Olli Vainio

Teneriffa 30.1.-6.2.2012

14 viestiä aiheessa

Tulipas tuossa suoritettua viikon reissu Teneriffalle - tarkoituksena lähinnä valokuvaus lentokentillä ja muuallakin saarella. Kaikenkaikkiaan kuvasin noin 4000 valokuvaa, talteen jäi 1400 ja editoiduksi päätynee joitain kymmeniä. Tässä osa niistä, lisää laittelen tuonne kotisivuilleni aina kun tulee sopiva fiilis editoida lisää kuvia. Kuvapäivityksiä voi seurata myöskin Facebook-sivuillani osoitteessa https://www.facebook.com/ovp.fi

 

30.1. Maanantai: Matka alkoi Oulunsalosta portilta 16 LBT:llä jäänpoiston merkeissä. Pakkasta oli yli -20C ja QNH taisi olla 1056. Efektit jäänpoistonesteestä sen mukaiset.

 

30.1.2012_EFOU_OH-LBT26.jpg

 

Ilmaan päästyä olikin varsin kaunis talviaamu tarjolla.

 

30.1.2012_EFOU-GCTS_OH-LBT09.jpg

 

Lähestymistä Teneriffan eteläiselle kentälle. Sää oli mukavan selkeähkökin niin Teidekin näkyi hyvin.

 

30.1.2012_EFOU-GCTS_OH-LBT68.jpg

 

Kovasta pakkasesta oli mukava kävellä +23C lämpöön...

 

30.1.2012_GCTS_OH-LBT03.jpg

 

31.1. Tiistai: Oli ensimmäinen lentokenttäpäivä ja ensimmäisenä vuorossa oli Teneriffan eteläinen kenttä.

                                                             

Thomas Cook Scandinavian A330 ei-niin-nätissä kuosissa.

 

31.1.2012_GCTS_OY-VKH09.jpg

 

Brittiläisen vastineen B757 huomattavasti nätimässä kuosissa ja spesiaaliväreissäkin.

 

31.1.2012_GCTS_G-TCBC21.jpg

 

Mint Airwaysin B757, minulle uusi tuttavuus, en ollut edes kuullut ennen tätä reissua. Lensi TuiFly Nordicin lentoa.

 

31.1.2012_GCTS_EC-LBC04.jpg

 

1.2. Keskiviikko: Suunnaksi otettiin Teneriffan toinen, pohjoinen kenttä. Teneriffalla liikenne on jokseenkin keskittynyt niin, että eteläisellä kentällä on charterliikenne ja pohjoisella reittiliikenne.

                                                           

Islas Airwaysin ATR suoriutumassa sivutuulilaskusta.

 

01.2.2012_GCXO_EC-KNO07.jpg

 

Kumin polttoa.

 

01.2.2012_GCXO_EC-HHA06.jpg

 

Myös Iberian toimesta...

 

01.2.2012_GCXO_EC-JEJ08.jpg

 

...ja Air Europan.

 

01.2.2012_GCXO_EC-JBL05.jpg

 

Tuolla pohjoisella kentällä tuli nähtyä pomppu- ja muuten aika kovia laskuja enemmän päivän aikana kuin piiiiitkään aikaan muualla.

 

2.2. Torstai: Olikin sitten hiljaisempi päivä, mutta kuitenkin tuli lyhyt pyrähdys käytyä eteläisellä kentällä.

                                                           

Pakollinen Finnair ;D

 

02.2.2012_GCTS_OH-LBS05.jpg

 

Nämä B737:t tuntui mittaavan eniten kiitotietä lentoonlähdössä...

 

02.2.2012_GCTS_D-AHFL05.jpg                                                             

Tämä päivä oli ainoa vähän pilvisempi koko viikon aikana.

 

02.2.2012_GCTS_G-OOBR13.jpg

 

3.2. Perjantai: Pitkä päivä. Yksi reissu pohjoisen kentälle ja kaksi eteläisen kentälle joista viimeinen pääisikin sitten vähän venähtämään.

 

Aamusella pohjoiseen päästyä sopivasti olikin tämmöinen rahti 757 tekemässä lähtöä.

 

03.2.2012_GCXO_EC-KLD09.jpg                                                             

Sitten tulikin pohjoisen ns. peruskauraa hieman, tässä vanhemmissa väreissä

 

03.2.2012_GCXO_EC-JQL02.jpg

 

Ja uudemmissakin.

 

03.2.2012_GCXO_EC-KSG01.jpg

 

Ja tämän vuoksi tuli lähdettyä pohjoisen kentälle. Tässä vaiheessa laskua poltettu hyvin kumit ja otettu jo uusi pomppukin takaisin ilmaan...

 

03.2.2012_GCXO_YL-LCZ11.jpg

 

Iltapäiväksi matka kävi eteläisen kentälle.

 

Tarjolla oli paikallisille(ja saksalaiselle) spotterille erikoisuus, tosin tällä foorumilla ehkä vähän tunnetumpi firma.

 

03.2.2012_GCTS_OH-AFJ05.jpg

 

Ja sitten oli myöskin sellainen vähän kaikille erikoisuus

 

03.2.2012_GCTS_EI-DUD04.jpg

 

Tämä on kyllä varsin onnistunut erikoisväritys.

 

03.2.2012_GCTS_D-ABON07.jpg

 

Tässä välissä sain kuulla saksalaiselta spotterilta, että illalla olisi tulossa Transaeron B777(fakta jonka olin itse missannut kun aamulla katsoin Aenan sivuilta lentotietoja) ja päätin käydä välillä huilaamassa hotellilla ja tulla illalla takaisin.

 

Illasta oli muutakin liikennettä, Tässä Monarchin A321, taustalla näkyy San Isidroa.

 

03.2.2012_GCTS_G-OJEG13.jpg

 

Samassa paikkaa Thomsonin B737. Näitä riitti kyllä viikon aikana ihan kyllästymiseen asti.

 

03.2.2012_GCTS_G-FDZW05.jpg                                                             

Kuin myös Ryanairin B737:aa.

 

03.2.2012_GCTS_EI-DYO07.jpg

 

Tenerife Sur iltavalossa.

 

03.2.2012_GCTS01.jpg

 

Sitten saapuikin odotettu vieras, hieman auringonlaskun jälkeen. Ei ollut helppoa sihdata liikkuvaa kohdetta 1/15s luokkaa olevilla valotusajoilla kun tuuli on puuskissa jotain 40 ja 50 solmun välissä.

 

03.2.2012_GCTS_EI-UNT17.jpg

 

Tämän kuvan jälkeen seurasikin sitten astetta jäennempi tapaus kun paikalliset tomaattiviljelijät olivat laittaneet kiinni portin mitä kautta tuonne spottauspaikalle ajetaan. Tuli testattua vuokralla olevan Seat Leonin maastokelpoisuus kyllä aika hyvin kun seikkailtiin poissa kuvauspaikoilta pitkin kivikkoista maastoa koittamatta tippua autolla 15m pudotusta kallioleikkaukseen yms. Pienet taisteluarvet Leoni kärsi kylkeen kivestä, mutta onneksi oli tullu otettua se täysvakuutus ilman omavastuuta... :)

 

4.2. Lauantai: Tarkoitus oli mennä päiväksi eteläiselle kentälle kuvaamaan, mutta tuuli oli niin kova ja nosti pahoja hiekkamyrskyjä että katsoin paremmaksi jättää eteläisellä kentällä kuvaamisen välistä ja suunnata pohjoiseen.

 

Yksi kuva eteläiseltä ennenkuin tuli todettua tilanne huonoksi.

 

04.2.2012_GCTS_D-AERK03.jpg

 

Pohjoisessa olikin sitten tarjolla sopivasti Air Europan A332. Ja vieläpä SkyTeamin väreissä, parit sille.

 

04.2.2012_GCXO_EC-LNH09.jpg

 

04.2.2012_GCXO_EC-LNH42.jpg

 

5.2. Sunnuntai: Tämä olikin sitten ainoa päivä kun tuli käytyä muuallakin kuin lentokentällä. Kohteeksi valikoitui Teide. Yksi kuva sieltäkin boonuksena kun sattui niin hienot olosuhteet.

 

05.2.2012_Teide_129.jpg

 

6.2. Maanantai: Takaisinkin on joskus lähdettävä.

 

Hieman lähdön jälkeen Teneriffan pohjoinen kenttä näkyi hyvin koneesta.

 

06.2.2012_GCXO03.jpg

 

Reitti oli huomattavan läntinen tällä kertaa.

 

06.2.2012_GCTS-EFOU_OH-LBS18.jpg

 

Laskussa olikin sitten jo niin pimeää etten vaivautunut enää kuvia ottamaan.

 

Tämmöinen stoori tällä kertaa. Toivottavasti jaksoit lukea loppuun asti! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten saapuikin odotettu vieras, hieman auringonlaskun jälkeen. Ei ollut helppoa sihdata liikkuvaa kohdetta 1/15s luokkaa olevilla valotusajoilla kun tuuli on puuskissa jotain 40 ja 50 solmun välissä.

 

Olisiko tuosta mahdollista nähdä verrokkina sellaista versiota, mihin ei olisi kohinanpoistoa tehty? Ainakin näin forumikoossa näyttää nimittäin pirun kliiniltä. Ei kait 60D sentään NOIN hyvä ole? :P

 

Yksi kuva eteläiseltä ennenkuin tuli todettua tilanne huonoksi.

 

Väärä kuva?  ::)

 

Teknisesti tyylikäs setti, mutta saako tuolla muuta, kuin sideshotteja? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuosta mahdollista nähdä verrokkina sellaista versiota, mihin ei olisi kohinanpoistoa tehty? Ainakin näin forumikoossa näyttää nimittäin pirun kliiniltä. Ei kait 60D sentään NOIN hyvä ole? :P

 

Tossa on ilman suhinanpoistoja 800px foorumikuva. Täältä löytyy myös tuo kuva kaikessa hirveydessään siten, että on kaikki samat säädöt mitä näissä foorumikokoisissa, mutta ilman kohinanpoistoa ja orkkiskokoisena. Loppupäätelmät saat ihan itse tehdä, mutta sanottakoon, että minä olen ihan tyytyväinen siihen mitä 60D:llä voi tehdä, varsinkin LR:n suhinanpoistojen kanssa.

03.2.2012_GCTS_EI-UNT17_nonr.jpg

 

 

Väärä kuva?   ::)

 

Joo, lipsahtanut kyllä, korjattu.

 

Teknisesti tyylikäs setti, mutta saako tuolla muuta, kuin sideshotteja? :P

Vähän nihkeästi kyllä. Huhu kertoo, että tuolla eteläisellä olisi joku paikka mistä kuvata iltapäivästä lineuppeja, mutta en koskaan löytänyt sinne. Tuo kentän ympäristö on ihan älytön sokkelikko teitä joista on erittäin kyseenalaisessa kunnossa. Tuo paikka mistä nytkin kuvasin oli kyllä vähän haastava löytyää, mutta sitten kun tiesi mistä ajaa niin erittäin helppo. Pohjoisen kentällä saa kiitotielle kääntyvistä koneista edestä/etuviistosta kyllä kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppupäätelmät saat ihan itse tehdä, mutta sanottakoon, että itse olen ihan tyytyväinen siihen mitä 60D:llä voi tehdä, varsinkin LR:n suhinanpoistojen kanssa.

 

No on se kyllä varsin hyvä. On Nikonin kolmesatasilla tekemistä tuohon...  :-\

 

Nyt kun tuolle tielle lähdettiin, niin vieläkö kehtaisit pistää täysikokoisen suhisemisenestollisen, niin voisi tehdä the ultimate vertailun ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin itse tammikuussa samaisella paikalla TFS:llä josta noi rotaatiokuvat on otettu. Jätin auton alemmas omakotitaloalueen tienvarteen, joka oli Los Abrigosista Médanoon päin n. puolessavälissä. Ei aitoja tai portteja, kävellen kesti sille pienelle paikalliselle "tiilikasalle" n 20min.  :)

Etsin itsekin sitä iltapäivän lineup-spottia - tuloksetta (tosin en kauan jaksanut etsiskelläkään).

Hienot kuvat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeeta! Toi auringonsäde -kuva on älyttömän hieno! Vielä kun ton auton sais tosta pois, nii olispa melkein national geographic tavaraa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeeta! Toi auringonsäde -kuva on älyttömän hieno! Vielä kun ton auton sais tosta pois, nii olispa melkein national geographic tavaraa ;)

On tuosta autotonkin versio. Ja parilla eri autolla myöskin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavia kuvia!  :thmbup: Mikäs mahtaa olla istuinrivi noissa ensimmäisissä kuvissa? Vaikuttaa meinaan hyvältä paikalta.  :)

13.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat. Viimeksi kun tuolla kävin oli pulkkana Finnair ja DC-10-30. Muistan ajelun Fiat Pandalla Teidelle, joten erityiskiitos kuvasta. Toi on hämmentävä kokemus ajaa helteestä pilvien läpi ja yhtäkkiä ympärillä onkin lunta, muttei kylmä. Turistit olivat repineet etupenkit irti vuokra-autoistaan, ja ottivat hangessa aurinkoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla