Markku Helin

istuinvyö

30 viestiä aiheessa

No jos se kone syttyy tankatessa tuleen, evakuoinnissa ei mene yhtään ylimääräistä aikaa vöiden avaamiseen tai panikoituneiden matkustavaisten auttamiseen, kun he eivät saa vyötänsä auki tai yrittävät lähteä liikenteeseen penkkiin sidottuna.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaahan miksi istuinvyöt pitää avata kun joudutaan tankkaamaan koneeseen lisää löpöä :o

Markku

 

AIR M1-12

 

4.7 Polttoaineen tankkaus ja poisto matkustajien noustessa ilma-alukseen, ollessa ilma-aluksessa tai poistuessa siitä, tarkemmin kohta 4.7.1 d)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos se kone syttyy tankatessa tuleen, evakuoinnissa ei mene yhtään ylimääräistä aikaa vöiden avaamiseen tai panikoituneiden matkustavaisten auttamiseen, kun he eivät saa vyötänsä auki tai yrittävät lähteä liikenteeseen penkkiin sidottuna.

 

Lennolla amsterdam-helsinki, amsterdamissa lentoemo pyysi irrottamaan vyöt koska turvallisuussyistä koneeseen piti tankata lisää ainetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennolla amsterdam-helsinki, amsterdamissa lentoemo pyysi irrottamaan vyöt koska turvallisuussyistä koneeseen piti tankata lisää ainetta.

 

Lisää "ainetta" Amsterdamista? Miten ihmeessä muistat matkasta mitään?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avattiinko ovet?

 

ei tietääkseni istuin aivan koneen takaosassa,joten ei havaintoa.

 

Edit: Lainaus kuntoon molemmista viesteistä / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin mun järjellä ajateltuna eikös ole turvallisempaa, jos ovet on kiinni tankatessa, kuin jos ne on auki? Aattelin skenaariota, missä ensin vuotaa polttoainetta lammikko koneen alle ja sitten se syttyy tulee. Avoimen oven vieressä kärventyy heti, oven ollessa sulki on ehkä mahkuja selvitä hengissä siihen asti että joku sammuttaa palon tai pääsee poistumaan muusta ovesta, joka ei ole palon kohdalla. Vai kuinka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin mun järjellä ajateltuna eikös ole turvallisempaa, jos ovet on kiinni tankatessa, kuin jos ne on auki? Aattelin skenaariota, missä ensin vuotaa polttoainetta lammikko koneen alle ja sitten se syttyy tulee. Avoimen oven vieressä kärventyy heti, oven ollessa sulki on ehkä mahkuja selvitä hengissä siihen asti että joku sammuttaa palon tai pääsee poistumaan muusta ovesta, joka ei ole palon kohdalla. Vai kuinka?

 

 

aivan niin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noitten sääntöjen noudattamisessa olen huomanut ainakin Balticin kohdalla aikamoisia lipsumisia. Turussa tehtävävän välilaskun aikana olemme pari kertaa tankanneet Ouluun päin tullessa. Molempina kertoina tankkausta on kulunut aina muutama minuutti, eikä henkikökunnan puolelta ole mitään actionia.

 

Ensimmäisellä kerroilla kysäisin lentoemolta heidän tarkastaessaan kabiinia, että eikös teidän pitäs tehdä kuulutusta matkustajille turvavöistä ja armailla muutama ovi kun tankataan just parhaillaan. Emo kurkkasi ikkunastani ja totesi asian todellakin olevan näin ja kiitti huomautuksesta. Tämän jälkeen juoksi tekemään armauskuulutukset kabiinihenkilökunnalle sekä tarvittavat matkustajille. Ohjaamosta ei mitään.

 

Toisella kerralla tankkausta oli taas kulunut reippaasti muutama minuutti. Kerroin asiasta jälleen emolle, joka totesi tankkausauton tekevän vain "joitain muita toimenpiteitä". Vasta hieman sen jälkeen tuli ohjaamosta "prepare for refueling" -kuulutus ja kabiinihenkilökunta teki tarvittavat toimenpiteet. He eivät kylläkään seisoneet ovien luona, kuten aikaisemmin, vaan jatkoivat matkustamon tarkastamista kuten tavallisesti.

 

Vai onko tossa laissa jotain erikoisuuksia ei-suomen rekisteriin rekistöryideille koneille?

 

Edit. Offtopiccina tuli mieleen myös juttu, että kerran Turusta Ouluun lähtiessä ei esitetty safetydemoa. Kabiinihenkilökunnalla muuten oli kyllä hauskaa verhojen takan sillä välin. Olin yhteydessä asiasta yhtiöön ja he lupasivat selvittää asian. Kertoivat samalla, että demon esittäminen aina ennen jokaista lentoa kuuluu heidän proseduureihinsa. Vastauksessa pari päivää myöhemmin kertoivat, että Riiasta matkustaneet olivat saaneet perehdytyksen jo sieltä lähtiessä (true), ja että Turusta tulleille oli jokaiselle käyty henk.koht. näyttämässä ohjeet... En kylläkään nähnyt sellaiseen viittaavaa...  :thmbdn:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vai onko tossa laissa jotain erikoisuuksia ei-suomen rekisteriin rekistöryideille koneille?

 

EU OPS on se ylin ohje jonka mukaan mennään aina kun lennetään kaupallista ilmakuljetusta. Ovipakkoa ei ole näissä määräyksissä suoraa sanottu, mutta kaikkea muuta mielenkiintoista on. Henkilökunnan pitäisi kuitenkin ehdottomasti olla tietoinen tilanteesta. Mainitsemistasi tilanteista voisi täyttää esimerkiksi tälläisen: http://www.trafi.fi/palvelut/ota_yhteytta/matkustajan_ilmoitus_turvallisuuspuutteesta_lentoliikenteessa

 

OPS 1.305 Refuelling/defuelling with passengers embarking, on board or disembarking

 

(See Appendix 1 to OPS 1.305)

 

An operator shall ensure that no aeroplane is refuelled/defuelled with Avgas or wide cut type fuel (e.g. Jet-B or equivalent) or

when a mixture of these types of fuel might occur, when passengers are embarking, on board or disembarking. In all other

cases necessary precautions must be taken and the aeroplane must be properly manned by qualified personnel ready to initiate

and direct an evacuation of the aeroplane by the most practical and expeditious means available.

 

Ja sitten tuo viitattu appendix 1:

 

Appendix 1 to OPS 1.305

 

Re/defuelling with passengers embarking, on board or disembarking

An operator must establish operational procedures for re/defuelling with passengers embarking, on board or disembarking

to ensure the following precautions are taken:

 

1. one qualified person must remain at a specified location during fuelling operations with passengers on board. This qualified

person must be capable of handling emergency procedures concerning fire protection and fire-fighting, handling

communications and initiating and directing an evacuation;

 

2. a two-way communication shall be established and shall remain available by the aeroplane’s inter-communication system

or other suitable means between the ground crew supervising the refuelling and the qualified personnel on board

the aeroplane;

 

3. crew, staff and passengers must be warned that re/defuelling will take place;

 

4. “Fasten Seat Belts” signs must be off;

 

5. “NO SMOKING” signs must be on, together with interior lighting to enable emergency exits to be identified;

 

6. passengers must be instructed to unfasten their seat belts and refrain from smoking;

 

7. the minimum required number of cabin crew specified by OPS 1.990 must be on board and be prepared for an immediate

emergency evacuation;

 

8. if the presence of fuel vapour is detected inside the aeroplane, or any other hazard arises during re/defuelling, fuelling

must be stopped immediately;

 

9. the ground area beneath the exits intended for emergency evacuation and slide deployment areas must be kept clear;

and

 

10. provision is made for a safe and rapid evacuation.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin mun järjellä ajateltuna eikös ole turvallisempaa, jos ovet on kiinni tankatessa, kuin jos ne on auki? Aattelin skenaariota, missä ensin vuotaa polttoainetta lammikko koneen alle ja sitten se syttyy tulee. Avoimen oven vieressä kärventyy heti, oven ollessa sulki on ehkä mahkuja selvitä hengissä siihen asti että joku sammuttaa palon tai pääsee poistumaan muusta ovesta, joka ei ole palon kohdalla. Vai kuinka?

 

Aikanaan AIR M1-12 vaati, että ovet eivät saa olla lukittuina, mutta niitä on kyllä pidetty myös avoimina tankkauksen aikana. Ja tietenkin portaat piti olla ovilla, jos ei olla 'putkessa'.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noitten sääntöjen noudattamisessa olen huomanut ainakin Balticin kohdalla aikamoisia lipsumisia. ...

 

Jotenkin ei yllätä. Tuntuu, että tietyissä itäeuroppalaisissa yhtiöissä lentoemännän tärkein työ on näyttää hyvältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aihetta sivuten, osaako joku sanoa mitä ainetta CX:n 333 saa tässä siipeensä? Ilmeisesti ei mitään polttoaineen vaarallisuustasoa, sillä boarding oli käynnissä ihan normaalisti.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aihetta sivuten, osaako joku sanoa mitä ainetta CX:n 333 saa tässä siipeensä? Ilmeisesti ei mitään polttoaineen vaarallisuustasoa, sillä boarding oli käynnissä ihan normaalisti.

325890_121.jpg

 

Siis kyllä konetta saa boardata tankkauksen aikana, kunhan noista turvamääräyksistä pidetään kiinni ja käytetään polttoaineena Jet A:ta tai Jet A-1:ta. Kielto koskee lentobensaa ja laajajakeisia polttoaineita (esim. Jet-B, joka on tyyliin kolmannes kerosiinia ja kaksi kolmannesta bensaa), jotka ovat paljon herkemmin syttyviä, kuin Jet A tai Jet A-1.

 

Todennäköisesti: jos kuva on jenkeistä, siipeen menee Jet A:ta, jos kuva on jostain muualta, siipeen menee Jet A-1:ta. Ajoneuvon teksteistä päätellen, siipeen menee Jet A-1:ta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti: jos kuva on jenkeistä, siipeen menee Jet A:ta, jos kuva on jostain muualta, siipeen menee Jet A-1:ta. Ajoneuvon teksteistä päätellen, siipeen menee Jet A-1:ta...

 

Ai tuo on kuitenkin polttoainetta? Oli niin vaatimattoman näköinen auto, etten ollut varma siitä. ;D Hong Kongista on kuva, ja ei ainakaan ollut mitään kuulutuksia, tai muutenkaan normaalista poikkeavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan jostain onnettomuustutkintadokumentista, että hätätapauksessa yllättävän useat matkustajat ovat yrittäneet avata paniikissa matkustajakoneen turvavöitä solkea alaspäin painamalla vaikka läpän nosto ylös luulisi olevan täysin automaattinen toimenpide.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli niin vaatimattoman näköinen auto, etten ollut varma siitä. ;D

 

Suurimmilla kentillä kun ne putket menee maan alla ja sieltä menee letku autoon ja autosta taas koneeseen. Niin ei siinä tarvita sen ihmeellisempää autoa  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin mun järjellä ajateltuna eikös ole turvallisempaa, jos ovet on kiinni tankatessa, kuin jos ne on auki? Aattelin skenaariota, missä ensin vuotaa polttoainetta lammikko koneen alle ja sitten se syttyy tulee. Avoimen oven vieressä kärventyy heti, oven ollessa sulki on ehkä mahkuja selvitä hengissä siihen asti että joku sammuttaa palon tai pääsee poistumaan muusta ovesta, joka ei ole palon kohdalla. Vai kuinka?

 

Evakuointiin liittyvät ongelmat on katsottu todennäköisemmiksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan jostain onnettomuustutkintadokumentista, että hätätapauksessa yllättävän useat matkustajat ovat yrittäneet avata paniikissa matkustajakoneen turvavöitä solkea alaspäin painamalla vaikka läpän nosto ylös luulisi olevan täysin automaattinen toimenpide.

Muistat aivan oikein! Läpän nosto on varmasti useimmalle lentomatkustajalle tuttu liike, mutta kun tulee tarpeeksi yllättävä tilanne, vielä tutumpi rutiini puskee päälle: turvavyö yritetään vaistomaistesti avata kuin auton turvavyö! Niin sanotusti "talvi yllättää autoilijan".

 

Kun otan matkustajan lennolle näihin pikkuvehkeisiin, korostan aina vyöttäytymisen yhteydessä, että

 

...solkea kierretään...

...ihan kumpaan suuntaan vain...

...jolloin kaikki neljä remeliä irtoavat kerralla.

 

...ja sit kans harjoitellaan! Eihän tuo mitään takaa, mutta parantaa ulospääsytodennäköisyyksiä tiukan paikan tullen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän aihetta sivuten, osaako joku sanoa mitä ainetta CX:n 333 saa tässä siipeensä? Ilmeisesti ei mitään polttoaineen vaarallisuustasoa, sillä boarding oli käynnissä ihan normaalisti.

 

 

Tässä tankataan niitä salattuja kemikaaleja joita kone sitten levittelee taivaalle :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään