Mika Koski

SIL 2020 Strategia - ajatuksia kalvosetistä

5 viestiä aiheessa

Hei,

tutustuin kerho(je)ni kautta tulleeseen kalvosettiin ja eräs asia jäi vaivaamaan. Pääsääntöisesti aivoriihissä on löydetty mielestäni oikeita asioita, mutta ainakin yksi asia puuttuu.

NUORISOTYÖ!!! (anteeksi huutaminen, mutta asia on tärkeä)

Kaikkien tuntemien harraste- ja urheilulajien menestys, niin lajin suosiolla kuin kilpailumenestyksellä mitattuna, lähtee järjestelmällisestä ja ammattimaisesta nuorisotyöstä sekä koulutustoiminnasta. Ilmailussa nuorisotyötä on tehty erilaisen lennokki yms. kerhotoiminnan puitteissa, mutta ymmärtääkseni samanlaista järjestelmää kuin esim. millä tahansa palloilulajilla, ei ole ilmailussa koskaan ollut. Tämä on selkeä puute ja este toiminnan kehittymiselle.

Nuorisotyö on samanaikaisesti ilmailun suurin mahdollisuus ja suurin uhka. Mahdollisuus, koska sarka on lähes kyntämätön* ja ilmailusta kiinnostuneita on helppo löytää. Lisäksi nuorisolle (5-15 v.)  sopivat ilmailuharrasteet (lennokit, simut, RC) ovat edullisia ja synnyttävät positiivisia elämyksiä. Suomalainen jalkapalloilija voi vain haaveilla pääsystä EM -kisoihin ja samaan aikaan suomalainen purjelentäjä tulee EM-kisoista mitali kaulassa. Yli 15v. harrastajat voivat sitten jatkaa purjelennon, vakavamman RC- tai lennokkiharrasteen sekä myöhemmin myös moottorilennon yms. lajien parissa.

Suurin uhka taas syntyy sillä, että jos me jatkossakin jätämme nuorisotyön lapsen kenkiin. Tällöin ero muiden harrasteiden ja lajien nuorisotyön tuottamaan "tarjontaan" kasvaa edelleen ja jatkossa on entistä vaikeampi saada lajiemme pariin harrastajia. Ilmailu tulee kuolemaan kierteeseen, jossa "ensin väki vähenee, samanaikaisesti määräykset kovenee, kunnes kaikki kasautuu harvojen harteille ja lopulta toiminta lakkaa".

Nuorisotyö on mielestäni otettava Suomen Ilmailuliiton strategian neljänneksi kulmakiveksi ja tähän on panostettava aivan samalla tavoin kuin edunvalvontaan, markkinointiin ja kerhoille tuotettaviin palveluihin. Ilmoittaudun vapaaehtoisesti edistämään asiaa.

Terveisin,

Mika Koski

* Verratkaa vaikkapa pääkaupunkiseudulla toimivien urheiluseurojen ja niissä toimivien lasten määrää verrattuna lennokkikerhoihin?

ps. En lähettänyt tätä liittoon, koska oikeat ihmiset löytyvät tätäkin kautta ja mielellään herätän keskustelua aihetta koskien.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen lupaunut vetämään Pähkinärinteen koulussa lennokkitoimintaa.

Nyt kun olen eläkkeellä on vihdoinkin aikaa tuohon.

Olen vuosien varrella vetänyt siellä vastaavaa toimintaa, josta olen tänäkin päivänä   saanut kiitollista palautetta vanhemmilta.

Jatketaan tästä  :thmbup:

jk. mä mitään liiton tukea en ole saanut, Lucelta olemme saaneet tavaraa ja kannustusta

jk2 Liitolta/ Jylliä aikoinaan, emme saaneet edes toimivien kerhojen yhteystietoja. Huonosti hidettu homma, jouduin näin sanomaan monelle kyselevälle lasten vanhemmlle.

Näin ei voi jatkua, ei lennokkikerhot ole mitään salaseuroja  :-\

jk 3. Johan aikoinaan soi Kössinkin ( Kyösti Karhila) ovikello sunnuntaiaamuna klo 1000 ja nuorimies kysyi, lennokki kädessää, PÄÄSEEKS KÖSSI ULOS   ;D

Tämä turinani ei ole whittuilua vaan tosiasioiden toteamista  :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.ilmailuliitto.fi/fi/yhteystiedot/jasenkerhot/lennokit

En tiä saako tänäpänäkään, mutta varmasti opastuksen liiton nettisivuilla olevaan luetteloon jäsenkerhoista. Ja tietenkin on muita lennokkikerhoja mitkä eivät ole liiton jäseniä, mistä löytyy ne kerhot? Joistakin olen kuullut. Nekin tekevät varsin arvokasta työtä, mutta hieman omissa oloissaan, mm Toka-kisoihin tähtäävistä kerhoista suuri osa ei kuulu liittoon, seurakuntien kerhoja, isä-poika, koulujen kerhot...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomalainen jalkapalloilija voi vain haaveilla pääsystä EM -kisoihin ja samaan aikaan suomalainen purjelentäjä tulee EM-kisoista mitali kaulassa.

Mä kun en mistään mitään tiedä, niin voin kysyä: voisiko näistä Urheiluruutua informoida? (suom: mainostaa tai antaa jopa kuvamateriaalia).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään