Esa Harju

IAOPA Europe eNews

44 viestiä aiheessa

Aiemmin IAOPA:n eNews-linkkejä on ollut muissa säikeissä, mutta tässä oma aihe Ilmailun uutisiin tästä eteenpäin.

 

Random birth for EASA-FCL

Confusion and uncertainty surrounds the implementation of EASA-FCL across Europe, with different countries establishing different timetables for compliance and minimal coordination between national aviation authorities.

 

Italian 'luxury' tax misses its target

AOPA Italy is awaiting news from the Italian government on the “luxury tax” which is hitting general aviation aircraft after managing finally to hold talks with a senior minister.

The tax is particularly ruinous for Italy because it applies to any private aircraft which spends more than 48 hours in the country, whatever its nationality. This is leading owners across Europe to avoid Italy for fear of being landed with a bill of thousands of euros. The tariff can reach €300,000 for larger business jets.

 

Finding cheaper fuel has never been easier

Fuel has newer been more expensive so finding the cheapest place to fill up is more important than ever. IAOPA Europe has now made it easier than ever for you to report a fuelprice into our fuel price database at www.iaopa.eu.

 

...

 

Arctic Days Aviation Summit in Finland

AOPA Finland organised the Arctic Days Aviation Summit together with local aviation community in Oulu, Finland, early in February when the weather was at its coldest.

 

Yllä muutama aihe lyhennettynä, jäsenille lähtee oma tarkempi tiedote suomenkielisenä viikonlopun aikana. Lontoonkieliseen versioon linkki on http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-March-2012

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA Europe eNews April 2012

 

uutiset on ovat luettavissa ao. linkistä;

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-May-2012#More7

 

Aiheina mm. M

 

A new age for GA in Europe?

The landscape of general aviation regulation has made a dramatic shift in favour of the industry, with European countries unanimously declaring that a more efficient way must be found to regulate GA.

 

Sweden's 50th anniversary fly-in

Pilots all across Europe are invited to help AOPA Sweden celebrate its 50th anniversary with a fly-in at Ljungby Feringe GA airport (ESMG) on August 4th and 5th. You are promised a warm welcome and an interesting weekend in the Land of the Vikings!

 

AOPA Suomen osuudessa juttua Trafin tulkinnoista Part M Appendix VII Pilot-Owner-huoltoihin liittyvistä dokumentointivaatimuksista. Lupakirjanumero ei enää riitäkään, nyt pitää olla medikaalin päättymispäiväkin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews May 2012

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-May2012

 

Italy backtracks on luxury tax

Italian yleisilmailua koskevaksi suunniteltu luksusvero kutistui lähes olemattomiin IAOPA:n ja AOPA Italian tehokkaan toiminnan ansiosta.

 

IAOPA 26th World Assembly

50-vuotista taivaltaan juhliva IAOPA keräsi 26. Yleiskokoukseensa Etelä-Afrikan Stellenboschiin edustajia 10 Euroopan maasta sekä kaikilta muilta mantereilta. Yleiskokoukseen osallistuivat luennoitsijoina mm. Etelä-Afrikan Liikenneministeriön ja ilmailuviranomaisten edustajat sekä ICAO:n ja USA:n National Business Aviation Association (NBAA) edustajat.

 

AOPA Spain wins ground on landing fees

Laskeutumismaksut ovat olleet puheenaiheena Espanjassa reilun vuoden, kun niitä korotettiin reilusti vuoden 2011 alussa. Korotusten suuruus vaihteli palvelutason mukaan 300-1600% välillä, mikä ei tietenkään yleisilmailijoita ilahduttanut. AOPA Spain kokosi yleisilmailutoimijoiden yhteenliittymän laskeutumismaksujen alentamiseksi, joka saikin neuvoteltua lentokenttä- ja ilmaliikennepalveluoperaattorin AENA:n sekä Espanjan hallituksen kanssa uuden mallin laskeutumismaksujen määrittelemiseksi. Tuloksena olikin laskeutumismaksujen aleneminen lähes entiselle tasolle.

 

Getting the lead out

AOPA Ruotsi kertoo, että Lycoming olisi hakemassa EASA:lta hyväksyntää kaikille lentokonemoottoreilleen 80/87 oktaanin käyttämiseksi polttoaineena ja joihinkin 91/96 oktaanivaatimuksen koneille hyväksyntää käyttää UL91 lyijytöntä lentokonebensiiniä. Ranskalainen öljy-yhtiö Total on tullut lyijyttömän lentokonebensiinin markkinoille omalla tuotteellaan Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Sveitsissä.

 

Fuelprice overview

Muistathan merkata kotikenttäsi lentopolttoaineiden hinnat osoitteessa http://www.iaopa.eu/fuelprices! Voit tilata uutiskirjeen saman sivun oikeasta yläreunasta. Jäseneksi voit liittyä osoitteessa http://www.smll.fi/?page_id=10.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews June 2012

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-June-2012#More5

 

AOPA Finland organising 'Sunny Nights' Fly-in

 

AOPA Finland (SMLL), Oulun Ilmailukerho ja Pudasjärven Ilmailukerho järjestävät yhdessä perinteisen Sunny Nights Fly-in -tapahtuman Pudasjärven lentokentällä 28.6 - 1.7.2012. Tavoitteena on koota Euroopan, Skandinavian ja Suomen ilmailijoita tähän perinteiseen tapahtumaan viettämään kuppilatiimaa vapaamuotoisen ohjelman lomassa. Matkalennon teemalla järjestettävässä tapahtumassa on mahdollisuus osallistua valinnaisiin lentoretkiin mm. Aavahelukkaan, Enontekiölle, Ivaloon ja muihin Pohjois-Suomen lentoasemille ja korpikentille.

 

AOPA Finland meets Finavia

 

AOPA Finland jatkaa aktiivista toimintaa moottori-ilmailun etujärjestönä Suomessa. Hallituksen jäsenet tapasivat Finavian ylimmän johdon toukokuun alussa. Tapaamisessa keskusteltiin etujärjestön toiminnasta ja sen tarkoituksesta tavoitteineen. Keskeisinä aiheina tapaamisessa olivat myös ilmailijoilta veloitettavat erilaiset maksut lentoasemien käytöstä, asenne ja suhtautuminen yleisilmailuun lentoasemilla sekä lentäjien ja lentokoneenomistajien pääsy omille koneilleen lentoasemilla. Konkreettisena ehdotuksena AOPA Finland ehdotti lennonjohtajien jalkauttamista korpikentille kouluttamaan ilmailijoita valvotussa ilmatilassa lentämisessä ja siihen valmistautumisessa. Koulutus tapahtuisi alueellisesti 2-4 tunnin tapahtumana madaltamaan kynnystä lentää myös valvotussa ilmatilassa turvallisesti ja joustavasti. Tapaamisen konkreettisena tuloksena sovittiin uudesta tapaamisesta, jossa on tavoitteena keskustella ja sopia nykyisen kausikorttikonseptin muutostarpeista ja kehityssuunnitelmasta sekä kuulla kokemuksia kaikkien yhteistyökumppaneiden asiakasnäkökulmasta.

 

AOPA Sweden's 50th anniversary fly-in at ESMG getting closer!

 

Lentäjät ympäri Eurooppaa on kutsuttu viettämään AOPA Sweden'n 50-vuotisjuhlia Ljungby Feringe (ESMG) lentokentälle 4.-5.8.2012. Olet lämpimästi tervetullut mielenkiintoiseen viikonloppuun Viikinkien maahan. AOPA Sweden perustettiin 50 vuotta sitten ja siitä lähtien se on tehnyt merkiittävää työtä yleisilmailun hyväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AOPA Finland meets Finavia

 

... Tapaamisen konkreettisena tuloksena sovittiin uudesta tapaamisesta, jossa on tavoitteena keskustella ja sopia nykyisen kausikorttikonseptin muutostarpeista ja kehityssuunnitelmasta sekä kuulla kokemuksia kaikkien yhteistyökumppaneiden asiakasnäkökulmasta.

 

Olisiko tästä jotain konkreettisempaa kerrottavaa, nyt kun Finavia on ilmottanut kaikkien kausikorttien päättymisestä 31.12.2012 (ja ettei sen jälkeisiä kausikorttipäiviä "2012 kausikorteista" hyvitetä).

 

ps. Malmin briefing palvelutason laskettua, virka-ajan ulkopuolella, kausikortteja ei enää saa tiskiltä (huhujen mukaan Tampereelta voisi noutaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews July 2012

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-July-2012

 

IAOPA sets out its stall on PPL licensing to the US and Europe

 

IAOPA esitti kantansa PPL-lupakirjoista Amerikan ja Euroopan välillä

IAOPA-Eurooppa ja AOPA-US ovat tehneet yhteisen esityksen EASA -FAA konferenssille lupakirjojen yhdenmukaistamisesta Amerikan ja Euroopan välillä jonka toivotaan johtavan yksinkertaisen, edullisen tavan kelpuutusten ja pätevyyksien tunnustamiseen yksityislentäjälupakirjojen osalta Atlantin molemmin puolin.

 

IAOPA's new Brussels lobbyist starts work today

IAOPA uusi Brysselin lobbaaja aloittaa toimintansa tänään

IAOPA:n uusi lobbari Brysselissä, Lutz Dommel, käynnistää tänään projektin yleisilmailutietoisuuden ja -ymmärryksen lisäämiseksi EU-lainsäätäjien keskuudessa.

 

New hope for AOPA Lebanon pilots

Uutta uskoa Libanonin yleisilmailijoille

AOPA Kyproksen, IAOPA:n, sekä Kyproksen ilmailuviranomaisten välillä käydyn kokoussarjan päätteeksi  saatiin poistettua esteet, mitkä aiemmin olivat tehneet mahdottomaksi yleisilmailulennot Libanonista Kyprokseen Larnacaan ja muihin kohteisiin kaikkialla maailmassa. Monet turvallisuuteen liittyvät esteet on lievennetty siten, että jokainen AOPA Libanonin jäsenenä oleva lentäjä voi lähteä matkalle esimerkiksi Kyprokselle 72 tunnin varoitusajalla.

 

EASA and twin turboprop safety

EASA ja kaksimoottoriturbiinikoneiden turvallisuus

IAOPA Eurooppa liittyy pienten lentopaikkojen ja kaksimoottoriturbiinikoneiden omistajien tueksi vaatimalla EASA:a perumaan uudet vaatimukset Accelerate-Stop (kiihdytys-pysäytys) matkasta ei-kaupallisessa toiminnassa. Vaatimukset olisivat mahdottomia toteuttaa suurimmassa osassa pienkenttiä, joilla yksityiset kaksimoottoriset potkuriturbiinikoneet ovat lentänyt turvallisesti jo vuosia. Vaatimus voisi mahdollisesti pakottaa lentäjät ja lentokoneen omistajat vaihtamaan koneensa yksimoottoriseen potkuriturbiinikoneeseen tai peräti kaksimoottoriseen mäntäkoneeseen, joilla molemmilla olisi lentoturvallisuutta alentava vaikutus.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisilmailukoneiden huolto-ohjelmien vaatimukset voivat keventyä

 

Yleisilmailutyöryhmä tarkasteli EASA:n Part M:n liittyvien huolto-ohjelmien ongelmia ja tarkastelun tuloksena EASA valmistelee parhaillaan NPA:ta, Notice of Proposed Amendment, jossa käsitellään muutoksia jatkuvan lentokelpoisuuden vaatimusten suhteen ELA-1-, LSA- ja purjelentokoneiden ja ilmapallojen osalta.

 

http://www.smll.fi/?p=252

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-August-2012

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews September 2012

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-September-2012#More0

 

Costly transponder AD rescinded

Kallis toisiotutkavastaajaa koskeva lentokelpoisuusmääräys kumotaan Lue myös http://www.smll.fi/?p=252

 

AOPA Finland fights to save Helsinki-Malmi airport

Suomen Moottorilentäjien Liitto tukee Helsinki-Malmin lentoaseman säilyttämistä nykyisellä paikallaan sekä lentokentän toimintaedellytysten kehittämistä, edistämistä ja tukemista

Olethan jo allekirjoittanut adressin? http://www.pelastamalmi.org/fi/adressi/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Costly transponder AD rescinded

Kallis toisiotutkavastaajaa koskeva lentokelpoisuusmääräys kumotaan

 

SMLL voisi ehdottaa kansallisella viranomaiselle vastaavan kansallisen määräyksen kumoamista/päivittämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA Europe Enews October 2012

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/IAOPA-Europe-Enews-October-2012

 

EASA Management Board seeks fundamental change

EASA:n hallintoneuvosto tukee uutta IAOPA:n pitkään ajamaa strategiaa, jotta Euroopan Komissio saadaan uudelleen arvioimaan lähestymistapaa yleisilmailun sääntelyssä.

 

IAOPA renews SESAR contract

IAOPA:n ja SESAR:n välinen sopimus on uusittu IAOPA:n varmistaessa, että yleisilmailun edut suojataan tulevaisuuden ilmaliikenteen hallintajärjestelmää määriteltäessä Eurooppaan.

 

IAOPA staves off VFR charges again

Aloite veloittaa VFR liikennettä lennonvarmistuspalveluista myös lentoreittimaksujen muodossa on jälleen nostanut päätään, mutta IAOPA on pystynyt vakuuttamaan sen puolustajat että maksut olisi huono idea.

 

GA twins under EASA attack

IAOPA-Eurooppa yrittää kaikin keinoin pysäyttää ICAO-säännösten käyttöönoton, jotka koskevat yksityisten kaksimoottorilentokoneiden laskeutumista tulevaisuudessa noin 900 Euroopan lentokentälle, joita ne ovat käyttäneet turvallisesti vuosia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

IAOPA staves off VFR charges again

Aloite veloittaa VFR liikennettä lennonvarmistuspalveluista myös lentoreittimaksujen muodossa on jälleen nostanut päätään, mutta IAOPA on pystynyt vakuuttamaan sen puolustajat että maksut olisi huono idea.

 

GA twins under EASA attack

IAOPA-Eurooppa yrittää kaikin keinoin pysäyttää ICAO-säännösten käyttöönoton, jotka koskevat yksityisten kaksimoottorilentokoneiden laskeutumista tulevaisuudessa noin 900 Euroopan lentokentälle, joita ne ovat käyttäneet turvallisesti vuosia.

Jos tuota ylempää perustellaan lamalla, niin ei mene kauankaan kun säädetään yleinen ilmatilan käyttömaksi kaikille lentolaitteille! Semmoisen voisi kätevästi ostaa R-kioskilta ja se tulisi liimata kabiinin reunaan, näkyvälle paikalle.

 

Tuohon alempaan voisi kommentoida, että puolet Eurooppaa (Venäjä) ei käytännössä tunne kuin ICAO:n kaupalliset normit, joita kaikkien tulee noudattaa, harrasteilmailijat mukaan lukien. 

 

Hyvä, että joku panee kampoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews November 2012

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-november-2012#More0'>http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-november-2012#More0

 

EASA gives a little on instrument flying

Hyviä ja huonoja uutisia EASAlta. Sen lausuntoluonnos NPA-2011-16, "Qualifications for flying in Instrument Meteorological Conditions", on julkaistu ja siinä on otettu huomioon joitakin tärkeitä IAOPAn tekemiä ehdotuksia.

 

Can EASA change its spots?

EASAn hallintoneuvosto ja Euroopan komissio on antanut EASAlle aikaa heinäkuuhun 2013 asti julkistaa sisäisen ohjausmateriaalin, jota tullaan käyttämään lainsäädäntötyön tarkastamisessa. Ranskan ilmailuhallinnon johtaman työryhmän työn tuloksena syntyneissä suosituksissa kehotetaan EASAa valmistelemaan määräyksensä yleisilmailuun sopiviksi, oikein suhteutetuksi ja maalaisjärkeä käyttäen.

 

CAT rules with no place in GA

Eräs esimerkki EASAn yleisilmailua haittaavasta ICAOn suositusten tulkinnasta on soveltaa kaupalliseen ilmakuljetukseen tarkoitettuja suosituksia yleisilmailuun. EASA esittää ns. Accelerate-stop -sääntöä sovellettavaksi yleisilmailussa käytettäville potkuriturbiinilentokoneille. Voimaan tullessaan tämä merkitsisi, etteivät sellaiset koneet kuin King Air tai Piaggio Avanti voisi käyttää alle 1341 metriä pitkiä kiitoteitä ja niiden operointi loppuisi 900 Euroopan lentokentälle, joista jotkut jouduttaisiin jopa sen vuoksi sulkemaan.

 

Tilaa oma uutiskirjeesi osoitteesta http://www.iaopa.eu/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews December 2012

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-december-2012

 

Suomen Moottorilentäjien Liitto nostaa yleisilmailun Suomen Lentoliikennestrategiaan

AOPA Finland - Suomen Moottorilentäjien Liitto - antoi yleisilmailua koskevan lausunnon Lentoliikenneseminaaria varten kun Suomen hallitus on laatimassa uutta lentoliikennestrategiaa. On huomattava ettei yksikään aiemmista Suomen lentoliikennestrategioista ole huomioinut yleisilmailua millään tavalla. SMLL valmisteli lausunnon korostaakseen yleisilmailun tärkeyttä liikennemuotona sekä tarvetta kehittää sitä työllisyyden ja alueiden kilpailukyvyn ja saavutettavuuden parantamiseksi. Kehittämällä ja vahvistamalla yleisilmailun asemaa yhteiskunnassa edistetään myös innovaatiotoimintaa ja verkostoitumista. Trafin Ilmailujohtaja Pekka Henttu sai strategiaa valmistelevassa projektiryhmässä nostettua yleisilmailun omaksi kappaleekseen tulevassa Lentoliikennestrategiassa SMLL:n aloitteesta.

 

Yleisilmailu on huomioitu EU:ssakin huomattavana ja merkittävänä liikennemuotona, mutta Suomen hallitus ei ole tähän mennessä tunnustanut yleisilmailun asemaa liikennemuotona. Euroopan Komission Energian ja liikenteen pääosasto tunnustaa verkkosivuillaan, http://ec.europa.eu/transport/modes/air/internal_market/general_aviation_en.htm, yleisilmailun merkityksen.

 

IAOPA seeks 'quick wins' in new EASA landscape

IAOPA suunnittelee kiireellisiä aloitteita lentokoulutusorganisaatioiden suojaamiseksi kalliilta ja byrokraattisilta vaatimuksilta, joita EASA on määräämässä. Lentokoulutusorganisaatioiden tulee hankkia Approved Training Organisation-status, mikäli ne haluavat jatkaa toimintaansa. EASA aikoo lisätä valvonnan tasoa ja määrätä kehittämään turvallisuuden hallintajärjestelmän, tarkastaa organisaation  täydellisesti kahden vuoden välein sekä asettaa hyväksyntävaatimuksen jokaiselle aloitettavalle kurssille.

 

Commission on the defensive on aviation

Euroopan Komissio selviytyi kahdesta kirvelevästä tappiosta, jotka molemmat liittyivät ilmailuun. EU:n komission kaksi huippuvirkamiestä tapasivat ilmailujärjestöjen johtoa mukaan lukien IAOPA:n varapuheenjohtajan, Martin Robisonin, keskustellen eurooppalaisen ilmailun ja ilmakuljetuksen kehityksestä. Matthias Ruete, Energian ja liikenteen pääosaston pääjohtaja, Matthew Baldwin, Energian ja liikenteen ilmailuosaston johtaja, olivat huolestuneita epäonnistumisesta maahuolintadirektiivissä, joka ei saanut tarpeeksi ääniä taakseen Euroopan Parlamentissa. On harvinaista Parlamentille  hylätä valmisteltu lainsäädäntö mutta myös takaisku IAOPA:lle joka oli tukenut sitä - IAOPA haluaa omatoimisen maahuolinnan yleisilmailun oikeudeksi - mutta on rohkaisevaa, että demokratia herää Euroopassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews January 2013

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-january-2013

 

2013 – year of threats and opportunities

Vuosi 2013 on yleisilmailun onnistumisen tai epäonnistumisen vuosi, jonka aikana tehdään alaa koskevat ratkaisevat päätökset. IAOPA Europen puheenjohtaja Martin Robinson on listannut asiat, jotka on ratkaistava kuluvan mullistusten vuoden aikana, jolloin Euroopan Lentoturvallisuusvirasto tulee kokemaan johtajavaihdoksen ja toivottavasti myös asennemuutoksen yleisilmailua kohtaan ilmailualan yleisesti taistellessa ennennäkemätöntä lamaa vastaan sen yrittäessä myös kumota kalliit, tarpeettomat ja huonosti muotoillut määräykset.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews February 2013

 

http://www.iaopa.eu/contentServlet/february-iaopa-europe-enews

 

Euroopan Komissio keventänee ATO-vaatimuksia lentokerhoilta

Euroopan Komission virkamiesten tavattua IAOPA:n edustajat Euroopan komissio on ilmoittanut, että he työskentelevät poikkeusmenettelysta ilmailukerhojen lentokoulutustoiminnan poistamiseksi kaupallisen toiminnan määrittelyn piiristä. Tämä olisi suuri helpotus ilmailukerhojen lentokoulutusorganisaatioille, joita muuten uhkaisi vakavat rasitteet byrokratian ja kustannusten muodossa. Komissio on vastannut IAOPA:n huolenaiheisiin ja uskoo näiden lievennysten olevan mahdollisia, mutta Komissio huomauttaa, että se tarvitsee tuen EU-mailta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti kuitenkaan Moottorilentäjien liitto ei auta purjelentäjien koulutusorganisaatioita tuossa ATO asiassa? Vai onko moottorilentäjien liitto vahingossa ollut aktiivinen ja ainut toimija tässä asiassa?

 

saku

AOPA:n rivijäsenenä uskon ja toivon, että auttaa. Jotenkinhan se purjekone (myös koulukone) pitää ilmaan saada,  joko omalla moottorilla tai hinauskoneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA Europe enews March 2013 - http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-march-2013

 

Yleisilmailustrategia - EASA:n aiheuttaman taakan keventämiseksi

 

IAOPA on vastannut eurooppalaisiin tarpeisiin lentoturvallisuusstrategialla, jossa tehdään useita ehdotuksia EASA-sääntelyn parantamiseksi ja tarpeettomien rasitteiden vähentämiseksi yleisilmailusta. Järjestö jatkaa vaikuttamista uuden määritelmän saamiseksi "kaupalliselle" ilmailulle, jota EASA:n käsityksen mukaan on kaikki ilmailu, missä raha vaihtaa omistajaa.  Esimerkkinä kustannusten jakaminen yksityisten ilma-alusten omistajien ja lentäjien välillä, yritysten liiketoimintaan liittyvät lennot sekä kaiken huipuksi kimppakoneen omistaminen ja sen lentäminen.

 

IAOPA haluaa myös EASA:a nopeuttamaan Part M:n uudelleenarvioinnin 2. vaihetta kustannusten ja paperisodan keventämiseksi lentoturvallisuutta vaarantamatta. Part M:n laadinnan yhteydessä tehtyjä virheitä ollaan toistamassa Approved Training Organisation, ATO, -vaatimuksissa ja määräyksissä, jotka sisältävät raskaita hallinnollisia prosesseja ja dokumentaatiota vailla lentoturvallisuutta parantavaa vaikutusta.

 

IAOPA ajaa pienten lentokoulutusorganisaatioiden etua, sillä ne eivät kykene suoriutumaan ylimääräisistä hallinnollisista vaatimuksista ja järjestö vaatii kalliiden ja raskaiden vaatimusten ja prosessien uudelleentarkastelua ennen voimaansaattamista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA Europe enews April 2013 - http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-april-2013

 

Patrick Ky uudeksi EASA:n pääjohtajaksi

 

IAOPA Europe toivottaa Patrick Ky'n tervetulleeksi Euroopan lentoturvallisuusviraston pääjohtajaksi Patrick Goudou'n tilalle hänen jäädessä eläkkeelle ensi kesänä.

 

Approved Training Organisation - vaatii tarkennusta!

 

IAOPA neuvoo odottamaan tarkennuksia ennen hakeutumista EASAn suunnitelman mukaisesti koulutusluvan haltijasta hyväksytyksi koulutusorganisaatioksi. Martin Robinson, IAOPA Europen puheenjohtaja, kertoi Euroopan AOPA-järjestöjen edustajille Maltalla pidetyssä aluekokouksessa seuraavaa: "Teemme EASAn kanssa yhteistyötä määräysten mukaisten soveltamisohjeiden laatimiseksi hyväksytyille koulutusorganisaatioille. Nämä keskustelut voivat jatkua jopa viimeiselle vuosineljännekselle asti tänä vuonna, joten olisi viisainta odottaa tuloksia ennen hakemusprosessin käynnistämistä. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews May 2013 http://www.iaopa.eu/contentServlet/may-iaopa-europe-enews

 

Transponder 24-month check rescinded

IAOPA:n ja AOPA Ruotsin Dan Akermanin useiden vuosien työn tuloksena, EASA on peruuttanut kalliin ja turhan C-moodin transpondereiden korkeuskoodauksen tarkastuksen 24 kuukauden välein.

 

Sweden cuts tax on unleaded avgas

AOPA Ruotsin Lars Hjelmberg on saavuttanut läpimurron hänen pitkän kampanjansa tuloksena lyijyttömän ilmailupolttoaineiden puolesta. Ruotsin hallitus ehdottaa  yhdeksän sentin veronalennusta litralta lyijyttömille ilmailupolttoaineille lyijyllisiin verrattuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews June 2013 http://www.iaopa.eu/contentServlet/june-iaopa-europe-enews

 

Denmark leads the way on aviation fees

Tanskan parlamentti hyväksyi yksimielisesti toukokuussa 2013 uuden lain, jolla poistetaan kaikki ilmailua koskevat kalenteriaikaan perustuvat vuotuiset maksut. Tämän vuoden heinäkuun 1. päivästä lähtien ilmailijoilta ei peritä enää lupakirjamaksuja, ilma-aluksen rekisteröintimaksuja sekä lentokoulutusorganisaatioilta ja huolto-organisaatiolta mitään vuosimaksuja.

 

Spain also makes significant airport fee reductions for GA

Espanjan valtion omistama Aena, lentokenttä- ja lennonvarmistusoperaattori, sopi yleisilmailusektorin kanssa tulevista lentoasemamaksuista sekä niiden maltillisesta korottamisesta tulevina vuosina. Viime kuukausina Aenan johto on neuvotellut yleisilmailun edustajien kanssa antaen AOPA Espanjalle mahdollisuuden kommentoida niitä lentoasemamaksuja, jotka vaikuttavat eniten yleisilmailuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews July 2013 http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-july-2013

 

‘Change is on the way’, Europe promises GA

Euroopan Komission ja EASA:n virkamiehet saivat kylmää kyytiä Brysselissä eurokansanedustajien edessä IAOPA:n järjestämässä seminaarissa kesäkuussa.

 

When regulation works against safety

Euroopan Komission lentoturvallisuusjohtaja Filip Cornelis on selvästi huolissaan EASA:an kohdistuvasta epäluottamuksesta ja vähättelystä. “Olen saanut paljon palautetta sen jälkeen kun otin tehtäväni vastaan viime joulukuussa,” hän totesi. “Olette tehneet selväksi yleisilmailijoiden voimakkaan turhautumisen tunteen meihin. Nyt on aika jalostaa EASA:n tekemän työn tuloksia ja se on jo käynnissä. ...".

 

Uutta suhtautumistapaa sovelletaan jo, hän sanoi. "Uusissa luonnoksissa, eräitä asioita poistetaan kaupallisista määritelmistä - kulujen jakaminen sallitaan, laskuvarjohyppytoiminta ja esittelylennot siirretään ei-kaupallisen toiminnan alle. Huolto-ohjelmat ovat katselmoitavana ja on olemassa uusia ehdotuksia mittarilentosääntöihin, kaikki suhteutettuna yleisilmailun tarpeisiin. Olemme myös aloittamassa Perusasetuksen teknisen tason katselmoinnin."

 

Kaikki tämä kertoo, että EASA:n periaate "Yksi malli sopii kaikille" on virhe; erityisesti Perusasetuksen vaatimus "korkeasta yhtenäisestä turvallisuustasosta", joka odotetaan saavutettavan niin kaksipaikkaiselta nurmikentältä operoivalta koneelta kuin liikelentoihin käytettävältä Gulfstream G IV:lta, on virheellinen.

 

IAOPA wins FAA support on Part 61 licences

Molemmin puolin Atlantin valtamerta käynnistetyn AOPA-järjestöjen yhteisen kampanjan tuloksena on sovittu Yhdysvaltojen ilmailuviranomaisen FAA:n kanssa kaikkien FAA Part 61.75 lupakirjojen uudelleenkirjoittamisesta kansallisen toimivaltaisen ilmailuviranomaisen kautta. Lupakirjanhaltijan ei siis tarvitse matkustaa Yhdysvaltoihin lupakirjan uudistamiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAOPA eNews August 2013 http://www.iaopa.eu/contentServlet/iaopa-europe-enews-august-2013

 

NAAs in confusion over Cessna SIDs

Eurooppalaisten ilmailuviranomaisten poikkeavat tulkinnat uhkaavat lisätä ongelmia entisestään vanhempien yksimoottoristen Cessna-yleisilmailukoneiden omistajille. Mikäli ratkaisua ei löydy, yhä useampi tälläinen kone poistuu käytöstä lentokelvottomana. 100 ja 200-sarjan Cessna-lentokoneita, jotka on valmistettu ennen 1986, koskee Special Inspection Document, joka sisältää mm. korroosiotarkastuksen. Joissakin tapauksissa joudutaan siivet poistamaan ko. tarkastusta varten.

 

Yhdysvalloissa SID't eivät ole pakollisia yksityiskäytössä oleville lentokoneille ja EASA on päättänyt, ettei pitäisi katsoa pakolliseksi yksityisille lentokoneille Euroopassakaan. Ranskan ja Saksan kansalliset ilmailuviranomaiset ovat kuitenkin määränneet SID't pakollisiksi ja odottaa kaikkien yksityislentokoneiden omistajien noudattavan niitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään