Ilkka Kangastalo

Kameran akku räjähti

14 viestiä aiheessa

http://www.voice.fi/uutiset/ilmiot/digikameran-akku-rajahti-helsingissa-puolen-metrin-liekit/8/35072

latauksessa ollut digikameran akku Murron nukkuessa syttynyt räjähdysmäisesti palamaan. Treenikassin päällä ollut akku oli sytyttänyt myös muovisen kassin tuleen.

tulipalon aiheutti Canonin digitaalijärjestelmäkameroille tarkoitettu Lenmar DLCE4 -akku. Monet kuvaajat suosivat Lenmarin akkuja, koska ne ovat edullisempia kuin Canonin omat akut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti en juuri lataa akkuja yön yli ellei ole aivan pakko. Koskaan en laita kuumenevia sähkölaitteita tekstiilien päälle. Maalaisjärjellä säästyy monelta murheelta. Ei tuo akkujen paukkuminen niin harvinaista ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo akkujen paukkuminen niin harvinaista ole.

Mulla räjähti kerran laturi. Sellainen AA-akkujen laturi pamahti muutaman minuutin seinässä olon jälkeen niin pirun kovaa. Sen jälkeen sisältä kuului vain hirveä helinä :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhdyn Jussin kommentiin on tullut huomattua noista tarvike akuista, myös se, että toisen ääripään kesto on myös heikompi.

7D valittaa ettei tunnista akun tietoja ja sammuu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun laturi oli Varta ja akut muutaman kerran ladatut, laturin mukana tulleet...

Yhdyn Jussin kommentiin on tullut huomattua noista tarvike akuista, myös se, että toisen ääripään kesto on myös heikompi.

Kyllä minä ennemmin ostan edelleen tarvikeakun á 20€, kuin alkuperäisen á 80€. Tarvikeakut tosiaan aika usein sitten lopettaa toimintansa hyvin nopeasti, kun raja on tullut täyteen. Eli kun tulevat tiettyyn ikään, aika usein ne lopettavat toimintansa kuin seinään. Mutta siihen asti ne toimii aivan hyvin ja ovat usein kapasiteetiltaan kestävämpiä, kuin originaalit... Ja sitten kun se sen parin vuoden käytön jälkeen lopettaa toimintansa, ei paljon kirpaise viskata sitä roskiin. Jännä juttu, miten hinta vaikuttaa, kun noita alkuperäisiä yrittää raiskata loppuun asti, vaikka akulla ei enää ota kuin pari sataa kuvaa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla räjähti kerran laturi. Sellainen AA-akkujen laturi pamahti muutaman minuutin seinässä olon jälkeen niin pirun kovaa. Sen jälkeen sisältä kuului vain hirveä helinä :P

Tuskin itse laturi (eihän edes laturi sisällä mitään mikä voisi räjähtää) räjähtää noin vain, varmasti syynä on nuo AA-akut?

EDIT: meinaan sitä että kyllä sähkölaitteet voi räjähtää mutta harvemmin laturissa on sellaisia osia jotka voivat johtaa ja aiheuttaa räjähdyksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuskin itse laturi (eihän edes laturi sisällä mitään mikä voisi räjähtää) räjähtää noin vain, varmasti syynä on nuo AA-akut?

Laturi nimenomaan. En kait minä nyt tyhmä ole. Kuului hirveä pamahdus. Luulin, että nyt posahti akku. Akut olivat kuitenkin viileät ja muotonsa säilyttäneet. Sitten huomasin, että haju tuleekin laturista. Ravistelin laturia, niin sisältä kuului sellainen helinä ja rapina, kuin olisi ollut täynnä pieniä kiviä...

Ps. akut testattiin myöhemmin myyjäliikkeessä, ja ne toimivat moitteetta...

EDIT: sorry, puhuin muuten paskaa. Laturi ja akut olivat GP:n paketti, ei Varta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun laturi oli Varta ja akut muutaman kerran ladatut, laturin mukana tulleet...

Kyllä minä ennemmin ostan edelleen tarvikeakun...

No tottakai ihmeessä tarvike, koska laite toimii edelleen tilanteen jälkeen kun resetoi tilanteen lipsauttamalla akut irti kahvasta, mutta jos se sattuu hieman kriittisemmässä kuvanotto tilanteessa johan se rupee harmittaa. :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sitten kun se sen parin vuoden käytön jälkeen lopettaa toimintansa, ei paljon kirpaise viskata sitä roskiin.

Siis ei ROSKIIN vaan keräykseen!  :laugh:

(edit: 3k, siis juhlapäivä!)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä oon onnistunu pullauttamaan vain lennokin lipon hassun malliseksi ja melko lämpöiseksi, onneks oli posliinikupissa latauksessa.

Tarvikeakuista täytyy sanoa että vuoden käytössä ollut duracellin akku tohon mun canonin 30D:hen oli sekä edullinen että hyvä ostos. Alkuperäinen akku kyykkää jo melkein ennen kun sen saa kameraan sisälle ja tää menee ja porskuttaa. Tilattiin taannoin kaverin kanssa kimpassa niitä mulle tuo ja sille 350Dhen ja JVCn johonkin videokameraan. En oo ainakaan kuullut valituksia sieltäkään. Hinta oli roimasti pienempi kuin alkuperäisen joten sillä mennään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kannata päivittää Canonin tai muidenkaan valmistajien kameroiden Frimware -softaa tarvikeakku sisällä. Kaverille kävi näin Canon 7D:n kanssa, jossa oli tarvikeakku. Softassa oli päivitys myös akun tunnistukseen ja sen jälkeen kamera ei suostunut käyttämään ko. akkua. JAS-tekniikka muuten tarkistaa (tai pitäisi tarkistaa) huoltoon tulevien kameroiden akut juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi.

t. Kari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Toisessa huoneessa latauksessa ollut digikameran akku Murron nukkuessa syttynyt räjähdysmäisesti palamaan. Treenikassin päällä ollut akku oli sytyttänyt myös muovisen kassin tuleen. Sängystä noustessaan Murto ei arvannut, miten dramaattinen näky häntä odotti sataneliöisen asunnon toisessa päässä.

Eteiseen mennessäni näin työhuoneessani runsaasti savua ja palavan treenikassin. Savu hämärsi koko huoneen tehokkaasti, ja siinä vaiheessa muovinen musta kassi roihusi jo puolen metrin liekeillä.

Aika järkyttävää lukea tuollaista. Toivottavasti ko. kaveri ottaa opikseen jotakin, ennen kuin tappaa jonkun viattoman sivullisen.

Uusavuttomuutta tuollainen toiminta.  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään