Guest Nicket

Nousevan auringon maassa jahtaamassa Dreamlineria

14 viestiä aiheessa

Tällä kertaa tuli tehtyä talvilomareissu Japaniin. Reittinä toimi Helsinki-Narita, Haneda-Itami, Kansai-Helsinki. Finnairin operoimista lennoista en kuvia laita, kun ei niissä oikeastaan mitään uutta ollut.

 

Pari huomiota tein kuitenkin. Pienet vesipullot jotka ovat jo pitkään kuuluneet Finnairin pitkille reittilennoille loistivat poissaolollaan. Kesä-heinäkuussa löytyi vielä penkiltä ennen lentoa, mutta nyt ei ollut... Helsinki-Narita lennon teemana taisi olla: "Katsotaan kuinka harvalla kuulutuksella pärjätään", en varmaan ole koskaan ollut lennolla jolla kuulutetaan noin vähän. Okei, oli yö-lento ja ehkä kuulutuksiin on Finnairilla tottunut kun tulee suomeksi, englanniksi, ruotsiksi ja japaniksi, mutta tällä lennolla niitä tuli todella vähän. Miehistössä ei toki ollut mitään vikaa, päinvastoin oli oikein mukava lento.

 

Kansai-Helsinki taas ei ollut niin mukava kokemus. Se johtui siitä että OH-LQG toimi pulkkana ja se on yksi niistä Air Francen vanhoista koneista. Sen kyllä huomasi, ikävä kyllä. Sisustus on jostain 90-luvulta vaikka Finnairin kankaat onkin heitetty penkkien päälle. Henkilökohtaiset näytöt kokoa luottokortti+luottokortti eikä koko lennolla toiminut "air show", joten ei tiennyt paljon kello on ja missä mennään. Kuitenkin, täytyy muistaa että pääkilpailija reitillä (?) Lufthansa operoi B747:lla jonka "tuote" ei sekään ole ihan nykypäivää. Noh, toivottavasti uusivat koko cabiinin mahdollisimman pian noista AF:ltä hankituista koneista. (Lisähuomautuksena: Islannin jalkapallomaajoukkue lensi samalla lennolla Eurooppaan. Itse kävin perjantai iltana katsomassa Japani-Islanti matsin loppuunmyydyllä Nagai-stadiumilla, päättyi 3-1)

 

Nyt kuitenkin niitä kuvia, ettei mene ihan tarinoimiseksi. Eli ANA:n NH023 Tokyo Haneda - Osaka Itami oli lentona ja B787 JA802A toinen Dreamliner ANA:lle operoi lennon.

 

Hanedan kentällä mainostettiin Dreamlineria näyttävästi. Itse asiassa koko Tokion ja Osakan alueella mainostettiin näyttävästi, sillä metro- ja juna-asemat ym. katukyltit olivat täynnä ANA:n "We fly first" mainoksia. Myös JAL mainostaa jo B787:ää ja tulevia Bostonin lentojaan.

[ attachment removed / expired ]

 

Chek innin jälkeen, johon meni noin 5 minuuttia vaikka oli rinkka messissä, kerkesin nopeasti käymään katsastamassa Hanedan kattoterassin, joka on oikein hieno. Kelpaa Esan käydä kuvailemassa.  :thmbup: Tässä B777-200.

[ attachment removed / expired ]

 

Normi digipokkarillakin saa terassilla otettua kuvia, joista jopa erottaa koneen. JAL B767-300.

[ attachment removed / expired ]

 

ANA:n B777-300.

[ attachment removed / expired ]

 

Air Do:n B767.

[ attachment removed / expired ]

 

Saman yhtiön B737.

[ attachment removed / expired ]

 

Itselleni uusi tuttavuus, Solaseed Air B737-800. Kyseessä siis re-brändätty Skynet Asia Airways.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten portille odottelemaan omaa lentoa ja täytyy sanoa että jännitti aavistuksen verran enemmän kuin normaalisti, että mikä kone siihen portille saapuu. Olin tietoinen ANA:n ongelmista B787:n kanssa esimerkiksi HND-FRA reitillä (keskeytettiin), joten pelkäsin tietenkin teknikaalia. Helpotus oli suuri kun tämä hinattiin Gate 62:lle. (Anteeksi pas*aiset ikkunat)

[ attachment removed / expired ]

 

Pakollinen koneeseen astumiskuva.

[ attachment removed / expired ]

 

Suurehkot matkatavarahyllyt.

[ attachment removed / expired ]

 

Oma paikka 15A.

[ attachment removed / expired ]

 

Jalkatila, jota oli tarpeeksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Henk.koht. näyttö ja USB-portti.

[ attachment removed / expired ]

 

Hei, missä hemmetissä on "istuinvyö ja tupakointi kielletty" merkkivalot?! No, niitä ei enää ole joka rivillä. Seuraava taisi olla kolmen rivin päässä.

[ attachment removed / expired ]

 

Normaalia suurempi ikkuna, josta puuttuu kokonaan "suojus". Alla olevasta pyöreästä nappulasta voi itse tummentaa ikkunan. Ilmeisesti myös matkustamohenkilökunnalla on nappula jolla voi tummentaa kaikki ikkunat, joten nyt kukaan urpo ei voi pitää ikkunaa "auki" vaikka muilla se on kiinni.

[ attachment removed / expired ]

 

Wing view, huomaa käyrä wingtip.

[ attachment removed / expired ]

 

Tämä B787 tuli operoimaan tunnin päästä lähtevän HND-ITM lennon.

[ attachment removed / expired ]

 

Nousussa. Odotin suurempaa wing flexiä, mutta toisaalta oli varmaan aika kevyt kone, joten ehkä sitten mannertenvälisillä lennoilla...

[ attachment removed / expired ]

 

Fuji kuvattuna Exit-ikkunasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Eli tuosta oudon mallisesta ikkunasta, joka on sekin suurempi kuin muiden koneiden vastaavat.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä jo laskussa. Itami:n lähestyminen on kyllä upea. Jotkut väittävät jopa Japanin Kai Takiksi. Ei nyt sentään, vaikka matalalla kaupungin yli mennäänkin.

[ attachment removed / expired ]

 

Rullailua portille ja yleiskuva terminaalista.

[ attachment removed / expired ]

 

Huomaa tupla käsinoja keskellä! Hieno parannus.

[ attachment removed / expired ]

 

Tummennettu ja ei tummennettu.

[ attachment removed / expired ]

 

Business jakkaroita.

[ attachment removed / expired ]

 

Portilla.

[ attachment removed / expired ]

 

Huh, ensimmäinen B787 lento takana ja toivottavasti lisää seuraa. Oli hieno kokemus ja kone on aidosti mukavampi ja matkustajaystävällisempi. Ainoa ihmettelyn aihe oli moottorien ääni ja äänekkyys joka on samaa tasoa A330:n kanssa. Eikös esim. A380 ole erittäin hiljainen?  Lennolla oli juomatarjoilu, koska kesto oli vain 1h. Kokonaisuudessa ANA jätti itsestään positiivisen kuvan ja kyllä varmasti kelpaa tehdäkin suuri numero siitä, että on ensimmäinen lentoyhtiö jolla on B787. Lento ei ollut ihan täynnä, mutta toisaalta ei ihmekkään kun Tokio-Osaka väliä sahaa ainakin 24 laajarunkoa päivän aikana ja lisäksi luotijunat ja muut. Huomasi että muitakin matkustajia kiinnosti sillä tosi moni otti kuvia koneen sisällä ja ulkoa. Poikkeuksena tietenkin vieressäni istunut "salaryman" joka piirteli koko lennon ajan jotain yrityksen tehokkuuskaaviota.  ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvää ja aurinkoista Dreamliner -meinikiä. Hyvä!

 

Oli varmaan aika kontrasti siirtyä pakastavedetystä Boeingista loppuunlaahattuun ranskalaiseen (OH-LQG).  :laugh:

 

 

Ois se kyllä hieno päästä tuon 787:n kyytiin. No jos joskus sitä lähtis Japaniin niin sitte.

 

No ei muuta kun Flightforumin lukijamatka NRT-HEL 3/2013 tulille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kommenteista ja lisää odottelen.  :) Kuvia on Japanista jonkun verran enemän, täytyy katsoa jos laittaisin jossain vaiheessa vaikka tähän tai uuteen topicciin niitä.

 

 

John ei vaan tämä (7 kuva): http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,102581.0.html

 

Olen tietoinen Lufthansan B747 kabiinien uusimisesta, mutta on ollut ilmeisesti aika hidasta puuhaa. Sehän tavallaan se pointti olikin tuossa omassa kommentissani, että Finnairin pitäisi uusia nuo pari AF:lta ostettua konetta, jotta tuote olisi kauttaaltaan matkustamoiden osalta kunnossa. Ero uuden A343:n ja vanhan kohdalla on kuin yö ja päivä ja matkustajana ei viitsisi maksaa samaa hintaa molemmista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen tietoinen Lufthansan B747 kabiinien uusimisesta, mutta on ollut ilmeisesti aika hidasta puuhaa. Sehän tavallaan se pointti olikin tuossa omassa kommentissani, että Finnairin pitäisi uusia nuo pari AF:lta ostettua konetta, jotta tuote olisi kauttaaltaan matkustamoiden osalta kunnossa. Ero uuden A343:n ja vanhan kohdalla on kuin yö ja päivä ja matkustajana ei viitsisi maksaa samaa hintaa molemmista.

 

Hmm joo... Tosin Luffe sentään yrittää pyörittää niitä uudistettuja versioita premium-markkinoilla ja vanhempia lomakohteisiin (päinvastoin kuin finski).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kyllä kieltämättä hieno kone! Odotellaan innolla tännekin Suomeen päin liikennöiväksi :) Niin ja huomioni kiinnittyi myös siihen, että perinteiset puna-valko exit-kyltit on korvattu vihreillä juokseva hahmo -kuvilla, kuten täällä Euroopassa yleensä kaikissa rakennuksissa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla