Ilkka Mannikainen

Valtio ehkä luopuu Finnairin enemmistöosuudesta

74 viestiä aiheessa

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) kirjoittaa blogissaan, että Finnairin tulevaisuus on vaakalaudalla. Hautala muistuttaa, että Finnair yli 200 miljoonaa euroa tappiota viimeisen kolmen vuoden aikana.

 

- Enemmistöomistajan kannalta tilanne alkaa käydä kestämättömäksi. Toimivat yhteydet ulkomaailmaan ovat suomalaisen elinkeinoelämän ja kansantalouden elinehto. Valtio ei kuitenkaan voi loputtomasti  tukea budjettivaroin tappiollista, yksityisillä markkinoilla kilpailevaa yhtiötä, Hautala kritisoi. Hautalan mukaan valtio voisi omistusosuuttaan pienentämällä taata sen, että Finnair voisi hakea itselleen kumppaneita ja osallistua yhtiön elinkelpoisuuden kannalta välttämättömiin toimiala­järjestelyihin.

 

- Valtion omistusosuuden pienentämisessä kyse ei siis ole kansallisomaisuuden hävittämisestä ja osakkeiden myynnistä vaan Finnairin ja suomalaisten lentoyhteyksien pelastamisesta. Samalla pyritään takaamaan suomalaisen elinkeinoelämän ja suomalaisten työpaikkojen tulevaisuus, Hautala kirjoittaa.

 

uusi suomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Enemmistöomistajan kannalta tilanne alkaa käydä kestämättömäksi. Toimivat yhteydet ulkomaailmaan ovat suomalaisen elinkeinoelämän ja kansantalouden elinehto. Valtio ei kuitenkaan voi loputtomasti  tukea budjettivaroin tappiollista, yksityisillä markkinoilla kilpailevaa yhtiötä, Hautala kritisoi.

uusi suomi

 

Anteeksi kuinka? Milloin ja miten valtio on Finnairille ruvennut rahaa jakamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi kuinka? Milloin ja miten valtio on Finnairille ruvennut rahaa jakamaan?

 

Kasvattamalla Finnairin osakepääomaa valtion rahoilla n pari vuotta sitten.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisoinnissa ja kommenteissa on alusta asti vihjailtu valtion omistusosuuden vähentämisen olevan hyväksi Finnairille, mm. "parantavan yritysjärjestelyjen ketteryyttä", mahdollistavan "elinkelpoisuuden kannalta välttämättömät toimiala­järjestelyt" ja parantavan yrityksen imagoa.

 

Mitä nämä keinot ja järjestelyt ovat ja mikä estää toteuttamasta niitä valtion ollessa enemmistöomistaja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisoinnissa ja kommenteissa on alusta asti vihjailtu valtion omistusosuuden vähentämisen olevan hyväksi Finnairille, mm. "parantavan yritysjärjestelyjen ketteryyttä", mahdollistavan "elinkelpoisuuden kannalta välttämättömät toimiala­järjestelyt" ja parantavan yrityksen imagoa.

 

Mitä nämä keinot ja järjestelyt ovat ja mikä estää toteuttamasta niitä valtion ollessa enemmistöomistaja?

 

 

Valtio = poliitikot. Heillä on taas ainakin takaraivossaan kaikenlaisia siltarumpunäkökantoja, jolloin on esimerkiksi oletettavissa, etteivät mahdolliset tiukat äänestykset strategioista, ulkomaisen omistuksen lisäämisestä tms. menisi pelkästään liiketaloudellisten periaatteiden mukaisesti. Valtion omistajapolitiikka kun voi kaiken lisäksi vaihdella vaalitulosten mukaankin ja AY:n on joka tapauksessa päätöksiä tehdessä huomioitava myös poliittisen tahon kulloisetkin mieltymykset.

 

Pitäisi kyllä itse asiassa kysyä, että miksi valtion muka pitäisi olla enemmistöomistaja? Se on teollisuusalan huomioiden ja muutoinkin jo mennyttä maailmaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtio = poliitikot. Heillä on taas ainakin takaraivossaan kaikenlaisia siltarumpunäkökantoja, jolloin on esimerkiksi oletettavissa, etteivät mahdolliset tiukat äänestykset strategioista, ulkomaisen omistuksen lisäämisestä tms. menisi pelkästään liiketaloudellisten periaatteiden mukaisesti. Valtion omistajapolitiikka kun voi kaiken lisäksi vaihdella vaalitulosten mukaankin ja AY:n on joka tapauksessa päätöksiä tehdessä huomioitava myös poliittisen tahon kulloisetkin mieltymykset.

 

Toisin sanoen mielestäsi ministeri Hautala sanoo että Finnairin tappiollisuus johtuu osaltaan huonosta pääomistajasta, eli Suomen valtiosta. Suomen valtio on huono omistaja politikoinnin vuoksi, ja sen omistamissa yhtiöissä ei voida näin ollen tehdä liiketaloudellisesti järkeviä päätöksiä. Niinkö?

 

Minua kiinnostaisi enemmänkin tietää mitä ne konkreettiset toimenpiteet ovat mitä ei voida "politikoinnin" vuoksi tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisin sanoen mielestäsi ministeri Hautala sanoo että Finnairin tappiollisuus johtuu osaltaan huonosta pääomistajasta, eli Suomen valtiosta. Suomen valtio on huono omistaja politikoinnin vuoksi, ja sen omistamissa yhtiöissä ei voida näin ollen tehdä liiketaloudellisesti järkeviä päätöksiä. Niinkö?

 

Minua kiinnostaisi enemmänkin tietää mitä ne konkreettiset toimenpiteet ovat mitä ei voida "politikoinnin" vuoksi tehdä.

 

No kyllä noinkin voisi sanoa. Mitäs jos seuraavien eduskuntavaalien jytkyn voittaisi Vasemmistoliitto.... Länsikoneet menisivät myyntiin ja tilalle vaikka vanhoja Tupolevejä ja uusia kiinalaisia. Pääkohteiksi Valko-Venäjä ja Pohjois-Korea...

 

Yksi konkreettinen asia johon poliittisella omistajalla on sanottavansa on tälläkin hetkellä valtion se nimenomainen valtion enemmistöosuus, joka ei siis ole (ollut vielä) myytävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites se taas menikään...

 

Kun joku sanoo, että Finnair on valtionyhtiö, ja valtion pitäisi tehdä sitä ja tätä...

Tulee oikeamielisten kapitalistien kuoro esitttämään joukkolausunnan: Finnair on pörssiyhtiö joka toimii pörssiyhtiönä josta valtion vain omistaa osan.

 

Kun joku sanoo ettei valtio saisi luopua omistuksessaan Finnairissa...

Tulee sama kuoro esittämään kepeän laulelman: Valtion on myytävä omistuksensa Finnairissa heti etteivät poltikot voi sotkeutua Finnairin toimintaan.

 

Ota tästä nyt selvää...

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elinkeinoministeri Jyri Häkämiehen (kok.) mukaan Finnairin tulevaisuuden ratkaisuissa päätavoitteena on oltava Aasian-liikenteen säilyttäminen. Kotimaan ja Euroopan lentoliikenne voidaan hoitaa siinä sivussa vaikka verkostumalla muiden lentoyhtiöiden kanssa. Tärkeysjärjestys on selvä.

 

Ministeri sanoo Verkkouutiset-lehden haastattelussa pitävänsä Aasian-liikennettä Finnairin kruununjalokivenä.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekkarinen ei ollut Hautalan kannalla tässä asiassa, ja vetosi radiokeskustelussa taas huoltovarmuuteen. Mutta mitä sillä oikein ymmärretään?

 

Onhan monella maalla, kuten Tsekillä, ilmavoimille hankittuna matkustajakoneita, joilla on tehty evakuointilentoja, sairaslentoja ja tietysti valtiojohdon kyydityksiä. Tulee varmasti halvemmaksi sotilaslentäjän palkoilla kuin lentoyhtiön taksoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omien Airbussien ylläpito ei kyllä varmasti tule halvemmaksi kuin tarvittaessa ostaa palvelut lentoyhtiöltä. Palkkojen erolla ei siinä paljon ole tekoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elinkeinoministeri Jyri Häkämiehen (kok.) mukaan Finnairin tulevaisuuden ratkaisuissa päätavoitteena on oltava Aasian-liikenteen säilyttäminen.

 

Pyydän palauttaman mieliin, että Finnairin erikoisasema Siperian ylilennoissa loppuu heinäkuussa, kun Venäjästä tulee WTO:n jäsen. Aiemmin maksuista sovittiin valtioiden välillä ja siksi valtiolla on ollut jonkinlainen erikoisasema näissä sopimuksissa. Heinäkuussa ei enää ole, eikä tule kestämään kauan, ennenkuin kun muutkin huomaavat, että kaukoitään voi lentää, ilman erikoisia valtioiden välisiä järjestelyjä. Hyvä veto valtiolta, irottautua kun vielä pystyy. Tosin, aika pitkä ylimenokausi noille ylilentomaksuille on sovittu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyydän palauttaman mieliin, että Finnairin erikoisasema Siperian ylilennoissa loppuu heinäkuussa, kun Venäjästä tulee WTO:n jäsen. Aiemmin maksuista sovittiin valtioiden välillä ja siksi valtiolla on ollut jonkinlainen erikoisasema näissä sopimuksissa. Heinäkuussa ei enää ole, eikä tule kestämään kauan, ennenkuin kun muutkin huomaavat, että kaukoitään voi lentää, ilman erikoisia valtioiden välisiä järjestelyjä. Hyvä veto valtiolta, irottautua kun vielä pystyy. Tosin, aika pitkä ylimenokausi noille ylilentomaksuille on sovittu...

 

Pystytkö valottamaan vielä tarkemmin mikä tämä Finnairin erikoisasema on ollut, erityisesti suhteessa pääkilpailijoihin?

 

Valtion irtaantumisella yhtiöstä ei päivän osakekurssilla muuten makseta edes Guggenheimia joten kovin alas on markkina-arvo pudonnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystytkö valottamaan vielä tarkemmin mikä tämä Finnairin erikoisasema on ollut, erityisesti suhteessa pääkilpailijoihin?

No joo, en pysty, kunhan spekuloin, faktaa oli ainakin siteeksi. Edes Aeroflotilla ei enää ole Venäjällä erityisasemaa: hävisivät oikeudessa jutun verottajaa vastaan ja joutuvat maksamaan verot "maksuttomista" code share paikoista kumppaniensa asiakkaista. EU valtioilla ei jatkossa ole itsenäistä  roolia, ei ainakaan  Venäjän sisämarkkinoilla. Venäjällä on edelleen kahdenvälisiä sopimuksia, mutta ei EU-valtioiden kanssa. Siinä mielessa, valtiota ei tarvita.

 

Ehkä Finnairilla on jotakin erityisosaamista Aasia lennoilla, mutta miten se liittyy valtionomistukseen, se on minulle epäselvää.

 

PS: Guggenheimin maksan minä, so. helsinkiläinen veronmaksaja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n sivulla polli, jolla voi vaikuttaa keskiviikon 7.3 keskusteluaiheeseen. Noiden tyhjänpäiväisten (  :laugh: ) vaihtoehtojen sijaan kannattaa käydä antamassa äänensä Finnair -aiheelle  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

http://www.yle.fi/uutiset

 

-edit-

Viherpeipot ovat käyneet masinoimassa äänestystä . . .  >:(

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) ei julkista omistajaohjausyksikössä tehtyä raporttia Finnairin taloudesta ja tulevaisuudesta. Kauppalehti pyysi ministeri Hautalalta raporttia, johon hän on perustanut monet runsaan kuukauden velloneessa Finnair-keskustelussa esittämänsä näkemykset.

 

Hautala ja valtio-omistuksesta vastaavan omistajaohjausyksikön virkamiehistö kuitenkin kieltäytyvät julkistamasta raporttia. He perustelevat Finnair-raportin salauspäätöstä julkisuuslailla. Kauppalehden aineistopyyntö evättiin, koska ”kyseessä on asiakirja, joka on annettu viranomaiselle yksityisen lukuun suoritettavaa tehtävää varten tai laadittu sen suorittamiseksi”.

 

Kuitenkin ministeri Hautala on nimenomaan itse nostanut Finnair-raportin julkisuuden valokeilaan. Helmikuun alkupuolelta asti käydyssä keskustelussa Finnairin tulevaisuuden vaihtoehdoista Hautala on useaan otteeseen ja julkisesti esittänyt näkökantoja, jotka perustuvat omistajaohjausyksikön laatiman raportin tietoihin. Ongelma syntyy siitä, että Hautalan esittämiä arvioita Finnairin taloudellisesta tilanteesta ja tulevaisuudesta ei pysty varmistamaan muista lähteistä.

EU:n Lissabonin sopimus edellyttää, että kaikkien EU-instituutioiden asiakirjat ovat lähtökohtaisesti julkisia. Se, että asiakirja voidaan salata vain tarkoin määritellyissä poikkeustapauksissa, on pohjana myös Suomessa vuonna 1999 voimaan astuneessa julkisuuslaissa.

 

kauppalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko ihan kahjo ajatus, että Finnair perustaisi halpiksen tytäryhtiökseen hoitamaan Euroopan liikennettä?

 

Mitäs siinä saavutettaisiin kun enemmistöosuus tuo siihenkin lafkaan Finnairin työehtosopparit? Ei se mikään sattuma ole että näissä FlyBe/NGA -virityksissä Finnair on vähemmistöosakas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Estonian Airin toimitusjohtajan Tero Taskilan mukaan yhtiö haluaa pysyä itsenäisenä eikä suunnittelee tällä haavaa liittymistä ilmailualan alliansseihin. Taskilan mukaan menee ainakin kolme vuotta, kun yhtiö muuttaa toimintamalliaan uusien Embraer-koneiden avulla. Strateginen ohjelma ulottuu vuoden 2014 loppuun saakka. Yhtiö on kylläkin saanut tarjouksia alliansseihin liittymisestä.

 

Estonian Air ei ole Taskilan mukaan kiinnostunut myöskään Finnairin hankkeesta, jonka tarkoituksena on luoda yhteistyötä pohjoismaiseen lentoliikenteeseen. Nykyisin jo puolet Helsingistä Tallinnaan lentomatkaavista käyttävät Tallinnaa vain välilaskupaikkana jatkaessaan edelleen Eurooppaan, Taskila kertoi Helsingissä tänään.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hallitus ei saa päätetyksi Finnairista. Pääministeri Jyrki Katainen (kok) ei osaa sanoa, milloin hallitus käsittelee valtionomistuksen pudottamista ja yksityistämisvaltuuksien pyytämistä eduskunnalta. Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr) sanoi kuukausi sitten antavansa kuukauden sisällä esityksen valtionomistuksen pudottamisesta Finnairista. Mitään ei ole kuulunut. Sen sijaan hallitus lupaa liikennepoliittisessa selonteossaan, että se antaa lentoliikenteen strategiapaperin, jossa käsitellään muun muassa omistuskysymystä.

 

Kauppalehden tietojen mukaan Finnairia käsiteltiin sosiaalidemokraattien hallitusryhmässä jo kaksi viikkoa sitten.

Viime keskiviikon rahakunnan esityslista salattiin. Kauppalehdelle ei kuitenkaan vahvistettu, että Finnairia olisi käsitelty siellä. Pääministeri Jyrki Katainen sanoi pääministerin haastattelutunnilla, ettei hän tiedä, milloin strategiapaperi annetaan.

 

– Nyt en osaa sanoa ihan tarkkaa aikataulua, mutta toistaiseksi hallitus ei ole käsitellyt Finnairin omistajuuskysymystä.

 

kauppalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään