Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Tulipas tuossa suoritettua viikon reissu Teneriffalle - tarkoituksena lähinnä valokuvaus lentokentillä ja muuallakin saarella. Kaikenkaikkiaan kuvasin noin 4000 valokuvaa, talteen jäi 1400 ja editoiduksi päätynee joitain kymmeniä. Tässä osa niistä, lisää laittelen tuonne kotisivuilleni aina kun tulee sopiva fiilis editoida lisää kuvia. Kuvapäivityksiä voi seurata myöskin Facebook-sivuillani osoitteessa https://www.facebook.com/ovp.fi 30.1. Maanantai: Matka alkoi Oulunsalosta portilta 16 LBT:llä jäänpoiston merkeissä. Pakkasta oli yli -20C ja QNH taisi olla 1056. Efektit jäänpoistonesteestä sen mukaiset. Ilmaan päästyä olikin varsin kaunis talviaamu tarjolla. Lähestymistä Teneriffan eteläiselle kentälle. Sää oli mukavan selkeähkökin niin Teidekin näkyi hyvin. Kovasta pakkasesta oli mukava kävellä +23C lämpöön... 31.1. Tiistai: Oli ensimmäinen lentokenttäpäivä ja ensimmäisenä vuorossa oli Teneriffan eteläinen kenttä. Thomas Cook Scandinavian A330 ei-niin-nätissä kuosissa. Brittiläisen vastineen B757 huomattavasti nätimässä kuosissa ja spesiaaliväreissäkin. Mint Airwaysin B757, minulle uusi tuttavuus, en ollut edes kuullut ennen tätä reissua. Lensi TuiFly Nordicin lentoa. 1.2. Keskiviikko: Suunnaksi otettiin Teneriffan toinen, pohjoinen kenttä. Teneriffalla liikenne on jokseenkin keskittynyt niin, että eteläisellä kentällä on charterliikenne ja pohjoisella reittiliikenne. Islas Airwaysin ATR suoriutumassa sivutuulilaskusta. Kumin polttoa. Myös Iberian toimesta... ...ja Air Europan. Tuolla pohjoisella kentällä tuli nähtyä pomppu- ja muuten aika kovia laskuja enemmän päivän aikana kuin piiiiitkään aikaan muualla. 2.2. Torstai: Olikin sitten hiljaisempi päivä, mutta kuitenkin tuli lyhyt pyrähdys käytyä eteläisellä kentällä. Pakollinen Finnair Nämä B737:t tuntui mittaavan eniten kiitotietä lentoonlähdössä... Tämä päivä oli ainoa vähän pilvisempi koko viikon aikana. 3.2. Perjantai: Pitkä päivä. Yksi reissu pohjoisen kentälle ja kaksi eteläisen kentälle joista viimeinen pääisikin sitten vähän venähtämään. Aamusella pohjoiseen päästyä sopivasti olikin tämmöinen rahti 757 tekemässä lähtöä. Sitten tulikin pohjoisen ns. peruskauraa hieman, tässä vanhemmissa väreissä Ja uudemmissakin. Ja tämän vuoksi tuli lähdettyä pohjoisen kentälle. Tässä vaiheessa laskua poltettu hyvin kumit ja otettu jo uusi pomppukin takaisin ilmaan... Iltapäiväksi matka kävi eteläisen kentälle. Tarjolla oli paikallisille(ja saksalaiselle) spotterille erikoisuus, tosin tällä foorumilla ehkä vähän tunnetumpi firma. Ja sitten oli myöskin sellainen vähän kaikille erikoisuus Tämä on kyllä varsin onnistunut erikoisväritys. Tässä välissä sain kuulla saksalaiselta spotterilta, että illalla olisi tulossa Transaeron B777(fakta jonka olin itse missannut kun aamulla katsoin Aenan sivuilta lentotietoja) ja päätin käydä välillä huilaamassa hotellilla ja tulla illalla takaisin. Illasta oli muutakin liikennettä, Tässä Monarchin A321, taustalla näkyy San Isidroa. Samassa paikkaa Thomsonin B737. Näitä riitti kyllä viikon aikana ihan kyllästymiseen asti. Kuin myös Ryanairin B737:aa. Tenerife Sur iltavalossa. Sitten saapuikin odotettu vieras, hieman auringonlaskun jälkeen. Ei ollut helppoa sihdata liikkuvaa kohdetta 1/15s luokkaa olevilla valotusajoilla kun tuuli on puuskissa jotain 40 ja 50 solmun välissä. Tämän kuvan jälkeen seurasikin sitten astetta jäennempi tapaus kun paikalliset tomaattiviljelijät olivat laittaneet kiinni portin mitä kautta tuonne spottauspaikalle ajetaan. Tuli testattua vuokralla olevan Seat Leonin maastokelpoisuus kyllä aika hyvin kun seikkailtiin poissa kuvauspaikoilta pitkin kivikkoista maastoa koittamatta tippua autolla 15m pudotusta kallioleikkaukseen yms. Pienet taisteluarvet Leoni kärsi kylkeen kivestä, mutta onneksi oli tullu otettua se täysvakuutus ilman omavastuuta... 4.2. Lauantai: Tarkoitus oli mennä päiväksi eteläiselle kentälle kuvaamaan, mutta tuuli oli niin kova ja nosti pahoja hiekkamyrskyjä että katsoin paremmaksi jättää eteläisellä kentällä kuvaamisen välistä ja suunnata pohjoiseen. Yksi kuva eteläiseltä ennenkuin tuli todettua tilanne huonoksi. Pohjoisessa olikin sitten tarjolla sopivasti Air Europan A332. Ja vieläpä SkyTeamin väreissä, parit sille. 5.2. Sunnuntai: Tämä olikin sitten ainoa päivä kun tuli käytyä muuallakin kuin lentokentällä. Kohteeksi valikoitui Teide. Yksi kuva sieltäkin boonuksena kun sattui niin hienot olosuhteet. 6.2. Maanantai: Takaisinkin on joskus lähdettävä. Hieman lähdön jälkeen Teneriffan pohjoinen kenttä näkyi hyvin koneesta. Reitti oli huomattavan läntinen tällä kertaa. Laskussa olikin sitten jo niin pimeää etten vaivautunut enää kuvia ottamaan. Tämmöinen stoori tällä kertaa. Toivottavasti jaksoit lukea loppuun asti! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Hei Olli. Kiitos kuvista. Toi Air Finland on jo tyylikäs Livery! 8) Terveiset Sulle Ouluun! Chris Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Tässäkin taas laatupitoinen stoori, hyvä matkankerronta ja (kuten jo muutaman kerran henk. koht. sanoneena) upeat kuvat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Sitten saapuikin odotettu vieras, hieman auringonlaskun jälkeen. Ei ollut helppoa sihdata liikkuvaa kohdetta 1/15s luokkaa olevilla valotusajoilla kun tuuli on puuskissa jotain 40 ja 50 solmun välissä. Olisiko tuosta mahdollista nähdä verrokkina sellaista versiota, mihin ei olisi kohinanpoistoa tehty? Ainakin näin forumikoossa näyttää nimittäin pirun kliiniltä. Ei kait 60D sentään NOIN hyvä ole? Yksi kuva eteläiseltä ennenkuin tuli todettua tilanne huonoksi. Väärä kuva? Teknisesti tyylikäs setti, mutta saako tuolla muuta, kuin sideshotteja? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Olisiko tuosta mahdollista nähdä verrokkina sellaista versiota, mihin ei olisi kohinanpoistoa tehty? Ainakin näin forumikoossa näyttää nimittäin pirun kliiniltä. Ei kait 60D sentään NOIN hyvä ole? Tossa on ilman suhinanpoistoja 800px foorumikuva. Täältä löytyy myös tuo kuva kaikessa hirveydessään siten, että on kaikki samat säädöt mitä näissä foorumikokoisissa, mutta ilman kohinanpoistoa ja orkkiskokoisena. Loppupäätelmät saat ihan itse tehdä, mutta sanottakoon, että minä olen ihan tyytyväinen siihen mitä 60D:llä voi tehdä, varsinkin LR:n suhinanpoistojen kanssa. Väärä kuva? Joo, lipsahtanut kyllä, korjattu. Teknisesti tyylikäs setti, mutta saako tuolla muuta, kuin sideshotteja? Vähän nihkeästi kyllä. Huhu kertoo, että tuolla eteläisellä olisi joku paikka mistä kuvata iltapäivästä lineuppeja, mutta en koskaan löytänyt sinne. Tuo kentän ympäristö on ihan älytön sokkelikko teitä joista on erittäin kyseenalaisessa kunnossa. Tuo paikka mistä nytkin kuvasin oli kyllä vähän haastava löytyää, mutta sitten kun tiesi mistä ajaa niin erittäin helppo. Pohjoisen kentällä saa kiitotielle kääntyvistä koneista edestä/etuviistosta kyllä kuvia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Loppupäätelmät saat ihan itse tehdä, mutta sanottakoon, että itse olen ihan tyytyväinen siihen mitä 60D:llä voi tehdä, varsinkin LR:n suhinanpoistojen kanssa. No on se kyllä varsin hyvä. On Nikonin kolmesatasilla tekemistä tuohon... Nyt kun tuolle tielle lähdettiin, niin vieläkö kehtaisit pistää täysikokoisen suhisemisenestollisen, niin voisi tehdä the ultimate vertailun Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Kävin itse tammikuussa samaisella paikalla TFS:llä josta noi rotaatiokuvat on otettu. Jätin auton alemmas omakotitaloalueen tienvarteen, joka oli Los Abrigosista Médanoon päin n. puolessavälissä. Ei aitoja tai portteja, kävellen kesti sille pienelle paikalliselle "tiilikasalle" n 20min. Etsin itsekin sitä iltapäivän lineup-spottia - tuloksetta (tosin en kauan jaksanut etsiskelläkään). Hienot kuvat! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 No on se kyllä varsin hyvä. On Nikonin kolmesatasilla tekemistä tuohon... Nyt kun tuolle tielle lähdettiin, niin vieläkö kehtaisit pistää täysikokoisen suhisemisenestollisen, niin voisi tehdä the ultimate vertailun Tässäpä on: http://odo.kapsi.fi/03.2.2012_GCTS_EI-UNT17_nr_iso.jpg Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Mahtavat kuvat ja mielenkiintoista luettavaa niiden lomassa, kiitoksia! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Upeeta! Toi auringonsäde -kuva on älyttömän hieno! Vielä kun ton auton sais tosta pois, nii olispa melkein national geographic tavaraa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Upeeta! Toi auringonsäde -kuva on älyttömän hieno! Vielä kun ton auton sais tosta pois, nii olispa melkein national geographic tavaraa On tuosta autotonkin versio. Ja parilla eri autolla myöskin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Mahtavia kuvia! Mikäs mahtaa olla istuinrivi noissa ensimmäisissä kuvissa? Vaikuttaa meinaan hyvältä paikalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Mahtavia kuvia! Mikäs mahtaa olla istuinrivi noissa ensimmäisissä kuvissa? Vaikuttaa meinaan hyvältä paikalta. 13. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 18, 2012 Hienot kuvat. Viimeksi kun tuolla kävin oli pulkkana Finnair ja DC-10-30. Muistan ajelun Fiat Pandalla Teidelle, joten erityiskiitos kuvasta. Toi on hämmentävä kokemus ajaa helteestä pilvien läpi ja yhtäkkiä ympärillä onkin lunta, muttei kylmä. Turistit olivat repineet etupenkit irti vuokra-autoistaan, ja ottivat hangessa aurinkoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla