35 viestiä aiheessa

Ajattelin hankkia vihdoin omat headsetit, jos vaikka pääsisi eroon samasta korvanseudun pieneliöstöstä, kuin muu kerhoväki. Kannattaako edes ajatella yksmotti cessnapiper kuskin hankkia aktiivivaimennusmalleja? Onko tuohon n. tuplahintaan vastaavaa hyötyä?

 

Entä onko kokemusta Sennheiser HME 110 passiivi headsetistä, laatu, kestävyys, mukavuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sennheiser 110:stä on ainakin minulla positiivisia kokemuksia. Mukavat päässä ( hyvät pehmusteet ), selkeä ääni sekä varsin hyvin taustamelua vaimentava mikki. Aikanaan, kun kone oli vielä nelipaikkainen minulla oli takapenkkiläisille Sennheiser 95:set. Niitä en voi suositella vanhemman ja usein äänekkäämmän koneen pilotin / co pilotin headseteiksi. Niiden melunvaimennus ei ole riittävä radioliikennettä ajatellen, vaikka ovatkin aivan uskomattoman mukavat päässä. Kestävyydestä sen verran, että normaalia käyttöä ovat kestäneet hyvin, vaikka aina en ole niitä edes kantolaukussa säilyttänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin hankkia vihdoin omat headsetit, jos vaikka pääsisi eroon samasta korvanseudun pieneliöstöstä, kuin muu kerhoväki. Kannattaako edes ajatella yksmotti cessnapiper kuskin hankkia aktiivivaimennusmalleja? Onko tuohon n. tuplahintaan vastaavaa hyötyä?

 

Kannattaa. Jos asiaa haluaa itselleen perustella, niin lähtisin laskemaan sitä vaikka lentotuntihinnan kautta. Esimerkiksi itse ehdin lentää n. 150 tuntia bose x:llä, hankintahinta oli 800-900 euron välillä ja vajaa 500 euroa niistä käytettynä sain, eli kustannus oli jotain luokkaa 400-500 euroa tuolle ajalle, siis 3-4e/lentotunti. Nyt on bose A20, näillä tulee lennettyä varmaan vähän pidempään.

 

Kerho hankki vuosi sitten Sennheiserin HME 100 Special Edition 3:sia AERO 2011 -messuilta, ovat osoittautuneet ihan päteviksi laitteiksi varsinkin peltorin 8006-sarjaan verrattuna. Vaimentavat ehkä aavistuksen verran vähämmän kuin peltorit, mutta käyttömukavuus ja mikrofonin toimivuus (taustamelun vaimennus ja puheäänen selkeys) on myös aivan toista luokkaa. Jos nyt olisin ostamassa headsettia niin, että käytettävissä olisi muutamien satasten budjetti, päätyisin todennäköisesti ostamaan käytetyt bose x:t ennemmin kuin passiiviset luurit. En tosin tiedä missä hinta/laatuluokassa tällä hetkellä mennään halvempien aktiivikuulokkeiden kanssa, pitäisi varmaan joitain sellasiakin pyrkiä kokeilemaan ennen bosejen ostamista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun olin vastarannan kiiski tässäkin lajissa, niin täytyy julkisesti tunnustaa olleeni väärässä. Olinpa sitä mieltä, että turhanaikaista hifistelyä on aktiiviluurien hankkiminen. Sitten havaitsin, että mitä enemmän siellä lentsikassa istuu, sitä enemmän korvissa tuntuu ikävältä. Kaikenlaista sirinää ja surinaa ja mekkalaa imeytyy tärykalvoille. Iltasella ne sitten ovat vähän oudon tuntuiset. Meninpä kokeilemaan yhden legin verran Bose X:ia. Aika myyty olin jo sillä kertaa. Kokeilin pari kertaa lisää. Pitihän se sitten omatkin hommata ja kun sain vielä siedettävään hintaan A20:t, tilasin sitten semmoiset. Vaikkei niistä halpoja saa kuin varastamalla, tuntuu uhrattu raha menneen hyvään osoitteeseen. Viime kesäkuun alussa ne sain ja joitain kymmeniä tunteja olen niillä lentänyt. Jonkinlaisen talvitauon päätteeksi olen nyt sitten pari kertaa taas lentänyt niiden kanssa ja ihmetellyt, että ei ole edes todellista, miten hyvä soundi niissä on ja miten hyvin muu maailma kaikkoaa. Pluutuutti on aika kiva lisäinstallaatio ja kyllähän niillä iLuurista musaakin näppärästi kuuntelee ajellessaan (en tosin ole testannut kuin sohvalla jälkimmäistä ominaisuutta). Kerran erhetyin rullaamaan konetta DC:t päässä ja luulin siinä olevan jotakin vakavaa vikaa, kunnes hokasin, että tuleekin taas se mekkala korviin saakka. Sennheisereista en tosin tiedä juuri mitään.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että ei ole edes todellista, miten hyvä soundi niissä on ja miten hyvin muu maailma kaikkoaa. Pluutuutti on aika kiva lisäinstallaatio ja kyllähän niillä iLuurista musaakin näppärästi kuuntelee ajellessaan (en tosin ole testannut kuin sohvalla jälkimmäistä ominaisuutta).

 

Minä muuten pelästyin itse omien A20:n kanssa aivan vietävästi ensimmäisellä lennolla kun tein lennonjohdon takia ylösvedon. Kaasu eteen mutta tehoa ei tullut... tai ainakaan ei tullut ääntä niin kuin oli ennen tullut, mittarit kuitenkin vakuuttivat että tehoa tuli... :)

 

Musan kuuntelu lennolla toimii oikein kivasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voin suositella Bosen kilpailijaa Lightspeed Zulua, joka on hieman halvempi mutta vaimennus ja mukavuus minusta on vähintään yhtä hyvä kuin Bosessa. Tämä vertailu tehty siis Bose X:n ja Zulu ykkösen välillä. Nykymalleja (Bose A20 ja Zulu2) en ole päässyt testaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täältä myös ääni aktiiviluureille! Olen käyttänyt Bose X:ää jo ensimmäisestä koululennosta lähtien ja täytyy kyllä sanoa, etten edes pysty ajattelemaan passiiviluureihin siirtymistä. Kerran on noista patterit loppuneet kesken lennon ja tulihan sitä hetken aikaa ihmeteltyä, että miksi helsvetissä tuo laitos pitää yhtäkkiä niin kovaa meteliä  :laugh:.

 

Niin, ja mitäpä sitä ei toisaalta maksaisi kuulon suojelemisesta. Pitkällä aikavälillä syntyy ilmaillessa varmasti asteittain kuulonalenemaa huonoilla luureilla, eikä se ainakaan omalla kohdallani musiikkiharrastus huomioiden ole mitenkään mahdollinen uhraus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thx raati, taitaa olla samoin kuin Antilla syytä tunnustaa erehtyneensä. Pannaan hakuun aktiivimallit, mallista tai valmistajasta en vielä tiedä, kiitos vinkeistä. Hintaa tulee reippaasti enemmän kuin aluksi ajattelin, mutta ei tämä niin halpaa puuhaa ole enää miltään kantilta.

 

Ainakin noita Sennheisereitä myy tälläkin sivulla mainostava ilmailutarvikekauppa. Itse tilaan jostain US nettikaupasta ja saa vaimon veli tuoda, kun laukkaa tuolla työtehtävissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä tilasin A20:set osoitteesta http://www.mypilotstore.com ja toimi asiallisesti ja helposti... toimitusosoitteena siis hotelli NYCissä.

 

Ihan mielenkiinnosta, koetko Tatu A20:n vaimentavan huomattavasti X:ää paremmin vai onko ero lähinnä marginaalinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta, koetko Tatu A20:n vaimentavan huomattavasti X:ää paremmin vai onko ero lähinnä marginaalinen?

 

Kyllä se ero on vielä aika suuri noidenkin välillä. Kuten sanoin, lensin aiemmin X:llä ja kun ostin nuo A20:t, pelästyin ylösvedossa että tehoa ei tullut vaikka kaasuvipu oli edessä, koska en kuullut äänen muuttuvan kuten aiemmin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käyttänyt kaikkia Bosen aktiiviheadset-malleja 90-luvun alkupuolelta lähtien. Minulla taitaa nyt olla eri koneissa 15 settiä Bose X:ää ja muutama A20. 

A20 on ehdottomasti paras headset-malli, joita markkinoilla on, kokonaisuutena arvioiden. Ehkä A20 on myös kallein.

Jäljittelijöitä ja kilpailijoita toki löytyy, mutta vuodesta toiseen kaikissa vakavasti otettavissa USA:ssa tehdyissä testeissä Bose on ollut ylivoimaisesti paras.

Ja jos se on paras, se riittää myös minulle.  Ei siis tarvitse kokeilla kaikkia mahdolisa vaan uskoa testejä.

 

Paljollako myisit vaikka 5 dB kuulostasi pois?

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tonnin vehkeitä :).

 

Mutta jos nuo tosiaan vaimentaa hyvin ja tekee "kuuloympäristöstä" miellyttävän niin miksipä ei...

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo Bosen kuulokkeet vaimentaa kyllä tosi hyvin ja pidemmilläkin lennoilla on mukavat. Ja joidenkin noista kautta saa tarvittaessa myös musiikit (jollei sitten takapenkillä ole laulavia matkustajia, kuten viimeksi lentäessä oli  ;D).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tonnin vehkeitä :).

 

Mutta jos nuo tosiaan vaimentaa hyvin ja tekee "kuuloympäristöstä" miellyttävän niin miksipä ei...

 

Eikä pelkästään se, mitä kuulet tänään tai huomenna, vaan mikä on kuulosi 10 tai 50 vuoden päästä... Toki voi laskea, että jos nyt tinkii kuulokkeista, niin laittamalla rahat säästöön, saa myöhemmin hyvän kuulolaitteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi "mikä kuulosi on xx vuoden päästä" jne on argumenttina täysin olematon noiden kalliiden aktiivien suhteen (jollaiset itsekin kuitenkin omistan). Aivan riittävään vaimennukseen päästään vaikka kuinka suurella osalla passiiviluureista, kyse on pääasiassa käyttömukavuuteen ja jossain määrin äänenlaatuun (sekä kuulokkeiden että mikrofonin) liittyvä. Esimerkiksi bose x ei vaimentanut yhtään sen paremmin kuin peltorin 8006, joissain tilanteissa itseasiassa selkeästi huonommin. Näitä vikoja on saatu sittemmin korjattua aika hyvin A20:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähdin vuosi sitten keväällä lentoon EFOP:ltä AS202:lla. Tein normaalit checkit, ilmoitukset radioon, ajoin kiitotielle ja laitoin tehon täysille lentoonlähtöä varten. Rupesin ihmettelemään, että jotain on koneessa vialla, tuntui kuin moottori olisi irti, tms. Olin jo keskeyttämässä lentoonlähtöä, kunnes tajusin, että kuulokkeissa ei ollut virta päällä. Napsautin Boset virtoihin ja maailma ympärillä rauhoittui :)

 

 -Erno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boset on varmaan todella hyvät, mutta ihan noin paljon en investoinut ainakaan tälläkertaa. Tilasin FlightCom Classic ANR Headsetit hintaan $355 mypilotstoresta, ensi viikolla pitäisi tulla. Mielenkiintoista testaa ero DavidClarkin ja Peltorin passiiviluureihin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku, jolla on tavallisen kuolevaisen lompakolle sopivat ANR-headsetit, vähän valaista, tekeekö halvemmilla mitään. Boseja olen kokeillut ja kyllä, ne ovat todella hiljaiset, mutta hinnan kiroissa.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi "mikä kuulosi on xx vuoden päästä" jne on argumenttina täysin olematon noiden kalliiden aktiivien suhteen (jollaiset itsekin kuitenkin omistan). Aivan riittävään vaimennukseen päästään vaikka kuinka suurella osalla passiiviluureista, kyse on pääasiassa käyttömukavuuteen ja jossain määrin äänenlaatuun (sekä kuulokkeiden että mikrofonin) liittyvä. Esimerkiksi bose x ei vaimentanut yhtään sen paremmin kuin peltorin 8006, joissain tilanteissa itseasiassa selkeästi huonommin. Näitä vikoja on saatu sittemmin korjattua aika hyvin A20:ssa.

 

Olisiko Tatu sinulla lainata tuollaiset Peltorit?

Kokeilisin mielelläni rinnan Bose X:n kanssa.

 

Ja please, kerro vielä tarkemmin "tilanteista" joissa Bose X hävisi Peltoreille nimenomaan aktiivivaimennuksen osalta. Mikä konetyyppi ja -yksilö oli kyseessä?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja please, kerro vielä tarkemmin "tilanteista" joissa Bose X hävisi Peltoreille nimenomaan aktiivivaimennuksen osalta. Mikä konetyyppi ja -yksilö oli kyseessä?

 

Oikeasti, onko tuosta aktiivivaimennuksesta niin paljon hyötyä? Siis viidellä sadalla saa(nee?) laadukkaat passiivit, aktiivit maksaa tonnin.

 

Mulla on aktiivikuulokkeet musiikkia varten, siis sellaiset lento-, juna, ym. matkustukseen tarkoitetut ja ne vaimentaa "99%", eli sellaiset 20dB. Joka on aivan liian vähän, etenkin jos pilottikäyttöä ajattelee (johon niitä ei toki ole suunniteltukaan). Jep, ei ne ole tonnia ole maksaneet, mutta tuon aktiivikuulokkeen teoria on mielestäni sellanen, ettei käytännössä kovin yli voi päästä (rajallinen määrä mikrofoneja, ääntä joka suunnasta, yksi kompensointi). Lisäksi nuo kuulokkeet aiheuttavat epämiellyttävän tunteen, ihan niin kuin kokoajan olisi (äänen)painetta korvissa.

 

Siis en väitä etteikö ne olisi hyvät, mutta onko ne niin paljon paremmat?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään