Harri Koskinen

Finnair suunnittelee kumppanuutta vauhdittamaan kasvuaan Pohjoismaissa

148 viestiä aiheessa

Finnair Oyj

Pörssitiedote

 

Finnair suunnittelee kumppanuutta vauhdittamaan kasvuaan Pohjoismaissa ja tavoittelee merkittävää kustannusten alennusta Euroopan-liikenteessä

 

FINNAIR OYJ               PÖRSSITIEDOTE               9.2.2012 KLO 09.30

 

Finnair aloittaa keskustelut mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa yhteisyrityksen muodostamisesta. Mahdollisen yhteisyrityksen tarkoituksena on laajentaa Finnairin jalansijaa Pohjoismaissa kustannustehokkaasti ja siten vauhdittaa Finnairin kasvustrategiaa. Tavoitteena on perustaa uusia asemapaikkoja ja laajentaa yhtiön reittiverkostoa Pohjoismaissa.

 

“Mahdollinen yhteisyritys laajentaisi kotipesämme kattamaan koko Pohjoismaat”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen. “Laajentuminen edellyttää kilpailukykyisempää liiketoimintamallia lyhyen matkan liikenteeseemme, ja juuri siihen mahdollinen kumppanuus tähtää.”

 

“Asiakkaillemme tämä tarkoittaisi parempia yhteyksiä ja laajempaa reittivalikoimaa”, Vehviläinen lisää. “Hanke hyödyttäisi myös Aasian strategiaamme, kun syöttöliikenne Aasian-kohteisiin kasvaisi ja jalansijamme vahvistuisi keskeisissä kaupungeissa ympäri Pohjoismaita.”

 

Finnair käy läpi merkittävää rakennemuutosta, jonka tavoitteena on yhtiön kilpailukyvyn parantaminen ja kannattavuuden palauttaminen. Samalla, kun Finnair pyrkii vahvistamaan asemaansa Pohjoismaissa, yhtiön tavoitteena on myös parantaa tappiollisen Euroopan-liikenteensä kannattavuutta. Yhteisyritysmalli mahdollistaisi myös sen, että osa tai kaikki Finnairin nykyisestä Euroopan-liikenteestä voitaisiin operoida alemmin kustannuksin ja Finnairin oma toiminta taas keskittyisi enemmän kaukoliikenteeseen.

 

“Jatkamme keskusteluja oman henkilöstömme kanssa eri vaihtoehdoista alentaa Euroopan-liikenteemme kustannuksia. Samalla arvioimme myös, voisiko mahdollinen yhteisyritys operoida osan tai kaikki nykyisestä Euroopan liikenteestä”, Vehviläinen sanoo.

 

Finnair kertoi 5.8.2011 tavoittelevansa kulutasonsa pysyvää alentamista 140 miljoonalla eurolla vuoteen 2014 mennessä. Tähän liittyen Finnair on jo kertonut, että se:

 

- on valinnut Swissportin hoitamaan matkalaukku- ja asematasopalvelut

- optimoi Euroopan liikenteen laivastoaan ja on irtautunut neljän Airbus A320 -sarjan koneen leasing-sopimuksesta ja edelleen vuokrannut neljä Embraer 170 -konetta

- kartoittaa vaihtoehtoja laite- ja moottorihuollon kustannustehokkaan ratkaisun löytämiseksi

- keventää hallintoa ja tehostaa markkinointi- ja jakeluaktiviteettejaan

- on aloittanut lukuisia muita säästötoimia yhtiön eri toiminnoissa.

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

9.2.2012

 

 

Finnair Oyj

Tilinpäätöstiedote

 

Finnair-konsernin tilinpäätös 1.1.–31.12.2011

 

FINNAIR OYJ             TILINPÄÄTÖSTIEDOTE        9.2.2012 KLO 09.30

 

Vuoden viimeisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi 11,7 % ja toiminnallinen liiketulos oli -31,6 miljoonaa euroa.

 

 

Toimitusjohtaja Mika Vehviläinen tuloksesta:

 

Finnair jatkoi kasvuaan vuonna 2011. Liikevaihtomme kasvoi odotustemme mukaisesti 11,6 prosenttia edellisvuodesta, ja säästöohjelmamme eteni tavoitteidemme mukaan. Valitettavasti korkea lentopetrolin hinta ja maailman talouden epävarmat näkymät vaikuttivat toimintaamme saavuttamiamme säästöjä enemmän, ja Finnairin toiminnallinen tulos oli 60,9 miljoonaa euroa tappiollinen. Tähän tulokseen emme tietenkään voi olla tyytyväisiä.

 

Vuosi 2011 alkoi lentoliikenteessä vahvalla kasvulla, mutta kasvu hidastui jo maaliskuussa Japanin tsunamin seurauksena. Vuoden toisella puoliskolla kasvun hidastumiseen vaikutti myös maailmantalouden heikentyminen. Lentoliikenteen kasvu hidastui loppuvuonna selvästi, ja aikaisemmista länsimaisista taantumista poiketen öljyn hinta on pysytellyt korkeana kehittyvien maiden vahvan kasvun ja Lähi-idän tilanteen epävarmuuden vuoksi.

 

Kausiluontoisesti vahvan kolmannen vuosineljänneksen jälkeen Finnairin vuoden viimeinen neljännes oli selvästi heikompi ja liiketoiminnan tappiollisuus syveni edellisvuodesta. Aloitetut säästötoimet etenivät suunnitelman mukaisesti, mutta niiden vaikutus oli vielä vähäinen vuonna 2011. Arvioimme saavuttavamme valtaosan säästöistä vasta 2012 loppuun mennessä.

 

Vuoden puolivälissä kävi ilmeiseksi, että Finnairin on toteutettava merkittävä rakennemuutos, jotta se voisi katkaista tappiokierteensä ja rakentaa tulevaisuuden Finnairia strategiansa mukaisesti. Julkaisimme elokuussa 2011 mittavan kustannussäästöohjelman, jonka tavoitteena on palauttaa yhtiön elinvoimaisuus ja mahdollistaa sen tuleva kasvu. Muutos on välttämätön ja väistämätön.

 

Strategiamme on panostaa Aasian-liikenteen kasvattamiseen ja tavoitella Pohjoismaista johtajuutta yhteistyössä vahvan kumppaniverkoston kanssa. Strategia toimii muutosten keskellä sunnannäyttäjänä meille kaikille.  Kumppaniverkoston asema korostuu entisestään, sillä pienenä yhtiönä emme voi tehdä kaikkea enää itse. Kilpailu alallamme on kiristynyt niin, että sekä kustannuskilpailukyvyn että laadun jatkuva kehittäminen edellyttävät erikoistumista ja laajamittaista yhteistyötä.

 

Jo alkuvuodesta 2011 aloitimme muutokset huoltotoiminnoissa, ja muutos jatkuu tänä vuonna. Järjestelimme uudelleen myös rahtiliikenteen toimintoja, aloimme etsiä kumppania Catering-liiketoimintaan ja otimme askeleen Pohjoismaisen asemamme vahvistamisessa muodostamalla Pohjolan alueelliseen lentämiseen erikoistuneen Flybe Nordicin yhdessä englantilaisen Flyben kanssa.

 

Vuoden jälkipuoliskolla tehostimme toimintaa monin tavoin: sovimme yhdessä lentohenkilöstön kanssa tuottavuutta parantavista ratkaisuista, ryhdyimme optimoimaan reittiverkostoamme ja tehostimme laivaston käyttöä sekä neuvottelimme uudelleen koneiden leasing-sopimuksia. Laivastonkäytön tehostamisen ansiosta pystymme luopumaan useasta lähiliikenteen koneesta. Tämän lisäksi identifioimme lukuisia muita säästö- ja tehostuskohteita. Tehostustoimet tuottivat myös tulosta; yksikkökustannuksemme ilman polttoainekuluja laskivat vuoden 2011 aikana 6,1 prosenttia.

 

Kulujen karsimisen lisäksi olemme panostaneet tulevaan kasvuun ja parantaneet edelleen toimintamme laatua.  Avasimme viime vuoden toukokuussa Singaporen-reitin ja aloitimme toukokuussa 2012 avattavan Chongqingin-reitin valmistelut. Nämä ovat askeleita kohti Aasian-liikevaihtomme kaksinkertaistamista vuoteen 2020 mennessä.

 

Tavoitteemme on vahvistaa asemaamme myös Pohjoismaisilla markkinoilla.  Tänään julkistettujen suunnitelmien pyrkimyksenä on katkaista Euroopan-liikenteen tappiokierre ja muodostaa kustannustehokas kumppanuusyhtiö tähän liikenteeseen.  Tutkimme mahdollisuutta siirtää tulevaan yhtiöön koko kapearunkolaivastomme tai osa siitä. Tämä on suuri muutos Finnairille. Ryhdymme nyt keskustelemaan mahdollisten kumppaneiden sekä henkilöstömme kanssa sen toteuttamisvaihtoehdoista.

 

Saimme vuoden 2011 aikana tunnustusta palvelumme erinomaisesta laadusta. Finnair palkittiin muun muassa Pohjois-Euroopan parhaana lentoyhtiönä. Olemme panostaneet vuoden aikana myös entistä sujuvampaan matkustuskokemukseen. Työn tuloksena asiakastyytyväisyys, täsmällisyys sekä matkatavaran käsittelynopeus paranivat entisestään ja olivat reittilentoyhtiöiden kärkeä. Tämä oli hieno saavutus henkilöstöltä, joka on jaksanut panostaa palveluun muutoksen keskelläkin. Finnairilaiset ansaitsevatkin lämpimän kiitoksen työstään.

 

Meneillään oleva muutos on henkilöstölle raskas. Tavoitteemme on keskustella muutoksesta avoimesti eri osapuolten kanssa ja helpottaa vaikeita muutoksia niillä keinoilla, jotka Finnairin vaikeassa tilanteessa ovat mahdollisia. Uskon strategiamme, selkeiden tavoitteiden ja vahvan yrityskulttuurimme kuitenkin auttavan meidät yli vaikean ja kipeän muutosvaiheen.  Rakennamme nyt yhdessä tulevaisuuden Finnairia.

 

 

Tilinpäätöstiedote kokonaisuudessaan pörssitiedotteessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostetaan SAS pois kilpailemasta rinnalta?

 

Vaikeaa kuvitella miten SAS:n ostaminen auttaisi tätä:

“Laajentuminen edellyttää kilpailukykyisempää liiketoimintamallia lyhyen matkan liikenteeseemme, ja juuri siihen mahdollinen kumppanuus tähtää.”

 

Eli perusteilla on yhteisyritys mallia Flybe Nordic, joka ottaa hoitaakseen pohjoismaat ja osan Euroopan liikenteestä. Tämähän on ollut jo luettavissa rivien välistä pitkän aikaa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu että IAG voi olla tässä jotenki mukana jossain Finnair Express tyylisessä konseptissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites Finncomm Oy? Eikö firma jatkanut toimintaansa Finnish Commuter Airlinesin myynnin jälkeen? Voisiko siltä suunnalta nousta uutta yhteistyötä?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tässä nyt joku ontuu, Flybe Nordic haluaa olla Pohjoismaiden suuri alueellinen yhtiö, joka syöttää nyt Finnairin lennoille. Kuitenkin sitten Finnair haluaa myös samanlaisen yhtiön perustaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flybe propelli laivastoa ohuille reiteille, Finnair Express (Airbus A3S tai Boeing 73X) isoimille reiteille low-cost mallilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites tässä nyt joku ontuu, Flybe Nordic haluaa olla Pohjoismaiden suuri alueellinen yhtiö, joka syöttää nyt Finnairin lennoille. Kuitenkin sitten Finnair haluaa myös samanlaisen yhtiön perustaa?

 

Flybe operoi <100 tuolin kalustolla ja ymmärsin, että nyt halutaan kumppania suuremman kysynnän kapearunkoreiteille.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mika Vehviläinen tänään:

 

- Haemme uuden sukupolven lentoyhtiötä, joka pystyy operoimaan kustannustehokkaasti ja samanaikaisesti luomaan sellaisen palvelun, joka sopii yhteen kaukoliikenteemme laadun kanssa.

 

 

- Haluamme laajentaa kotimarkkinoitamme Suomen ulkopuolelle myös muihin Pohjoismaihin. On hyvin tärkeää tällaisen laajan kaukoliikenteen verkoston luomiseksi ponnistaa ei viiden miljoonan vaan 35 miljoonan ihmisen kotimarkkinoilta.

 

Siinä on minusta vain Norwegian takana, tämä on vaa varoitus liitoille että joku on nyt tulossa laajasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti: Pilkkominen uhkaa - Finnairille jäisi vain kaukoliikenne

 

Vehviläinen ei vielä kerro, mikä lentoyhtiö kelpaisi Finnairin kumppaniksi. Sen sijaan hän kertoo joitakin, jotka eivät käy.

Perinteiset, Finnairin kaltaiset verkostoyhtiöt, kuten SAS tai Lufthansa, eivät tule kysymykseen. Ne kaikki ovat samassa asemassa kuin Finnair eli pyrkivät liian suurten tuotantokustannusten vuoksi kiivaasti eroon lyhyistä lennoistaan. ”Ei kaksi elefanttia yhdistämällä saada aikaan yhtä tiikeriä”, Vehviläinen sanoo.

 

Kumppanin on oltava halpalentojen tuottamisen salat osaava uudenlainen yhtiö. Sellainen on nopeasti Suomessakin laajentuva ja kohtuullisesti kannattava Norwegian, jossa Finnair on jopa osakkaana. Se ei kuitenkaan käy Finnairin kumppaniksi missään tapauksessa. Norwegian moninkertaistaa valtavilla konekaupoillaan kapasiteettinsa Pohjoismaissa ja on Finnairin kilpailija ”julmassa pudotuspelissä”, jota Vehviläinen ennakoi Pohjoismaiden lentomarkkinoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on minusta vain Norwegian takana, tämä on vaa varoitus liitoille että joku on nyt tulossa laajasti.

 

Jääräpää ammattiliitto ei ole tajunnut että monopoliaika on ohi. Kun kerta työaikaa/tuottavuutta/kuluja ei saada nykymarkkinatilanteen tasolle, niin on pakko tehdä jotain. Koko Finaniria ei voi tai ei haluta ajaa konkurssiin ja aloitta puhtaalta pöydältä, niin tehdään se sitten näin...vähän pienemmässä mittakaavassa. Paljonkohan kapearunkopilotteja on? 300 vai 400 jotka nyt joutunevat joko työttömäksi tai siirtymään uuteen firmaan enkä 50-60% pienemmällä palkalla, kun SLL:n herroille ei käynyt pikkubussiliikenteen (ja E170 liikenteen) tuotannon tehostaminen.

 

Hienonen yritti, mutta herroille ei passannut - nyt tuli saneeraaja Vehviläinen ja kääri hihat.

 

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon IAG-vetoiseen ratkaisuun, arveluina:

 

# Finnairin Aasian-liikenne sitoutetaan suunnitteilla olevaan BA-JAL-yhteisyritykseen (julkistettu suunnitelma)

 

# Finnairin kapearunkoliikenne sitoutetaan bmibaby:n halpiskonseptiin. Yhtiö kuuluu irtaimena osana Lufthansan BMI-myyntiin IAG:lle, mutta on myyty toiselle toistaiseksi tuntemattomalle brittiläiselle yhtiölle, jonka huhutaan oleva Flybe. Tämän ympärillä muodostetaan joint venture, joissa mukana vaikkapa IAG, Flybe, Finnair ja mahdollisesti JAL. LH-BMI-IAG-kaupan päättämisellä on kiire bmibabyn suhteen, josta syystä ministeri Hautala on valmis myymään osan valtion Finnair-omistuksesta nopeallakin aikataululla. Uusi JV ryhtyy pääosin A32S-kalustolla hoitamaan Brittien saarten "kakkoskaupunkien", Euroopan ja Pohjoismaiden syöttöliikennettä Helsinkiin.

 

# Finnairin nykyinen < 100-paikkainen syöttö- ja kotimaanliikenne siirtyy enenevästi Flybe Nordicille, jonne mm. Embraerit

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon IAG-vetoiseen ratkaisuun, arveluina:

 

# Finnairin Aasian-liikenne sitoutetaan suunnitteilla olevaan BA-JAL-yhteisyritykseen (julkistettu suunnitelma)

 

# Finnairin kapearunkoliikenne sitoutetaan bmibaby:n halpiskonseptiin. Yhtiö kuuluu irtaimena osana Lufthansan BMI-myyntiin IAG:lle, mutta on myyty toiselle toistaiseksi tuntemattomalle brittiläiselle yhtiölle, jonka huhutaan oleva Flybe. Tämän ympärillä muodostetaan joint venture, joissa mukana vaikkapa IAG, Flybe, Finnair ja mahdollisesti JAL. LH-BMI-IAG-kaupan päättämisellä on kiire bmibabyn suhteen, josta syystä ministeri Hautala on valmis myymään osan valtion Finnair-omistuksesta nopeallakin aikataululla. Uusi JV ryhtyy pääosin A32S-kalustolla hoitamaan Brittien saarten "kakkoskaupunkien", Euroopan ja Pohjoismaiden syöttöliikennettä Helsinkiin.

 

# Finnairin nykyinen < 100-paikkainen syöttö- ja kotimaanliikenne siirtyy enenevästi Flybe Nordicille, jonne mm. Embraerit

 

 

Ihan mielenkiintoinen hahmotelma. Japanin ja Eurooppan välillä ei ole mitään järkeä kulkea pääasiassa LHR/NRT kautta eli Finnair olisi erittäin toimiva lisä kohteisiin jonne JV ei tarjoa suoria lentoja. Samoin Finnairilla jo nyt merkittävä asema Japani-Aasia liikenteessä eli tämä toisi aidosti markkinaosuutta lisää tälle JV:lle. Ja kyllähän tämä tukisi muutakin Finnairin Aasian liikennettä, koska kaiketi on aika selvää ettei nykymenolla ole mahdollista jatkaa kovinkaan pitkälle.

 

Selkeä homma on myös ettei SAS:ia, Norwegiania, Ryanairia ja muita Pohjolassa haasteta minkään Estonian Airin tai muun näpertelytasolla olevan yhtiön kanssa eli tämän yhdistelmällä voisi olla muskelia riittämiin.

 

Toivottavasti tarvittavaa muutosvoimaa ja kompromissihalukkuutta löytyy kaikilta tahoilta - olipa näiden väistämättömien muutosten lopputulema mitä vain, koska kyllähän suomesta on viime vuosina hävitty ja liputettu ulos paljon työpaikkoja kokonaisuuden tasolla. Ja niin ei voi jatkua loputtomiin.

 

Se vaan ihmetytti ettei Finnairin osakekurssi tänään värähtänytkään, kun Hautala ilmoitti putiikin olevan myynnissä tai ainakin merkittävien yritysjärjestelyiden olevan mahdollisia, jopa nopeasti. Yleensä yhtiön kun yhtiön kurssi reagoi aika nopeasti vastaavissa tilanteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiintoinen hahmotelma. Japanin ja Eurooppan välillä ei ole mitään järkeä kulkea pääasiassa LHR/NRT kautta eli Finnair olisi erittäin toimiva lisä kohteisiin jonne JV ei tarjoa suoria lentoja. Samoin Finnairilla jo nyt merkittävä asema Japani-Aasia liikenteessä eli tämä toisi aidosti markkinaosuutta lisää tälle JV:lle. Ja kyllähän tämä tukisi muutakin Finnairin Aasian liikennettä, koska kaiketi on aika selvää ettei nykymenolla ole mahdollista jatkaa kovinkaan pitkälle.

 

 

 

Viime viikolla pikkulintu lauloi minulle, että JAL:in pääkonttorissa Tokiossa ollaan piirtämässä pampulaa reittikartalle Helsingin kohdalle. Kuittasin koko jutun tuolloin huonona vitsinä, mutta nyt tämän viikon käänteiden jälkeen ei ehkä olisi aivan mahdoton scenaario! Tiedä millaista salaliittoa tässä ollaan ympärillä suunnittelemassa IAG/JAL/AY:n toimesta?!  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentti Airliners.netista -- suomalaisen nimimerkki viittaa "vahvasti" Finnairin hallituksen puheenjohtajaan:  ::)

 

how about looking at this from an asian perspective...Why wouldnt CX be interested? Just a thought but imagine if Qantas bought Finnair. Could be viable.

IF another airline aquired AY what would happen to AY's equipment? The a343 is not exactly environmentally friendly. I know its a good cargo carrier, but it says alot if others are getting rid of them.

I hope all the best for AY...Hope this will go well.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime viikolla pikkulintu lauloi minulle, että JAL:in pääkonttorissa Tokiossa ollaan piirtämässä pampulaa reittikartalle Helsingin kohdalle. Kuittasin koko jutun tuolloin huonona vitsinä, mutta nyt tämän viikon käänteiden jälkeen ei ehkä olisi aivan mahdoton scenaario! Tiedä millaista salaliittoa tässä ollaan ympärillä suunnittelemassa IAG/JAL/AY:n toimesta?!  :laugh:

 

Ei olisi pollompi juttu: yksi 787 voisi operoida Hanedasta paivittaisella aikataululla Helsinkiin (tosin ongelman muodostanee Hanedan typerat slottiajat).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän näissä Finnairin lähtökohdista luoduissa vähemmistöosakkuusyhtiöissä on vikana, että enemmistö päättää. Siinä ei loppupeleissä auta herrasmiessopimukset eikä osakkeiden etuosto-oikeudet. Aina näihin päiviin saakka on myös pidetty itsestäänselvyytenä, että syöttöyhtiöt ovat niitä heikompia osapuolia yhteistyösopimuksia tehtäessä. Nyt on jo ollut vahvoja merkkejä siitä, että vahventuvat syöttöyhtiöt alkavatkin kilpailuttaa heikommaksi muuttuneita Mainline lentoyhtiöitä yhteistyökumppanuudesta. Sekin voi olla kylmää kyytiä vähemmistöosakkuuden omaavalle hyväuskoiselle ja sinisilmäiselle yhteistyökumppanille. On itselläkin tullut sivusta seurattuna nähdyksi viime vuosina tämä entisten siirtomaaherrojen ajatuslogiikka. Toivon sydämmestäni, että Finnairillakin on opittu tämä läksy.

 

Seppo  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen varteenotettava vaihtoehto Airbussien operoijaksi on tietysti Air Berlin, kun Vehviläinen puhuu siitä, että pääsisi muodostamaan lentoyhtiön joka operoisi "100-150 konetta", jotka olisivat joko 737 tai A32S.

 

Heidi Hautalan ja halituksen kynnyskysymyksenä tuntuisi olevan, että uusi kapearunko-operaattori lentäisi "suoria lentoja Suomesta Eurooppaan", eli että Suomi ei jäisin miksikään Berliinin takamaaksi. Hautala toisti tämän asian eilisessä Yle-haastattelussa useaan kertaan. Tämä viittaisi siihen, että mahdollisessa Air Berlin-ratkaisussa vaadittaisiin selkeästi Helsinkiä uudeksi AB-hubiksi ("Air Helsinki" ...). Air Berlin on kuitenkin Aasian ja Australian liikenteessä sitoutumassa uuden osakkaansa Etihadin Abu Dhabi-vetoiseen Aasian-liikenteeseen, joten siinä kuvio muuttuisi huomattavasti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen varteenotettava vaihtoehto Airbussien operoijaksi on tietysti Air Berlin, kun Vehviläinen puhuu siitä, että pääsisi muodostamaan lentoyhtiön joka operoisi "100-150 konetta", jotka olisivat joko 737 tai A32S.

 

Voi olla vaikea kuvio ellei sitten Abu Dhadin miehet ala valtaamaan Eurooppaa oikein urakalla, fyrkasta se homma tuskin jäisi kiinni. Mutta Air Berlin on kyllä ymmärtääkseni taloudellisesti aika kehnossa hapessa ja vaikea kuvitella että he kokisivat, että Skandinaviasta irtoaisi helpolla merkittävä markkinaosuus.

 

Nyt kun Katainenkin on todennut, että valtio kyllä myy omistustaan Finnairista niin yhtiö on varmaan ihan virallisesti kaupan. Eli tarina saanee jatkoa varmaankin pikapuoliin, tuskin tallaista showta muuten on aloitettu.

 

Toisaalta hämmentävää on suunnitelmien ja rinnakkaisten vaihtoehtojen epämääräisyys ja samalla pörssikurssi joka ei kertakaikkiaan edes heilahda. Ainakaan markkinoilla kukaan ei näköjään koe, että yhtiön kurssi voisi kääntyä näillä eväin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberialla (IAG:lla) lienee jo kaytossa Finnairin tavoittelema malli:

 

http://www.vueling.com/EN/vueling/acerca_participacion.php

 

 

Saapa nähdä löytyykö toimijoita jotka tuollaisesta kokonaisuudesta enemmistön itselleen tulevat nappaamaan vai löytyykö sopu kuitenkin omin voimin.

 

Hankalaa on muillakin, esim. LH aikoo säästää 1,5 Mrd vuodessa 2014 asti.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/lufthansa-outlines-15-billion-cost-saving-scheme-368072/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5 vuotta maksimissaan ja itsenäinen Finnair on jo historiaa ja muistoja!  Tai ehkä jopa koko Finnair nimenä ja yhtiönä?

Vehviläinen tunnettuna saneerajana palkattiin  hommaan ja hän on tehokas;kuten aiemmin todettiin hänellä ei ollut töihin tullesaan mitään siteitä Finnairiin joten oli helppo aloittaa puhtaalta pöydältä tarvittavat jyrkät toimenpiteet.  Saa nähdä tekeekö hän samat Finnairille mitä Stephen Elop näyttää tekevän Nokialle.

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti: Ministeri Hautalan sooloilu hankaloittaa Finnairin asemaa

 

”Se on omistajan asia, toimiva johto ei kommentoi”, sanotaan Finnairissa julkisesti. Omissa porukoissa äänenpainot lienevät toiset. Hautalan sooloilu osui nimittäin yhtiön kannalta erittäin hankalaan aikaan.

...

 

Finnairin lähtöasema on tuskin kovin vahva neuvotteluissa, joissa panoksena on yhtiön olemassaolo. Vielä heikommaksi neuvotteluasetelmat käyvät, jos vastapuoli ei edes tiedä, kuka Finnairin jatkossa omistaa.

 

Puhtaasti sijoituskohteena Finnair tuskin on houkutteleva, vaikka hinta onkin halpa. Yhtiö on raskaasti tappiollinen, sen osakekurssi on romahtanut viiden vuoden takaisesta 12 eurosta 2,50 euroon ja sen markkina-arvo on enää noin 320 miljoonaa euroa.

Ostaja saisi siis koko yhtiön muutaman lentokoneen hinnalla. Yksi Airbus A330-kone maksaa uutena noin 200 miljoonaa euroa. Finnair omistaa seitsemän melko uutta tällaista konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tilinpäätöksen mukaan tosin neljä (kahdeksasta!) A330:stä on liisattuja. Mutta saisihan tuolla 320 miljoonalla eurolla sentään lähes 1500 miljonaa rahoitusvelkaakin! :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään