Markku Vierelä

Ryanairin lentäjät varoittavat työoloistaan

99 viestiä aiheessa

http://www.nelonen.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen/svt-ryanairin-lent%C3%A4j%C3%A4t-varoittavat-ty%C3%B6oloistaan

 

Ruotsissa leviää uutinen, jonka mukaan lentoyhtiö Ryanairin lentäjät varoittavat työolojensa saattavan vaarantaa lentoturvallisuutta.

Ruotsin televisio SVT kertoo saaneensa useilta tahoilta tietoja, joiden mukaan Ryanairin lentäjät tuntevat olonsa yhä painostavammaksi.

- Jos emme tunne oloamme turvalliseksi ja rauhalliseksi, se heijastuu päätöksiin ja toimiin, joita teemme. Toisinaan asetetaan kohtuuttomia vaatimuksia, joissa turvallisuus ei ole etusijalla, mikä voi johtaa odottamattomiin tapahtumiin ja todellisiin onnettomuuksiin, nimettömänä pysytellyt lentäjä sanoi.

Hänen mukaansa kehitys kulkee kohti huonompia ehtoja, ja lentäjiä painostetaan yhä enemmän.

- Se tapahtuu niiden yhtiöiden kustannuksella, jotka todella huolehtivat henkilöstöstään, sillä ne eivät pysty kilpailemaan samoilla ehdoilla kuin Ryanair.

Lentoyhtiön edustajan mukaan syytökset eivät pidä paikkaansa.

 

Samasta aiheesta MTV3:n nettisivuilla.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/2012/02/1489800/raju-purkaus-ryanairin-lentajilta-suuronnettomuus-on-hyvin-lahella

 

Irlantilaisen lentoyhtiön Ryanairin lentäjät ovat antaneet julkisuuteen harvinaisen lausunnon - lentäjät ovat varoittaneet, että heidän työolonsa alkavat olla riski lentoturvallisuudelle.

 

Ruotsalaisen Aftonbladetin mukaan lentäjät ovat kertoneet SVT:lle, että pahin eli suuronnettomuus voi vielä tapahtua, jos työoloihin ei saada muutosta.

 

Nimettömänä pysyttelevä lentäjä sanoo, että yhtiön johto tekee lentäjille kohtuuttomia vaatimuksia, jotka eivät aseta turvallisuutta etusijalle. Lentäjän mukaan tällainen toiminta voi johtaa vaaratilanteisiin ja jopa onnettomuuksiin.

 

Lentäjien paineet työstään ovat kommentoijien mukaan kasvaneet. Lentäjän on oltava joustava, jotta hän ei rikkoisi lentoyhtiön sopimuksia.

 

– Jos menen leikkaukseen, tiedän, että kirurgi on levännyt, terve eikä pelkää ilmoittaa työpaikalleen, jos on sairastunut. Haluamme, että Ryanairilla lentävät tietävät, että puikoissa istuvat eivät aina täytä vaatimuksia. Pahin voi vielä tapahtua, eräs perämies kertoo SVT:lle.

 

Lentoyhtiö kiistää nimettömien lentäjien väitteet. Yhtiöstä myönnetään, että sairaustodistusten kanssa on joskus ollut ongelmia, mutta lentäjien syytöksiä pidetään väärinä.

 

(MTV3)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

– Jos menen leikkaukseen, tiedän, että kirurgi on levännyt, terve eikä pelkää ilmoittaa työpaikalleen, jos on sairastunut. Haluamme, että Ryanairilla lentävät tietävät, että puikoissa istuvat eivät aina täytä vaatimuksia. Pahin voi vielä tapahtua, eräs perämies kertoo SVT:lle.

 

Sinänsä itse uutinen ei yllätä, mutta yllä oleva kommentti kyllä. Kuvitteleeko lentäjät todella, että lääkäreiden lepoajoista pidettäisiin parempaa huolta kuin heidän? Tai että lääkäreillä ei olisi painetta lähteä töihin pienessä flunssassa? Näin ei ainakaan kotimaassamme ole, lääkärit lähinnä ihmettelevät, miten ilmaiualalle on saatu näin hyvät lepoaikasäädökset...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en ainakaan koskaan tule lentämään Ryanairilla. Miksi tällaisia lentoyhtiöitä ylipäätänsä on olemassa (ja niiden toiminta sallitaan), joissa johdon suhtautuminen lentäjien vaativaan työhön on tuollaista kuin Ryanairissa?

 

Maksan mielelläni lentolipuista hieman enemmän, jotta lentoturvallisuus, koneiden asiallinen huolto ja hyvä palvelu lentomatkoilla ovat taattuja.

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Lentäjäliitto: Ryanairilla lentäminen ei ole turvallista

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/02/1490018/suomen-lentajaliitto-ryanairilla-lentaminen-ei-ole-turvallista

 

– Lentäjien sopimukset Ryanairin kanssa ovat järkyttäviä. Itse olen nähnyt sopimuksen, jossa Ryanairilla on oikeus irtisanoa työntekijä, jos hän on yli 5 päivää sairaslomalla. Sehän tarkoittaa sitä, että lentäjät joutuvat lentämään sairaina, Simonen kertoo.

 

Simosen omiin korviin on kiirinyt tarinoita Ryanairin lentäjistä, jotka ovat joutuneet lentämään esimerkiksi korvatulehduksessa.

 

– Korvatulehduksessa lentävä pilotti ei ole kovin fiksu veto, Simonen painottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kai on juurikin yksi syy miksi halpalentoyhtiöt ovat voineet polkea lentolippujen hintoja niin alas kilpaileviin perinteisiin yhtiöihin verrattuna.  Eiköhän muillakin halpalentoyhtiöillä ole samalla tavalla lentäviä luurankoja kaapeissaan!?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Lentäjäliitto: Ryanairilla lentäminen ei ole turvallista...

 

Ymmärrettävä lausuma lentäjäliitolta, mutta eikö sille pitäisi olla näyttöä. Se lasketaan incidenteillä ja accidenteillä. En ole vielä sellaista vertausta nähnyt. Ja incidenttienhän pitäisi varoittaa ennenkuin se accident sattuu, jos ilmailuviranomaiset ovat ajan tasalla. Näinhän tapahtui Suomessakin silloisen Finncommin tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrettävä lausuma lentäjäliitolta, mutta eikö sille pitäisi olla näyttöä. Se lasketaan incidenteillä ja accidenteillä. En ole vielä sellaista vertausta nähnyt. Ja incidenttienhän pitäisi varoittaa ennenkuin se accident sattuu, jos ilmailuviranomaiset ovat ajan tasalla. Näinhän tapahtui Suomessakin silloisen Finncommin tapauksessa.

 

Jos "accident" tai edes "incident" tapahtuu, ollaan jo pahasti myöhässä! Mielestäni RyanAir on jo pahasti myöhässä odottamassa lähes väistämätöntä ikävää uutista!

 

En kiipeä heidän koneeseensa missään tapauksessa!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos "accident" tai edes "incident" tapahtuu, ollaan jo pahasti myöhässä! Mielestäni RyanAir on jo pahasti myöhässä odottamassa lähes väistämätöntä ikävää uutista!

 

En kiipeä heidän koneeseensa missään tapauksessa!

 

 

Nojuu, ilmeisesti Finnairilla on sitten asiat tosi huonossa mallissa, kun noita incidenttejä tuntuu tulevan tasaiseen tahtiin!

 

Rehellisesti sanottuna, varmaan löytyy Ryanairiltakin, jos viitsisi etsiä.

 

Taitaa olla lähinnä 'normaalia' ay-toimintaa tässäkin tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos "accident" tai edes "incident" tapahtuu, ollaan jo pahasti myöhässä! Mielestäni RyanAir on jo pahasti myöhässä odottamassa lähes väistämätöntä ikävää uutista!

 

En kiipeä heidän koneeseensa missään tapauksessa!

 

Tuskinpa asiat kovin paljon paremmin ovat monella muullakaan yhtiöllä vaikka kukaan ei vielä olekaan sattunut nostamaan niiden puolelta asioita esille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eikö sille pitäisi olla näyttöä. Se lasketaan incidenteillä ja accidenteillä. En ole vielä sellaista vertausta nähnyt. Ja incidenttienhän pitäisi varoittaa ennenkuin se accident sattuu, jos ilmailuviranomaiset ovat ajan tasalla. Näinhän tapahtui Suomessakin silloisen Finncommin tapauksessa.

 

Yleensä tahtoo olla, että mitä enemmän raportteja, sitä parempi yhtiön turvallisuuskulttuuri, ts. raportointikynnys on alhaisempi. Viranomainen vaatii raportointijärjestelmän, mutta ei oikein millään keinoilla pysty toteamaan, millaisella asenteella ohjaajat raportoivat ja kuinka paljon menee kenties sormien läpi.

 

Työpaikkansa puolesta pelkäävä lentäjä ei yleensä ole se innokkain raportoija. Valitettavaa mutta aika inhimillistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raportteja väsäävät myös lennonjohto ja muut asianosaiset, joten ainakin osasta tulee tietoa, jos ohjaamossa ei kaikki mene kuin pitää. Toki ihan ohjaamon sisälle jäävät jutut voivat pelkosyistä jäädä pimentoon. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nojuu, ilmeisesti Finnairilla on sitten asiat tosi huonossa mallissa, kun noita incidenttejä tuntuu tulevan tasaiseen tahtiin!

 

Rehellisesti sanottuna, varmaan löytyy Ryanairiltakin, jos viitsisi etsiä.

 

Taitaa olla lähinnä 'normaalia' ay-toimintaa tässäkin tapauksessa.

 

No tässä ainakin yksi Ryanairin vaaratilanne laskussa:

 

http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,62892.0.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.ft.com/intl/cms/s/0/474c27c0-0293-11e3-880d-00144feab7de.html#axzz2bjerYqZl

http://www.hs.fi/ulkomaat/FT+Ryanairin+lent%C3%A4jien+mielest%C3%A4+yhti%C3%B6+ei+v%C3%A4lit%C3%A4+turvallisuudesta/a1376272783492

 

Euroopan suurimman halpalentoyhtiön Ryanairin lentäjät ovat huolissaan yhtiön turvallisuuskulttuurista, kertoo Financial Times.

 

Tieto käy ilmi lehden näkemästä yli tuhannelle Ryanairin lentäjälle tehdystä kyselystä. Kyselyn on tehnyt Ryanair Pilot Group, joka ajaa lentäjien etuja.

 

89 prosenttia vastaajista katsoi, ettei Ryanairin turvallisuuskulttuuri ole avoin. 67 prosenttia puolestaan koki, että turvallisuushuolien esille ottaminen yhtiön virallisten kanavien kautta on epämiellyttävää.

 

94 prosenttia katsoi, että valvontaviranomaisten pitäisi tutkia, mikä vaikutus Ryanairin työkäytännöillä on turvallisuuteen.

 

Kyselyyn vastanneet edustavat noin kolmannesta yhtiön työllistämistä lentäjistä.

 

Kysymykset liittyvät Ryanairin lentäjien johtajan Ray Conwayn keväällä antamaan varoitukseen.

 

Conway varoitti FT:n mukaan, että lentäjä saatetaan erottaa palveluksesta, jos hän allekirjoittaa Ryanair Pilot Groupin vetoomuksen siitä, että viranomaisten tulisi tutkia yhtiön työkäytäntöjen vaikutus turvallisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englantilainen Channel 4-TV-kanava on eilen lähettänyt ohjelman, jossa nimettömät Ryanairin lentäjät ovat esittäneet huolensa mm. Ryanairin polttoainepolitiikasta ja henkilöstöpolitiikasta. Ryanair kiistää väitteet, missä ei ole mitään uutta. Ryanair on laittanut nettisivuilleen luettavaksi myös TV-aseman kanssa käydyn kirjeenvaihdon:

 

http://www.ryanair.com/fi/news/ryanair-releases-channel-4-dispatches-letters

 

Ryanair rejected the false and defamatory claims made by the Channel 4 Dispatches programme which wrongly impugn and smear Ryanair’s outstanding 29 year safety record based on nothing more than anonymous hearsay claims made by individuals whose identity was concealed, and/or by representatives of pilot unions of Ryanair’s competitor airlines masquerading as a Non Ryanair Pilot Group.

 

...ja niin edelleen. Puuduttavaa luettavaa ja lienee niin, että sama pattitilanne kuin ennenkin pysyy voimassa. Nimettömät pilotit väittävät ja Ryanair kiistää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair ilmoittaa haastavansa Channel 4-TV-kanavan oikeuteen väittäen lisäksi myös lentäjille esitettyä kyselyä valheelliseksi:

 

Ryanair’s Robin Kiely added: ‘Ryanair rejects these failed attempts by C4 Dispatches and/or European pilot trade unions to denigrate or smear Ryanair’s outstanding 29-year safety record in an attempt to promote their 20-year failed campaign to obtain union recognition in Ryanair.’

 

He said that because Dispatches had based its programme around ‘the bogus results of an unreliable, fabricated survey prepared by the European pilot trade union club’, Ryanair had instructed its lawyers to issue legal proceedings against Channel 4 for defamation.

 

‘Ryanair looks forward to this matter being resolved in the courts and the safety of Ryanair’s operations being thoroughly vindicated since the IAA [irish Aviation Authority] has independently confirmed ‘Ryanair is on a par with the safest airlines in Europe’ and the C4 Dispatches programme has produced no shred of evidence to undermine this independent verification of Ryanair’s outstanding safety,’ Kiely concluded.

 

http://www.e-tid.com/ryanair-takes-legal-action-against-channel-4/84128/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TV-ohjelmassa esiintynyt pilotti potkittu pois ja oikeusjutulla uhkaillaan.

 

http://news.airwise.com/story/view/1376559127.html

 

Ryanair has fired one of its senior pilots and is preparing legal action against him for questioning the airline's safety record in a television interview, the company said on Thursday.

 

Europe's largest budget carrier by passengers, Ryanair has in recent weeks rejected accusations from pilots that it encourages crew to carry less back-up fuel and that disciplinary threats discourage the reporting of safety concerns.

 

Ryanair said it had fired veteran pilot John Goss for his "defamatory contributions" in a documentary about the airline's safety culture broadcast this week on Britain's Channel 4.

 

In the programme, Goss said he received a critical letter for using too much fuel and said many Ryanair pilots did not have confidence in the safety reporting systems of the Irish Aviation Authority (IAA).

 

The IAA said all confidential reports are fully investigated and its oversight of Ryanair was comprehensive.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläköhän joku ihmettelee, miksi ryanairin lentäjät esiintyvät julkisuudessa mieluiten nimettöminä.

 

no jos on asiaa ja todisteita takanakin, niin kai sitä mielellään nimellä esiinnytään. Nyt kuitenkin piloteilla on kiukku yhtiötä kohtaan kun ei saa samanlaista palkkaa kuin Emiratesilla ja sitten koitetaan mustamaalata yhtiötä. Ja tottakai se kannattaakin tehdä nimettömänä. Sama kohtalo odottaisi varmaan muissakin lentoyhtiöissä jos menisit ilman todisteita turvallista yhtiötä omalla nimellä mustamaalaamaan julkisuudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meinaat, että ainoa syy pilottien valituksiin on huonompi palkka kuin alalla keskimäärin? Uskon vahvasti, että kyse on ihan olemassaolevasta ongelmasta, tosin pilotit saattaa hyvinkin hieman asiaa paisutella/ dramatisoida. Vaikka koneita ei ole tonttiin tullut niin se ei tarkoita että kaikki on hyvin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritän palauttaa keskustelua kohti alkulähtökohtaansa. Siihen miksi Ryanairilla ja muissa vastaavissa yhtiöissä työskentelevät lentäjät ovat tyytymättömiä. Ja myös siihen, mistä tämä johtuu.

 

Jokaisesssa firmassa, lentoyhtiöt mukaanlukien, työnteon prosesseja kehitetään, ohjeistetaan, valvotaan ja puututaan niiden epäkohtiin. Lentoyhtiöt ovat siitä erikoisia firmoja, että niissä kustannussäästöjen ja operoinnin turvallisuuden välistä kompromissia ulkopuolisen on vaikea hahmottaa. Turvallisuus kun maksaa aina ja jos onnettomuutta ei tapahdukaan, turvallisuussatsaus tuntuu helposti ylimitoitetulta ja turhalta rahanmenolta. Jos taas onnettomuus tapahtuu, melkein aina kyse on inhimillisestä virheestä eli lentäjiä on helppo syyttää eikä talousjohtajien päätä kukaan vaadi pölkylle. Siksi talousjohtajan pallilta on helppo räksyttää turvallisuuteen menevän rahanmenon turhuudesta.   

 

Maailmalla on yleistynyt sellainen tendenssi, että lentäjien työprosesseja kehittävät ja ohjeistavat sellaiset tahot, joilla on erinomainen talousajatteluosaavuus mutta vähäinen turvallisuustietous. Lentäjät taas ovat asiantuntijoita siinä, kuinka lentokoneella operoidaan turvallisesti mutta valitettavasti lentäjien taloushallintotietous ei aina ole alan huippua. Juuri siksi kompromissin löytäminen on haasteellista. Taloushallinnon ihmiset kun joskus luulevat, että turvallisuus on käskytyskysymys. Käsketään vain sanktioiden uhalla lentämään turvallisesti mutta kaikista turvallisuutta lisäävistä marginaaleista tinkien.                                                                                         

 

Erotuksena konkreettisesta lento-operoinnista, normaaliin taloushallinnon johtamiskulttuuriin ei kuulu ihmisen inhimillisen rajoittuneisuuden hyväksyntä. Vai oletteko koskaan kuulleet esim. suuren suomalaisen paperinvalmistajakonsernin entisen pääjohtajan tunnustaneen paperitehtaan hankinnan USA:sta olleen täysin järjetön hanke jo alusta alkaen? Tai teleoperaattorifirman johtajien tunnustaneen heidän inhimillisten puutteiden johtaneen siihen, että Saksan ilmatilaan haaskattiin miljardeja euroja?

 

Nyt lentoyhtiöissä käydään ensinnäkin kiistaa siitä, kuinka luodaan riittävät turvamaarginaalit kattamaan inhimillisten rajoittuneisuuksien ja operointiympäristön mukanaantuomat vaaramomentit. Toiseksi siitä, ketkä ovat parhaimmat asiantuntijat määrittämään tämän turvallisuustason ja kolmanneksi siitä, mitä se saisi maksaa.

 

Seppo           

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

no jos on asiaa ja todisteita takanakin, niin kai sitä mielellään nimellä esiinnytään. Nyt kuitenkin piloteilla on kiukku yhtiötä kohtaan kun ei saa samanlaista palkkaa kuin Emiratesilla ja sitten koitetaan mustamaalata yhtiötä. Ja tottakai se kannattaakin tehdä nimettömänä. Sama kohtalo odottaisi varmaan muissakin lentoyhtiöissä jos menisit ilman todisteita turvallista yhtiötä omalla nimellä mustamaalaamaan julkisuudessa.

 

Näköjään joku vielä ihmettelee. No ihmetelköön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään joku vielä ihmettelee. No ihmetelköön.

 

Näköjään et ole ilmailualan nykymeiningistä kovin tietoinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jokaisesssa firmassa, lentoyhtiöt mukaanlukien, työnteon prosesseja kehitetään, ohjeistetaan, valvotaan ja puututaan niiden epäkohtiin. Lentoyhtiöt ovat siitä erikoisia firmoja, että niissä kustannussäästöjen ja operoinnin turvallisuuden välistä kompromissia ulkopuolisen on vaikea hahmottaa.

           

 

Sepolta asiaa!  :thmbup: Tälläkin foorumilla ihmiset kirjoittelevat aivan uskomatonta kuraa "tietäjinä" näistä asioista kun uskovat iltisten ja muiden lehtien kirjoitteluihin. Ja harrastajien keskuudessa Ryanair on hyvä kohde, minkä toimintaa mollata, kun lehdistö siitä jaksaa kirjoitella ja kun ei paremmin tiedetä.

Se mihin tässa voisi katseita kääntää kuitenkin on viranomainen. Irlannin viranomainen näyttäisi olevan kuitenkin paljon tiukempi turvallisuusasioissa kuin jonkun muun maan. Silti he antavat Ryanin lentää, mikä kertoo juuri siitä että pilotit luultavasti paisuttelevat aika paljon noita asioita. Syitä siihen paisutteluun voi jokainen arvailla, mutta nälkäisinä piloteistakin tulee kiukkuisia...

Irlannin turvallisuutta valvova viranomainen on kuitenkin osoittanut että sillä on kyky vaikka pysäyttää yhtiön lentotoiminta, jos katsoo sen tarpeelliseksi. Näin siellä itseasiassa on toimittukin. Mutta Ryanin annetaan edelleen lentää, mikä kertoo jostakin. Muissa maissa vastaavat tilanteet ovat saattaneet päätyä toisin. Eli on mahdollista että tuolla jossain lennetään paljon vaarallisemminkin kuin Ryanilla, mutta silti tuo yhtiö on päätynyt silmätikuksi.

 

Nyt jos Ryanilla oikeasti olisi asiat päin persettä, niin luulisi noiden pilottien ottavat paperit mukaan, marssivan viranomaiselle esittämään asia ja pyytämään toimenpiteitä, ihan niinkuin ilmailussa kaikki asiat hoidetaan. Sen sijaan tehdään nimetön dokumentti jossa ei esitetä todisteita vaan keskitytään mollaamaan yhtiötä... hmm... nyt varmaan moni jo alkaa foorumilla ihmetellä? Ja eikös suomessakin toimittu aikoinaan ihan vastaavalla tavalla? Herää kysymys että onko suomessakin Ryania vastaavaa meininkiä? (luultavasti ei..?) Tai muualla? (näihin tuskin foorumiharrastajat osaavat oikein vastata, mutta kivahan noihin on koittaa jokaisen päteä...)

 

Hissalle: ei ihmettele. Jos itsekin haluaisin vahingoittaa jonkun yhtiön toimintaa, tekisin sen nimettömästi. Sitä edelleen ihmettelen että jos Ryanilla lentäminen on niin vaarallista, niin silti päivittäin sadat pilotit siellä tekevät joka aamu sen päätöksen, että ei se niin vaarallista kuitenkaan ole, etteikö raha menisi sen "turvallisuusriskin" edelle ja päättävät lentää silti. Kuitenkin nämä ovat kaikki kai niitä (tälläkin foorumilla ylistettyjä) vastuuntuntoisia koulutettuja pilotteja, jotka tekevät kaikkensa turvallisen operoinnin eteen lähtemällä lennolle vasta kun ovat todenneet sen turvalliseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään