Pertti Ollikainen

Posti/rahtilentäjät Suomessa

25 viestiä aiheessa

Varmastikin meitä löytyy. Monia minua vanhempia ja useita nuorempiakin. Yötöitä lennettiin aikanaan yksin ja myöhemmin kaksin eli ko. tekijäkaartia löytyy useammastakin ikäryhmästä. Paljon on tuttuja nimiä näilläkin sivuilla näkynyt. Olihan oma ketjunsa Lentohuollon/Finnaviationin/SiimesAviationin porukasta.

 

*EDIT: Rivitys korjattu. Älkää tehkö rivinvaihtoa itse, vaan antakaa forumisoftan tehdä se automaattisesti /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuohon "firmaketjuun" lisäisin RV-Aviationin ja muutamat muut firmat, joiden apuja tilattiin kuljetuksiin.

 

itsekin lensin joitain lentoja mm. Siimes Aviationille , Senecalla ja Piper Sixillä. Tulihan oltua monella lennolla peräsmiehenä Navajolla ja C-402:lla. Noilla lennoilla lennätettiin, rahaa, valokuvia, postia ja tietokonenauhoja

Varsinaisia postilentäjiä olivat mm. Aaltion Vili, HuovisenTopi. Alvessalon Antti, Ramin Ilpo , Frey,

Viitasen Roope, Tuomo Rissanen, Pekka Lilja, Mudde, JukkaTenhunen,Pepe Lehtinen , Kari Stenberg, Martti Hämäläinen, Jukka ja Pekka Saario  ja miljuuna muuta tosipilottia.

Lisäys, Virtasen Jore, Ruosteisen Eki, Blomqvistin Martin, sekä Mr(Vaasan Vorri ei vapise) Talvisen Jorkki

 

Siimeksen Matti vahti tiukoilla tarkkareilla omiaan

 

Otin kerran vahingossa Titanin lastin Iltasanomia Sixiin ja lennonjohtajakin katsoi rullaustani ja ehdotti , että lähtisin ihan 04:sen alusta  :-[ Ekalla pysähdyspaikalla Varkaudessa nauroi mopo-akka mulle; " onpas poika pantu pienellä koneellä liikenteeseen". Mopo-Akka lähti renkaat vanteilla kuormansa saaneena ja Hi-Ace ukolla oli roiskeläpät maassa. Se siitä pienestä koneesta  ;D

 

Heitin muutaman keikan Bremeri Klauden Iltaset lehtiäkin Rally 150:llä.

 

Kustannustehokkain rahtikeikka oli; vein kaksi taskulaskinta Malmi-Vantaa- Vaasa  ;D

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan se lennonjohtajien lakko tuossa -90 luvun alkupuoliskolla johon posti-ja rahtilento toiminta Suomessa typistyi. Turu Air on lopettanut joten taitaa ainut operaattori olla tänä päivä Oulun Tilauslento Oy joka lentää postia pohjoisella isoympyrä reitillä , konkarina Virtasen Jorkke  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Juha!

 

Missä yhtiössä lensit ja millaisia reittejä?. Millä kalustolla ja minä vuosina?

 

Pertti

 

Tervehdys vaan,

 

Vuonna 1980 Finnaviationin Embraer Bandeirantella aloitin perämiehen jakkaralta. Lensimme postia RVN-OUL-JYV-HEL ja takaisin. Koneet olivat hyvässä käytössä, päivisin matkustajia ja öisin postia.

Jossain vaiheessa pääsin lentämään myös yksin Cessna 402 ja Cessna 404 Titan - kalustolla yöpostia. Reitit vaihtelivat jossain määrin, mutta pääasiassa kuljettiin tuota RVN-OUL-JYV väliä ja Titanilla KAU-JYV-HEL vv reittiä. Se oli nuorelle miehelle opettavaista aikaa, kuormata konetta ja tarpeen tullen ottaa glykoolisäiliö selkään ja pestä kone puhtaaksi. Itse asiassa lentäminen oli se helpoin vaihe...  Alihankkijoilla, joista Jaakko Kuusistokin mainitsee, oli omat öiset lentonsa, esim. KUO-JYV-KUO. Saabien myötä yötoiminta jatkui edelleen Oulun suuntaan ja KUO-MIK-HEL-KUO linjalla. Toimenkuva oli edelleen päivällä matkustajia ja yöllä postia. Finnairiin fuusioitumisen myötä Oulun posti jatkui satunnaisesti MD-80-kalustolla. Itse asiassa lentämistäni konetyypeistä ainoastaan ATR:llä ja Embraer 170:llä ei ole tarvinnut/saanut yöpostia kuskata.

 

Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Postilentäjistä jäi mieleen kova työ tuolla Joensuun puolessa, kaksi konetta kukistui lentäjineen 10:n loppulähestymislinjalle. Yksi Navajo ja yksi Cessna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

olisi hyvä tietää onko pihlaisen eko ja pekka lilja vielä jotenkin tavattaissa? yhteistä duunia 1987-1982 ja nyt nummelan legendan olis hyvä kuulla

 

Muokattu: , käyttäjä: tomi nummela

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Tomi.

Surukseni on todettava että Esko "Eko " Pihlainen menehtyi useampi vuosi sitten ilmeisesti syöpään selässä. R.I.P Eko, hieno mies ja työkaveri.

ASa 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kun joskus -70 luvulla eräs tuttavani kävi usein noutamassa "yöpostia" Vaasan kentältä Lumiahon Peugeot 404 :lla. Postia tuotiin kentälle muistaakseni Beech Baronilla ainakin. Kukahan mahtoi olla puikoissa,siitä minulla ei ole käsitystä.Mahtaneeko kenties vaikuttaa vielä foorumilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma yörahtilentäminen kesti vain lyhyen aikaa, vajaan vuoden. Aloitin syksyllä enkä talvikuukausien aikana lentänyt minuuttiakaan päivänvalossa. Aamulla lähdettiin Helsingistä kukonlaulun aikaan ja illalla takaisin. Yörahdin jälkeen lensin sitten samalla koneella (pitkänokkainen Cessna 310) charteria lennonopettamisen lomassa. Tämä vaihe oli silloin (1976-77), kun Ilmavoimien aika oli takana, Finnairin perämieskurssi oli käyty ja odotimme perämiesvakanssia eli ennen Itävaltaan muuttoa kesällä 1977. Tänä aikana kunnioitukseni näitä yön sankareita kohtaan nousi tappiin. Yksin talvella yöllä, jäätävissä olosuhteissa 2-moottorisella mäntäkoneella, usein maksimikuormalla, huonoissa keleissä, sähkö potkureilla, kumit siivissä ja pirtu tuulilasilla. Ja kuten Juha (Juurikas) edellä kertoi, niin oli sitä muutakin puuhaa siinä ohessa. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei se määräysmuutos turhaa tullut, että pitää olla kaksi pilottia.                                                                                 

Tomi (Nummela) kyseli Liljan Pekasta, yläkerrassa on ollut jo monta vuotta.

Kun Finnairin työni ohessa pidin Malmilla 1990-luvulla lentokoulua ja lentokonekorjaamoa, tapasin näitä kunnioittamiani lentopoikia siellä usein. Lentotoiminnan johtajana koulussani toimi Esko Halonen, kokenut pilotti ja kouluttaja jonka tunsivat melkein kaikki. Jos olisin ollut viisaampi, olisin ottanut nauhalle niitä kahvipöytäkeskusteluja, mitä nämä konkarit keskenään muistelivat. Osa heistä toimi myös opettajina nuorille lentäjäntaimille.

Seppo  

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äsken vielä jutustelin tuon Lumiahon silloisen autokuskin kanssa noista menneistä.Rahti oli pääasiassa kuulemma pankkimaailman sisäistä postia (ennen tietokoneaikaa) toisinaan lehtinippujakin saattoi olla mukana. Nuo pankkien postit jaettiin sitten pitkin maakuntaa välille Kemi- Seinäjoki? Postipilotteina muistinsa mukaan  ovat olleet ainakin (Seppo K:n lisäksi) Reilamo Timo,Ilamo Eero ja Johansson ...?. Itselleni jäänyt mieleen elävästi kun tuo kaksimoottorinen muristeli kotitaloni yli kohti Vaasaa aina täsmälleen samaan kellonlyömään,se oli itselle merkkinä,että muutama tunti vielä seurustellaan nukkumatin kanssa!

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minutes ago, Jaakko Männistö said:

Äsken vielä jutustelin tuon Lumiahon silloisen autokuskin kanssa noista menneistä.Rahti oli pääasiassa kuulemma pankkimaailman sisäistä postia (ennen tietokoneaikaa) toisinaan lehtinippujakin saattoi olla mukana. Nuo pankkien postit jaettiin sitten pitkin maakuntaa välille Kemi- Seinäjoki? Postipilotteina muistinsa mukaan  ovat olleet ainakin (Seppo K:n lisäksi) Reilamo Timo,Ilamo Eero ja Johansson ...?. Itselleni jäänyt mieleen elävästi kun tuo kaksimoottorinen muristeli kotitaloni yli kohti Vaasaa aina täsmälleen samaan kellonlyömään,se oli itselle merkkinä,että muutama tunti vielä seurustellaan nukkumatin kanssa!

Eeron sukunimi on Ilano ja Johanssonin etunimi Arto (Arskana parhaiten tunnetaan). Oli niitä paljon muitakin.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itäpuolella Suomea yksi pankin magneettinauhoja yms. kuljettava 2-moottori-Cessnoilla lennetty lentovuoro oli Helsinki - Kuopio - Helsinki. Kone laskeutui arkiaamuisin ennen klo 7 Kuopion lentoasemalle, jossa lasti siirtyi Kuljetus P.Lumiahon Peugeot 404-piilofarmariin. Peugeot kuski ajoi reitin Siilinjärvi - IIsalmi - Kajaani - Kuhmo ripotellen matkalla aineistoa eri pankkeihin. Pankkien sulkeuduttua sama reitti takaisin ja nyssäkät matkalta kyytiin. Päivän pankkitapahtumat siirtyivät taas Cessnalla Helsinkiin syötettäväksi pankkien tietojärjestelmiin. Lentäjillä (yleensä nuo samat edellä jo mainitut) oli muistaakseni päivähuone hotelli iso-Valkeisessa.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma muistelo tähän Lumiahon tietoliikennetouhuun, joka oli tosiaan 50 vuotta sitten hyvin mittavaa. Datasiirtoa vasta suunniteltiin. Kaukoyhteydet olivat Posti- ja lennätinlaitoksen monopoli. Digitekniikka myös vasta alussa. Valokaapeli vain Otaniemen labrassa. Internetin edeltäjästä ARPA verkosta tein erikoistyön noihin aikoihin 1973.

Teekkariaikana kesällä 1972 olin kesätöissä operaattorina KOP:n ATK keskuksessa Aleksis Kiven kadulla Helsingissä. Nauhat päätyivät sinne, jossa niitä sitten harjoittelijapoika asensi isoon GE:n lukijaan. Samana kesänä asennettiin myös kaukosiirto juuri Kuopion välille. Data kopioitiin kaukosiirtona kelalta kelalle. 

Muistikuvani mukaan myös muuta materiaalia tuli lentämällä, kuten erään metsäfirman metsurien palkkakortit.

Samassa vuorossa oli vakituinen työntekijä, joka opiskeli ammattilentäjäksi. En muista kuin että ”Leksaksi” nimitettiin. Keräili lentorahoja.

Toisessa vuorossa oli tuo Iisalmesta kotoisin oleva tuleva MM-formulakuski Keke. Keke ajoi GE-600 tietokonetta. Ajoi toki myös jo kilpaa.

Kesällä 1974 aloitimme mittauslennot OH-PJV:llä ympäri Suomea YLEn leivissä, jonne siirryin 1973.  Datakeskushomma jäi omalta osaltani vain yhteen kesään. Palkka oli onneton, mutta ruoka hyvää jopa yövuorossa. Mutta lentokone datasiirron välineenä jäi kyllä hyvin mieleen ja tuo Lumiaho.

PJV lienee edelleen rekisterissä, mutta joku onnistui laskemaan sen mahalleen.

Datalentoterveisin Jorma

 

 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13.2.2021 at 21.26, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Näin jälkeenpäin ajateltuna ei se määräysmuutos turhaa tullut, että pitää olla kaksi pilottia. 

Muistuupa mieleeni yö, jolloin lensin postin yksin C402 Rovaniemeltä Ouluun. Siellä vaihdoin Bandeiranten perämiehen jakkaralle ja lensimme postin Jyväskylän kautta Helsinkiin. Sieltä öisen kahvitauon jälkeen matka jatkui yksin C404 Titanilla Jyväskylän kautta Kauhavalle. Lähtö oli Rovaniemeltä noin klo 21.00 ja perillä Kauhavalla noin klo 03.00. Chekkilistat ja SOPit olivat arvossaan.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Juurikas
Kirjoitusvirheen korjaus
8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta Lumiahosta löytyy wikipediassa jotain tietoa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kuljetusliike_P._Lumiaho

toinen firma, joka tulee mieleen on Aerial Oy , Järvenpää. Se on käytännössä toimittanut YLElle aikoinaan kaikki ULA antennit ja paljon muutakin.  Jäi mieleen monta aamun kokousta Järvenpään tehtaalla. K. P. Tiihosella oli lentopusakka päällä ja pöydällä pauhasi ilmailuradio. Kertoi tulleensa juuri postilennolta. Se oli hänestä rentouttavaa puuhaa toimistotyön vastapainoksi.

Tiihonen lensi myös noita kenttien navigointilaitteiden tarkastus- js mittauslentoja.

En muista minkä firman nimissä hän näitä koneita piti. Oliko lopulta tuo Scanwings. Lensi toki charteria jne.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä Lumiahon rahtilentoja (siis lähinnä pankkipostia) lensi kymmenet lentäjät vuosien varrella. Ensin Wihuri Oy Finnwingsillä, ja sitten kun se fuusioitiin Nordairin kanssa ja siitä tuli Finnaviation, homma jatkui Siimes Aviationin toimesta. Jossakin vaiheessa mukaan tuli iltapäivälehtien kuljettaminen maakuntiin. Siihen talkooseen osallistui myös ainakin RV-Aviation. Varsinainen posti sitten taisi kulkea Finnairin ja Finnaviationin kyydeillä.

Joku saisi kirjottaa tästä(kin) aiheesta kirjan.

Tiihosella oli aluksi toimilupa Aerial Oy:lle, sitten hän taisi myydä lentopuolen pois, aluksi Metro Jet-nimiselle firmalle, josta koneet edelleen siirtyivät Scanwingsille, joka edelleen hoitaa lähestymis- ja navigointilaitteiden mittauslentoja King Aireilla. Lisäksi Scanwingsillä on kolme bisnesjettiä operoinnissa, kaksi CitationJetiä ja yksi Challenger 604.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltasanomia tai Iltalehteä kuljetti ainakin Bee-Air yksimoottorisella American Traveler AA-5-koneella säiden salliessa näkölentosääntöjen mukaisen operoinnin Malmi - Utti - Lappeenranta joskus 1970 -luvun puolivälin paikkeilla. Ei ehkä kuitenkaan molempia lappuja samassa kyydissä, sillä nämä lehdet vailla vuosikertatilaajia ja nettilukijoita luonnollisestikin kilpailivat siitä, kumpi saa aamulla painetut lehdet kauppoihin, huoltoasemille ja kioskeihin ensimmäisenä myyntiin.Nelipaikkainen "Jenkki" pääsi lehtilastissa ilmaan Malmilta jo aamupäivän puolella. RV-Aviation tuli peliin sen jälkeen IFR-kelpoisella koneella, Suomen ainoalla aidolla Aero Commanderilla OH-ACA, suoraan Malmilta Lappeenrantaan, josta  lehdet jaettiin ainakin Etelä-Karjalan myyntipisteisiin. Nämä molemmat taisivat paluulennolla kuljettaa vain terveisiä.   

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Iltasanomia tai Iltalehteä kuljetti ainakin Bee-Air yksimoottorisella American Traveler AA-5-koneella säiden salliessa näkölentosääntöjen mukaisen operoinnin Malmi - Utti - Lappeenranta joskus 1970 -luvun puolivälin paikkeilla.  

Olisko ollut tuo AA-5 Tiger  OH-AYT ?  Majaillut myös EFKJ  -80 luvulla. Tuttu yksilö,oli mukana myös palolennoissa etelä-pohjanmaan reiteillä silloin.

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minutes ago, Juha Ritari said:

Iltasanomia tai Iltalehteä kuljetti ainakin Bee-Air yksimoottorisella American Traveler AA-5-koneella säiden salliessa näkölentosääntöjen mukaisen operoinnin Malmi - Utti - Lappeenranta joskus 1970 -luvun puolivälin paikkeilla. Ei ehkä kuitenkaan molempia lappuja samassa kyydissä, sillä nämä lehdet vailla vuosikertatilaajia ja nettilukijoita luonnollisestikin kilpailivat siitä, kumpi saa aamulla painetut lehdet kauppoihin, huoltoasemille ja kioskeihin ensimmäisenä myyntiin.Nelipaikkainen "Jenkki" pääsi lehtilastissa ilmaan Malmilta jo aamupäivän puolella. RV-Aviation tuli peliin sen jälkeen IFR-kelpoisella koneella, Suomen ainoalla aidolla Aero Commanderilla OH-ACA, suoraan Malmilta Lappeenrantaan, josta  lehdet jaettiin ainakin Etelä-Karjalan myyntipisteisiin. Nämä molemmat taisivat paluulennolla kuljettaa vain terveisiä.   

Näin se varmaan meni. Sen verran olen tosikko, että huomautan OH-ACK:n (Aero Commander 500B) ja ACO:n (Aero Commander 680FL) olleen myös aitoja Aero Commandereita. Tosin ACA saattoi olla ainoa silloin, kun tuo toiminta alkoi, koska ACK tuhoutui kymmenen päivää rekisteröintinsä jälkeen 19.8.74, ja ACO tuli Suomeen vasta 1984... :).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bee-Airilla oli Malmilla useita AA-5 -koneita. OH-AYT on rekisteritietojen mukaan ollut yksi niistä ja ko. kone on lentänyt myös Kauhajoen kentältä omistajana Harikko Oy noin 1981-1984 alkuvuoteen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Näin se varmaan meni. Sen verran olen tosikko, että huomautan OH-ACK:n (Aero Commander 500B) ja ACO:n (Aero Commander 680FL) olleen myös aitoja Aero Commandereita. Tosin ACA saattoi olla ainoa silloin, kun tuo toiminta alkoi, koska ACK tuhoutui kymmenen päivää rekisteröintinsä jälkeen 19.8.74, ja ACO tuli Suomeen vasta 1984... :).

Oliko tuo ACK se tapaus, missä oli häkää ohjaamossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/13/2021 at 20.26, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Oma yörahtilentäminen kesti vain lyhyen aikaa, vajaan vuoden. Aloitin syksyllä enkä talvikuukausien aikana lentänyt minuuttiakaan päivänvalossa. Aamulla lähdettiin Helsingistä kukonlaulun aikaan ja illalla takaisin. Yörahdin jälkeen lensin sitten samalla koneella (pitkänokkainen Cessna 310) charteria lennonopettamisen lomassa. Tämä vaihe oli silloin (1976-77), kun Ilmavoimien aika oli takana, Finnairin perämieskurssi oli käyty ja odotimme perämiesvakanssia eli ennen Itävaltaan muuttoa kesällä 1977. Tänä aikana kunnioitukseni näitä yön sankareita kohtaan nousi tappiin. Yksin talvella yöllä, jäätävissä olosuhteissa 2-moottorisella mäntäkoneella, usein maksimikuormalla, huonoissa keleissä, sähkö potkureilla, kumit siivissä ja pirtu tuulilasilla. Ja kuten Juha (Juurikas) edellä kertoi, niin oli sitä muutakin puuhaa siinä ohessa. Näin jälkeenpäin ajateltuna ei se määräysmuutos turhaa tullut, että pitää olla kaksi pilottia.

Ei ole Seppo paljon ajat muuttunut vuonna 2021: lomautettuna Finnairilta, rahtia nyt talvella lähes pelkästään yöllä, usein maksimikuormalla, jäätävissä, RVR keleissä, maksimoiden FDP:t joka viikko, sähkö potkurilla, kumit siivissä, sähkö tuulilasilla :) Ainoa isompi ero että koneena turbiini ja lennetään keski-Euroopasta käsin ympäri Eurooppaa (vähän ulkopuolellekin). Niin ja palletit lastataan/puretaan käsin trukin avustuksella käännöllä normaalisti muiden hommien lisäksi..

Fate Is the Hunter (E.K. Gann) on muuten relevantti kirja vielä nykypäivänäkin.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Oliko tuo ACK se tapaus, missä oli häkää ohjaamossa?

Ohessa ote Seppo Jylhän "Siviili-ilmailun viimeiset lennot 1927-1994" kirjasta ko. onnettomuutta koskien.

Rodney

602a80f190945_OH-ACK088-2_74.thumb.jpeg.68b1a6af5a5eab7e194fbe895e5b6156.jpeg

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään