Mika Hämäläinen

Tankkaus helpommaksi

8 viestiä aiheessa

Noin vuoden selvitystyön ja protojen valmistamisen jälkeen olemme saaneet valmiiksi koneiden tankkausta helpottavan "tankkausaseman". Tarkemman tekniikan ja kuvat löydät kotisivuiltamme:

www.ilmalento.fi

Koko tankkausasema on rakennettu kotimaassa ja osat valmistettu EU:ssa, joten se täyttää viranomaisten vaatimukset tankkauksesta, säilytyksestä ja kuljetuksesta. Toki on joitakin alueita, joissa paikalliset viranomaiset asettavat lisävaatimuksia alueen yksilöllisen luonteen vuoksi.

Käy tutustumassa uutuustuotteeseemme, jota ei ole aikaisemmin ollut tarjolla Suomen markkinoilla.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kun saisi vielä sähköpumpun ja polttoainesuodattimen varusteina mukaan...Vaikka sitten lisävarustelistaan.

Toki tuollanen atex-sähköpumppu tuppaa äkkiä useamman satasen maksamaan, mutta saattaisi sitä olla riemusta soikeana, kun saisi huruuttaa sähköpumpulla bensaa koneeseen :)

 

Tuossa yksi esimerkki autokärrissä toimivasta versiosta:

http://www.fillrite.com/Products/DC_Fuel_Transfer_Pumps/12_VDC/FR1204.cfm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos linkistä Harrille!

Tuotekehitys on aina paikallaan. Toki pyrimme selvittämään sähköpumppausta ja samoin suodatinta. Tällä hetkellä emme ole löytäneet tyyppihyväksyttyä suodatinta, joka ei pienentäisi virtausnopeutta liikkaa. Toivottavasti kehittelyn tuloksena se voitaisiin saada ainakin sähköpumppu -malliin. Sähköpumpulla saavutettaisiin muitakin hyviä etuisuuksia mm. tasainen ja riittävän tehokas virtausnopeus. Vastaavasti hinta saattaa muodostua volyymia tehokkaasti rajoittavaksi tekijäksi. Kyseessähän on kuitenkin aika pieni säiliö (330 L).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi suosittelenkin tuota sähköpumppua vaihtoehtoiseksi varusteeksi, jonka saisi kauttanne. Eräänlainen Deluxe-malli :) Etenkin ylätasoisten tankkauksessa oiva peli, kun homman voisi hoitaa yksin.

Nyt alatasoisen pystyy tankkaamaan yksin, kun on toinen käsi pistoolissa kiinni ja toinen vatkaa pumppua. Ylätasoinen jossa on siipitankit - no go, tai sitten ruttaa tankkien korkit, kun jättää letkun roikkumaan siihen.

Tiedän, että esimerkiksi JK Pajarinen myy kaikkia noita Fill-Riten tuotteita erillisinä, mutta mikäli se olisi kauttanne suoraan mahdollista, niin jokunen voisi ne ostaa, eikä olisi niin hankalaa kikkailua ja asentamisia edessä.

Lieneekö tällainen kärry sitten OK säilyttää pohjavesialueilla?

Mielestäni tuolla varustelulla 5000 euroa tai varustellummasta etenkään 6000 euroa ei ole paha hinta hyväksytystä säiliöstä.

 

-Harri

 

p.s. Fill-Riteltä löytyy myös suodattimellisia ja 20GPM (76 L/min) pumppuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa teknisissä tiedoissa mainitaan 2x2 kg vaahtosammuttimet? Siis oikeasti vaahto, eikä esim. jauhe? Minimikäyttölämpötila?

 

Sit pari juttua, jotka pistää silmään:

- adr-rahtikirjoja ei saa eikä pidä säilyttää kuorman yhteydessä, vaan ohjaamossa (riippumatta siitä, ylittyykö vai alittuuko vapaaraja). jos olisi kyse raskaasta kalustosta, ainut hyvä säilytyspaikka olisi kuljettajan ovitasku, mutta kunhan nyt olisivat edes ohjaamossa. Rahtikirjan tarkoitus on se, että se on saatavissa kun ajoneuvo ajetaan metsään, ja sitä ei todellakaan ole tarkoituksenmukaista lähteä kaivelemaan vaarallisen aineen pakkausten seasta (sitä ei palolaitos edes löydä sieltä)

- sammuttimet jotka ovat pakollisia (kuljetustapahtuma edellyttää sammutinta, vaikka vapaaraja ei ylity) on tarkastettava vuosittain, vaikka ilmailumääräysten vaatimat sammuttimet pitääkin tarkastaa ehkä harvemmin. Yleisesti ottaen, kaikki ajoneuvoihin kiinnitetyt sammuttimet (=sammuttimet, jotka altistuvat tärinälle), jotka ovat vaadittuja jotain tarkoitusta varten, pitää tarkastuttaa vuosittain.

 

referenssi: VakA:

8.1.4.2 Kuljetusyksiköissä, joissa kuljetetaan vaarallisia aineita kohdan 1.1.3.6* mukaisesti, on oltava ainakin yksi sammutemäärältään vähintään 2 kg kuivaa jauhetta (tai vastaava sammutemäärä sopivaa sammutusainetta) sisältävä pakkasenkestävä käsisammutin, joka on tarkoitettu A , B ja C palotyyppien sammuttamiseen.

*(kohta 1.1.3.6 on siis nimenomaan se, missä säädetään vapaarajoista, eli kohta 8.1.4.2 on tämän pytyn suhteen relevantti)

 

8.1.4.4 Kohdan 8.1.4.1 tai 8.1.4.2 mukaiset käsisammuttimet on varustettava sinetillä, joka varmistaa, ettei niitä ole käytetty.  Lisäksi niissä on oltava sisäasiainministeriön käsisammuttimista annetussa asetuksessa (790/2001) tarkoitettu merkintä ja päivämäärä, joka osoittaa, milloin sammutin on seuraavan kerran tarkastettava (kuukausi, vuosi), tai sammuttimen käyttöiän. Käsisammuttimien tarkastus on tehtävä vuoden välein. Käsisammuttimen tarkastuksessa ja huollossa on noudatettava käsisammuttimien tarkastuksesta ja huollosta annettua sisäasianministeriön asetusta (917/2005).

 

8.1.4.5 Käsisammuttimet on sijoitettava kuljetusyksikköön siten, että ne ovat ajoneuvon miehistön helposti saatavissa. Asennus on tehtävä siten, että sammuttimet on suojattu sään vaikutuksilta niiden käyttöturvallisuuden heikkenemättä.

 

 

Harmi, ettei tuo ole tuplavaippainen astia, esimerkiksi Räyskälässä ei riitä palavien nesteiden varastointiin valuma-allas (vaikka olisi 110 % säiliön tilavuudesta), vaan kaksoisvaippa on ainut jonka viranomainen hyväksyy. Tuotteessa olisi muuten kyllä hinta kohdallaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hyviä huomioita!! kyllä sammuttimet ovat jauhesammuttimia, kuten varmaankin osasit olettaa.  Eli 2 kg:n sammuttimiahan on oltava vähintään se 2 kpl: kärryyn ja ajoneuvoon omansa. Samoin säilytettäessä sammuttimia muualla, kuin lämpimässä sisätilassa, tarkastusväli on sen 1 vuosi. Pyydän korjaamaan ne sivuille asap. Asiakirjalokero ei tosiaankaan ole hyvä säilytyspaikka rahtikirjoille, mutta se on hyvä paikka omalle kirjapidolle tankkauksista tms. varsinkin, jos on useampi käyttäjä samalla säiliöllä.

 

Räyskälä on kyllä vaatimuksiltaan yksi haasteellisimmista lentokentistä. Toivottavasti senkin kentän osalta löytyisi kaikkia tyydyttävä ratkaisu.

 

Tuota yksin tankkausta en kyllä suosittele, vaikka olisi kuinka hienot tankkausvehkeet. Jo vanhaksi menneessä OPS T1-15:ssä on ihan hyviä käytännön ohjeita tankkauksesta. Selvitellään tilannetta, kuinka sähköistys saataisiin teoriasta käytännön tasolle. Luultavasti tilaongeman vuoksi tulee tarpeen rakentaa kokonaan uuden mallinen kontti, joka tyypitetään IBC-pakkaukseksi. 

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan se sähköpumppu olla ihan erillisessä peltilaatikossa ja välissä letku, tuonne säiliön oman kannen alle tarvii vaan vähintään sulkuventtiilin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään