Juri Pelkonen

PPL koulutuksen kipupisteet

48 viestiä aiheessa

Monessakin keskustelussa aihetta liipataan liki, mutta josko tänne saisi koottua ajatuksia PPL-koulutuksen tilasta. Puuhastelu SEPeillä on tulkinnoista riippuen enemmän tai vähemmän hiipumaan päin, syitä on monia ja yhtenä suurimmista lienee harrastuksen korkea aloituskynnys. Miksi näin on?

 

Haluaisit, mutta:

 

- Ei ole rahaa

- Ei ole aikaa

- Ei ole koulutusta lähellä

- Ei ole uskoa omiin kykyihin

- Ei ole uskallusta

  - lentäjät pelottaa

  - opettajat pelottaa

  - oman kiinnostuksen kestäminen pelottaa

- Muu - mikä?

 

Ja tärkeimpänä: mitä pitäisi tehdä että tilanne omalta osaltasi paranisi? Kerro ihmeessä, joko siitä miten on nyt, tai miten oli joskus ja mihin ratkaisuun silloin joskus päädyit. Ne jotka nuo edellä mainitut kynnykset ovat ylittäneet tuskin ovat katuneet, kehukaa nyt vielä sitäkin.

 

-J

 

P.S. SIL tai SMLL, ottakaa koppi ja tehkää kunnon tutkimus aiheesta  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselle tulisi mieleen, että nuorilla (aikuisilla) se on varmasti taloudellinen kynnyskysymys. Harrastus johon ei lähdetä panostamaan ellei oikeasti tiedetä mitä odottaa tai minkälaisia fiiliksiä lentämisestä haetaan. Uskon, että tuolla olisi monta nuorta ja vanhaa ketä lentäminen kiinnostaisi ja saattaisi jopa sitä kautta vielä vaikuttaa nuorilla uravalintoihinkin, mutta ei ehkä ole sellaista kontaktiverkkoa että kentän laidalle päätyisi tutustumaan toimintaan. Onhan se tietysti iso raha laittaa lupakirjaan kiinni jos pelkää ettei sille ole käyttöä eikä rahaa siinä mielessä saa takaisin kuten esimerkiksi moottoripyörän tai muun aineellisen harrastusvälineen ostossa.

 

Itse olin aina pienestä pitäen kiinnostunut ilmailusta, mutta varsinainen niitti oli se kun työkaveri suoritti ultralupakirjan ja pääsin kyytiin. Lopulta sattuikin niin, että paikallisesti järjestettiin PPL(A) (SEP)-kurssi, joten päätin suorittaa "laajemman" ja hieman kalliimman vaihtoehdon. Kyllähän sitä paljon mietti aluksi, että saako rahalle vastinetta -- nyt kurssi käytynä ja ensimmäinen kesä itsenäisesti lennelleenä  on takana ja ainoa ajatus on nyt se, että olisi pitänyt tähän päästä jo vuosia, vuosia aikaisemmin kiinni... eli ei kaduta kyllä pätkääkään. Tosin eipä opiskeluaikaan rahoja olisi ollut, joten siitähän se varmaan monella kiinni on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei oo rahaa. Mikään muu listatuista asioista ei itseä estä. Mutta tein niinkuin varmaan moni muukin ja ajattelin "paremman puutteessa" suorittavani GPL:n ja jäin siihen hommaan täysin koukkuun. PPL:kin ilmestynee kuitenkin taskuun, kunhan ehtii ensin pari vuotta istuskella oikeissa töissä.

 

Olen useammaltakin GPL- ja PPL-pilotilta kuullut että harrastuksessa ei harmita juuri mikään muu kuin se ettei tullut aloitettua aiemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta PPL-koulutuksen saatavuudessa tai laadussa ei sinällään ole ongelmaa. Kallistahan se on, mutta siitä ne kulut vasta alkavat.

 

Mutta mitä tehdä PPL:n jälkeen? Jokaisella on toki omat tavoitteensa, mutta aika monella lentäminen taitaa tylpistyä kentän kiertämiseksi kivalla säällä. Juuri sen verran, että SEP pysyy voimassa. Valitettavasti Suomessa on kovin rajoitetusti vuokrattavana modernia konekalustoa, jolla voisi ja viitsisi oikeasti tehdä hyötykeikkoja, esim. työmatkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos nyt hommaisin ppl :n niin eniten huolestuttaa mitä se lentäminen maksaa vaikka 5 vuoden kuluttua...

ja  onko se ylipäätään mahdollista. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti tuskallisin paikka PPL koulutuksen kannalta on hinta.

Jos koneet lentäis luokkaa 500 tuntia vuodessa, niin alettais päästä siihen, että koneen kuluista alkais polttoaine näytellä suurinta osaa ja päästäis sinne luokkaan alta sadan euron lentotunnit.

 

Toivoin jo tuon EASA-uudistuksen tulevan tämän vuoden huhtikuussa, jolloin se olis keventäny lupakirjan saantia minimissään 25 tuntiin.

Toki tuolloin koneella lentää mahdollisesti riskialttiimpi pilotti, mutta toisaalta se olisi oppilaalle pienemmän sijoituksen tuntuinen aloitus, kun lupakirja ei maksaisi 10-15 tuhatta, vaan mieluummin luokkaa 6-8 tuhatta.

Edelleen toki tuo 6-8 tuhatta on isohko määrä rahaa, mutta tuskinpa tässä lajissa päästään siihen, että lupakirja maksaisi alle kuukauden palkan.

Tietysti jos ajattelisi teoriakurssin saavan tonnilla ja lennot olisi 100e/h ja 25h, niin medikaalien, oppilaskirjojen ja opettajan ottaman palkan jälkeen se parin-kolmen kuukauden palkka olisi ihan realistinen luokka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jos nyt hommaisin ppl :n niin eniten huolestuttaa mitä se lentäminen maksaa vaikka 5 vuoden kuluttua...

ja  onko se ylipäätään mahdollista. :-[

 

5 vuoden kuluttua se maksaa varmasti enemmän. Ja on mahdollista. Aloita siis nyt niin pystyt samalla rahalla lentämään enemmän.  Itse aloin 11-vuotiaana odottaa sopivaa ikää ja samalla pidin jo etukäteen täysin mahdottomana koskaan kerätä kokoon lupakirjaan tarvittavaa rahasummaa.

 

V 1980 köyhänä opiskelijana lähdin kurssille. Ja taas epäilin, saanko koskaan pidettyä kirjaa voimassa edes sinne seuraavaan uusintaan saakka, koska silloin oli kai lennettävä 2 vuodessa 20 h.

 

Sain A2-lupakirjan käteeni 11.7.1980. Ei ole vieläkään se päivä unohtunut. Kävelin Ilmailuhallituksesta kohti lentokonehallia ja noin minuutin välein tarkistin, että kirja on todella olemassa ja siinä on minun nimeni ja kuvani...

 

Synkistelin samalla sitä, että ei, en varmasti saa kirjaa ikinä uusittua. Enkäpä sitten koskaan sitä uusinutkaan.

Se johtui siitä, että 8 kk myöhemmin sain ansiolentäjän lupakirjan. 

 

 

Peter

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinta, hinta ja hinta.

 

Moottorilentäminen on keskituloiselle nykyhinnoilla jokseenkin mahdoton harrastus, ellei sitten asu trailerissa kentän laidalla ja käytä ravintonaan tarjousmaksalaatikkoa ja kuravettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinta, hinta ja hinta.

 

Kyllä, kyllä ja kyllä.

 

Onneksi tuli joskus ulkomailla keräiltyä tarpeeksi tiimaa jotta pääsee edes hyppääjiä pudottelemaan. Ja saa ne kolme ilmaista läpäriä vuoteen ;D. Toki olisihan se mukavaa heittää matkaakin joskus mutta eipä taida perse kestää :thmbdn:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on myös tuo ylimääräisen rahan puute, joka estää tuon PPL-koulutuksen aloittamisen. Mikään muu ei noista listatuista asioista estä sitä. Kouluttaja olisi lähellä ja tuttu sekä myös minulla olisi innostusta ja aikaakin mutta se on se taloudellinen aloituskynnys joka valitettavasti vielä estää sen. Muutamia vuosia sitten hommasin GPL:än johon jäin koukkuun (johon siis kaikki rahat paloikin) ja sen takia osaltaan se PPL:än suorittaminenkin jäi, koska silloin innostus lentämiseen heräsi keväällä(niin kuin hyvin monella käy) ja silloin ei taas PPL-kurssia ollut alkamassa(kurssi oli alkanut jo talvella), joten juuri alkamassa oleva purjelentokurssi vei voiton. Purjelentotunteja on nyt kertynyt kolmatta sataa ja olen suorittamassa purjelento-opettajan kelpuutusta, joten se PPL taitaa taas viivästyä lisää noiden em. syiden(rahan) takia. Toivottavasti pystyisin lähivuosina PPL-kurssille menemään, luulen kyllä että aikaa minulla on, kun olen kuitenkin alle 27-vuotias. Parempihan tuo olisi kuitenkin mitä nuorempana sen voisi aloittaa, no onneksi on sentään purjelentokokemusta alla.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on myös tuo ylimääräisen rahan puute, joka estää tuon PPL-koulutuksen aloittamisen.

 

Eikö SIL voisi auttaa rahoituksessa järjestämälla lainan kohtuullisella korolla,kynnys aloittamiseen madaltuisi kun voisi jakaa koulutuskulut esim. 10 vuoteen.

 

Ehdotin Ruotsissa samaa juttua,viitattiin kintaalla heti ja taas valitettiin että uusia oppilaita ei ilmesty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö SIL voisi auttaa rahoituksessa järjestämälla lainan kohtuullisella korolla,kynnys aloittamiseen madaltuisi kun voisi jakaa koulutuskulut esim. 10 vuoteen.

 

Ehdotin Ruotsissa samaa juttua,viitattiin kintaalla heti ja taas valitettiin että uusia oppilaita ei ilmesty.

En oikein usko, että SIL voisi lainoja järjestää. Olen kyllä kuullut, että SIL:n tukisäätiöiden kautta voi kyllä saada avustuksia projekteihin, jotka edistävät tai kehittävät jonkin paikkakunnan ilmailuharrastusta, mutta en oikein usko että tukea saisi PPL-kurssin suorittamiseen ellei sitten niitä kurssilaisia olisi useampia ja jotka varmasti jäisivät paikkakunnan kerhoon harrastamaan kurssin jälkeenkin. Siis kysymys kuuluukin, että voisiko PPL-kurssin suorittaminen täyttää tämmöisen paikkakunnan ilmailuharrastusta edistävän projektin ehdot, jos niitä PPL- kurssilaisia olisi vaikka useampia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailin tuossa PPL koulutuksen hintaa omaan palkkatasooni. Vuonna -92 kun aloitin harrastuksen jouduin tekemään lupakirjan eteen töitä 750 h bruttona nelipaikkaisella koneella kerhossa suoritettuna. Tänä päivänä samassa kerhossa saisin PPl:n taskuun kaksipaikkaisella  482 h työllä bruttona. Lentokoulutus on siis suhteessa halventunut 20 vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En oikein usko, että SIL voisi lainoja järjestää.

 

Tarkoitin lähinnä että SIL auttaisi lainan järjestämisessä,voisi antaa osatakuun tms

 

Ei taida pankit antaa helpolla lainaa lentolupakirjaan.

 

Ruotsissa on esimerkiksi LO laina ammattiliiton jäsenille jonka liitto on sopinut pankin kanssa,ilman takuuta,kynnys lainan saantiin matala,ei saa olla maksuhuomautuksia,pieni korko ja vakuutus jos kupsahtaa kuuluu mukaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu ei ole persaukisten harrastus eikä sitä pidä lainarahalla ainakaan yrittää harrastaa, siitä ei hyvä seuraa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailu ei ole persaukisten harrastus eikä sitä pidä lainarahalla ainakaan yrittää harrastaa, siitä ei hyvä seuraa.

 

Ei ole ihme että yksityisimailu on kuolemassa sukupuuttoon.

 

Yhteiskunta pyörii lainarahoilla ja pankit elää kun immeiset lainaa,en edes ehdottanut että lainarahalla pitäisi harrastaa,edes yrittää...

 

Ymmärrän kyllä että ilmailijat ovat Suomessa kermaa,rahamiehiä ja joukkoon ei kaivata persaukisia. :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...siinä on minun nimeni ja kuvani...

 

Jufenaut, ihan eppää! Mulla ei oo kuvaa... >:(

 

Modulaarinen koulutus olisi mielestäni passeli tie. Pieninä suupaloina päästäisiin koulussa eteenpäin. Tänä päivänä asiat eivät ihan ole näin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän haluja olisi lupakirjaan mutta yllätys yllätys rahan puute.

 

Tavallaan voisi syyttää itseä siitä että ei siinä vajaa 10v sitten tullut halunneeksi lentää muuta kuin lomalle.

 

Aikanaan olen isän mukana viettäny monia päiviä räyskälässä ja kaikkialla missä ilmailua on harrastettu.

Kivaa on ollut mutta 18v kun rupesi lähestyy niin kiinnostus muuhun oli suurempi ja ei meillä silloin enään ollut konettakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Modulaarinen koulutus olisi mielestäni passeli tie. Pieninä suupaloina päästäisiin koulussa eteenpäin. Tänä päivänä asiat eivät ihan ole näin :P

 

Tarkoitatko että näin pääsisivät perseaukiset ilmailun pariin?

 

Jos pääsisivät niin eihän tästäkään hyvää seuraa... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko että näin pääsisivät perseaukiset ilmailun pariin?

 

Jos pääsisivät niin eihän tästäkään hyvää seuraa... :P

 

Ne lentää ultrilla.

 

;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitatko että näin pääsisivät perseaukiset ilmailun pariin?

 

Jos pääsisivät niin eihän tästäkään hyvää seuraa... :P

 

Eikun /c-aukisethan ne vasta ovat joutuneet oppimaan tarkkana olemista ja kultalusikka suussa syntyneet ovat hulivilityyppejä... ;D

 

Nii-i, jos ultramainen paketti tosiaan ois eka setti, LAPL toka etc...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun /c-aukisethan ne vasta ovat joutuneet oppimaan tarkkana olemista ja kultalusikka suussa syntyneet ovat hulivilityyppejä... ;D

 

Nii-i, jos ultramainen paketti tosiaan ois eka setti, LAPL toka etc...

 

Mitäs tämä triplepaketti maksaisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei vaan maksais saman tai vähän enemmän kun suora PPL ja ultrakelppari siihen päälle...

 

Etuna tietysti se, että pääsee pienemmällä rahalla puikkoihin ja testailemaan sitä lentämisen ihanuutta. Rahallista etua ei varmasti ole.

 

-J

 

edit: ennenaikainen lähetys jätti sisällön keveäksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajamalla ensin PPL:n saa Ultrakelpparin melkein ilmaiseksi  :thmbup:

 

Toisiinpäin tehtynä maksat tuplahinnan  ;D 

 

Mainittu lentämisen ihanuus on maksaa maksumaksuja,ilmasta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään