Raimo Nordsten

Pöly ja tietokoneet

4 viestiä aiheessa

Hajosi tuossa useamman vuoden ikäinen läppäri. Ei suostunut enää käynnistymään. Levy on kunnossa, kun pelaa hyvin kovalevykotelossa. Vika on siis muualla. Avasin koneen ja tuulettimen imu- ja poistopuolen tiheät metalliritilät olivat täysin tukossa. Molemmat "pölymatot" olivat tuuletintilan sisäpuolella ja paljastuivat vasta, kun irrotin tuulettimen. Ilmeisesti lämpötilan nousu oli tehnyt tuhoja emolevyllä. Ihmetyttää vaan, että pölyjen poistaminen on tehty näissä läppäreissä hankalaksi - ilmeisesti juuri siksi, että saadaan koneet rikki ja uutta rautaa tilalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hajosi tuossa useamman vuoden ikäinen läppäri. Ei suostunut enää käynnistymään. Levy on kunnossa, kun pelaa hyvin kovalevykotelossa. Vika on siis muualla. Avasin koneen ja tuulettimen imu- ja poistopuolen tiheät metalliritilät olivat täysin tukossa. Molemmat "pölymatot" olivat tuuletintilan sisäpuolella ja paljastuivat vasta, kun irrotin tuulettimen. Ilmeisesti lämpötilan nousu oli tehnyt tuhoja emolevyllä. Ihmetyttää vaan, että pölyjen poistaminen on tehty näissä läppäreissä hankalaksi - ilmeisesti juuri siksi, että saadaan koneet rikki ja uutta rautaa tilalle.

Tämä on varmaan salaliitto.

:-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Läppäreissä on paljon ollut juotosongelmia, jotka lopulta johtavat siihen että juotos murtuu ja kone pimenee. Lämpö on myötävaikuttava tekijä. Tälläisiä ovat ihmiset paljon korjanneet pitämällä kannettavan emolevyä ihan tavallisessa uunissa n. 8 minuuttia kahdessa sadassa asteessa. Itse olen näin korjannut yhden kannettavan emolevyn ja yhden näytönohjaimen. Tämä ei tosin monestikkaan ole kovinkaan pitkäaikainen ratkaisu, varsinkin jos varsinaista ongelman syytä ei poisteta (liika lämpö).

Tuota voi googletta esim. hakusanoilla laptop motherboard reflow.

Esim. http://www.computerrepairtips.net/how-to-reflow-a-laptop-motherboard/

-Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen hoitanut läppäriäni siten, että säännöllisin ajoin (kerran puoleen vuoteen) puhallan yhdestä aukosta paineilmaa sisään, ja toisessa aukossa on imuri vastaanottamassa. Hyvin ovat pysyneet lämmöt kurissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään