Jaakko Rissanen

Airbus Expedite Mode

6 viestiä aiheessa

Mitä Airbusin järjestelmissä tapahtuu ja minkälaista nousunopeutta (Vy?) tarjotaan Expedite (CLB) Modeen siirryttäessä? Toiminta kiinnostaa erityisesti koneen ollessa sileänä suurilla korkeuksilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Green dot-vauhtia hakee.

 

Mutta ei käytetä kyllä suurilla korkeuksilla tai muutenkaan kovin usein, koska nopeusmarginaalit on ylhäällä pieniä ja matalammalla (n.FL200-250 jne) expedite vetää taas koneen expedite-tarpeeseen nähden aivan liian pienelle nopeudelle (siis nousee kyllä kivasti, mutta sitten siitä kestää ikuisuus taas kiihdyttää takaisin normivauhteihin). Lähinnä silloin käytössä kun vaikka Hesasta lähtö, ja odotettavissa oikaisu kun läpäistään 5000 ft, niin sen ~2000->5000ft välin voi kaikkein helpoiten ajella expeditellä.

 

Mutta jos ylempänä pitää expeditata, niin sitten select speedillä vauhtia pienemmäksi niin nousee (mutta aina korkeus/tapauskohtaisesti että kuinka paljon).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen noin parin vuoden aikana kun lensin bussia taisi expedite mode tulla kerran käyttöön förstin näppihäiriön takia. Muutoin tuolle moodille ei ollut mitään tarvetta. Simussa pariin otteeseen käytettiin mutta siihen jäi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Descentissä tuo on äärest kätevä. Yhdellä napin painalluksella lyö 340 kts lasiin + IDLE-tehon, ja ALT*:ssa hidastaa itse 250 kts (siis ainakin jos * tulee @ FL 100 kuten pääkaupungissa joutuu usein tekemään jos tulee oikaisua, niin tma ei tahdo riittää profiiliin nähden).     ... vs speed pull, set speed 340, alt pull (open des) ja alt*:n kohdalla pyöritellä pienempää nopeutta jne.

 

 

Mutta taitaa tuokin nappula olla maksullinen lisävaruste kun ei löydy kaikista koneyksilöistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajana kiinnostaa että mitä pitää sanoa RTF:ssä että sitä Expedite-nappia käytetään, jos tulee sellainen tilanne eteen että tarvitaan kaikki mitä kone pystyy tarjoamaan ja vaihtoehtoja kuitenkin löytyy ja ihan perus "Expedite" ei aiheuta välttämättä kummosia toimenpiteitä kun profiili menee pilalle?

 

"Expedite passing FL140, I really need it now"

 

"Gimme all you got"

 

::)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on tapana käskeä RoC/RoD ihan lukuarvoina mikäli porrastus riippuu siitä. Joskus tosin ei mitkään järkevät lukuarvot enää riitä ja silloin mennään fraseologian ulkopuolelle. Mikäli korkeutta on paljon ja rate kohtuullisen suuri, niin mulla on tapana kysyä pystyykö kone haluttuun pystynopeuteen pinnan x läpi. 90-prosenttisesti lentäjien vastaus pitää paikkansa, mutta pari kertaa on joutunut koneita kääntämään aika tavalla porrastuksen säilyttämiseksi.

 

Pari casea: Amsterdamista lähtenyt A330 nousi kohtuullisen rivakasti ja liikenteen takia vaihtoehtoina oli step climb pinnalle 350 ja siitä sitten vaikuttavan liikenteen jälkeen pyydetylle pinnalle 370. "xxx, IF I clear you higher will you be able to maintain rate of 1000 fpm up to 370?" "...Affirm." Tietenkin siinä pinnan 340 jälkeen nousunopeus tippuu sinne 500-600 fpm:n paikkeille ja vastaantulevaa liikennettä on FL360. "xxx, I need you to maintain the given rate!" A330 nousi sitten loppumatkan 2000 fpm.

 

Tätä seurasin (onneksi) vain vierestä: Amsterdamista noussut 737 tuli ääneen pinnan 240 tienoilla, toiveissa FL390. No, välissä on tietenkin risteävää liikennettä pinnalla 270, mutta kulma on hyvin pieni. Ensimmäisenä mieleen tullut ratkaisu olisi ollut kääntää 737 kymmenisen astetta vasemmalle ja nostaa se risteävän yli, mutta äänessä oleva kokenut kaveri päättää tehdä hommasta kertaheitolla mielenkiintoisempaa: "Climb FL390 with a high rate until out of FL280." "Err climbing level 390 with a high rate, what kind of rate do you need?" Short Term Conflict Alert välkkyy näytöllä ja lennonjohtajan vastaus on: "Ehh,  I need a VERY high rate." Tässä vaiheessa herää kuitenkin epäilys ratkaisun toimivuudesta: "...actually maintain level 260!" "Unable, we are doing 5000 fpm." "Roger, then continue climb level 390." Hiljaisuus laskeutuu, naapurisektorinkin johtajat ovat pysähtyneet seuraamaan tilannetta. Porrastus ei kuitenkaan alitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään