Ilkka Mannikainen

Valtio ehkä luopuu Finnairin enemmistöosuudesta

74 viestiä aiheessa

Ihan kysymys  erikseen onkin sitten löytyykö ostajaa Finnairin osakkeille? Juuri luin jostain, että sijoittajat odottavat vähintään n. viiden prosentin tuottoa sijoitukselleen vuosittain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE Uutiset:

 

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) toivoo, että Finnairin omistuspohjaa laajennettaisiin. Nykyisin valtio omistaa enemmistön Finnarista.

 

Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Hautala sanoo, että Finnairin uuden strategian varmistamiseksi yhtiöön pitäisi saada mukaan muitakin omistajia kuin valtio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kauan Haittala hieroo tätä asiaa. Vuosi sitten oli jo pian tulossa jotain ja nyt taas pian tulossa:

 

http://yle.fi/uutiset/hautala_hallitukselle_pian_esitys_finnair-omistuksen_pienentamisesta/6473404

Kuinka paljon omistat tuota Finnairia ja sapettaako kun ministeri Hautala  uskaltaa  pistää "ahnepojat" ruotuun.

Kunhan kysyn, ministeritölväystesi kesken.

jk. Ministeri Hautalan nimi ei ole "Haittala" , ihan sekin tiedoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyisin suoraan Ilkalta ja muiltakin, että minkäsuuruinen valtion omistusosuus teidän mielestänne Finnairissa olisi paras. Nykyinen, alle 50%, vai 0%. Ja mistä syystä näin? (Pollin paikka?)

 

Itse olen ilman muuta nollan kannalla. Kun kerran leikitään pörssiyhtiötä, toimitaan avoimilla markkinoilla, koko ala on länsimaissa ja hyvin paljon muuallakin yksityisellä pohjalla, ja kun lisäksi valtionomistajuus sitoo yrityksen mahdollisuuksia toimia kannattavasti, niin tarviiko muita syitä. Valtionomisteiset lentoyhtiöt ovat "so 70's".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyisin suoraan Ilkalta ja muiltakin, että minkäsuuruinen valtion omistusosuus teidän mielestänne Finnairissa olisi paras. Nykyinen, alle 50%, vai 0%. Ja mistä syystä näin? (Pollin paikka?)

 

Itse olen ilman muuta nollan kannalla. Kun kerran leikitään pörssiyhtiötä, toimitaan avoimilla markkinoilla, koko ala on länsimaissa ja hyvin paljon muuallakin yksityisellä pohjalla, ja kun lisäksi valtionomistajuus sitoo yrityksen mahdollisuuksia toimia kannattavasti, niin tarviiko muita syitä. Valtionomisteiset lentoyhtiöt ovat "so 70's".

 

Omasta mielestani suomalaisomistuksessa olisi oltava 50,1% -- oli se sitten valtio tai yksityinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyisin suoraan Ilkalta ja muiltakin, että minkäsuuruinen valtion omistusosuus teidän mielestänne Finnairissa olisi paras.

 

Hautalan toikkaroinnin jälkeen varmistui että mitä vähemmän sen parempi. Eli pyöreä nolla on ihannetila.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestani suomalaisomistuksessa olisi oltava 50,1% -- oli se sitten valtio tai yksityinen.

 

Voikos sitä suomalaisomisteisuuden prosenttiosuutta määritellä muutoin kuin valtionomistuksen kautta? EU:n sisällä kai kaikki omistus (poislukien valtiot) on kai vapaata "riistaa" kelle vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voikos sitä suomalaisomisteisuuden prosenttiosuutta määritellä muutoin kuin valtionomistuksen kautta? EU:n sisällä kai kaikki omistus (poislukien valtiot) on kai vapaata "riistaa" kelle vain.

 

Ei valttamatta voi, siksi pitaisinkin enemmistoosuuden valtiolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/hautala_muutamia_kymmenia_prosentteja_finnairista_riittaa/6557225

 

Hallitus on jo pitkään valmistellut omistusosuutensa pudottamista Finnairissa. Omistajaohjauksesta vastaavan ministeri Heidi Hautalan (vihr.) mukaan valtio voisi tyytyä muutamiin kymmeniin prosentteihin Finnairista nykyisen 56 prosentin sijasta. Tarkoituksena on "tehdä tilaa" uusille kumppaneille.

 

Omistusosuuden alentamista on valmisteltu jo pitkään. Viimeksi tammikuussa Hautala sanoi, että kevään aikana asia viedään eduskuntaan.

 

Valtion osuus Finnairista on nyt 55,8 prosenttia, mutta eduskunta on myöntänyt luvan osuuden pudottamiseen 50,1 prosenttiin. Hautalan mukaan siitäkin vähempi riittäisi.

 

- Voidaan mennä varmasti joihinkin kymmeniin prosentteihin, Hautala linjaa.

 

Osuuden pudottamista selvästi alle puoleen hän perustelee "tilan tekemisellä" mahdollisille kumppaneille.

 

- Siihen sitten mahtuu muitakin omistajia mikäli tällaisia kumppanuuksia ilmaantuu, Hautala sanoo yksilöimättä tarkemmin millaisista kumppaneista on kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Valtion omistajaohjauspomo Eero Heliövaara: Finnair pitäisi yksityistää

 

Omistajaohjausosaston päällikön mukaan valtion rahat eivät riitä lentoyhtiön tarpeisiin.

Heliövaara esittää ”virkamiehen hätähuudon” Finnairista.

 

Heliövaaran resepti Finnairin pääomatarpeisiin on yksityistäminen ja siihen liittyvä osakeanti.

 

”Valtio voisi jäädä kolmanneksen omistajaksi.”

 

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/eero-heliovaara-finnair-pitaisi-yksityistaa/?shared=31504-e996261c-500

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/haavisto_finnairista_torikaupalla_naita_yrityksia_ei_myyda/7102051

 

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Pekka Haavisto (vihr.) ei toistaiseksi kannata valtion omistusosuuden pienentämistä lentoyhtiö Finnairissa.

...

– Finnair on meille tärkeä yhtiö myös sitä kautta, että koko Helsinki-Vantaan lentotoiminta, Aasian strategia ja Venäjän ylilennot ovat sellaisia, joiden neuvotteluun tarvitaan valtiota ja joita voi toteuttaa vain sellainen yhtiö, joka on suomalaisenemmistöinen yhtiö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi - mahdollinen - tyhmyyteni, mutta mä en oikein tajua tuota Haaviston lausuntoa...

 

Ilmeisesti Haavisto viittaa siihen, että jos Suomesta halutaan lentoyhteys johonkin toiseen esim Aasian maahan, niin se vaatii Suomen valtion ja ao valtion välisen sopimuksen lentoyhteyksistä. Siis Finnair ei voi ao maihin lentää, ellei Suomen valtio ole aktiivinen. Lisäksi ao. sopimukset usein vaativat, että noita lentoja lentävien yhtiöiden on oltava joko suomalainen tai ao maalainen lentoyhtiö ja joissakin sopimuksissa niinkin, että ao yhtiöiden (enemmistö)omistus on joko suomalainen tai ao maasta. Sama pätenee noihin Venäjän ylilentoihin.

 

Käytännössä se tarkoittaa mm. että esimerkiksi SAS tai Norwegian ei voine perustaa Helsinkiin Aasian lentojen hubia, vaikka Helsingin sijainti voisi sellaista suosiakin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm....eikös näissä asioissa ole pyrkimys siihen, että täällä päässä sopijaosapuoli olisi EU, eikä yksittäinen valtio?

 

EU nimenomaan haluaa näin, mutta ne vastapuolen valtiot usein eivät halua. Ilmeisesti ne näkevät suorat kahden maan välisten sopimusten suojaavan paremmin oman maansa lentoyhtiöiden asemaa kilpailutilanteessa. Ja kun olemassa olevat sopimukset ovat useimmiten ajalta ennen EU:ta, niin niiden päivittäminen onnistuu helpommin kuin korvaaminen EU.n tekemällä sopimuksella. Ja joskus yksittäiset EU maatkin ehkä haluavat enemmän kahdenvälistä sopimista, kuin EU:n kattosopimusta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/haavisto_valmis_luopumaan_valtion_enemmistoomistuksesta_finnairissa/7162720

 

Omistajaohjausministeri Pekka Haavisto (vihr.) on valmis harkitsemaan valtion enemmistöomistuksen pienentämistä Finnairissa. Haaviston mukaan enemmistö yhtiöstä pitää kuitenkin säilyttää suomalaisomistuksessa. Valtion osuus Finnairista on nyt noin 56 prosenttia.

 

- Minulla on ajatus siitä, että kansallinen enemmistö siinä pitää olla. Ja sitten sellainen ajatus, että voiko kansallisessa omistuksessa olla muita, vaikka institutionaalisia omistajia, jotka ovat suomalaisia. Se on asia, joka pitää tutkia, sanoo Haavisto.

 

Haaviston mukaan Finnairin olisi vaikea säilyttää muun muassa kotimaan lentotoimintaan liittyvää strategiaansa, jos yhtiön enemmistöomistus menisi ulkomaisiin käsiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puheet omistuksen ravistelusta ovat saaneet Finnairin osakkeen kurssin hyvään potenssiin lähipäivinä. Tämän päivän nousu (klo 13:28) on 5,58%  :thmbup:

 

Selvästi uutta omistajuutta kaivataan ja odotetaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/nykypaiva+suunnattu+anti+olisi+paras+finnairille/201404667294

 

Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikön Finnairista vastaavan finanssineuvoksen Jarmo Väisänen mukaan suunnattu osakeanti olisi paras vaihtoehto järjestää yhtiölle osakeomistukseen perustuva kumppani, kertoo perjantain Nykypäivä.

 

...

 

Ulkopuoliselle taholle suunnattu osakeanti lisäisi osakkeiden lukumäärää ja liudentaisi siten vanhojen omistajien osuutta yhtiön osakepääomasta. Se taas painaisi valtion omistuksen Finnairista omistajaohjausyksikön tavoittelemaan alle 50 prosenttiin.Väisäsen mukaan valtion omistuksen pienentäminen alle puoleen Finnairin osakepääomasta parantaisi yhtiön asemaa myös pääoma- ja rahoitusmarkkinoilla.

 

Jarmo Väisäsen sanoo Nykypäivä-lehdelle, että Finnairin osittainen myynti ulkomaiselle lentoyhtiölle on valtion osalta poissuljettu vaihtoehto ainakin toistaiseksi. Valtio omistaa 55,8 prosenttia Finnairin osakkeista.

 

"Nykyisellä kurssitasolla valtion ei kannata myydä yhtäkään osakettaan. Pikemminkin tulee kysymykseen Finnairin suuntaama osakeanti sopivaksi katsomalleen kumppanille."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä Heliövaaran vastausta kannattaa lukea niin kauan, että sen ymmärtää

a) kokonaan

b) täydellisesti

 

Finnairissa on puhuttanut myös henkilöstöpolitiikka. Voisiko valtiolla olla nykyistä suurempi rooli henkilöstön aseman turvaamisessa, kun yhtiössä myllertävät muutokset?

 

– Henkilöstön asema osakeyhtiöissä on turvattu Suomen kattavalla lainsäädännöllä. Ei voida lähteä siitä, että pörssiyhtiössä yksittäinen omistaja ottaa vastuun henkilöstöstä. Hyvä ja pitkäjänteinen henkilöstöpolitiikka on valtio-omistajalle luonnollisesti hyvin tärkeä asia, kuten kelle tahansa omistajalle yleensäkin.

 

http://www.demari.fi/politiikka/uutiset/20306-omistajaohjausosaston-paallikko-heliovaara-finnairin-lahes-mahdoton-tehda-kannattavaa-liiketoimintaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lentoyhtiö Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kehottaa talouslehti Financial Timesin haastattelussa suomalaispoliitikkoja hellittämään valtion otetta Finnairista.

 

Vauramo varoittaa, että valtion nykyisellä omistusosuudella – 55,8 prosenttia – Finnair uhkaa jäädä yksinäiseksi pieneksi tekijäksi eurooppalaisten lentoyhtiöiden yhdistyessä.

 

Vauramon mukaan kuuluminen isompaan kokonaisuuteen toisi Finnairille säästöjä ja kustannustehokkuutta, joita tarvitaan yhä kipeästi kannattavuuden parantamiseksi.

 

Uusisuomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän on ollut havaittavissa jo vuosia sitten, tekniikalta pojat ulos, catering ulkoistetaan jne... Finnairiahan on tämä porukka valmistellut myyntiä varten jo vuosia... ::) Nyt sitten yritetään vielä julkisemmin viedä asiaa eteenpäin :/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puheet omistuksen ravistelusta ovat saaneet Finnairin osakkeen kurssin hyvään potenssiin lähipäivinä. Tämän päivän nousu (klo 13:28) on 5,58%  :thmbup:

 

Selvästi uutta omistajuutta kaivataan ja odotetaan.

 

Todennäköisempää ehkä, että joku on nähnyt siinä mahdollisuuden pieniin pikavoittoihin ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään