Panu Antere

Charles Lindbergh Le Bourgetissa

13 viestiä aiheessa

Olisko jollakulla tämän forumin käyttäjistä hallussaan sellaista pientä tiedonmurua, että mille radalle tai mihin ilmansuuntaan (mahd. sen aikaiselle ruohokentälle) Charles Lindbergh v. 1927 laski pitkän lentonsa päätteeksi Le Bourgetissa? En onnistunut pienellä googlettamisella löytämään tietoa.

 

P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lindy lensi kohti Pariisia Seineä seuraten, Eiffel-tornin luona hän otti suunnan koilliseen kohti Le Bourgetia. Oli jo pimeää, joten hän etsi kentän valoja. Ne löydettyään hän koetti vielä varmistaa, että kyseessä todella oli Le Bourget. Laskuun hän tuli "suoraan hallien yli". Eli jos löydät netistä kuvia vanhasta kentästä ja sen halleista, laskusuuntakin lienee pääteltävissä?

 

Saako kysyä, mihin tälläistä tiedollista yksityiskohtaa tarviset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin "Lindyn" itsensä tuosta lennosta kirjoittaman kirjan ja opuksen muuten runsaasta tietomäärästä tuo yksi piskuinen tiedonmurunen puuttui vaikka lähestyminen ja lasku onkin muuten kuvattu aika tarkasti. Jos vaikka joskus tulisi käytyä kyseisellä paikalla, olisi mukavaa kuvitella, mistä päin ja mihin lasku 85 vuotta sitten tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä osunut omalla vierailulla Le Bourgetissa eteen minkäänlaista muistokiveä Lindylle. Tosin aikaa oli vain neljä tuntia ja hallit pullollaan koneita. Silmät kiiluivat ja ajatus ei juossut. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikainen googlaus (wikipedia) toi eteen tämän:

 

"A l'honneur de ceux qui tenterent et de celui qui accomplit". (Translation: In honor of those who tried, and one who succeeded.)

 

Monument erected in honnor of Charles Lindbergh,Nungesser & Coli.

Statue at the entrance to Le Bourget Airport in Paris, honoring Charles Lindbergh who flew successfully across the Atlantic in 1927; and Charles Nungesser, and Francois Coli, who attempted the same feat two weeks earlier aboard The White Bird (L'Oiseau Blanc), and disappeared without a trace.

 

kuva muistomerkistä:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bourget-statue.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuonaikainen Le-Bourget oli senaikaiseen tapaan noin ympyränmuotoinen ruohokenttä pintavalonheittimineen ilman kiitoratoja. Tuossa jonkinlainen kuva paikasta, tosin kolkytäluvulta. Tuossakin on betoinia vain asematasolla:

http://france.jeditoo.com/IleDeFrance/seine-st-denis/le-bourget-1937.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/eb/Tarmac_de_l'a%C3%A9roport_du_Bourget_%C3%A0_Paris.jpg

Eli kirjan mukaan Lindbergh laskeutui hallien yli eli noin poikittain tuon nykyisen radan 03-21 jos silloiset hallit olivat siellä missä nykykuvassa.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskiviikkona 2.5. klo 20:30 tuli Teemalta ranskalainen jonkun sortin dokumentti Lindberghin lennosta Atlantin yli. Lentoa ei kuvattu kuin lähtö lyhyesti ja loppu oli enemmän tai vähemmän tapahtuneita mokia, liian pieniä pukuja ja politiikkaa. Dokumentin vahvuus oli autenttisessa elävässä kuvassa, jota oli käytetty puoleen tuntiin paljon. Filmi on hauskaa ajankuvaa, vaikka siinä oli vähälaisesti lentämistä tai koneteknologiaa.

 

Tuli heti mieleen kurkata missä Lindberghin kone on tallessa, näköjään osoite on National Air and Space Museum Washington D.C., USA. Taas yksi hyvä syy heittää reppu pykälään ja narauttaa portinsaranaa.

 

http://airandspace.si.edu/

 

-E

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli heti mieleen kurkata missä Lindberghin kone on tallessa, näköjään osoite on National Air and Space Museum Washington D.C., USA. Taas yksi hyvä syy heittää reppu pykälään ja narauttaa portinsaranaa.

 

Smitsonian Washingtonin rakennuksessa ko. kone roikkuu, aulan katossa. Ei ihan tunnu tervejärkisen hommalta lähteä atlanttia moisella ylittämään yrittämään.

Siellä museossa kannattaa käydä. Paikallisen lentoaseman (Dulles) vieressä on sitten toinen saman lafkan pytinki, jossa sielläkin pari konetta näytillä  :-[ Mieleen jäi mm. Sakemannien WWII suihkaripommittaja, taitaa olla ainut säilynyt. Enola Gaykin majailee siellä.

 

spirit_of_s.l..jpg.31f4fb3ced2d1f22b437b92358c7638c.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Smitsonian Washingtonin rakennuksessa ko. kone roikkuu, aulan katossa. Ei ihan tunnu tervejärkisen hommalta lähteä atlanttia moisella ylittämään yrittämään.

Siellä museossa kannattaa käydä. Paikallisen lentoaseman (Dulles) vieressä on sitten toinen saman lafkan pytinki, jossa sielläkin pari konetta näytillä  :-[ Mieleen jäi mm. Sakemannien WWII suihkaripommittaja, taitaa olla ainut säilynyt. Enola Gaykin majailee siellä.

 

 

Tästä oli muuten mielenkiintoinen artikkeli joku aika sitten Smithsonianin Air&Space lehdessä. Kuten kuvasta näkyy, Spirit of St. Louisin spinneri on erilainen pinnaltaan kuin koneen muu eturunko ( pyörölaikkakiillotus? Sorry en tähän hätään keksinyt parempaakaan termiä ). Artikkelin mukaan alkuperäinen spinneri oli jossain testi- tai siirtolennolla säröytynyt ja vaihdettu toiseen. Tässä ei sinällään mitään ihmeellistä, muuta kuin että sen alkuperäisen spinnerin sisällä olisi ollut artikkelin mukaan koneen rakentajien nimikirjoituksia. Edelleen tämä alkuperäinen spinneri olisi nyttemmin löydetty ja Smithsonianin kokoelmissa. Eihän tuota vaan sattunut olemaan näkysällä?

 

EDIT: Itse itseäni editoiden. Oikein kun etsii niin peräti Wiikkipeediastahan tuo löytyi  ::)

 

 

800px-Spirit_of_St._Louis_Nose_Cone_1.jpg

 

 

A small, left-facing Indian-style swastika was painted on the inside of the original propeller spinner of the Spirit of St. Louis along with the names of all the Ryan Aircraft Co. employees who designed and built it. It was meant as a message of good luck prior to Lindbergh's solo Atlantic crossing as the symbol was often used as a popular good luck charm with early aviators and others.[N 3] The inside of the original propeller spinner can be viewed at the National Air and Space Museum. This propeller spinner was found to be cracked when Lindbergh arrived at New York prior to his transatlantic flight. The propeller spinner that is on the Spirit of St. Louis now was hastily made in New York to replace the cracked original and was on the plane during the transatlantic flight.

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spirit of St. Louisista on myös replikoita. San Diegossa on niistä kaksi: yksi roikkuu SAN (Lindbergh Field) terminaali 2:n katossa ja toinen on Balboa Parkissa Ilmailumuseossa. Museon yksilö on lentokelpoinen ja viimeksi lensi v 2003.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spirit of St. Louisista on myös replikoita. San Diegossa on niistä kaksi: yksi roikkuu SAN (Lindbergh Field) terminaali 2:n katossa ja toinen on Balboa Parkissa Ilmailumuseossa. Museon yksilö on lentokelpoinen ja viimeksi lensi v 2003.

 

Yksi replika löytyy myös St. Louisin kentältä (Lambert International).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään