Martti Kujansuu

Ilmavoimien 1950-luvun lentovarusteista

15 viestiä aiheessa

Puolustusvoimien Pääesikunnan Intendenttiosaston Vaatetustoimiston 15. maaliskuuta 1952 vahvistamassa hinnastossa on lueteltu seuraavat Ilmavoimien lentovarusteet hintatietoineen. Löytyisikö kenelläkään kuvia näistä esineistä?

 

- Lentopuku, plyyshi,

+ housut. 2000 mk.

+ pusero. 2000 mk.

 

- Lentopuku, sarka,

+ housut. 375 mk.

+ pusero. 350 mk.

 

- Lentopuku, turkis-, m/48,

+ housut. 5500 mk.

+ pusero. 6500 mk.

 

- Lentoturkki. 5000 mk.

 

- Lentopäähineet turkisvuorilla. 3535 mk.

+ Lentopäähine radiokuulokkeineen, kesä-

+ Lentopäähine radiokuulokkeineen, talvi-

 

- Lentonaamari. 150 mk.

- Lentorukkaset. 350 mk.

- Lentosormikkaat. 1700 mk.

- Lentosormikkaiden villavuorit, kudotut. 335 mk.

- Lentosaappaat. 1200 mk.

- Lentojalkineet, lyhytvartiset. 100 mk.

- Lentosilmälasit. 830 mk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa olisi Int-mannekiinit vuonna 1959 Kauhavalla. Oli muuten lämpimät asut, talvellakin pystyi nukkumaan hangessa. Harmittaa etteivät omat asut "unohtuneet" mukaan siviiliin.

Ensimmäisissä, "verijälkien mukaan" haalareissani oli joku kuollut veren hukkaan ( RIP)

Päällikköni vaihdatti ne siistimpiin.

 

Tuossa nuo Tikkakosken mannekiinit Kauhavalla;itse olen kuvassa keskellä. Huomaa nuo hedsetit, letkunpätkä kuulokekammioon korvissa. Noi kaverinikin olivat täysturkis haalareissa.

 

img054.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi Jaskan kuvan kunniakkaat turkislentohaaalarit ovat mallia m/36 ja Friitalan valmistamat. Olivat käytössä sotavuosina ja pitkälti 50-luvulle. Safirien ja Fougien tulon jälkeen noiden lentohaalareiden käyttö jäi vähiin. Kerran eräs Kauhavan wanha mekatsu soitti ja tarjosi noita Friitalan haalareita ilman polvitaskuja. Oli ostanut haalarit ilmavoimien huutokaupasta 60-luvun lopulla ja käytti niitä mettähommissa. Sain paremmat halvemmalla Porista.  ;)

 

Ilmavoimien yksiosainen turkislentohaalari m/36 Friitala

 

[ attachment removed / expired ]

 

Haalareista löytyy kolmen käyttäjän nimet. M/36 leima löytyy haalareiden sisältä.

 

Lisää kuvia: http://www.saunalahti.fi/cabpilot/llv24.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Maran kuvassa lienee sitten se lentopuku, turkis, m/48. Kerran olen nähnyt takin myynnissä Lappeenrantalaisessa divarissa. Oli vain niin huonokuntoinen, joten en tohtinut ostaa sitä talteen. Muistaakseni siinä oli Friitalan leimat ja Friitalan tuotteille tyypilliset rengassoljet, piikkisolkien tilalla. Tikkakosken museossa on esillä samanlainen asu.

 

Olisko tuo plyyshiasu sitten tämä sakemannien kaksiosainen lentoasu, jossa oli sähköpiuhat hanskoille ja jalkineille... Ainakin 50-luvun kuvissa esiintyy myös näitä lentopukuja, jotka tulivat Mersujen mukana.

 

Lisää kuvia täällä: http://www.saunalahti.fi/cabpilot/jg5.htm

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sama asu on esillä myös Tikkakosken ja Hki-Vantaan museoissa. Tikkakoskella kaksikin.

 

Dornier Do 17-kaluston mukana tuli yksiosaisia saksalaisia lentopukuja, väriltään vaaleanruskea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotien jälkeen oli valokuvien perusteella käytössä enimmäkseen noi Friitalan päähineet. Sota-aikainen malli ja Lp/K & Lp/T.

 

Tässä Kanadasta ostamani Riston Lentopäähine mallia kesä (Lp/K).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää kuvia: http://www.saunalahti.fi/cabpilot/lpk.htm

 

Tikkakoskelta löytyy talvipäähine (Lp/T). Friitalan soljet käytössä molemmissa lentopäähineissä. Radiokuulokkeiden metallikupit ovat kuin sakemannien LKpW/S 100-lentopäähineistä, mutta silti niissä on yläosassa lovi lentolasien hihnoille 101:n tyyliin. Ei sen puoleen... Veli Venäläinen kopio myös saman saksalaisen lentopäähineen ja käytti sitä sotien läpi ensimmäisiin MiG-15-hävittäjiin asti.  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

50- luvun lentolasit olivat jenkkien M-1944-laseja tai...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jenkkien B-8-laseja. Ainoa ero taisi olla vain tuo printattu tyyppimerkintä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaskan haalarit suomalaisten Murjaani-miesten käytössä. "Pikku-Jätti" oven suussa. Kuva JJ:n kokoelmista.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä 50-luvun vermeistä puhuttaessa mieleni väkisinkin rönsyää jenkkien sen aikaisiin painepukuihin ja erityisesti eksoottiseen Ma-2-kypärään. Muistaakseni, kun noista ekan kerran luovuttiin, niitä myytiin kirppareilla halpiksina - ja sitten kun niitä kuitenkin haluttiin käyttää uudelleen, niistä tuli arvoharvinaisuuksia. Onko tullut kelle markkinoilla vastaan?

450px-MC-3_pressure_suit_front.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkkien painekypärät maksavat nykyään maltaita. Francis Gary Powersilla oli mm. MA-2 käytössä, kun tuli "noutaja".  ;)

 

Linkki: http://www.flightgear.ch/USA_MA_2/usa_MA_2.htm

 

Lähtee 4500 taalalla: http://flighthelmet.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=FHL&Product_Code=21293&Category_Code=FHRC

 

Olen nähnyt, kuvannut jne. Mutta jätetään kertomatta loput. En koskaan, siis koskaan, ala enää hyvää hyvyyttäni välittämään toisen omistamia/myymiä MA-2 kypäriä... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Martin kannattaa hankkia Ilmavoimien kuvahistoria 5 Ilmavoimat sodan jälkeen. Sieltä löytyy kaikki vermeet. Sivulla 19 lienee kuvassa tuo lentoturkki. Sivulla 25 on oikein mainio kuva Utin Mersu-piloteista. Luutnantti Parosella on yllään saksalainen kaksiosainen lentopuku (malli plyyshi kenties / JJ:n kuva) ja kesälentopäähine (Lp/K). Lentomestari Tanilla on yllään vaaleat yksiosaiset lentohaalarit (sota-ajalta?) ja vänrikki Börje Sjögrenillä on yllään Friitalan m/48 lentopuvun takki (Maran kuva) ja saapashousut. Molemmilla on lentopäähineenä kotimaiset talvilentopäähineet metallikupeilla (Lp/T).

 

Sivulla 43 on käytössä Friitalan m/48 lentopuvun takki ja jalassa saksalaiset lentopuvun housut. Sivulla 81 on Blenheim-kuskeilla saksalaiset pökät ja suomalaset asetakit (sarkapuvun puserot). Sivulla 114 on oppilas Kaskia Stigun edessä "Jaskan haalareissa" eli sota-ajan m/36-lentohaalareissa (JJ kuva). Kesäisin on näköjään lennetty asepuvussa kesähuuvalla. Talvella on ollut kirjavampaa vaatetta päällä. Hyvin usein kuskeilla on päällään Friitalan m/48 lentotakit (turkis) jopa Vihureissa.

 

50-luvun lopun lentovarusteista löytyy hyviä kuvia Laukkasen Fouga-kirjasta.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka, me Jaskat olemme hyviä ystäviä ja samat asut ovat ylpeytemme  :thmbup:

 

Sivulla 114 on oppilas Kaskia Stigun edessä "Jaskan haalareissa" eli sota-ajan m/36-lentohaalareissa (JJ kuva).

 

Montakymmentä vuotta välissä ja asu vaihtui, jätkä on sama

 

img018.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin! Nyt tuli Jaskalta kunnon kuva kehiin.  :thmbup:

 

Fouga-kauteen päättyi sekalaisten lentovarusteiden käyttö. Fouga-kaluston myötä tuli käyttöön yhtenäiset vihreät (kotimaiset) lentohaalarit 60-luvulla. Lisää aiheesta löytyy kuvien kera:

 

1. Karjalan lennoston historia 1918-80/Veli Pernaa s.358-359 löytyy kunnon selostus 50-luvun lentovarusteista sekä kuva kolmesta VA-pilotista keltaisissa puuvillahaalareissa.

 

2. Lentorykmentti 4  -Lapin lennosto 1945-1993 - Luonetjärveltä Rovaniemelle/Ismo Myllylä s.110 löytyy kuva VT-piloteista (1958) harmaissa Reiman valmistamissa haalareissa.

 

3. SIL2 Fouga CM 170 Magister in Finnish Air Force/Jyrki Laukkanen s. 37 & s. 37 löytyy värikuvat myös Reiman harmaista haalareista. Sivulla 129 on Reima-Pukine OY:n mainos Reiman lentohaalareista.

 

Loppu onkin sitten historiaa, eli vihreiden lentohaalareiden aikaa (pl. lyhyt sininen kausi joskus 80-luvulla).

 

En nyt jaksa enää kömpiä varastoon, mutta muutama wanha kuva alkupään kotimaisista vihreistä haalareista. Niitäkin löytyy ainakin kolmea eri kuosia... molemmista museoista myös.

 

USAF:n APH-5-lentokypärällä ja MBU-5/P-happimaskilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

"Veljekset kuin ilvekset"  ;)

 

[ attachment removed / expired ]

 

RAF:n Mk.1A-lentokypärällä ja H-tyypin maskilla.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Fuga-Erkillä on pituutta 186cm, joten hieman jäi lyhkäsiksi noi lentohaalarit.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LRUK- 31 ( 1960-1961 ) AOK-12 ( 1960-1961 ) ja LRUK-32 ( 1961-1962 ) käytimme ruskeanvihreätä kenttäpukua lentohaalarina.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Joitain asuja vuodelta 1955-56 ( noin....)

kuvat via M.S.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

RS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep! Heikki on oikeassa. Varusmiehet näyttävät käyttäneen kenttäpukuja Fougissa ja Safireissa 60-luvun alussa. Vihreät lentohaalarit yleistyivät varusmiesohjaakursseille vasta tod.näköisesti 60-luvun puolessa välissä tai lopussa. Kantahenkilökunta oli asia erikseen. Alla olevassa videolinkissä näkyy hyvin 1961-62 varusmiehiä lentämässä (SF & FM) kenttäpuvuissaan ja kantahenkilökuntaa (toinen video) lentämässä lentohaalareissaan. Vilahtaa siellä myös välissä reisitaskulliset sarkapuvun housutkin käytössä. VA- ja VT-piloteilla ilmeisesti Reimat (huomaa keskivartalon kiristysnauhasta) ja Gnat-kuskeilla tod.näköisesti ensimmäiset vihreät lentohaalarit (taskuja lahkeissa). Hieman huonosti näkyy kokonaisuus, mutta näin olettaisin sen juuri olevan. Utin keltaiset puuvillahaalarit olivat käsittäkseeni mallia omakustanne, kun lentohaalarit mallia puolustusvoimat eivät kelvanneet huonosti palkatulle henkilökunnalle. Puolustusvoimien haalarit mallia "yleismies Jantunen" kelpasivat varmasti toki varusmiesohjaajille.

 

http://yle.fi/elavaarkisto/haku/#/fraasi/fouga

 

SIH 6 Mersu-kirjassahan on muuten Matti Wikman juuri noissa Utin keltaisissa haalareissa Mersun siivellä. Jossain toisessa kirjassa Wikman oli samoissa haalareissa Pyryn edustalla. Molemmat kuvat ovat värikuvia 50-luvulta.

 

Riston kuvissa on ilmeisesti varusmiesohjaajia tai lento-oppilaita/kadetteja. Kaikilla näyttää olevan sota-aikaiset Friitalan m/36-haalarit päällään. Eli varusmiehet ja sotakoulujen oppilaat olivat noiden varusteiden loppukäyttäjiä. Ristollahan oli myös hyvä kuva pilotista sakemannin lentopuvussa 50-luvulta. Olettaisin sen olevan juuri tuon Martin kysymän "malli plyyshin".  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka linkistä. Näin tuon taannoin mutta unohdin katsoa osoitteen.

Kurssillamme AOK-12 oli Hannu Lemisen poika Esa Leminen. Häntä saamme kiittää,että Peronkoski tuli kuvaamaan tämän pätkän.

Kuvissa esiintyvät mm. Heikki Visa , Juhani Pankasalo, hammaslääkärini , Mikko Asikainen LRUK-32:lta ja meidän koko kurssi. Lopussa vielä kadetit jotka pääsivät Kauhavalta samaan aikaa kuin me. Kadeteista ainakin Jouko Koskimies ja lopuksi Heikki Nikunen saa Lentomerkin. Siitä päättelen ,että kuvausryhmä on käynyt Kauhavalla useampaan kertaan.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään