Harri Koskinen

Finnair suunnittelee kumppanuutta vauhdittamaan kasvuaan Pohjoismaissa

148 viestiä aiheessa

Siltä varalta, että Flybehen siirtymään haluavia olisi kovin vähän, joudumme aloittamaan yt-neuvottelut henkilöstömäärän sopeuttamisesta vastaamaan omaa lento-ohjelmaamme”, toteaa Anssi Komulainen.

 

Onko kukaan kuullut kuinka monta halusi siirtyä FlyBehen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin liittyy. Jos noita ajankohtia katsoo niin kyseessä saattaa olla finnairin talvikauden kaukocharter lennot eli vuokrakoneen miehistö tai kristiina cruicen lennot jotka lentää monarch

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin liittyy. Jos noita ajankohtia katsoo niin kyseessä saattaa olla finnairin talvikauden kaukocharter lennot eli vuokrakoneen miehistö tai kristiina cruicen lennot jotka lentää monarch

 

Tuo Adeccon haku on FlyBeetä vieläkin, se miksi ottavat vuokrana ja suoraan on epäselvää. Ajankohdat olisivat viitanneet talvikauden miehistöön kylläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Finnair Oyj

Lehdistötiedote

 

Finnairin matkustamohenkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät

 

- Syksyn vähennystarve pystyttäneen hoitamaan paljolti vapaaehtoisin palkattomin vapain

- Mahdolliset irtisanomiset tarkentuvat vuoteen 2014 mennessä

 

Finnairin ja matkustamopalveluhenkilöstön kesäkuussa alkaneet yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Hyvässä yhteisymmärryksessä edenneissä neuvotteluissa käytiin läpi keinoja lomautusten ja mahdollisten irtisanomisten välttämiseksi. Työn määrä Finnairissa vähenee, kun Embraer-laivaston suunnitellaan siirtyvän liikkeenluovutuksella myöhemmin tänä syksynä Flybe Nordicille ja matkustamohenkilökunnan kuitenkin jäävän kokonaisuudessaan Finnairin palvelukseen. Neuvottelujen aikana matkustamohenkilökunnan tämänhetkinen vähentämistarve tarkentui noin sataan henkilöön aiemmin ilmoitetusta 120 henkilöstä.

 

Mahdolliset irtisanomiset toteutetaan aikaisintaan 1.1.2014 matkustamohenkilökunnan irtisanomissuojasopimuksen päätyttyä. Henkilöstön vähentämistarpeen arvioidaan vielä pienenevän ennen sitä. Lopullinen vähentämistarve riippuu siitä, miten Finnairin lentoliikenne kehittyy ja kuinka suuri on yhtiön luonnollinen henkilöstövähennys, mukaan lukien eläkkeelle siirtymiset.

 

Määräaikaisten lomautusten sijaan Finnair tarjosi matkustamohenkilöstölleen palkattomia vapaita, joita haettiinkin jo lokakuulle niin paljon, ettei lomautuksille silloin ole tarvetta. Myös muille kuukausille tarjotaan ensisijaisesti mahdollisuutta vapaaehtoisiin palkattomiin vapaisiin, ja lomautuksiin turvaudutaan vain, jos niille on tämän jälkeen tarvetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Madridin reitti Smartlynxin hoidettavaksi:

Käsittääkseni Smartlynx operoi Finnairille syyskuun puolivälistä lokakuun puoliväliin eri reiteillä, joita nyt ainakin ovat MAD,BCN,VIE ja BUD.

Vai onko tehty lisäksi jokin toinenkin sopimus Smartlynxin kanssa, jossa koko Madridin reitti siirtyy heille?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni Smartlynx operoi Finnairille syyskuun puolivälistä lokakuun puoliväliin eri reiteillä, joita nyt ainakin ovat MAD,BCN,VIE ja BUD.

Vai onko tehty lisäksi jokin toinenkin sopimus Smartlynxin kanssa, jossa koko Madridin reitti siirtyy heille?

 

Osavuosikatsauksen tiedotustilaisuudessa kerrottiin ainoastaan Madridin reitin siirtämisestä syksyn aikana Smartlynxille. Syynä on se, että ko. reitti vie täysin yhden koneen (ja miehistön) kapasiteetin, mutta koneelle tulee vain kahdeksan tuntia lentoaikaa vuorokaudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syynä on se, että ko. reitti vie täysin yhden koneen (ja miehistön) kapasiteetin, mutta koneelle tulee vain kahdeksan tuntia lentoaikaa vuorokaudessa.

 

Lentääkö Smartlynxin kone Madridin reitin nopeammin ja ilman miehistöä?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntien firman omakohtisesti tod näk molemmat oikein ja tarvittaessa kippari lentää ihan yksin. Jos AY'llä lentää täytyykin pitää huoli ettei osu tuo lafka kohdalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntien firman omakohtisesti tod näk molemmat oikein ja tarvittaessa kippari lentää ihan yksin. Jos AY'llä lentää täytyykin pitää huoli ettei osu tuo lafka kohdalle.

 

Toivottavasti kustannusjahdissa on joku tolkku mukana, aika vaikea kuvitella että LH/BA/KLM/AF käyttäisi runkoreitillä tällaista täysin tuntematonta narikkaa. Itsellä oli taannoin hiihtoreissun suhteen jo osta nappi hollilla, kun hoksasin että Insbruckin lennot operoi tämä Smartlynx. Jäi ostamatta, harmi koska Insbruckkiin olisi kiva lennellä. Mutta ei tuntemattomalla Latvialaisella tilausyhtiöllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kustannusjahdissa on joku tolkku mukana, aika vaikea kuvitella että LH/BA/KLM/AF käyttäisi runkoreitillä tällaista täysin tuntematonta narikkaa.

 

Eikös Finski ole käyttänyt tätä pujua ennenkin korvaamaan rikkinäisiä koneita tai ottamaan kiinni aikataulua? Muistelisin, että jo LatCharterin nimellä lentelivät etelän lentoja...

 

    Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finski ole käyttänyt tätä pujua ennenkin korvaamaan rikkinäisiä koneita tai ottamaan kiinni aikataulua? Muistelisin, että jo LatCharterin nimellä lentelivät etelän lentoja...

 

    Make

 

On käyttänyt, ja lomamatkatkin käytti kyseistä yhtiötä. Olen lentänyt muutaman kerran yhtiön koneilla, kyseisessä koneessa oli nahkapenkit ja todella ahdasta istua. Yksi iloinen yllätys oli lentoyhtiössä, muutama lentoemäntä olivat todella vitsikkäitä ja riitti aina aikaa jutella. Kapteeni ja perämies olivat ihan hiljaa koko lennon ajan, joka kerta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouselämä: Mika Vehviläisen uusi piina

 

Eikö olisi jo aika myöntää, että kumppanin löytyminen Euroopan Airbus-toimintaan on toivotonta?

”Ei missään nimessä. Kumppani on välttämätön. Perinteiset kilpailijat hakevat samantyyppisiä järjestelyjä ja Finnairin on pystyttävä vastaamaan kustannuskilpailuun tavalla tai toisella.”

Finnair haluaa Euroopassa muuttua halpalentoyhtiöksi. Miksi ette sano tätä suoraan, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen?

"Finnair ei halua olla halpalentoyritys vaan reittiliikenne- ja reittiverkostoyhtiö. Kustannusrakenteita on kuitenkin saatava lähemmäksi halpalentoyhtiöitä."

 

Haastattelu on kokonaisuudessaan tänään ilmestyvässä Talouselämä-lehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Talouselämä: Mika Vehviläisen uusi piina

 

Haastattelu on kokonaisuudessaan tänään ilmestyvässä Talouselämä-lehdessä.

 

"Kustannusrakenteita on kuitenkin saatava lähemmäksi halpalentoyhtiöitä." , sanoo herra isoherra.  Jaaha mitenkäs Vehviläinen tämän lienee meinaa hoitaa käytännössä??  Kun ei se muillakaan perinteisillä suurilla yhtiöllä meinaa onnistua ilman poppaskonsteja = tingitään kaikesta alkaen miehistön palkoista, simulaattoritunneista, huolloista jne.  Ja lisätään työpäivien pituutta.  Ja ulkoistetaan kaikki mahdollinen ja käytettään vuokratyövoimaa.  Ja kaikki tämä lopulta tapahtuu turvallisuuden kustannuksella, ihan sama mitä hienoissa korulauseissaan yrittävät muuta väittää.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos uuden yrityksen (Vinnair) perustaminen johonkin timbuktuun kohta aiheellista. Sille sitten myydä kaikki euroopan liikenne ja voidaan supistaa kuluja kun käytetään afrikkalaista henkilöstöä tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos uuden yrityksen (Vinnair) perustaminen johonkin timbuktuun kohta aiheellista. Sille sitten myydä kaikki euroopan liikenne ja voidaan supistaa kuluja kun käytetään afrikkalaista henkilöstöä tms.

 

Eikös tätäkin konseptia kokeiltu jo yli 10v sitten, kun Tallinnaan perustettu Aero operoi ATR-liikennettä Suomessa? Tehdäänpä mitä tahansa, ei kauaa kestä, kun joku tulee pöytääsi syömään, ja huomaat itse olevasi tyhjän lautasen ääressä. Vanhan hautaaminen ja uuden perustaminen on pelkkää aspiriinia - huomenna särkee taas päätä. Mitään pysyvää ei ole olemassa, no, paitsi ne kaksi asiaa: läski ja herpes.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös sinuakin Olavi ala kyrsimään tuo Finnairin alas-ajo.

Olit upeassa yhtiössä töissä, Korhosen aikana. Nyt on kaikki työkalutkin myyty ja koneet.

Onpa siellä ollut todella monia sitoutumispalkkioiden metsästäjiä tyhjentämässä omaisuutta  :thmbdn:

 

Tästä voisi jopa järjestää sotasyyllisyys-oikeudenkäynnin tapainen tutkinta  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskos uuden yrityksen (Vinnair) perustaminen johonkin timbuktuun kohta aiheellista. Sille sitten myydä kaikki euroopan liikenne ja voidaan supistaa kuluja kun käytetään afrikkalaista henkilöstöä tms.

 

Eikös tätäkin konseptia kokeiltu jo yli 10v sitten, kun Tallinnaan perustettu Aero operoi ATR-liikennettä Suomessa? Tehdäänpä mitä tahansa, ei kauaa kestä, kun joku tulee pöytääsi syömään, ja huomaat itse olevasi tyhjän lautasen ääressä. Vanhan hautaaminen ja uuden perustaminen on pelkkää aspiriinia - huomenna särkee taas päätä. Mitään pysyvää ei ole olemassa, no, paitsi ne kaksi asiaa: läski ja herpes.

 

Muut verkostoyhtiöt ovat kuitenkin perustaneet näitä low-cost yhtiöitä lähinnä kotimaihinsa, ilmeisesti ei ole mahdollista 'Suomen erityisolosuhteissa'?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään