35 viestiä aiheessa

Eikö paras ratkaisu ole n.s. korvamonitorit. Eli korvakäytävästä otetaan yksilöllinen valumuotti.

Sillä  muotilla valmistetaan  kuuloke.  Ja se kuuloke sopii vain yhteen korvaan maapallolla.

Istuvuus on silloin täydellinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeasti, onko tuosta aktiivivaimennuksesta niin paljon hyötyä? Siis viidellä sadalla saa(nee?) laadukkaat passiivit, aktiivit maksaa tonnin.

Mulla on aktiivikuulokkeet musiikkia varten, siis sellaiset lento-, juna, ym. matkustukseen tarkoitetut ja ne vaimentaa "99%", eli sellaiset 20dB. Joka on aivan liian vähän, etenkin jos pilottikäyttöä ajattelee (johon niitä ei toki ole suunniteltukaan). Jep, ei ne ole tonnia ole maksaneet, mutta tuon aktiivikuulokkeen teoria on mielestäni sellanen, ettei käytännössä kovin yli voi päästä (rajallinen määrä mikrofoneja, ääntä joka suunnasta, yksi kompensointi). Lisäksi nuo kuulokkeet aiheuttavat epämiellyttävän tunteen, ihan niin kuin kokoajan olisi (äänen)painetta korvissa.

Siis en väitä etteikö ne olisi hyvät, mutta onko ne niin paljon paremmat?

Oma subjektiivinen käsitykseni on että kyllä totisesti ovat.  Olen tässä vuosikymmenten saatossa käyttänyt 6 eri mallia aktiivikuulokkeita

- Bosen 1. versio jossa läpinäkyvät geelitäytteiset pehmusteet ja kuulokkeissa "ikkuna" jossa näkyy kuulokkeissa oleva elektroniikka

- Bosen 2. versio; kuten edellä mutta parannettu elektroniikka

- Bose X

- Bose A20

- David Clark, tarkkaa mallia en muista

- Sennheiser jotakin...

Minusta Bose A20 on ehdoton voittaja. Minun lisäkseni likipitäen jokainen amerikkalainen alan lehti on päätynyt samaan lopputulemaan.

Toki omistan lukuisia pasiivikuulokkeitakin, esim valkoisia Peltoreita. 

Passiivikuulokkeissa vaimennuksen edellytyksenä on tuhti puristus, siksi DC:n kuulokkeissa pää on kuin ruuvipenkissä.

Käytimme aikanaan eräässä patrian Arrowissa rinnakkain Bose X:ää ja David Clarkin aktiivimallia. Tuli riita, kumpi joutuu laittamaan Clarkit päähänsä.

Bosen X oli mullistava kuuloke verrattuna Bosen "geeli"-malliin.

Mutta Bosen A20 vasta hämmästyttikin.  Sen matalien äänten vaimennus on us-ko-ma-ton.

Siinä on toki myös Bluetooth sekä ulkoisen audion liitäntämahdollisuus.

Nämä Boset ovat HiFi-tason stereokuulokkeita, jotka ovat parhaimmillaan silloin, kun johdotus audiopanelilta voidaan tehdä stereona ja virran syöttö saadaan koneen sähköjärjestelmästä.

Musiikin kuuntelu passiivikuulokkeilla .. huh.. en taida edes kokeilla lennolla.

Näissä uudemmissa audiopaneeleissa (esim Garminin GMA340 ja 347) on mahdollista asentaa 1 tai 2 liitintä musiikin tuontia varten. Tällöin etu- ja takamatkustajilla voi olla oma äänimaailmansa.  Minulla esim Senecassa ja Saratogassa kummassakin on takana "töpseli" johon voi liittää laitteen, jolta katsellaan elokuvaa ja ääni tulee hifinä ja stereona 4 takamatkustajan kuulokkeisiin.

Mutta jos joku haluaa kokeilla Boseja niin ota yhteyttä, lainaan kyllä, jos sopiva hetki löytyy.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta jos joku haluaa kokeilla Boseja niin ota yhteyttä, lainaan kyllä, jos sopiva hetki löytyy.

No jo tokkiinsa! Heti kun Starvation lentää pohojoseen :)

Niin, en epäile arviotasi, mulla on vain musiikinkuuntelun kautta erittäin skeptinen suhde Boseen (mutta se on offtopic joten en jatka siitä puhumista).

Nykyiset kuulokkeeni on jotkut Lynxit (tod. näk. erittäin halvat) ja todellakin ovat "ruuvipuristin" kuten osuvasti sanoit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisiko Tatu sinulla lainata tuollaiset Peltorit?

Kokeilisin mielelläni rinnan Bose X:n kanssa.

PIK-23 Suhinu, OH-TOW, s/n 001. Kabiini aiheuttaa (tai aiheutti ainakin ennen, nyt sitä vähän muutellaan) jonkinlaisen matalahkon seisovan aallon, josta bose x ei selvinnyt ns. puhtain paperein. Sama havainto tehty myös toisen henkilön toimesta hänen omilla bose x:llä samaisessa yksilössä. Viime kesänä päivitin X->A20, joka sitten vaimensi loistavasti myös tuossa koneessa.

Mulla ei oo peltoreita lainattavaks, kerhon omaisuutta ovat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kellään kokemusta Sennheiserin aktiiviluureista? Olen itse ollut tyytyväinen HME-100:siin, ja merkkiuskollisena kiikarissa on ollut lähinnä HMEC-460, jotka kannattaisi hinnan puolesta yllätys yllätys hankkia Suomesta eikä ulkomailta.

Mites noiden aktiiviluurien vaimennus, toimiiko se sekä Piperissä että Ikaruksessa? Taajuudet kun ovat aika erilaiset Lycomingissa ja Rotaxissa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki omistan lukuisia pasiivikuulokkeitakin, esim valkoisia Peltoreita. 

Passiivikuulokkeissa vaimennuksen edellytyksenä on tuhti puristus, siksi DC:n kuulokkeissa pää on kuin ruuvipenkissä.

Käytimme aikanaan eräässä patrian Arrowissa rinnakkain Bose X:ää ja David Clarkin aktiivimallia. Tuli riita, kumpi joutuu laittamaan Clarkit päähänsä.

Peter

Itse hankin vuonna 1992 Peltorin 7004 headsetit (juuri niitä valkoisia josta Peter puhuu). Vertasin silloin DC luureja myös ja juuri Peterin mainitsema syy oli se ratkaiseva. Lensin 5 tuntia suuntaansa matkalennon, eka legi DC toinen Peltor. DC:t päässä oli viimeiset kaksi tuntia tuskaa. Ero oli uskomaton Peltorien hyväksi.

Eli vuodesta 1992 olen ne päässä istunut lukemattomia tunteja Cessnossa, Pipereissa, yms ja samat Headsetit ovat edelleen käytössä. Viimeksi tänä aamuna istuin oppilaan kanssa ne päässä C-172:ssa. Ikää headseteilla on siis 20 vuotta mutta hyvin vaimentaa vielä passiivisesti ja kuulo on pysynyt hyvänä jos vuotuiseen psykoon on uskominen ja heinäsirkat kuuluu edelleen.

Jos passiiviluureja siis haikailee niin itse olen Peltorien vankkumaton kannattaja. Ja miksi minulla ei ole jo aktiiviheadsetteja? Koska nykyiset toimii ja kolmen lapsen isänä rahalle löytyy paljon muutakin käyttöä....... ;)

T: Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lainataan vanhaa keskustelua. Omistan Bose A20 headsetit - ei mitään huonoa sanomista !

Kuitenkin nyt palolentojen jälleen alkaessa mietityttää, olisiko palolennoille käytettävä virve-puhelin kytkettävissä fiksusti Bosen headsetteihin ?

Virve-luurissa ei ole bluetoothia - olisikin ollut liian helppoa.

Toimisiko jos olisi virve liitin -> 3,5mm liitin boseihin, niin ääni, sekä mikrofoni boseista ? Vaatii tietenkin aina virven tangentin painamisen ?

Vai olisiko jokin muu vaihtoehto ?

Nykyinen erillinen korvakuuloke virvestä headsettien alla on kammottava ensimmäisen lentotunnin jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös se Bose A20:ssa oleva liitin ollut tarkoitettu mp3 soittimelle ja suunta vain sisään.

Eli puhetta et siitä ulos saisi, mutta kuulisit kyllä ellei muu ilmailuradioliikenne tule päälle. Jotenkin tällainen kuva jäi silloin A20 käyttöönottoa tehdessä ja lukiessa manuskaa.

En sano, ettei olisi mahdollista luetun väärin ymmärtäminen tai väärä muistikuva.  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös se Bose A20:ssa oleva liitin ollut tarkoitettu mp3 soittimelle ja suunta vain sisään.

Eli puhetta et siitä ulos saisi, mutta kuulisit kyllä ellei muu ilmailuradioliikenne tule päälle. Jotenkin tällainen kuva jäi silloin A20 käyttöönottoa tehdessä ja lukiessa manuskaa.

En sano, ettei olisi mahdollista luetun väärin ymmärtäminen tai väärä muistikuva.  ;D

Näin se on. Siitä ei saa ääntä ulos. Toimiva vaihtoehto on rakentaa adapteri virvelle, joka tulee headsetin ja koneen liittimien väliin. Siihen pitäisi löytyä kyllä ohjeetkin jostain, mielestäni ihan julkiseltakin foorumilta, tai sitten SLPS:n kautta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, näin muistelin tätä bosem tilannetta, äänet vaan saisi.

tälläinen koneen - headsettien välinen purkki/piuha on olemassa.

Ei tosin toiminut.

Olin yhteydessä suomenpelastuskeskus.fi ja virveen ei ole saatavilla Bluetooth-palikkaa.

Syksyllä olisi mahdollisesti tulossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään