Timo Partanen

Andrews AFB toukokuu 09

6 viestiä aiheessa

Tässä muutamia kuvia toukokuun 09 näytöksestä Andrews AFB:stä. Sää oli todella kostea, joten kuvista ei todellakaan tullut sellaisa joita tälläkin foorumilla usein nähdään. No, kuvat on sellaisia kuin sää sallii, joten siihen ei voinut vaikuttaa. Koneet olivat taas kerran mielenkiintoisia. Nuo Mustangien maalaukset on joskut kyllä aika mielikuvituksellisia. Quick Silverin maihinnousuraidat ja vuoden 1947 kansallistunnukset, ei varmaan ole oikeasti olleet missään koneessa, muuten kuin showmielessä. No, ehkä tälläsitä tavoiteltiin. Tuo toinen P51D on Galmorous Gal. Itäkalustoa edusti Red Bullin väreissä (osittain) Mig 17. enjoy...

 

Timo

 

PS: Pyydän anteeksi noita kennon roskia, ne on sittemmin poistettu....

 

A10

[ attachment removed / expired ]

 

East Meets West

[ attachment removed / expired ]

 

Mig 17 jälikipoltolla, jonka tarkoitus ilmeisesti on antaa valomerkkejä viholliselle

[ attachment removed / expired ]

 

USAF:n uusin salainen ase, karvapallo-Raptor, joka tuottaa oman savuverhon...

[ attachment removed / expired ]

 

F22 Raptor ja kostea ylösveto

[ attachment removed / expired ]

 

Raptor rullaa

[ attachment removed / expired ]

 

P51D Galamorous Gal ja matala veto kentän yli

[ attachment removed / expired ]

 

Glamorous Gal ja tankkeri (KC135 Stratotanker)

[ attachment removed / expired ]

 

P51D Quick Silver (siis erilleen kirjoitettuna!!!)

[ attachment removed / expired ]

 

Vanhaa ja uutta sotilaskoneteknologiaa

[ attachment removed / expired ]

 

Myrskylintu 4 ja villihevonen, Glamorous Gal

[ attachment removed / expired ]

 

TBs cleared for take off (vaikka ohjaajia ei näy missään...)

[ attachment removed / expired ]

 

TB timatti

[ attachment removed / expired ]

 

TB päätös

[ attachment removed / expired ]

 

AC 130 miehistöä. Pojat puhuivat tosi avoimesti koneesta ja sen ominaisuuksista. Se mm. kuulemma "hyppää" 6 jalkaa sivulle kun tykki laukaistaan...

[ attachment removed / expired ]

 

AC 130 tykki ja ammus

[ attachment removed / expired ]

 

AC 130 mustaa huumoria, viikatemies kuvastamassa koneen "ympäristöystävällisyyttä". Koneessa on siis kaikki mahdolliset pimeänäkölaitteet ja tutkat, ja sillä liikutaan vain öisin, kun se hitautensa ja matalalla liikehtimisensä puolesta olisi niin helppo maali. Kun kone kiertää kehää maalin yläpuolella, niin koneessa voi hiirellä valita kohteen ja koneen järjestelmät huolehtivat siitä, että valitulle kohteelle se kyllä sitten on menoa...

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitosta taas kerran kuvista Timo!!

 

Tuo AC-130U on todella "tarkoituksenmukaisen" näköinen masiina. Vain näinkö oikein että sinä oli vielä se vanha 40mm "pom pom" Bofors eikä 30mm Bushmaster??

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tattista vaan ja kiva jos kelpaa!!!  En kyllä osaa sanoa tuosta tykistä yhtään mitään, ja tarkkoine silminesi olet varamaan jo havainnutkin ne mahdolliset vaihtoehdot. Kuvittelisin sen kaliiperin kuitenekin olevan oleellisesit suurempi kuin 40 mm, onhan tuo ammus jo varmaan tuplasti sen kaliiperin. Tykki on sen kokoinen, että sitä suurempaa ei koneeseen voisi mahduttaa, aionakaan jos sen haluaa koneeseen poikittain. Tykikä laukaistaessa sen rekyyli käyttää sen lopun tilan, mikä muutoin on jäänyt vapaaksi. 

 

Tässä näytöksessä, niin kuin monissa muissa tuo konevalikoima oli aika strandardi, eli Mustangeja, Raptor ja sitten yleensä F15 tai F/A18, riippuen järjestävästä seurasta. Kun näin ensimmäistä kerta Mig 17:n olin aivan hämmästyksissäni, koska en tiennyt sellaisia enää lentävän. Tietääkö muuten kukasan, miksi  Red Bull tarjoaa niin useita niin näyttäviä sponsorisopimuksia monille lmailun osa-alueille - onko esim yhtiön johdossa joku lentämiseen hurahtanut henkilö???

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tattista vaan ja kiva jos kelpaa!!!  En kyllä osaa sanoa tuosta tykistä yhtään mitään, ja tarkkoine silminesi olet varamaan jo havainnutkin ne mahdolliset vaihtoehdot. Kuvittelisin sen kaliiperin kuitenekin olevan oleellisesit suurempi kuin 40 mm, onhan tuo ammus jo varmaan tuplasti sen kaliiperin. Tykki on sen kokoinen, että sitä suurempaa ei koneeseen voisi mahduttaa, aionakaan jos sen haluaa koneeseen poikittain. Tykikä laukaistaessa sen rekyyli käyttää sen lopun tilan, mikä muutoin on jäänyt vapaaksi. 

 

Niin siis olisin varmaankin tosiaan kyennyt vähän tarkemminkin määrittelemään että mitä asetta koneessa tarkoitin jos olisin edes tullut ajatelleeksi että ihmiset eivät todellakaan ole ajatustenlukijoita  ::)

 

Ison tykin ja laskutelineen välissä on omassa aukossaan tykki, jonka kaliiperi on hyvin lähellä 40 milliä.

 

Juuri tätä asetta tarkoitin. Syy ihmettelyyni oli  se, että muistelisin jossain vaiheessa heränneen huolestuksen että tämän vanhahkon 40mm Boforsin ammusten valmistus oli loppumaan päin ja näin ollen murkulaa ei olisi ollut enää helposti saatavissa. Seuranneen modernisointi ohjelman tuloksena piti ko. ase korvattaman 30mm Bushmastereilla. Nyttemmin ihmettelyni jälkeen hieman lueskeltuani, näyttäisi siltä että Bushmaster ei kuitenkaan kyennyt tyydyttävään tuliannokseen operointikorkeuksilta, ja ainakin osa koneista on edelleen, jos ei peräti muutettu takaisin Boforseille. Sitä, kuinka tuo ammusongelma on ratkaistu, en edelleenkään tiedä...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla