyä, DVD & CD-asemat, äänikortti ja sisäinen ADSL-modeemi. Riittääkö tehot, koska MSI suosittelee 350 W virtalähdettä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilemalla selviää. Pitäisi riittää, jos nykyinen powerisi on suunnilleen sen tehoinen kuin ilmoitetaan. Mutta ne teholukemat eivät ole aina kovin täsmällisiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä ostin tänään Ati Radeon 9800Pro kortin. 128 mb DDR muistia. Itse asiassa tuntuu että koko maassa ei myydä 256mb korttia enkä viitsinyt alkaa tilaamaankaan, tämä riittää ihan hyvin.

Pikaisella simutestauksella Anti-alias saa olla päällä, nyt 4x ja Anisotorphic filtering 8x ja oikein terävä kuva simussa. Tekstuurit ovat huomattavasti selvempiä kuin GF4 4200 Ti kortilla.

Vaan ovatko Catalyst 4.11 ajurit "oikeat" tai siis parhaat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä ole tässä erityisen valistunut, mutta varmaan viimeisimmät ajurit ovat hyvä lähtökohta. Itselleni on yhtä tärkeää 2D-toiminta, eikä siinä ole valittamista.

Et ollut siis mukana ATI-ympyröissä FS2004:n tullessa markkinoille vuosi sitten? Silloin ATI:n ajureissa oli kaikenlaista häikkää ja moni vaihtoi - minä mukaan lukien - Omegan ajureihin. Nykyisin siihen ei taida olla tarvetta - on ne tietysti edelleenkin helpompia asentaa entisten päälle - vaan ATI on päässyt ajan tasalle.

Ihan suoraan sanottuna minusta tuntuu siltä, että ajurien vaihtamisella ei ihmeitä saa aikaan.

Ja hei Tatu, nyt kun olet linjalla niin mulla on sulle painavaa sanottavaa Ranuan maiseman suhteen:

KIITOS!

Jos kiinnostaa, niin avasin tuonne maisemansuunnittelufoorumin puolelle aiheen "EOD...jnpp" Aloitan nyt gMaxin opiskelun ja taidanpa käyttää tuota Ranuan juttuasi eräänlaisena referenssityönä.

- Asiasta yhdeksänteen: kuinka ne islanninponit oikein kävelevät? Olen kuullut kummallisia kertomuksia.

--- Jorma

edit--- typo taas, pentele

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En kyllä ole tässä erityisen valistunut, mutta varmaan viimeisimmät ajurit ovat hyvä lähtökohta. Itselleni on yhtä tärkeää 2D-toiminta, eikä siinä ole valittamista.

Et ollut siis mukana ATI-ympyröissä FS2004:n tullessa markkinoille vuosi sitten? Silloin ATI:n ajureissa oli kaikenlaista häikkää ja moni vaihtoi - minä mukaan lukien - Omegan ajureihin.

Juu, mulla on pitkään ollut Nvidian kortti mutta jotenkin nyt sitten Atista on jäänyt parempi kuva ja päätin vaihtaa.

Tosiaan noilla Catalyst 4.11 ajureilla ainakin FS2004 toimii ongelmitta, ajattelin vain että jos jollain muilla ajureilla saa jotain lisää. Nvidialla tämä tuntui olevan ainainen riesa, joku toimii jollain ajurilla paremmin (esim. AA) kun se taas toisilla tuotti vain virheitä. Vaan onhan se niinkin että jos homma toimii niin ei tartte mennä sitä sitten enää sorkkimaan. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Tuli taas todistettua Cruzbrokerin säälittävä asiakaspalvelu. Eihän niillä ole tuota MSI:n R9800 Pro näyttistä eli voisivat tietenkin poistaa sen nettisivuiltaan ::) No, ostetaan Sapphire sitten ja myydään vanha alta pois :P Ai niin, eivät ne watit merkitse mitään...ainostaan ampeerit ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään