Panu Antere

Ahto- vai alipainemittari?

48 viestiä aiheessa

Kuten ultra-kurssin teorioissa sanottiin niin mittari näyttää "imusarjan ahtopainetta".

 

Mittari näyttää imusarjan ilmanpainetta, ei ahtopainetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väitätkös että teoriaopetuksessa puhuttiin p*skaa?  :P

Ahtopaineellahan tarkotettais erotusta normaali-ilmanpaineeseen, eli asteikkohan pitäs olla luokkaa -30 inHg --- +30 inHg (-1bar --- +1bar)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahtopaineellahan tarkotettais erotusta normaali-ilmanpaineeseen, eli asteikkohan pitäs olla luokkaa -30 inHg --- +30 inHg (-1bar --- +1bar)

 

No joo, kuten alkuperäinen postaus kuului, on toi vakiintunut termi aika omituinen. Kun ennen tätä ilmailupuuhaa olin tekemisissä lähinnä autojen kanssa oli vaikea ymmärtää mitä tuo ahtopaine ahtamattomassa vehkeessä tarkoittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaas nyt tietämättömälle, että kun moottoria välikorjataan, esim vaihdetaan niitä silintereitä niin tuleeko siihen silinteripyttyyn aina uusi  pääkin samalla, ts. tuleeko uusi sylinteri päineen, kansineen tms?

 

Välttämättä siihen peruskorjattuun moottoriin ei tule uusia sylintereitä eikä kansiakaan. Jos ne pajalla olevat vanhat täyttävät specsit, ne voidaan asentaa peruskorjattavaan moottoriin paikoilleen. Toisin sanoen: jos hankit peruskorjatun moottorin, voit saada jonkun vanhat pytyt sen mukana.

Silloin kun kyse on valmistajatehtaan peruskorjaamasta moottorista, niissä yleensä on ihan uudet pytyt paikoillaan.

 

Sylinteriputket ja kannet ovat yleensä "yhtä puuta", vaikka ne teknisten seikkojen vuoksi ovatkin tehty erillään toisistaan ja ne myös myydään valmiiksi toisiinsa "ruuvattuna".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samoilla vesillä Markon kanssa etten ole aivan täysin perille manifold pressure -mittarin toiminnasta, tai oikeastaan siitä mitä se todella kertoo. Mutta eikö olekkin niin että moottorin ollessa sammuksissa, avattaessa kaasu täysin auki, mittari nousee paikalliseen ilmanpaineeseen? Mutta jos kaasu on täysin kiinni silloin mittari näyttää periaatteessa nollaa? Ja moottoria käynnistettäessä kaasu on hieman auki, mittari siirtyy 29.92 viivalta aivan nollaan (10mm/Hq), joka siis tarkoittaa että imusarjan paine laskee (merkittävästi) kun moottori pistetään käyntiin? Vai olenko nyt ollenkaan oikeilla vesillä? Huomaa ettei ole tullut vakiokierrosviuhkalla juurikaan lennettyä :-[.

 

Olen kuullut joskus aikoinaan nyrkkisäännön Piper Senecan tehoasetuksen suhteen. Eli cruisessa 2500rpm / 25mm/Hq, ja seos normaalisti kohdalleen. Pienempi teho/kulutus kombinaatiolla 2300rpm / 23mm/Hq. Pitääkö paikkansa?

 

-tuomo

 

Mittari näyttää imusarjan painetta tyhjiöön verrattuna. Tämä on termodynamiikan kannalta järkevää: Kun palaminen tapahtuu kunnolla, on sylinterin keskimääräinen työpaine imusarjan paineeseen verrannollinen. Moottorin antama vääntö taas on verrannollinen keskimääräiseen työpaineeseen. Siispä imusarjan painemittari mittaa välillisesti moottorin vääntöä. Jos käytössä on vakiokierrospotkuri, vääntö on taas verrannollinen tehoon, ja paine mittaa moottorin tehoa, kun potkuri toimii säätimen toiminta-aluella.

 

Auttoiko?

 

--

 

-Tane

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä offtopikkia sylinterinpäästä, sylinterinpää ja itse sylinteri on siis "krympattu" toisiinsa niin, etteivät ne hevillä toisitaan irtoa. Vähintään täytyy käyttää ns. Liekkivasaraa, eli lämmittää toista kappaletta ja mielellään samalla jääähdyttää toista. Samalla tavalla tuo paketti on luultavasti kasattukin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisköhän perustaa uusi topic noista mittareista, sais saivartelijat puuhaa  ;D

 

kuten esimerkiks kierroslukumittari, joka mittaa ,nelisýlinterisessä moottorissa kaikkien neljän männän yläkuolokohtien tapahtuma-aikaa minuutissa.  ::)

Toinen esimerkiksi ; magneettikompassi , mittaako se magneettojen ajoitusta vai osoittaakos se magneettisen pohjoisnavan sijaintia.  ;D

ja hupaisin mittari, G-mittari, mittaakos se kuinka  monta Gayta on mukana lentsikassa  ::) siis homoja sanois haavistokin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä offtopikkia sylinterinpäästä, sylinterinpää ja itse sylinteri on siis "krympattu" toisiinsa niin, etteivät ne hevillä toisitaan irtoa. Vähintään täytyy käyttää ns. Liekkivasaraa, eli lämmittää toista kappaletta ja mielellään samalla jääähdyttää toista. Samalla tavalla tuo paketti on luultavasti kasattukin.

 

Eikä vain luultavasti, vaan juuri niin se tehtaalla kasataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanotaan tää asia nyt näinpäin, että kaikki ymmärtää: Sylinteriputkea ja sylinterin päätä ei saa irroittaa toisistaan. Varmaan ne irti toisistaan saakin, mutta minkä ihmeen takia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyppäs Tatu viranomaiselta mitenkä  pitäisi seoslämpömittarin asteikko nykyisin maalata?

Klaudekin maksoi tuplasti sellaisen maalaus sirkuksen. Muutostyö , muutostyö 2, ja vanha takaisin.Siinä mittarisirkusta kerrakseen ja omistaja maksaa viranomaisten möhlimiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyppäs Tatu viranomaiselta mitenkä   pitäisi seoslämpömittarin asteikko nykyisin maalata?

Klaudekin maksoi tuplasti sellaisen maalaus sirkuksen. Muutostyö , muutostyö 2, ja vanha takaisin.Siinä mittarisirkusta kerrakseen ja omistaja maksaa viranomaisten möhlimiset.

 

Kyllähän se CS23.1549:ssä taitaa sillei lukea, että precautionary range merkataan keltaisella kaarella tai viivalla, eli tälläisiä mittareita tyyppihyväksynnän haltijat varmaan ovat koneisiin sitten määritelleet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittari näyttää imusarjan painetta tyhjiöön verrattuna. Tämä on termodynamiikan kannalta järkevää: Kun palaminen tapahtuu kunnolla, on sylinterin keskimääräinen työpaine imusarjan paineeseen verrannollinen. Moottorin antama vääntö taas on verrannollinen keskimääräiseen työpaineeseen. Siispä imusarjan painemittari mittaa välillisesti moottorin vääntöä. Jos käytössä on vakiokierrospotkuri, vääntö on taas verrannollinen tehoon, ja paine mittaa moottorin tehoa, kun potkuri toimii säätimen toiminta-aluella.

 

Kun nyt kerran hifistelemään ruvettiin...  ;)

 

Korkeammalle kiivettäessä sama ahtopaine antaa suuremman tehon, koska matalammassa paineessa kaasujen poisto sylinteristä käy sukkelammin, jolloin imutahdissa saadaan hörpättyä suurempi määrä seosta sisään eli tilavuushyötysuhde (volumetric efficiency) kasvaa.

 

Myös lämpötila vaikuttaa tehoon suuresti, eli vaikka ahtopainemittari on käytännössä erinomaisen käyttökelpoinen vihje saadusta tehosta, eivät ahtopaineet kulje käsi kädessä todellisten teholukemien kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt kerran hifistelemään ruvettiin...  ;)

 

Korkeammalle kiivettäessä sama ahtopaine antaa suuremman tehon, koska matalammassa paineessa kaasujen poisto sylinteristä käy sukkelammin, jolloin imutahdissa saadaan hörpättyä suurempi määrä seosta sisään eli tilavuushyötysuhde (volumetric efficiency) kasvaa.

 

 

Koskeeko tämä pakokaasujen nopeamman poistumisen teoria matalammassa paineessa myös turboahtimia?  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Myös lämpötila vaikuttaa tehoon suuresti, eli vaikka ahtopainemittari on käytännössä erinomaisen käyttökelpoinen vihje saadusta tehosta, eivät ahtopaineet kulje käsi kädessä todellisten teholukemien kanssa.

 

Siksi esimerkiksi Valmet on rakentanut turboahdettuihin dieselmoottoreihinsa välijäähdyttimen, joka siirtää ahtoilman lämmön jäähdytysnesteeseen ja jossain oloissa sitten toisinpäin. Näin kompensoidaan imuilman lämpötilaerojen (esim. kesä/talvi)vaikutus moottorin tehoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siksi esimerkiksi Valmet on rakentanut turboahdettuihin dieselmoottoreihinsa välijäähdyttimen, joka siirtää ahtoilman lämmön jäähdytysnesteeseen ja jossain oloissa sitten toisinpäin. Näin kompensoidaan imuilman lämpötilaerojen (esim. kesä/talvi)vaikutus moottorin tehoon.

En Valmetista tiedä, mutta autoissa ja lentokoneissa yleensä siirretään ahdetun ilman "ylimääräinen" lämpö ilmaan.

 

 

Jos ilmasta tehdään ideaalikaasuolettamus (kaasun molekyylit ei vuorovaikuta keskenään, partikkeleiden tilavuus on mitätön), pV=nRT,

missä p = paine, V = tilavuus, n = molekyylien lkm mooleina, R = yleinen kaasuvakio ja T = lämpötila.

Ideaalikaasuolettamus on aika hyvin voimassa ilmalle.

 

niin tiputtamalla ahtimelta tulevan ilman lämpötilaa (ehkä 100-150 °C = 373-423 K) ulkoilman tasolle (30 °C = 303 K)

saadaan moottorin tilavuuteen 20-40% enemmän kaasua (mitä kuumempaa ilmaa ahtimelta tulee, sen suurempi prosenttimäärä).

V1/T1 = V2/T2    =>    V2 = T2*V1/T1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt kerran hifistelemään ruvettiin...  ;)

 

Korkeammalle kiivettäessä sama ahtopaine antaa suuremman tehon, koska matalammassa paineessa kaasujen poisto sylinteristä käy sukkelammin, jolloin imutahdissa saadaan hörpättyä suurempi määrä seosta sisään eli tilavuushyötysuhde (volumetric efficiency) kasvaa.

 

Jos jatketaan hifistelyä, pitäisi tietää pakosarjan paine sillä hetkellä kun kaasut purkautuvat sinne ja suhteuttaa tämä pieni korkeuden aiheuttama ilman paineen muutos siihen. Sanoisin että ei havaittavaa vaikutusta.

Sitten kun tutkitaan aerodynamiikan vastuksia niin eroa löytyy siltä puolen potkurin ja koko koneen alueelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta vähän ohi, mutta SMA 230 dieselissä näky olevan kohtalaiset ahtopaineet.

 

Ahtopainemittarin päällä luki lappu "Max teho 80 tuumaa" ja mittarissa 80 tuuman kohdalla punanen viiva.

Ja kun kone seiso, niin oli viisari tuossa 30 tuuman tietämillä, eli ihan normaalit ilmanpaineet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samoilla vesillä Markon kanssa etten ole aivan täysin perille manifold pressure -mittarin toiminnasta, tai oikeastaan siitä mitä se todella kertoo. Mutta eikö olekkin niin että moottorin ollessa sammuksissa, avattaessa kaasu täysin auki, mittari nousee paikalliseen ilmanpaineeseen? Mutta jos kaasu on täysin kiinni silloin mittari näyttää periaatteessa nollaa? Ja moottoria käynnistettäessä kaasu on hieman auki, mittari siirtyy 29.92 viivalta aivan nollaan (10mm/Hq), joka siis tarkoittaa että imusarjan paine laskee (merkittävästi) kun moottori pistetään käyntiin? Vai olenko nyt ollenkaan oikeilla vesillä? Huomaa ettei ole tullut vakiokierrosviuhkalla juurikaan lennettyä :-[.

 

Olen kuullut joskus aikoinaan nyrkkisäännön Piper Senecan tehoasetuksen suhteen. Eli cruisessa 2500rpm / 25mm/Hq, ja seos normaalisti kohdalleen. Pienempi teho/kulutus kombinaatiolla 2300rpm / 23mm/Hq. Pitääkö paikkansa?

 

-tuomo

 

Olet hyvinkin oikeilla jäljillä - tosin käyttämäsi mittayksikkö mm/Hg pitäisi olla in/Hg. Normaali vallitseva ilmanpaine on 760 mm/Hg = 29.9 in/Hg. Tässä kohdassa ahtamattoman moottorin manifold pressure mittarissa on punainen viiva. Mittari osoittaa tätä lukemaa silloin kun kaasu on täysin auki moottorin käydessä, eli imusarja suoraan avoinna atmosfääriin. Tyhjäkäynnillä paine imusarjassa on alhaisimmillaan (esim. 13 in/Hg) ja lukema nousee sitä mukaa kun kaasua avataan. Lepoasennossa mittarin osoitin makaa 10 in /Hg kohdalla eilä muutu kaasuvipua liikutettaessa jos moottori on sammutettuna. Mittari on tarkoitettu luettavaksi vain moottorin käydessä. Ahdetuissa moottoreissa käytetyn vastaavan mittarin asteikko on täysin eri painealueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lepoasennossa mittarin osoitin makaa 10 in /Hg kohdalla eilä muutu kaasuvipua liikutettaessa jos moottori on sammutettuna. Mittari on tarkoitettu luettavaksi vain moottorin käydessä. Ahdetuissa moottoreissa käytetyn vastaavan mittarin asteikko on täysin eri painealueella.

 

Jos mittari ei ole sähköinen tai siinä ei ole muuta käsittämätöntä teknistä järjettömän rajamailla olevaa toteutusta, se näyttää moottorin ollessa sammutettuna ja koneen ollessa lähellä merenpinnan tasoa 30 inHg.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään