Markku Vierelä

Ryanairin lentäjät varoittavat työoloistaan

99 viestiä aiheessa

No ei noille sun villeviisvuotta-kommenteilles voi enää edes nauraa.

 

Ei nii, mut samalla tasolla tääkin threadi on ollu jo aika alusta alkaen. Pidetään yllä tasoa  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fysiikasta ehkä jotain tajuat, mutta kannattaisiko tilata aika Töölön Mehiläisestä Antti Ahokkaalle, Dosentti psykiatrian erikoislääkäri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sitä ei käy kieltäminen etteikö Ryanilla olisi työolosuhteet aivan revasta, mutta siitäkin huolimatta esimerkiksi tälläkin foorumilla tähän kuitataan aina vastaan että "raha ensin, turvallisuus sitten, mieti itse jos olisi oma duuni vaakalaudalla". Itse oon tollasta ilmailua kattellut jo jonkin aikaa. Ei oo kivaa katottavaa mut tosiaan ihan vaan ilmailun harrastajana on varaa puhua turvallisuudesta. Ammatikseen lentäessä toki se raha tulee ensin, siitähän ammattilentämisessä on pohjimmiltaan kyse. Harmillista kylläkin...  :thmbdn:

 

Harmillistahan se on, että kun on kaiken maailman lainat niskassa painamassa, sitä usein voi olla monikin monessakin ammatissa siinä tilanteessa, että töihin mennään vaikka parempi olisi kaikkien kannalta jos pysyttäisiin sängyssä vaikka päivä tai pari. Ihan vain siksi, että tulevaisuudessa riittäisi töitä. Tarpeeksi ymmärtävä työnantaja, yms. kyllä tajuaa, että yhdelle flunssalle vuodessa ei kertakaikkiaan voi mitään (ihmiset eivät pääse geenejänsä ja taipumustaan sairastua tartuntatauteihin valitsemaan ja aina niitä ei voi välttää vaikka kuinka yrittäisi elintavoillaan sitä tehdä) eikä se tee työntekijästä epäluotettavaa. Tiedä sitten miten usein Ryanairilla lentävän lentäjän työvuoroja on leikattu satunnaisten flunssien/keuhkoputkentulehduksien saamisen ja kotiinjäämisten takia.

 

Turvallisuusnäkökulmaahan tässä juuri haetaan kun arvostellaan sitä, että Ryanairin lentäjät ovat pääasiassa (elleivät jopa kaikki) yksityisyrittäjiä, jotka kilpailevat keskenään siitä kuka saa lentovuorot ja kaikilla on nollatuntisopimus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fysiikasta ehkä jotain tajuat, mutta kannattaisiko tilata aika Töölön Mehiläisestä Antti Ahokkaalle, Dosentti psykiatrian erikoislääkäri.

 

Pystytkö suosittelemaan vai? Ja nytkun aloit vihjailemaan et saattaisin olla mielenvikainen, niin voisitko tarkemmin kuvailla mihin perustat väitteesi, vai tekikö mielesi vain koittaa solvata? Vähän niinkuin lapsilla on tapana?

Tässä aiemmin olikin juttua tämän foorumin kirjoitusten lapsellisuudesta ja siihen perään aikuinen mies pystyi lisäämään ton tasoisen kommentin. Hyvä Jan!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää oli kuittailua. Oon oikeasti aika kypsä siihen kun asioista tietämättömät jaksaa kettuilla asioista mistä ei oo mitään käryä.

 

Avaatko Kimmo hieman taustojasi ilmailun parissa toimimisestasi? Meinaan vaan että sen verran alkaa olla ylimielistä ja "Minä tiedän, te muut et" -touhua tuo käytöksesi. Kiitti!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pidä unohtaa paria asiaa, kun puhutaan Ryanairista, tai mistä muusta eurooppalaisesta lentoyhtiöstä tahansa, jossa lentäjät ovat contractorsopimuksilla. Jokainen contractor on itsenäinen ja hänen ainoa sopijaosapuoli on hänet vuokrannut työvoiman vuokrausfirma. Ammattiliitot puuttuvat eikä lentoyhtiö lähtökohtaisesti neuvottele yhdenkään yksilön kanssa. Jos lentoyhtiö ei ole tyytyväinen johonkin yksilöön, he ilmoittavat vuokrausfirmaan, etteivät enää tarvitse tämän lentäjän palveluja. End of story. Tämä käytäntö antaa lentoyhtiölle mahdollisuuden hyvin törkeisiin ja yksipuolisiin sopimuskäytäntöihin, joista on Euroopassakin aivan riittävästi esimerkkejä eikä Ryanair ole tässäkään suhteessa mikään pulmunen, tosin ei myöskään pahimmasta päästä.                                                                                             

 

Edellisestä johtuen kaikissa contractoryhtiöissä on myös kova yhtiöin sisäinen "jäsentenvälinen" kiista. Lentävän henkilökunnan voi pääpiirteissään jakaa seuraaviin ryhmiin: Ensinnäkin Itä-Euroopasta eli halvan kustannustason maista tulleet lentäjät, jotka ovat Länsi-Euroopassa vain ja ainoastaan tienaamassa rahaa palatakseen myöhemmin rikkaana miehenä kotimaahan. Tähän ryhmään kuuluvat myös Afrikasta ja Etelä-Amerikasta tulleet kaksoispassien haltiat. Ei heitä kiinosta kauhean paljoa yhtiön turvallisuuskulttuuri eivätkä he halua vaarantaa millään poikittaisella sanalla omaa työpaikkaansa. Toiseksi jokaisessa näissä yhtiöissä on sellainen pieni mutta äänekäs narisijavähemmistö, joka ei ole tyytyväinen mistään ja joilla on aina jotain valittamisen aihetta. Heillä ei ole koskaan mitään rakentavaa ja toteuttamiskelpoista ehdotusta, kunhan kitisevät. Kun psykofysiologisia soveltuvuustestejä alalle hakeutuville pidetään Suomessa itsestäänselvänä, näin ei ole asia muualla, ei edes Euroopassa. Alalla on siksi vaikka millaisia veijareita. Kolmannen ryhmän muodostavat sitten ne, jotka pyrkivät terveellä tavalla parantamaan työoloja ja turvallisuuskulttuuria parhaansa mukaan. Tämän ryhmän jäsenet eivät pysty yhteistyöhön kiinnostuksen puutteesta kärsivän Itä-Euroopasta tulleen ryhmän kanssa eivätkä he halua tehdä yhteistyötä näiden ikuisten kitisijöidenkään kanssa. Juuri siksi heidän työnsä on vaikeaa ja epäkiitollista, vaikka tekevätkin parasta mahdollista työtä kaikkien eteen. Meidän pitää nähdä metsä puilta ja pyrkiä tunnistamaan tämä kolmas ryhmä ja auttaa heitä parhaan kykymme mukaan. 

 

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avaatko Kimmo hieman taustojasi ilmailun parissa toimimisestasi? Meinaan vaan että sen verran alkaa olla ylimielistä ja "Minä tiedän, te muut et" -touhua tuo käytöksesi. Kiitti!

 

Pääasiallisesti oon ammatikseni kouluttanut kohta 15 vuotta kuskeja. Lisäks 6 vuotta huoltotoiminnassa huollonsuunnittelijana ja huoltotoiminnanjohtajana.  Opiskelut yllättäen ilmailun alalta ja samoin harrastukset ja oikeastaan nuorempana ihan kaikki. Nykyään olen enempi kallistunut tuonne lääkisfyssan puolelle. En sano missä firmoissa olen ollut, koska jos otan kantaa johonkin toimintaan, niin tälleen nimenomaan yritykset pysyvät nimettöminä ;) (osa ihmisistä saattaa arvata) Mutta jokunen lento ja huolto ja koulutus tässä on vuosien varrella nähty. Muutamassa yrityksessä oli tosi hienoa lentotoimintaa ja muutamassa mennään alle ryanin tason kirkkaasti. Sen takia tää koko keskustelu tuntuu niin irvokkaalta kun ihmiset iltapulutasosilla tiedoilla kertoo kuinka hirveää ryanilla on, kun o'leary pakottaa tekemään jotain ja se firman johto on se iso paha... Ei siihen o'learya tarvita. Voi olla et kyseinen herra rohkaisee toimimaan niinkuin siellä toimitaan, mut toisaalta itse olen nähnyt että pilotit ja huollot osaavat toimia arveluttavasti (olipa pehmeä ilmaus...) ihan oma-aloitteisestikin. Ja en sano et tiedän kaikkea ilmailusta, mut ainakin tiedän sen verran enemmän kuin tän foorumin bongarit, että asia tuolla ryanilla ei ole ihan niin mustavalkoinen kuin täällä lapsellisesti halutaan avheraldin pohjilta uskoa.

 

Tää koko homma lähti siitä et tuolla eräät jaksavat muistuttaa et jossei sulla oo ATPL:ää, niin et tiedä ilmailusta mitään. Se kuvaa aika hyvin tän keskustelun tasoa ja siihen onkin sit jo ihan ok kuittailla. Onneks tunnen paljon myös älykkäitä pilotteja niin nuo eräät eivät pääse ihan koko ammattikunnan mainetta mokaamaan "spedeilyillään". Itse en yhtään kuskia palkkais jos ne esittää noita "sulla ei oo ATPLää, miten sä voit tietää mistään mitään?" kommentteja. Noilla se ihmisen todellinen tyhmyys yleensä paljastuu.

 

Mut palataanpa siihen alkuperäiseen aiheeseen. Tää aihe on menny jo niin syvälliseks et lentsikkabongarit tuskin enää pysyy mukana, mutta ammattikuskit varmaan ainakin osaa vastata tähän: Jos ryan parantaisi pilottien asemaa poistamalla nollasopparit ja takaamalla soveliaan peruspalkan, niinkuin monissa lentoyhtiöissä, luuletteko että o'learyn mollaus, nimettömät turvakauhudokkarit ja vastaavat vähenisivät? Miksei vastaavia dokkareita tehdä sellaisissa yityksissä missä palkat ovat korkeammalla? Noilla kahdella asialla tuntuu olevan joku yhteys, koska ryan ei ole ensimmäinen firma jossa toimitaan niinkuin toimitaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tälläkin palstalla tekis mieli antaa kirjoitusoikeus vain sepolle, koska toi oli aika nappiin se totuus koko kuviosta. Ton saman skenaarion voi nähdä hyvin yhtiön sisällä ilman että tarvitsee edes jaotella kansalaisuuksien perusteella. Asenteet riippuvat paljon myös siitä koulutuksesta mitä pilotti on saanut ja se eron havaitsemiseen ei tarvita kansalaisuusrajojen rikkomista. Ikävintä on, että ne turvallisuuden puolestapuhujat jäävät usein alakynteen, kun porukka koostuu niistä jotka a) eivät välitä pätkäkään, b) jotka ehkä välittävät, mutteivät kovin aktiivisesti mieti ja c) niistä jotka noita asioita näkevät ja välittävät.

 

Jos muutoksia halutaan, niin tuolla ryhmän b sisällä olevat kuskit pitäisi houkutella aktiivisesti ottamaan selvää asioista. Moni pilotti tietää että kone on lentokelpoinen, jos nimet on alla ja he katsovat että paperit ovat kunnossa. Tuossa he tekevät ihan oikein. Mutta jos haluaa aktivoitua, niin voi toimia niinkuin esim. silloin kun auto haetaan huollosta. Jokainen yleensä tarkistaa että "hmm... ilmanpaineet on katottu ja pyyhkijänsulat vaihdettu". Pilotitkin saavat paljon lisää infoa kun tsekkaavat mitä niissä allekirjoitetuissa huolloissa on tehty. Sen sijaan että ensi kerralla katsotte että weekly on kuitattu, niin tsekatkaa huolto-ohjelmasta että weekly vaatii 6 tuntia aikaa... ja älkää jääkö ihmettelemään miten jätkät on sen 1,5 tunnissa onnistuneet tekemään. Tollaisten asioiden huomaaminen vaatii piloteilta aktiivisuutta ja mä uskon et noi b) ryhmässä olevat sällit vois ihan mielenkiinnosta ottaa lentämänsä koneen huolto-ohjelman ihan bonus iltalukemiseks. Niiden parissa unikin tulee yllättävän hyvin! (nimim. jokusen lukeneena...)

 

Usein näissä organisaatioissa valitettavasti käy siten että ne turvallisuuteen orientoituneet ihmiset päätyvät äänestämään jaloillaan, koska noissa taistellaan käytännössä tuulimyllyjä vastaan. Näin kävi eräässäkin yhtiössä, missä olin aikoinaan. Ihmiset olivat siellä keskimäärin 3-4kk ja lähtiessään ihmettelivät että miten asiat voivat olla näin. Jäljelle jääneet jatkoivat entiseen malliin ja tuossa on se dynamiikka miten tietynlaiset ihmiset ja toimintamallit kerääntyvät erilaisiin yrityksiin ja toisenlaiset toisiin. Koita siinä sitten tapella organisaation sisällä ja sanoa, että me ei vaan voida toimia näin niinkuin toimitaan. Tässä välissä täytyy sanoa, et jos oikeata arvostusta jaetaan, niin se koskee jokaista kuskia joka on oikeasti jättänyt duunipaikan tai lennon väliin kun on epäillyt toiminnan turvallisuutta. Sitä tarvittaisiin alalle lisää, koska tuo ongelma on kaikkialla kansalaisuuteen katsomatta (ja ei pelkästään piloteille, vaan koskee myös tekniikkaa ja kaikkia toimintaan liittyviä ihmisiä).

 

edit: ryhmä d) ei jaksa enää välittää. aikoinaan roikkunut ryhmässä c, mutta todennut turhaksi. kannattaa vaan kouluttaa nuorempia ja toivoa että oppivat jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä foorumin ketjut ovat nykyään aivan mahtavia! Mistään aiheesta ei enää pystytä keskustella asiallisesti ilman toisten solvaamista tahi mustamaalaamista. Parit viestit asiaa aluksi ja sitten alkaa tappelu.

Ehdottomasti kuitenkin loistavaa ilmailuaiheista viihdettä!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mut eiks se osittain oo vähän pointti näis foorumeissa? Tuolla työelämässä saa ihan riittävästi puhua asiaa ja pohtia näitä hommia vakavissaan. Tuolla ihmisen käyttäytymisbilsan luennoilla oli just juttua niistä tutkimuksista mis todettiin et suurin osa kirjoittelee netissä nimenomaan "hieman räväkämmin" kun tarkoitus on luoda sitä pientä viihdettä muuten tylsään elämään  ;D Käykääs tsekkaamassa tiede.fi palsta, sen rinnalla meiänki jutut on hiton tylsää luettavaa  :thmbup:

(ja jos tiede.fi ei nappaa ja kaipaa vielä parempaa niin hevostalli.net ja vastaavat ei jätä ketään kylmäks!)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä foorumin ketjut ovat nykyään aivan mahtavia! Mistään aiheesta ei enää pystytä keskustella asiallisesti ilman toisten solvaamista tahi mustamaalaamista. Parit viestit asiaa aluksi ja sitten alkaa tappelu. Ehdottomasti kuitenkin loistavaa ilmailuaiheista viihdettä!

 

 

 

Tämä onkin muuten juuri se syy, miksi meikäläistä ei enää juurikaan tämän foorumin keskusteluissa näy. Otan hatun päästäni Sepolle, joka kaikesta huolimatta jaksaa tämänlaisen "viihteen" parissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Edellisestä johtuen kaikissa contractoryhtiöissä on myös kova yhtiöin sisäinen "jäsentenvälinen" kiista. Lentävän henkilökunnan voi pääpiirteissään jakaa seuraaviin ryhmiin: Ensinnäkin Itä-Euroopasta eli halvan kustannustason maista tulleet lentäjät, jotka ovat Länsi-Euroopassa vain ja ainoastaan tienaamassa rahaa palatakseen myöhemmin rikkaana miehenä kotimaahan. Tähän ryhmään kuuluvat myös Afrikasta ja Etelä-Amerikasta tulleet kaksoispassien haltiat. Ei heitä kiinosta kauhean paljoa yhtiön turvallisuuskulttuuri eivätkä he halua vaarantaa millään poikittaisella sanalla omaa työpaikkaansa.

 

On kuitenkin sanottava, että yllämainittujen ryhmien edustajien oman(kin) edun kannalta kannattaa lentää turvallisesti, jotta jatkossa(kin) pääsee lentämään. Vielä ei kukaan ole lentokonetta lentänyt ruumisarkusta käsin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On kuitenkin sanottava, että yllämainittujen ryhmien edustajien oman(kin) edun kannalta kannattaa lentää turvallisesti, jotta jatkossa(kin) pääsee lentämään.

 

Sekin on huomioitava, että käsitys turvallisuudesta perustuu usein mielikuviin tutkitun tiedon ja tieteellisten teorioiden sijaan. Juttu nimittäin menee niin, että jos seuraavien 15 vuoden aikana suurelle turvalliselle yhtiölle sattuu tuhoisa onnettomuus, se tulkitaan tapahtuneeksi turvallisuuskulttuurista huolimatta, mutta jos samanlainen onnettomuus tapahtuu Ryanairille, sen katsotaan tapahtuneen turvallisuuskulttuurin vuoksi. Eikä näiden ajatusten tueksi esitetä perusteltua tietoa, vaan argumentointi tapahtuu kaikkihan sen ymmärtää -tyylisesti.

 

Mitä jos Ryanairin toimintakulttuuri osoittautuukin ajan kuluessa turvallisimmaksi kuolonuhrien määrässä mitaten? Hyvinhän Ryanair turvallisuudessa menestyy etenkin yhtiöksi, joka lentää paljon lennon vaarallisimpia vaiheita eli nousuja ja laskuja.

 

Jani Kaaro, joka tuppaa kirjoittamaan hyviä kolumneja yleisestikin, kirjoitti tästäkin teemasta osuvasti Hesariin.

 

http://www.hs.fi/tiede/Sis%C3%A4lt%C3%A4ni+modernin+jackassin+l%C3%B6ysin/a1376875812781

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

O´Leary on käynyt pikavisiitillä Tukholmassa ja sanoo, että hänellä on jonotuslista, jossa 5000 lentäjää haluaa Ryanairille töihin, joten jos joku nykyisistä on tyytymätön, ottakoon loparit  :P

 

Jag har en kölista med 5 000 piloter som vill jobba hos Ryanair. De som är missnöjda borde lämna, sa den ständigt provokative O'Leary.

 

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/5-000-piloter-vill-jobba-hos-ryanair_8468138.svd

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myös lentoemäntäpuolella käryää:

 

Norjassa työskentelevä italialainen lentoemäntä on haastanut työnantajansa Ryanairin "orjamaisista" työehdoista

 

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/lentoemanta_haastoi_ryanairin-7872

 

Tämä italialaisen lentoemännän nostama juttu on itse asiassa jo ehditty käsitellä kahdessa norjalaisessa tuomioistuinasteessa. Ryanair voitti alimmassa asteessa, mutta valitustuomioistuin kumosi tuomion lentoemännän hyväksi siten, että juttu on ratkaistava Norjan lakien mukaan Norjassa. Ryanair on uhannut valittaa siitä Norjan korkeimpaan oikeuteen.

 

http://www.independent.ie/irish-news/courts/ryanair-to-appeal-court-ruling-in-dismissal-case-29521716.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair haastaa oikeuteen TV-kanavan ja poispotkitun pilotin lisäksi mm. Daily Mail-lehteä julkaisevan Associated Newspapers-yhtiön, mm. Daily Mirror-lehteä julkaisevan Mirror Groupin sekä Belfast Telegraph-lehden  ::)

 

http://www.newstalk.ie/Ryanair-issues-legal-proceedings-against-Channel-4

 

Ryanairin oikeuteen haastama Daily Mail-lehden julkaisija on joutunut myöntämään oikeudessa, että Ryanairin turvallisuus on samalla tasolla kuin Euroopan parhaiden lentoyhtiöiden, jne. Kyseessä on siis sama "anteeksipyyntö", jonka aikaisemmatkin Ryanairin turvallisuutta haukkuneet tahot ovat joutuneet julkaisemaan. Sitä ei paljasteta, joutuiko Daily Mail maksamaan korvauksia.

 

In court, Mr Justice Gillen accepted the case had been settled and permitted a lawyer for Associated Newspapers to read a brief statement.

 

Michael Kealey, who represented the media group, said they accepted Ryanair's 29-year safety record and that the airline had fully complied with EU regulations.

 

He said: "A recent article about Ryanair referred to claims made by a group describing itself as a Ryanair Pilot Group and other claims broadcast in a Channel 4 TV Dispatches programme.

 

"Ryanair does not accept the results of the survey conducted by the interim council of this group, whose chairman is a KLM pilot, or that the group represents the views of the majority of Ryanair's pilots.

 

"In relation to the three fuel emergency landings in Valencia over 12 months ago on July 26 we accept that the official report produced by the Irish safety agencies confirmed that all three aircraft took on extra fuel, all three aircraft flew for over one hour more than planned (due to adverse weather and diversions from Madrid to Valencia).

 

"All three aircraft fully complied with EU safety rules when landing safely in Valencia."

 

http://www.huffingtonpost.co.uk/2013/09/12/ryanair-boss-michael-oleary-court-case_n_3912745.html?utm_hp_ref=uk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irlannin työväenpuolue, joka kuuluu hallituskoalitioon, aikoo esittää lakialoitteen, jossa työnantajat pakotetaan tunnustamaan ammattiliitot tai työntekijöiden neuvostot neuvottelukumppaneiksi, mitä työnantajien ei tähän mennessä ole ollut pakko tehdä. Mikäli ehdotus menee läpi, Ryanair saattaa joutua uuden tilanteen eteen. Toisaalta suurin osa Ryanairin työntekijöistä ei ole suoraan Ryanairin palveluksessa.

 

Plans to introduce compulsory collective bargaining for all companies in the State will be announced tonight by Tánaiste Eamon Gilmore at the opening of the Labour Party national conference in Killarney.

 

A memorandum on the issue will be brought to Government by Minister for Jobs Richard Bruton next month.

 

At present workers have a legal right to join a trade union, but employers are not obliged to negotiate with them.

   

The proposal has been agreed by the Coalition parties and will oblige companies to negotiate with workers, but not necessarily with trade unions.

 

Several big foreign multinational firms and some large Irish companies engage with works councils rather than trade unions and provision will be made for this in the collective bargaining system.

 

http://www.irishtimes.com/news/politics/firms-to-be-forced-to-negotiate-with-workers-under-new-plan-1.1611099#.Upm91K-2hKE.twitter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair on hävinnyt hollantilaista TV-kanavaa KRO:ta vastaan nostamansa oikeusjutun, jossa oli ilmeisesti kyse samasta tai vastaavasta ohjelmasta, jonka englantilainen Channel 4 oli lähettänyt. Hollantilainen ohjelma oli voittanut tutkivan journalismin palkinnon v. 2013. Oikeus katsoi, että TV-kanava oli löytänyt riittävästi näyttöä väitteidensä pohjaksi, pilottien esiintyminen nimettöminä oli oikeutettua ja määräsi Ryanairin maksamaan oikeudenkäyntikulut.

 

Ryanair today lost a landmark defamation lawsuit it had filed against a Dutch TV programme maker but said it will appeal.

 

The court held that Dutch TV channel KRO provided sufficient evidence to support its claims about Ryanair's company culture and fuel policy, as made during a two-episode programme.

 

The TV programme won a prize for investigative journalism in 2013.

 

After two broadcasts from 2012 in which the fuel and personnel policies were taken under the microscope, Ryanair filed a substantive proceedings case against the programme makers.

 

The investigative report claimed that Ryanair pilots regularly fly with a minimal amount of fuel on board.

 

The report alleged that they do so under intense pressure from the Irish airline's management because an aircraft with less fuel on board is lighter and therefore consumes less fuel, thus saving the airline money.

 

Ryanair valittaa päätöksestä:

 

"We have instructed our lawyers to immediately appeal this bizarre decision. It is unacceptable that KRO can broadcast these false claims which have already been dismissed by the relevant authorities."

 

He pointed out a recent joint statement of the Irish and Spanish aviation authorities, which confirmed that Ryanair's safety is "on a par with the safest airlines in Europe".

 

http://www.businessworld.ie/livenews.htm?a=3161758

 

http://www.sn.se/nyheter/sormland/1.2286641

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä italialaisen lentoemännän nostama juttu on itse asiassa jo ehditty käsitellä kahdessa norjalaisessa tuomioistuinasteessa. Ryanair voitti alimmassa asteessa, mutta valitustuomioistuin kumosi tuomion lentoemännän hyväksi siten, että juttu on ratkaistava Norjan lakien mukaan Norjassa. Ryanair on uhannut valittaa siitä Norjan korkeimpaan oikeuteen.

 

http://www.independent.ie/irish-news/courts/ryanair-to-appeal-court-ruling-in-dismissal-case-29521716.html

 

Entisen Ryanair-lentoemännän Alessandra Coccan oikeusjuttu, joka koskee mm. Norjan lakien mukaan laitonta irtisanomista, jatkuu edelleen. Ryanair valitti Norjan korkeimpaan oikeuteen, joka on nyt päättänyt, että juttu pitää ratkaista Norjassa Norjan lakien mukaan ja palauttanut jutun käräjäoikeuteen, jonka pitää taas päättää, käsitelläänkö juttu Norjan lakien mukaan vai ei, jne... Kun korkein oikeus on juuri päättänyt niinkuin päätti, käräjäoikeus erittäin todennäköisesti päättää myös käsitellä Norjan lakien mukaan. Kuitenkin, sitkeätä on käydä kamppailua Ryanairia vastaan.

 

http://boa.boarding.no/art.asp?id=57996

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin kerrotaan aikovan haastaa oikeuteen vaihteeksi ranskalaisen kirjanjulkaisijan. Kyseisessä Ryanairin kapteeniksi epäillyn henkilön kirjoittamassa kirjassa käsitellään suurin piirtein vastaavia asioita kuin TV-ohjelmissa aikaisemmin. Kirja on kuitenkin ehditty julkaista jo yli vuosi sitten, joten jutun nostaminen tulee vähän jälkijunassa, mikä vie siltä suurimman terän. Kirja on äskettäin julkaistu myös Hollannissa ja sen kääntämistä englanniksi harkitaan.

 

Ryanair asserts that a book published last year in France—an expose, of sorts, of the airline’s strategy—is defamatory. The Irish low-cost airline states that it will take Editions Altipresse to court, but toward exactly what end has not been made clear. The book, Ryanair, Low Cost Mais à Quel Prix? (Ryanair, Low-Cost, but at What Price?) was released in May 2013 and now, 14 months later, a legal protest probably is not feasible.

 

http://aviationweek.com/commercial-aviation/opinion-ryanair-causing-dust-france

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään