Jouni Parkkonen

Finnair lopettaa lähtöselvityksen palvelutiskit turistimatkustajilta

72 viestiä aiheessa

Vasta silloin sain boardarit Finnairin Milanon lennolle, enkä edes ikkunapaikkaa. Tämän takia kyttään sitä nettiselvityksen aukeamista... Cathayn lennoille en vieläkään saanut boardareita, ilmeisesti koska nimessäni on kirjain ä. Neuvoivat tarpomaan Milanossa transfer-tiskille passia vilauttamaan, vaan kuinka ollakaan jokainen transfer-tiski Milanossa oli ainakin sinä päivänä pysyvästi suljettu. Lopulta sain loppumatkan boardarit portilta vähän ennen boardauksen alkamista Milanossa. Jossain vaiheessa alkoi vähän epäilyttää koko perille pääsy.

 

Tiedä sitten, miten pelkät lähtöselvitysautomaatit tilanteesta olisivat selvinneet. Niille kun olisi ollut vaikea kertoa tilanteesta...

Jos nimesi on varauksella (ilman > merkkejä) kuten passin koneluettavassa osassa ">>Raesaenen>Lauri>" niin automaatit osaavat lukea passista nimesi ja yhdistää varauksen. Jos varauksesi on Rasanen, niin ei toimi passin automaattinen lukeminen missään.

 

Itse en niita suosi, kun kannykoideni akku on yleensa kriittisessa tilanteessa tyhjana eika laturia mailla halmeilla.

Itseltä löytyy vara-akku mallia Zagg, antaa iPhonelle virtaa 4 latauksen verran ja iPadille kerran. USB-liitin. Suosittelen. Ei lopu virta kesken matkalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän "perinteisten" lähtöselvitystiskien määrä vähene ja henkilökunta siirry baggage drop- tiskeille.

 

 

Eiköhän kyse ole siitä, että ne perinteiset droppipisteet vähenevät ja korvataan niillä automaateilla, kuten LH on tehnyt kotikentillään yms. Muutoinhan sitä mainittua säästöä juurikaan ei ole, nykyinen droppipistehän on ollut aivan vitsi ay:llä juuri sen samankaltaisuuden takia perinteiseen. Ulkoasemilla (eurooppa) tiskeissä on vielä voinut lukea baggage drop, mutta sinne on ollut sama jono kun toiselle normitiskille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista nähneeni edes Suomessa (mutta myönnän, että käyn siellä hyvin harvoin) kenenkään vilauttaneen portilla pelkästään kännyn näyttöä. Vaikka periaatteessa tuo lienee mahdollista aika monessa maassa ja maanosassa, niin käytännössä printattu boarding pass on kuitenkin se mitä käytetään. Eikä munkaan känny edes toimi Euroopassa; mutta se onkin aivan eri asia.

 

Useimmiten Finnairin lennolla Suomessa en näytä edes kännyä, vain pelkän henkkarin, mitään paperia ei tarvita. Meitä samanlaisia on aika monta joka lennolla ja kännyllä menijöitä myös. Ja ulkomailla menen kaksi kertaa kolmesta kännyboardarilla eikä mitään ongelmaa.

 

Finnairin kännyboardarin ongelma ulkomailla on ollut, että siinä ei ole ollut tuota viiva/ruutukoodikuvaa, jonka useimmat lentokentät vaativat airsidelle menoa varten. Silloin paperia tarvitaan. Mutta muilla lentoyhtiöllä kännyyn tulee tuo kuva ja ilman paperia pärjää mainiosti. Tosin kerran oli hiki tulla kun virkailijan lukija ei hyväksynyt kännyboardaria millään, mutta onglema olikin, että yritin edellisen viikon lentoni boardairlla uudestaan, oli vain sama lentonumero, niin ihmekös tuo. Mutta kun oikean päivän boardari löytyi niin taas pelitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nimesi on varauksella (ilman > merkkejä) kuten passin koneluettavassa osassa ">>Raesaenen>Lauri>" niin automaatit osaavat lukea passista nimesi ja yhdistää varauksen. Jos varauksesi on Rasanen, niin ei toimi passin automaattinen lukeminen missään.

 

Varaus on Raesaenen, kuten Cathayn ohjeistuksessa neuvotaan. Ei auttanut silti.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs sitten tällainen tilanne, vaikka ei Finskillä ollutkaan, vaan KF/LH Vantaalla. Minä ja kaveri menossa Berliiniin, lipussa LH koodit, toki meno oli KF:n  kyytissä. No ei automaatti tunnistanut tuota LH lentonumeroa tms, vaikka kuin koitettiin. No sitten tiskille päin, siinäkin joku leidi meidät stopautti mutta päästi sitten selityksen jälkeen läpi. Ja LH tiskillä virkailija "urputtaa", että ollaan väärässä paikkaa, tuo lentohan on KF:n lento.  Checkasi kyllä sit meidät sisään siitä, eihän siinä kauaa nokka tuhissut. Mutta mistä aina joku Tahvo Tavallinen voisi tietää, minne automaatille tai tiskille pitäs mennä, kun lipussa lukee LH, mutta LH:n tiskikin nikottelee ja automaatti ei ole yhteistyökykyinen sitä ennen. Ja jotain hämminkiä siinä oli jo kotona kun koitin chekata netissä, jotenkin ei tuota 1. lentoa onnistunut meikäpoika saamaan (reitti oli samana päivänä HEL-TXL-FRA-HEL) toimimaan systeemissä. Taas tuli kentällä minuutin hommasta ainakin 5 minuutin häsä :thmbdn:. Enkä usko että olisin ihan niitä suurimpia sähläreitä kuitenkaan, kun lennoille on menossa :P., kuitenkin noista eri automaateista on tullut kunniallakin selvittyä muutaman kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en haluaisi noita vaaka-automaatteja, Schipholissa kerran käytin mokomaa, mutta kun laukkua on melko vaikea pakata tasan 20.000000kg:n painoiseksi niin eihän se automaatti hyväksy sitä. Lopuksi piti sitten kuitenkin jonottaa perinteiselle drop tiskille (piiitkä jono) joka sitten otti laukun iloisesti vastaan.

 

Nyt tuollaiset ns. pärstäkerroin - "upgradet" (ollaan monta kertaa saatu paikat BKK lennolla 6-7 riveille check-inissä vaikka alunperin paikat olivat jossain ihan muualla) ja laukkujen painotoleranssit menetetään täysin kun siirrytään automaatteihin. Ja tosiaan uskoo kun näkee, että noita drop tiskejä oikeasti tulisi tarpeellinen määrä kentälle....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi tiskipalvelun ongelma on "hankalat" asiakkaat. Vaikka lähtöselvitysjono on yhteinen kaikille tiskeille, niin jos samanaikaisesti usealla tiskillä on matkustaja, jolla on mukanaan aivan järkyttävä tavaramäärä (yleinen näky Keski-Euroopassa) tai jatkoyhteydet johonkin eksoottiseen paikkaan, niin lähtöselvitys kestää kauan ja hidastuttaa koko jonoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ainakaan kovin iloinen tämmöisestä uudistuksesta ole. Vain siitä syystä, että nyt myös kaikki vanhemmat ihmiset ohjataan sinne tomaateille, mikä puolestaan hidastuttaa tuota puuhaa aivan älyttömästi... Ei pahalla, mutta suurin osa vanhemmista ihmisistä ei edes halua oppia näitä tietokonehommia. Poistappa sitten tiskit näiltä ja siellä ollaan sormi suussa tomaateilla ja tomaateille pahempi jono kuin ennen lähtöselvitystiskille. Vaihtoehtoja nyt kuitenkin täytyy olla tässäkin asiassa. Eivät kaikki voi osata.

 

Tosiaan nykynuorille ei mitään ongelmaa näiden kanssa ole. Helposti ja vaivattomasti onnistuu nuo lähtöselvitykset netissä / puhelimella. Enkä itse edes muista millon viimeksi oikein lähtöselvitystiskillä olisin käynyt. Tässäkin on sitten vaan nuo kivat bugit, joita olisi ihan mukava päästä setvimään jonkun ihmisen kanssa. Ääkköset hyvä esimerkki siitä, kuinka homma kusee 90 prosentissa tapauksista. Luojan kiitos itsellä ei ole ääkkösiä nimessä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt kuitenkin kaikki tietävät että lopputulos on, että halvimmilla Finnairin lentolipuilla palvelut tulee olemaan samat kuin halpalentoyhtiöillä, niin miksei näitä palvelunleikkauksia voi tehdä kerralla? Esimerkiksi samalla kertaa kun halvemmat kotimaan ja Skandinavian lentohinnat julkistettiin? Nyt saadaan tällainen julkisuusrumba aikaiseksi:

 

...

- Alkoholijuomat maksullisiksi euroopan lennoilla

- Asiakkaiden pyynnöstä lentojen ateriat vaihdetaan deli-tyyppisiin sämpylöihin

+ Finnairilta uudet edulliset hinnat kotimaan ja Skandinavian lennoille

- Finnairilta ei enää ilmaisia lehtiä

- Istumapaikan varaaminen maksulliseksi

- Finnairilta ei enää lähtöselvitystiskiä

Ja varmasti edessä olevat "asiakkaiden toivomat uudistukset":

- Tarjoamme matkustajille mahdollisuuden ostaa sämpylöitä ja kahvia lennolla

- Matkalaukut maksullisiksi

- ...

+ Uusi economy plus luokka lanseerataan

 

Toisin sanoen saadaan yksi positiivinen uutinen ja kymmenen negatiivista uutista. Hienoa markkinointia? Onko suomessa joku tiedotusopin koulutuslaitos jossa opetetaan että näin pitää toimia kun lähes jokainen suomalainen yritys tiedottaa samaan tyyliin?

 

Kun olisi voinut tehdä myös näin:

 

+ Finnairilta uusi superedullinen hintaluokka. Hintaluokkaan ei kuulu ruokaa, juomia, lähtöselvitystä tiskillä, lehtiä tahi matkalaukkuja. Perinteinen turistiluokan lippu säilyy edelleen myynnissä heille jotka haluavat perinteisen mukavamman lentokokemuksen.

 

Lopputulos on sama ja asiakas ei tunne itseään kusetetuksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ainakaan kovin iloinen tämmöisestä uudistuksesta ole. Vain siitä syystä, että nyt myös kaikki vanhemmat ihmiset ohjataan sinne tomaateille, mikä puolestaan hidastuttaa tuota puuhaa aivan älyttömästi... Ei pahalla, mutta suurin osa vanhemmista ihmisistä ei edes halua oppia näitä tietokonehommia. Poistappa sitten tiskit näiltä ja siellä ollaan sormi suussa tomaateilla ja tomaateille pahempi jono kuin ennen lähtöselvitystiskille. Vaihtoehtoja nyt kuitenkin täytyy olla tässäkin asiassa. Eivät kaikki voi osata.

 

Ohjataanko? Et huomannut aiemmin tässä ketjussa:

 

Oma palvelupiste lapsiperheille, yksinmatkustaville lapsille ja avustusta tarvitseville matkustajille

Lapsiperheet, yksinmatkustavat lapset saattajineen ja avustusta tarvitsevat matkustajat (kuten pyörätuolilla liikkuvat matkustajat) voivat käyttää omaa pikapalvelupistettä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lähtöselvitystiski on merkitty Special Passengers -tekstillä ja vastaavilla tunnuksilla.

 

Viitaten aiempaan viestiini Norwegianin matkustajien automaattikammosta, niin eivätköhän sellaiset osaa hakeutua tuolle pikapalvelutiskille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ei pahalla, mutta suurin osa vanhemmista ihmisistä ei edes halua oppia näitä tietokonehommia.

 

Vaikka me Suomessa asuvat elämmekin yhteiskunnassa jossa on mahdollista olla käymättä ansiotyössä ja elää muiden elättinä vaikka koko ikänsä, niin kysäisempä silti että pitäisikö yhteiskunnan ja yritystenkin kuulla niitä jotka eivät halua oppia jotain uutta vaiko mennä kehityksessä eteenpäin ja kehittää systeemiä ja yhteiskuntaa niille jotka haluavat oppia uuden teknologian tuomia etuja ja tehokkuutta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoi. En nyt ymmärrä miksi tämä ylitti uutiskynnyksen ja vielä näin korkealta. Kerron nyt kuitenkin vähän näkökulmaa ihmiseltä, joka on useamman vuoden työnsä puolesta niin lähtöselvittänyt ihmisiä tiskillä kuin julkean epäkohteliaasti pakottanut ihmisiä automaatille lähtöselvittämään ja kuunnellut "eikö mistään enää nykypäivänä saa palvelua"-sadattelua opastaessani ihmistä automaatin käytössä (=palvellessani).

 

Pohjimmiltani olen sitä mieltä, että automaatio on hyvä juttu. Ongelmana itsepalveluun siirtymisessä on vaan tuntunut olevan se, että - maailmanlaajuisella tasolla - asiaa ei ole oikein mietitty loppuun asti. Tuntuu siltä, että lentoyhtiöt ovat vain kiireellä ottaneet käyttöön itsepalvelut koska kravattiuunot ovat laskeneet, että näin säästetään miljoona markkaa ja jättäneet tärkeät yksityiskohdat miettimättä. Näitä tärkeitä yksityiskohtia ovat esim:

 

- Käyttöliittymien käyttäjäystävällisyys - Asia joka on monella yhtiöllä vielä pahasti hakusessa ja on täten omiaan karkottamaan tiettyjä käyttäjäryhmiä.

- Yleiset käytännöt ja pelisäännöt: Esim. mitkä matkustajaryhmät saavat käyttää perinteisiä palvelutiskejä?

- Matkustajien tiedottaminen siitä, miten lähtöselvityksen voi tehdä ja missä.

- Miten toimitaan kun lähtöselvitys ei onnistukaan jostain syystä.

 

Tuntuu, että lähes kaikilla yhtiöillä on vielä pitkä matka edessä ennen kuin konsepti on oikeasti kaikille toimiva. Uskon kuitenkin, että nyt ollaan vain kivuliaassa muutosvaiheessa jossa kaikki on vielä niin matkustajille kuin lentoyhtiöille ja niiden työntekijöille vähän hakusessa. Uskon, että muutamien vuosien päästä konsepti alkaa oikeasti toimia yhtiöllä kuin yhtiöllä ja matkustajatkin tottuvat muutokseen ennen pitkää. Ajat muuttuvat ja ihmiset sen mukana. Nauretaanhan me nytkin sille, että joskus on käyty pankissa asti kun on tarvittu sadan markan seteli.

 

Lähtöselvitys- ja porttivirkailijan näkökulmasta automaatioon siirtyminen on aiheuttanut paljon päänvaivaa, mutta paljon se on myös pidemmällä tähtäimellä helpottanut työtä. Kun He-Valle aikanaan tuli automaatit ja ensimmäinen lentoyhtiö pakotti kaikki matkustajansa itsepalvelulähtöselvitykseen, otettiin se vastaan suurena skandaalina, suorastaan täysin käsittämättömänä uudistuksena. Nyt nelisen vuotta myöhemmin, homma sujuu jo huomattavasti paremmin ja ko. yhtiön asiakkaista about 75% tekee itsepalvelulähtöselvityksen sen kummempia mukisematta. Nyt kun homma sujuu, on virkailijoidenkin tarve vähentynyt.

 

Muistetaan myös se pointti, että asiakaspalveluhenkilökunta ei tule katoamaan mihinkään. Sen määrä tulee pitkällä tähtäimellä vähenemään, mutta enemmänkin rooli tulee muuttumaan. Check-in tiskit ja niiden virkailijat eivät katoa täysin vaan muuttuvat droppitiskeiksi. Samaten henkilökuntaa tarvitaan lisää automaateille opastamaan.

 

Vaikka yleensä vain nauran Finnairin markkinointipropagandajargonille, niin olen tällä kertaa samaa mieltä siitä, että uudistus tulee pitkällä tähtäimellä sujuvoittamaan matkustamista.

 

Itse en haluaisi noita vaaka-automaatteja, Schipholissa kerran käytin mokomaa, mutta kun laukkua on melko vaikea pakata tasan 20.000000kg:n painoiseksi niin eihän se automaatti hyväksy sitä. Lopuksi piti sitten kuitenkin jonottaa perinteiselle drop tiskille (piiitkä jono) joka sitten otti laukun iloisesti vastaan.

 

Nyt tuollaiset ns. pärstäkerroin - "upgradet" (ollaan monta kertaa saatu paikat BKK lennolla 6-7 riveille check-inissä vaikka alunperin paikat olivat jossain ihan muualla) ja laukkujen painotoleranssit menetetään täysin kun siirrytään automaatteihin. Ja tosiaan uskoo kun näkee, että noita drop tiskejä oikeasti tulisi tarpeellinen määrä kentälle....

Mä olen taas sitä mieltä, että on vaan parempi että "inhimillinen toleranssi" poistuu. Yleinen ongelma kun tuntuu olevan, että se todellinen toleranssi vaihtelee niin paljon niin monen eri tekijän mukaan, joista yksi on virkailijan mieliala. Koko ilmailualan palvelun kannalta yksi suurimpia ongelmia on mielestäni juurikin epäyhdenmukaisuus ja inhimillisen tekijän poistamalla häipyy sekin ongelma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka me Suomessa asuvat elämmekin yhteiskunnassa jossa on mahdollista olla käymättä ansiotyössä ja elää muiden elättinä vaikka koko ikänsä, niin kysäisempä silti että pitäisikö yhteiskunnan ja yritystenkin kuulla niitä jotka eivät halua oppia jotain uutta vaiko mennä kehityksessä eteenpäin ja kehittää systeemiä ja yhteiskuntaa niille jotka haluavat oppia uuden teknologian tuomia etuja ja tehokkuutta ?

 

Mikään pakko ei ole. Toivottavasti tästä saatavat säästöt ovat sitten enemmän kuin menetykset matkustajissa. Oma äitini esimerkiksi sanoi ihan suoraan, että ei aio enään finnairilla matkustaa koska hän ei noita tomaatteja osaa käyttää eikä halua lähteä takkuamaan niiden kanssa "kun ne eivät kuitenkaan toimi". Veikkaan, että hän ei ole ainoa joka on tätä mieltä. Kaikille tuo lentäminen ei kuitenkaan ole arkipäiväistä vaan erittäinkin ihmeellistä puuhaa. Tuosta yhtälöstä kun vielä poistetaan ihmisen kanssa vuorovaikutus ja laitetaan kone tilalle niin avot!

 

Jokainen yritys toki toimii niinkuin parhaaksi näkee. Voittoa sitä tahkottava  ???

 

Palvelutiskejä on tarjolla jatkossakin erityistilanteita ja priority-matkustajia varten

 

Toivottavasti nuo "erityistilanteet" nyt sitten kattavat nämäkin tapaukset jotka eivät luota itseensä sen verran, että menisivät näyttöä painelemaan. Vielä jos noitakin henkilöitä palveltaisiin hymyssä suin, eikä kuten täällä aiemmin kerrotulla "naama norstunvitulla"-mentaliteetilla  :thmbup:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikään pakko ei ole. Toivottavasti tästä saatavat säästöt ovat sitten enemmän kuin menetykset matkustajissa. Oma äitini esimerkiksi sanoi ihan suoraan, että ei aio enään finnairilla matkustaa koska hän ei noita tomaatteja osaa käyttää eikä halua lähteä takkuamaan niiden kanssa "kun ne eivät kuitenkaan toimi". Veikkaan, että hän ei ole ainoa joka on tätä mieltä. Kaikille tuo lentäminen ei kuitenkaan ole arkipäiväistä vaan erittäinkin ihmeellistä puuhaa. Tuosta yhtälöstä kun vielä poistetaan ihmisen kanssa vuorovaikutus ja laitetaan kone tilalle niin avot!

 

Tässä vaiheessa tulee sitten kysyä, että millä yhtiöllä äitisi aikoo matkustaa, jos lentäen EFHK:lta aikoo matkustaa, koska eihän Finnair ole ainoa lentoyhtiö joka tuota automaatti- tai nettilähtöselvitystä vaatii/haluaa. Onhan jo tässä(kin) ketjussa tullut esille, että moni Helsinki-Vantaalta lentävä lentoyhtiö joka tätä tekee. Olen itsekin ollut kuulemassa kun suomalainen vähän vanhempi pariskunta kitisee KLM:n lähtöselvitystiskillä palvelun puuttumista, kun tiskillä oleva henkilökunnan jäsen kertoo heille, että lähtöselvitys pitäisi tehdä joko netissä tai taaempana olevalla automaatilla.

 

Äitisi ei varmaan ole ainut henkilö, joka on sitä mieltä että "ei ne automaatit kuitenkaan toimi". Totta, koneisiin tulee joskus vikaa, mutta eivät ne jatkuvasti ole rikki. Valitettavasti on olemassa ihmisiä, jotka muodostavat mielipiteensä kokeilematta asiaa eivätkä missään nimessä suostu a) kokeilemaan josko ne automaatit kuitenkin pääasiassa toimisivat ja b) eivät suostu kuuntelemaan useamman ihmisen totuudenmukaista kertomusta siitä, että ne automaatit pääasiassa toimivat ihan hyvin.

 

Useinhan "vika" on käyttäjäpäässä ja ymmärrän, että ei se ole mikään kiva tunne jos tuntee olevansa tyhmä ja tehneensä jonkun virheen. Taisi käydä meikäläiselle tuossa alkuviikosta juuri näin... noh, baggage droppiin vain siitä ja selitin vähän hämilläni, että taisin vähän möhliä sen ruumaan menevän matkatavaran määrän kanssa. Onneksi Finnairin henkilökunta oli varsin palvelualtista ja mies tiskin takan sanoi, että "hoituuhan se tässäkin". Toisaalta on sitten niitä ihmisiä, jotka eivät suostu missään nimessä myöntämään, että virhe olisi tapahtunut heidän sormiensa kautta vaan vika on nimenomaan koneessa.

 

Jos tuosta omasta kokemuksesta voisi sanoa jotain, niin ehdottomasti opetusvideo pitäisi tehdä. Tämä tarkottaisi myös sitä, että kyseinen video pitäisi olla nähtävissä myös itse kentällä, eikä vain netissä Finnairin ja YouTuben sivuilla. Ja vähintäänkin enemmän henkikökuntaa jalkautumaan sieltä tiskien takaa niiden automaattien luo. Silloin kun ne ensimmäistä kertaa ilmestyivät, niin kyllä silloin oli jonkun verran henkilökuntaa (en tiedä olivatko finnairilaisia vaiko Finavian palkkalistalaisia) neuvomassa automaattien käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitanpa nyt edellisiin postauksiin liittyen aihetta kapeasti sivuavan esimerkin nettilähtöselvityksen ja boarding passien ihmeellisestä maailmasta.

 

Tulin viikonloppuna Sydneyhyn ja olin ostanut lennot viikkoa etukäteen Supersaverilta. Reititys oli HEL-MXP-HKG-SYD ja yhtiöinä AY+CX. Koska varausluokkani oli N, eikä OW -korttini taso ole sieltä korkeimmasta päästä, en voinut varata millekään lennolle paikkoja etukäteen. Tavallisesti kamera kaulassa matkustavana hyvän ikkunapaikan saaminen oli kuitenkin tärkeää, joten olin tietokoneen ääressä kun Cathayn lentojen nettiselvitys 48 tuntia ennen lähtöä aukesi. En onnistunut mistään tekemään lähtöselvitystä koko matkalle, enkä Finnairin pätkälle lainkaan, joten loputuloksena oli suoritettu lähtöselvitys Cathayn lennoille eli MXP-HKG-SYD. Boarding passeja ei pystynyt tulostamaan, mutta syytä en siinä vaiheessa tiennyt. Sitten lähtöpäivän aamuna menin Finnairin lähtöselvitystiskille ilman boardareita, osalle matkaa selvittäneenä ja selitin tilanteen. Vasta silloin sain boardarit Finnairin Milanon lennolle, enkä edes ikkunapaikkaa. Tämän takia kyttään sitä nettiselvityksen aukeamista... Cathayn lennoille en vieläkään saanut boardareita, ilmeisesti koska nimessäni on kirjain ä. Neuvoivat tarpomaan Milanossa transfer-tiskille passia vilauttamaan, vaan kuinka ollakaan jokainen transfer-tiski Milanossa oli ainakin sinä päivänä pysyvästi suljettu. Lopulta sain loppumatkan boardarit portilta vähän ennen boardauksen alkamista Milanossa. Jossain vaiheessa alkoi vähän epäilyttää koko perille pääsy.

 

Tiedä sitten, miten pelkät lähtöselvitysautomaatit tilanteesta olisivat selvinneet. Niille kun olisi ollut vaikea kertoa tilanteesta...

 

Juurikin näin. Finnairin nettisivuillakin sanotaan että check-in täytyy tehdä palvelutiskillä jos on jatkolentoja. Eipä se mullekaan vaikeeta olis tomaatilla selvittää, jos se vaan olisi mahdollista myös sellaisille matkoille joilla on vaihto tai useampia. Joten kuuluisko tälläset tapaukset niihin erityisryhmiin??

 

Sinäänsä uudistus on hyvä, mutta ei ihan loppuun asti mietitty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennenpitkää ihmiset tottuvat palvelun puutteeseen, onhan se nähty. Verkkopankit, hissipojat, kassat Ikealla.. jne. Siirtymän voi silti hoitaa sujuvamminkin.

 

Kun palvelu siirtyy automaatteihin, tietokoneen näpyttelyn ja siihen liittyvän aivotyön joutuu opettelemaan tuhannet ihmiset niiden muutamien kymmenien virkailijoiden sijasta. Tietynlaisesta näkökulmasta aika surkea vaihtokauppa ja ihmiset tajuavat sen.

 

Verkkopankkiin siirtyminen ei ollut ongelma, koska sillä välttää pankissa jonottamisen ja palvelumaksut. Ikean itsepalvelukassoilla välttää pitkät jonot, ainakin toistaiseksi. Jotta homma menee smoothisti, tarvitaan se porkkana. Asiakkaiden pitäisi kokea että he hyötyvät automaatin käytön opettelusta jotakin, sen sijaan että kokevat palvelun vähennyksen menevän "herrojen taskuun" oli se totta tai ei.

 

Ihan mitättömän pieni alennus lentolipun hinnasta ( tyyliin itsepalvelucheckin -5e, tuhannen euron lipunhinnasta) saisi tämän vessapaperitarjouksien perässä juoksevan kansan rynnimään kirkuen automaateille.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.finnair.com/FI/FI/flights/news

 

02.04.2012

 

Lähtöselvitysuudistus etenee huhti-toukokuussa

 

Finnair kertoi helmikuussa uudistavansa lentoa edeltäviä palvelujaan sujuvoittaakseen asiakkaidensa matkaanlähtöä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Asiakasta ohjataan tekemään lähtöselvitys jatkossa yhä enemmän joko ennen lentoasemalle saapumista tai lentoaseman lähtöselvitysautomaateilla. Uudistuksen myötä matkan alku sujuu joustavammin ja asiakkaan kannalta ikävä jonottaminen lentoasemalla vähenee.

 

Uudistukseen liittyvät muutokset etenevät vaiheittain. Muutostyöt Helsinki-Vantaan lentoaseman Terminaali 2:ssa alkavat pääsiäisen jälkeen ja niiden on määrä valmistua huhtikuun 19. päivään mennessä. Tällöin lähtöaulassa on 16 lähtöselvitysautomaattia nykyisen 10 sijaan, ja palvelu economy-luokan lähtöselvitystiskeillä jatkuu kuten tähänkin asti.

 

Seuraavassa vaiheessa, toukokuun 7. päivä, economy-luokan lähtöselvitystiskejä vähennetään ja bag drop –pisteitä lisätään merkittävästi. Samaan aikaan Finnairin asiakaspalveluhenkilöstö tulee entistä näkyvämmin asiakkaan tueksi lähtöaulassa ja opastaa lähtöselvityksen tekemisessä lähtöselvitysautomaateilla. 

 

”Ymmärrämme hyvin, että kynnys tehdä lähtöselvitys itse saattaa olla ensikertalaiselle korkea ja olo voi olla epävarma. Kaikki tarjoamamme lähtöselvitystavat on kuitenkin helppo oppia ja meillä on runsaasti henkilökuntaa  opastamassa ja auttamassa asiakasta lähtöaulassa. Kenenkään matka ei ainakaan automaatin käyttöön tule kompastumaan”, kertoo Finnairin asiakaspalvelun maatoiminnoista vastaava johtaja Minna Toiviainen.

 

Asiakkaiden on kuitenkin hyvä varautua siihen, että muutokset voivat alkuvaiheessa synnyttää ajoittain ruuhkaa Terminaali 2:n lähtöaulassa. Lähtöselvitys kannattaakin tehdä jo ennen lentoasemalle saapumista, mikäli mahdollista.

 

Finnair tarjoaa asiakkailleen useita eri vaihtoehtoja lähtöselvityksen tekemiseen ennen lentoasemalle saapumista: Matkustaja voi tehdä lähtöselvityksen internetissä tai matkapuhelimella jonottamatta silloin, kun se hänelle sopii, ja jopa 36 tuntia ennen koneen lähtöä. Finnair Plus -asiakkaille ja muille palvelun tilanneille lähetämme ehdotuksen lähtöselvityksestä tekstiviestillä ennen matkaa.  Lentoaseman itsepalveluautomaateilla lähtöselvityksen tekeminen on myös helppoa ja vaivatonta.

 

Eri lähtöselvitystapoihin voit tutustua katsomalla aiheeseen liittyvät

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan kuulostaa ihan kohtuu hyvältä... Oma kokemus noista automaateista on  ihan positiivinen, 30s ja boarding pass kourassa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla odotan miten automaatilla sujuu boardereiden tulostus tilanteessa jossa

- BA lippu ja AY kone esim. Lontooseen

- BA lippu ja BA kone jatkolennolla

- molemmat samalla lipulla ja booking koodilla.

 

Tällä hetkellä em. on mahdoton yhtälö vaikka molemmat OW lentoja. Boarding passin tulostus tällä hetkellä ei onnistu kotona internet-checkinnissä. Jatkolennon boardari tulostuu vasta kun laukku on tsekattu sisään ja järjestelmä "kuulemma tunnistaa että oikeasti matkustan" - kertoi eräs virkailija kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiinnolla odotan miten automaatilla sujuu boardereiden tulostus tilanteessa jossa

- BA lippu ja AY kone esim. Lontooseen

- BA lippu ja BA kone jatkolennolla

- molemmat samalla lipulla ja booking koodilla.

 

Tällä hetkellä em. on mahdoton yhtälö vaikka molemmat OW lentoja. Boarding passin tulostus tällä hetkellä ei onnistu kotona internet-checkinnissä. Jatkolennon boardari tulostuu vasta kun laukku on tsekattu sisään ja järjestelmä "kuulemma tunnistaa että oikeasti matkustan" - kertoi eräs virkailija kentällä.

 

Oon törmännyt ihan samaan, tuo kun tuppaa olemaan ainakin mulla se yleisin yhdistelmä kun reissailen. Jostain syystä BA tykkää bookata ton HEL-LHR pätkän noihin AY codeshareihin. Ilman laukkua ruumassa automaatilta saa kyllä tulostettua molemmat boarding passit tälläkin hetkellä, mutta kotona se ei taida onnistua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään