Harri Heikkilä

SIL ry, edunvalvonta ja muut ajankohtaisuudet!

185 viestiä aiheessa

Edunvalvontaa.. Niin tosiaan.

Kun SIL ei itse ole oikein asiasta suurempaa ääntä pitänyt niin kertokaapa minulle,  mitä lisäarvoa olen saanut jäsenmaksustani kuluneiden 12 kk ajalta. 

Tai kuinka tällaisen vanhan jarrun ETUJA on VALVOTTU.

Olen siis jäsenenä parissa kerhossa jossa on väkisinlentokoneita, omistan itse 100 % 3 Lycoming-moottorista ja 2 Continentalista ja 20 % yhdestä muusta Lycomingista.  Sekä niiden ympärille  ripustetuista lentokoneista.

Kausikortit ovat yhä kalliita, kotikentän briefing tärvelty/lopetettu, kotikentän aukioloajat koko ajan huononevat, lämmityssähkö kallistuu, lupakirjat samoin, jopa soittaminen briefinkiin.

Kentälle tuleminen ja meneminen vaatii kohta poliisisaattueen.

Enää ei edes kotikentän kunnossapito saa laittaa valoja kiitoRADALLE vaikka osaisivat.

Ja nyt tarvitaan jo pakollinen handling agent Vantaalla,  ts saan maksaa itsepalvelusta.

Malmin mittarilähestymismenetelmät on r**sitty, enää ei ole NDB18 eikä VOR/DME 36:tta.  Eikä Malmille pääse edes IFR:ssä kaikkina aukiolotunteina.

Kaikki on nähdäkseni mennyt huonompaan suuntaan.

Tosin Ilmailu-lehdessä on kiiiltävää paperia ja hienoja kelloja takasivulla. Tai oli.

Ilmeisesti ilman SIL:in tarmokasta edunvalvontaa KAIKKI olisi mennyt kai sitten VIELÄKIN huonompaan suuntaan ?

Vai olenkohan minä vielä jonossa odottamassa omaa edunvalvontaa, kun edellä on kaikki laskuvarjoilijat, purjelentäjät ja ultramiehet ?  Joiden etuja sitä vasta ajetaankin - mutta mihin suuntaan ?

Peter

Komea avaus Peter!

SIL ry:n liittokokous on parin viikon päästä ja vuosikokouksessa päätettäviksi tulevien asioiden lobbaaminen on taannoisten manifestien ja muun meluamisen jälkeen palannut takaisin normaalin hiljaiseksi. Ehdokkaat ovat esitelleet itseään SIL:n vuosikokoussivulla (http://www.ilmailuliitto.fi/fi/sil_vuosikokousasiat) monisanaisesti ja värikkäästi, mutta varsinaiset aikeet jäävät melkolailla hämärän peittoon. Konkreettisin vaalilupaus taitaa olla tuo Kilpeläisen halu kaataa eri ilmailulajien välisiä raja-aitoja.

Uskaltaisikohan ehdolle asettuneista edes joku altistaa itseään flightforum.fi:n käyttäjien kysymyksille ja haastamisille?

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komea avaus Peter!

SIL ry:n liittokokous on parin viikon päästä ja vuosikokouksessa päätettäviksi tulevien asioiden lobbaaminen on taannoisten manifestien ja muun meluamisen jälkeen palannut takaisin normaalin hiljaiseksi. Ehdokkaat ovat esitelleet itseään SIL:n vuosikokoussivulla (http://www.ilmailuliitto.fi/fi/sil_vuosikokousasiat) monisanaisesti ja värikkäästi, mutta varsinaiset aikeet jäävät melkolailla hämärän peittoon. Konkreettisin vaalilupaus taitaa olla tuo Kilpeläisen halu kaataa eri ilmailulajien välisiä raja-aitoja.

Uskaltaisikohan ehdolle asettuneista edes joku altistaa itseään flightforum.fi:n käyttäjien kysymyksille ja haastamisille?

Harri

Katselin tuota 2011 tilinpäätöstä. Käytännössä kaikki liiton tulot menevät henkilöstökuluihin. Jos tämä henkilöstö ei aja jäsenien etua, kyseessä on turha kuluerä. Minä lupaa tulla paikan päälle äänestämään sitä ehdokosta, joka rupeaa potkimaan tuottamattomia henkilöitä pois liiton palkkalistalta.

Itse asiassa kannattaisin että kaikki nykyiset ilmailuliiton työpaikat lopetettaisiin ja tilalle perustettaisiin yksi nimikkeellä toiminnanjohtaja tai toimitusjohtaja tai vaikka "jokapaikanhöylä".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SILlillä voisi sillä yhdellä toiminnanjohtajalla tulla melkoinen kiire hoitaa kaikkien muidenkin asioita. Kulisseissa tapahtuu käsittääkseni paljon sellaista, mistä "me tavalliset tallaajat" ei ees tiedetä. Neuvotellaan Trafin kanssa, väännetään määräyksiä, hoidetaan kaikki kansainväliset yhteydet, lajiasiat jne jne. Olis siinä paljon hoitamista yhdelle ihmiselle... Ei taitaisi 24h riittää päivään.

Toki, mistä minä mitään tiedän...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskaltaisikohan joku täällä kritisoivista ja suutaan soittavista asettua ehdolle joko hallitukseen tai toimikuntiin?

Edellinen ei ollut kohdistettu kehenkään henkilönä, vaan ihan yleisellä tasolla -- mikäli liiton tekemiset eivät kelpaa ja erityisesti jos uskoo itse pystyvänsä tekemään asiat paremmin, niin nyt on erinomainen mahdollisuus päästä vaikuttamaan. Ja oli Harrin ja Peterin tekstissäkin monta hyvää ja tärkeää asiaa, erityisesti Harrin peräänkuuluttaman ehdokkaiden aikeet; vaikka taustat olisivat olleet millaiset, niin se nyt ei vain takaa mitä siellä kabinetin puolella ajetaan. Ihan konkreettisia lupauksia ajettavista asioista, tekemisistä ja mielipiteistä (jotka punnitaan äänestyksissä) olisi todella kiva kuulla, jos tulee valituksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uskallan.

En tyrkytä itseäni ehdolle, mutta totta tosiaan, voisihan se olla mielenkiintoista toimia Ilmailuiitossa. Etuja Valvomassa.

Se, että lähes kaikki asiat ovat menneet  huonompaan suuntaan, on tosiasia. Se, miksi niin on, on toinen kysymys. Kolmas kysymys on se, että mikä on se lisäarvo mitä liitto on tuonut / olisi pitänyt tuoda /ei ole tarkoitustakaan tuoda minun kaltaiselleni moottorilentoa harrastavalle vanhalle jarrulle.  Nyt on menossa 33. vuosi lupakirjallisena enkä vieläkään ole muuta kosketuspintaa liittoon omannut kuin jäsenmaksun maksamisen ja Ilmailu-lehden (jossa kaikella kunnioituksella ei ole kovin paljon juuri minua kiinnostavaa asiaa).

Ilmeisesti SIL tekee tärkeää ja kauaskantoista työtä "kaataessaan eri ilmailulajien välisiä raja-aitoja". Kaataisi seuraavaksi lentokentän aidan että pääsisi platalle kun sinne on asaa.

Mitäpä lisäarvoa minä voisin  tuoda liittoon ja sen kautta jäsenille?  Ultrista, laskuvarjoista ja purtsikoista en ymmärrä mitään mutta oletan että juuri niitä ymmärtäjiä liiton käytävillä tungeksii ruuhkaksi asti.

Sen sijaan ymmärrän aika paljon lentokoneiden omistamisesta, operoinnista, ylläpidosta ja ennen kaikkea lentokoneiden käytöstä. Aina olen kotiin löytänyt vaikka välillä olen joutunut kauempanankin käymään.

Kokonaan eri asia on se, tarvitaanko liitossa tällaista käytännön airmanshipiä?

Mutta provosoiduinpa vastaamaan kun kysyttiin.

Peter

PS. Oletan kuitenkin että liittoon valitaan ensisijaisesti sellaisia ihmisiä joillla on oikenalainen sosiaalinen verkosto ja jtoka ovat aktiivisesti toimineet paikallisissa liiton jäsenyhdistyksissä. Jotka osaavat sammuttaa tulipalot oikein?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

SILlillä voisi sillä yhdellä toiminnanjohtajalla tulla melkoinen kiire hoitaa kaikkien muidenkin asioita. Kulisseissa tapahtuu käsittääkseni paljon sellaista, mistä "me tavalliset tallaajat" ei ees tiedetä. Neuvotellaan Trafin kanssa, väännetään määräyksiä, hoidetaan kaikki kansainväliset yhteydet, lajiasiat jne jne. Olis siinä paljon hoitamista yhdelle ihmiselle... Ei taitaisi 24h riittää päivään.

Näistä asiosta ja valtavasta työmäärästä kuuluu aina huhuja. Vähän vaan tuosta työstä näkyy tavalliselle tallaajalle. Esim. vaikka lennokkiharrastajalle.

Olisi hienoa joskus kuulla että, mihin (paitsi palkkoihin) jäsenmaksurahat menevät. Mitä esimerkiksi (ihan konkreettisesti) tekevät lajipäälliköt? Mistä muodostuu se valtava työkuorma joka heillä (kuulemma) on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PS. Oletan kuitenkin että liittoon valitaan ensisijaisesti sellaisia ihmisiä joillla on oikenalainen sosiaalinen verkosto ja jtoka ovat aktiivisesti toimineet paikallisissa liiton jäsenyhdistyksissä. Jotka osaavat sammuttaa tulipalot oikein?

Eikös tuo ole järjestöihmisen määritelmä. Odottaisin minäkin liiton ottavan vähän kuuluvammin kantaa ilmailijoiden harrastusmahdollisuuksien puolesta. Ilmailijoiden etujen hoitamiseen ei riitä pelkästään se, että osaa lentää, rakentaa lentokoneita tai lennokkeja tai uskaltaa hypätä lentokoneesta ilmassa. Lobbaamiseen tarvitaan toki ilmailun asiantuntemustakin, mutta neuvottelu- ja PR-taitdot ja aktiivisuus ovat tärkeämpiä. Kun esimerkiksi Finavia ei pidä yleisilmailua edes asiakkaanaan on liitolla tehtävää todella paljon.

Alla oleva lausunto on Finavian kotisivuilta:

"Finavian asiakkaita ovat lentomatkustajat, lentoyhtiöt, kotimainen ja globaalisti toimiva elinkeinoelämä sekä sotilasilmailu."

Nykyään jo kalliin halpislentämisen harrastaja

Jari Sivula

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan ymmärrän aika paljon lentokoneiden omistamisesta, operoinnista, ylläpidosta ja ennen kaikkea lentokoneiden käytöstä. Aina olen kotiin löytänyt vaikka välillä olen joutunut kauempanankin käymään.

Kokonaan eri asia on se, tarvitaanko liitossa tällaista käytännön airmanshipiä?

Esitit itse hyvän kysymyksen. Ehkä harrasteilmailuun keskittyvä Ilmailuliitto ei ole oikea taho sinun etujesi ajamiseen, vaan oikea taho saattaa olla jokin lentokoneoperaattorien yhteenliittymä?

T. Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alla oleva lausunto on Finavian kotisivuilta:

"Finavian asiakkaita ovat lentomatkustajat, lentoyhtiöt, kotimainen ja globaalisti toimiva elinkeinoelämä sekä sotilasilmailu."

Nykyään jo kalliin halpislentämisen harrastaja

Jari Sivula

Tuossa olisi SIL:lle tehtävän paikka, ilmoittaa Finavialle, että Suomessa harrastetaan vielä ilmailua tai ei kait kannata, kieltävät pian kaiken.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta - sen sijaan, että puhutaan palkattujen toimihenkilöiden vähentämisestä - mitäs jos palkattaisiinkin Suomen Ilmailuliittoon  esim. toiminnanjohtajaksi/toimitusjohtajaksi tms. sellainen henkilö, jonka toimenkuva ei olisi konttoripäällikkö, vaan puhtaasti Ilmailun harrastajien edunvalvontaa Suomen viranomaisten ja virkamiesten, Trafin, EASAn ja jopa EU-virkamiestasolla ja heidän kanssaan toimenpiteisiin pystyvä Ilmailulobbaaja/pääneuvottelija!  Siis henkilö, jonka työajasta suurin osa menisi edunvalvontaan siellä, missä siitä on meille hyötyä.

Arvostan suuresti nykyisten vapaaehtoistyöntekijöiden työtä näissä mm. SIL:n toimikuntien kautta tapahtuvissa edunvalvonta-asioissa, mutta jo realiteetit sen kertovat. Vapaaehtoistyöntekijällä/luottamushenkilöllä ei ole mahdollista käyttää aikaansa riittävästi viranomais-/virkamieskäsittelyn pyörittelyssä. Pelkästään näiden aikaansa uhraavien vapaaehtoisten avulla ei sanomamme maailmalla tule kuulluksi.  Pitää päästä asiankäsittelyn ytimeen!  Tällaiset vapaaehtoiset toimikunnat ovat toki suureksi avuksi ohjaamaan, mitä asioita palkattu, ammattimainen edunvalvojamme puolestamme tekee.

Voisin itse olla valmis maksamaan jopa hitusen enemmän jäsenmaksua, mikäli sillä SIL:n ääni saadaan kuulumaan siellä aktiivisesti, missä sillä on näkyvästi vaikutusta?  Lisäksi - meitä ilmailun harrastajia on Suomessa niin vähän, että yhteistyö kaikkien ilmailun eri harrastajaryhmien välillä on oltava edunvalvontatasolla toimivaa.  Pienten erillisten ryhmien on turha kaikkien erikseen nykiä samojen tärkeiden virastojen ovenkahvoja, mikäli halutaan mieleistämme lopputulosta.  Isot yhteiset tavoitteet kannattanee laittaa nippuun ja ajaa etujamme yhdessä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HERÄÄ KYMYSYS, kenelle edunvalvoja ottaa yhteyden, Ilmailuhallintoon, Finaviaan tai Trafiin ja missä asiassa.

Ihan ot:nä

Meille tekivät viimeisen koulutustarkastuksen ihan asialliset tarkastajat. Tarkastuksessa tuli ilmi, että JAR-pumaskaa ei oltu päivitetty kunnolla. Vastasin heille, että en ollut saanut viimeisimpää päivityslistaa. He ehdottivat kuka mitäkin tahoa, mistä saisin listan. No, soitin eri paikkoihin heidän ohjeittensa mukaan. Lopputulos oli nolla.

Sitten muistin erään henkilön sieltä talosta. Soitin Maijalle ja hän lupasi lähettää kurantin JAR-listan paluupostissa. Lopussa tarkastajatkin ihmettelivät keneltä sain.  Samalla selkis heillekin kuka hoitaa ja mitä ;D 

Maija hoitaa kaiken  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HERÄÄ KYMYSYS, kenelle edunvalvoja ottaa yhteyden, Ilmailuhallintoon, Finaviaan tai Trafiin ja missä asiassa.

Sitten muistin erään henkilön sieltä talosta. Soitin Maijalle ja hän lupasi lähettää kurantin JAR-listan paluupostissa.

Maija hoitaa kaiken  :thmbup:

Tuota kutsutaan verkostoitumiseksi. Verostoituminen pystymettästä edellä mainittuihin firmoihin ottannee aikaa. Siis olisi löydettävä henkilö(t) joka on jo verkostointunut, niin säästyy aikaa, kahvia ja pullaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esitit itse hyvän kysymyksen. Ehkä harrasteilmailuun keskittyvä Ilmailuliitto ei ole oikea taho sinun etujesi ajamiseen, vaan oikea taho saattaa olla jokin lentokoneoperaattorien yhteenliittymä?

T. Mika

No vastaanpa itse myös.

Kyllä, liitossa tarvitaan käytännön airmanshipiä.  ilmailun viranomais- ja yritysmaailmaankin hyvin verkostoitunutta ihmistä, joka on tehnyt myös ns oikeita töitä,  ja jolla on riittävät kontaktit sekä mahdollisesti kokemusta johtavasta asemasta.

En tarkoita tässä yksinomaan itseäni; Ei minun pitäisi "päästä" liittoon, mutta tällainen profiili siellä olisi tarpeen.

Ja itse  pidän itseäni nykyään nimenomaan ilmailun harrastajana. Ei kai harrastus lopu siihen jos esim on liikenneletäjä ja/tai sattuu omistamaan muutaman lentokoneen?

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No vastaanpa itse myös.

Kyllä, liitossa tarvitaan käytännön airmanshipiä.  ilmailun viranomais- ja yritysmaailmaankin hyvin verkostoitunutta ihmistä, joka on tehnyt myös ns oikeita töitä,  ja jolla on riittävät kontaktit sekä mahdollisesti kokemusta johtavasta asemasta.

En tarkoita tässä yksinomaan itseäni; Ei minun pitäisi "päästä" liittoon, mutta tällainen profiili siellä olisi tarpeen.

Ja itse  pidän itseäni nykyään nimenomaan ilmailun harrastajana. Ei kai harrastus lopu siihen jos esim on liikenneletäjä ja/tai sattuu omistamaan muutaman lentokoneen?

Peter

Sun kannattais Peter liittyä AOPA FINLAND jäseneksi, minäkin olen jo ilmoittanut halukkuteni jäseneksi jonka Harju on hyväksynyt.

Olisimme erinomaisia sähläreitä siihen joukkoon

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutama sananen.

Liiton toiminta on ollut aika paljon kilpailutoimintakeskeistä ja siihen urheiluilmailujärjestön kannattaakin kai pyrkiä. Mutta jossakin mielessä on tullut mieleen ainakin purjelennon kohdalla, että miten on lupakirjojen kehityksen kanssa mennyt ja onko peruskoulutus jäänyt lapsipuolen asemaan? Ainakin uutta jatkokoulutuskalustoa Suomeen on saatu, osittain SUIO:n esimerkin viitoittamana.

Toimikuntien jäsenten aika menee aika hulppeasti viranomaisasioiden kanssa painiskellessa ja siinä tehdään aika pyyteetöntä työtä ilmailun eteen. Toimiston vastuuhenkilöiden aika palaa paitsi toimikuntatyössä, niin myös viikonloppuisin lajitapahtumien parissa, koska liitto on halunnut näkyä myös kentällä.

Joitakin suuria linjoja silti kaipaisi, kuten tuo lentokentillä kulkemisen helpottaminen ja ilmailun raportointijärjestelmän kehittäminen niin, että pitkän tauon jälkeen saataisiin tietoa siitä miten eri tavoilla voi luita ja kalustoa särkeä sekä tapauksista joissa jompikumpi oli lähellä. Aiemmin tällaista tietoa oli saatavilla.

Sitten olisi asioita joihin liiton toivoisi hakevan yleisiä ratkaisumalleja, kuten miten polttoainejakelu voitaisiin yhtenäisesti järjestää, mitä ATO tarkoittaa kerhojen koulutusorganisaatioissa ja vaikkapa mitä lentokenttien ympäristölupia haettaessa tulisi huomioida. Myös vertailevaa tutkimusta huolto-organisaatioiden tarjoamista palveluista olisi mielenkiintoista saada. Aiemmin Siivet-lehden päätoimittaja Ville Tuokko osui valitsemillaan artikkeleilla suoraan harrasteilmailun (kipeisiin) kysymyksiin, mutta lehden toimituksellinen linja on nykyisin toinen.

Paljon tietoa siitä mitä liitossa tapahtuu löytyy toimintakertomuksissa ja niistä selviää, että ei siellä ole tumput suorina seisottu. Eräät toimikunnat jopa julkaisevat aktiivisesti toimikuntakokousten pöytäkirjoja tilanteen seuraamista helpottamaan. Mutta edelleen jää rivijäsenelle epätietoisuus, että mihin suuntaan asioissa mennään ja mikä on liiton tahtotila eri asioissa. Strategiat on tietysti hyviä työkaluja siinä miten toimintaa kehitetään, mutta välistä olis kiva lukea konkretian tasolla olevia ajatuksia. Keskeiset suuret linjat tulisi olla näkyvillä nettisivuilla.

Edit: Liittokokouskäytäntö on kyllä itselleni tuttu, mutta väkisinkin tulee mieleen, että pitäisikö liitolla olla henkilöjäsenen suora vaikutuskanava. Tunnen kyllä yhden puheenjohtajan, jonka kautta välittyy kentän mielipide tarvittaessa, mutta jossakin määrin äänestäminen liittokokouksessa vaikutuskeinona on melko rajallinen. Toimikunnissa on periaatteessa lajien terävin kärki ja kentän ääni edustettuna, mutta hommaa tehneenä tiedän hyvin, miten kentän tarpeet eivät välttämättä kuulu liittoon asti. Kaikesta huolimatta voi olla tilanne, että satakunta avainhenkilöä ei tiedä todellisuudessa mitä satakertainen jäsenistö harrastukseltaan haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Komppaan tässä aika vahvasti Peterin näkemystä.

Tietääköhän Ilmailuliitto itsekään mikä sen olemus on? Viittaan tällä muihin samanlaisiin kansallisiin kattojärjestöihin, joissa toiminnan kantava voima on kilpaileminen.

Positiivinen esimerkki löytyy autopuolelta, jossa AKK-Motorsport hoitaa kilpa-autoilua ja toimii FIA:n suomalaisena haarana. Autoliitto on autoilijoiden edunvalvontajärjestö.

Yhtälailla vastaava rakennelma on Suomen Moottoriliitto, josta muiden kuin kilpailevien moottoripyöräilijöiden edunvalvonta on enemmän tai vähemmän suosiolla siirretty edunvalvontaan keskittyville organisaatioille. SML:n toiminta rivimotoristien suuntaan 15 vuotta sitten näytti vähän samanlaiselta kuin Ilmailuliiton nykyään. Papat pitivät kravatti kaulassa toisilleen puheita.

Edunvalvontatyö vaatii kokemusta, osaamista ja aivan omanlaisensa persoonan. Se on todellakin työtä, oto:na harvalla rahkeet riittävät.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Poimintoja vuosikertomuksesta ja niihin liittyviä omia kommentteja

Liiton avainhenkilöpäivillä käynnistettiin SIL 2020 -strategiaprojekti, jonka tuloksia esitellään jo

vuosikokouksessa 2012.

Oliskohan ollut kohtuuton efortti laittaa tästä, vaikka sähköpostitiedote ja kysellä halukkaita mukaan?

Vuoden aikana valmisteltiin Trafi-yhteistyön jatkoa ja sen laajuutta. 

...

Erityishuomiota kiinnitettiin lentopaikkojen ympäristökysymyksin, lentopaikkoihin ylipäätään

(ilmailukeskukset) sekä lentopolttoaineen saatavuusasiaan.

Näistä olisi kiva kuulla lisää, muttei näistäkään ole missään jäsenistöä tiedotettu. Se on kuitenkin tiedossa, että Räyskälässä ei enää ympäristöluvan nojalla harrasteta laskuvarjohyppyä lauantai-iltaisin (käsittääkseni myös paikallislennot ovat kiellettyjä).

Varainhankintaan jäi tänäkin toimintavuonna toivomisen varaa. Sekä ILMAILU-lehden mainoshankinnassa

mutta osittain myös SIL-Shopin toiminnassa jäätiin tavoitteista. Molempiin tulee jatkossa kiinnittää erityistä

huomiota. Yleisiä menoja onnistuttiin sen sijaan leikkaamaan jossain määrin. 

Itse itsensä selittävä kohta.

Windcraft Oy:llä oli valmiudet tehdä pienlentokentän melumallinnuksia. Toimintavuoden aikana niitä ei

pienlentokentille tilattu.

Mikähän se tämä yritys oikein on? Omistaako SIL tämän vai miksi se on mainittu toimintakertomuksessa?

Ilmailuliitto sai lisäaikaa korkeimman hallinto-oikeuden notaarilta Räyskälä-säätiölle tulleeseen

vastaselityspyyntöön. Valittajalla oli aikaa valmistella ja se valmisteli vastinetta yli vuoden, Räyskälä-säätiölle

aikaa annettiin kaksi viikkoa. Lisäaikaa tuli toinen kaksi viikkoa. Liitto antoi vastaselityspyyntöön omat

kommenttinsa.

Korkein hallinto-oikeus päätti säilyttää Vaasan hallinto-oikeuden päätöksen koskien Räyskälän

ilmailukeskuksen ympäristölupaa. Päätös tuli julki lokakuussa. Luvassa rajoitetaan iltalentämistä

moottorikoneilla. Päätöksessä oli liiton mielestä virheitä ja asian viemistä Euroopan

ihmisoikeustuomioistuimeen Strasbourgiin ja EU-tuomioistuimeen Luxembourgiin tutkittiin. Räyskälä-Säätiö

oli yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen. 

Olisko pitänyt tehdä jotain muutakin kuin hommata vain lisäaikaa?

Yleisenä kommenttina, ettei toimintakertomuksesta kyllä löytynyt mihin SIL henkilöiden työaika on mennyt. Sieltä löytyi kyllä paljon vapaaehtoistoimintaa, muttei mitää selitystä mitä nämä meidän palkolliset tekevät. Sitä suuremmalla syyllä kenkää vaan koko porukalle. Tämä näyttää olevan ihan vapaaehtoisjärjestelmä, jos käytetään tuo noin 500 k€ säästö palkkakustannuksista, vaikka sponsorointiin tai nuorisotyöhön tai vaikka ihan mihin muuhun tahansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän se tämä yritys oikein on? Omistaako SIL tämän vai miksi se on mainittu toimintakertomuksessa?

Windcraft on lahtelainen ilmailualan yritysten konsultointiin erikoistunut yritys. Yritys on tehnyt paitsi tämän maksullisen toimeksiannon liitolle, myös melko paljon harrasteilmailua hyödyntävää vapaaehtoista avustustyötä ohjeiden, laskentapohjien ja kohtuullisten edullisten muutostyösuunnitelmien muodossa. Tilanne tosin on sellainen, että harva suomalainen yritys ottaa tehtäväkseen muutotyösuunnitelmia, mutta vielä vähemmän on niitä, jotka tekevät sen järjellisillä hinnoilla.

Yrityksen liittyviä tunnetuimpia suunnitelmia ovat PIK-27, FlyNano ja lukuisat RANS S-6 Coyoten muutostyöt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä suuremmalla syyllä kenkää vaan koko porukalle. 

Kyllä Ilmailuliiton toiminta jymähtäisi juuri siihen paikkaan kun henkilökunta saisi kenkää. Liitto tekee pitkäjänteisesti koko ajan jotakin, mutta se ei vaan näy. Ymmärtääkseni liiton hallitus yhdessä toiminnanjohtajan kanssa määrittelee sen, mihin henkilökunta käyttää aikansa. Jos tulokset ovat jäsenistön mielestä huonoja, pitäisi työn lopettamisen sijaan suunnata se tarvittaviin tehtäviin.

Se rahan jakaminenkaan ei onnistuisi ilman työntekijöitä. Ja miten se jaettaisiin - kenelle? Turha rahaa on liiton kautta pyörittää jos siitä ei saada minkäänlaista lisäarvoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleisenä kommenttina, ettei toimintakertomuksesta kyllä löytynyt mihin SIL henkilöiden työaika on mennyt. Sieltä löytyi kyllä paljon vapaaehtoistoimintaa, muttei mitää selitystä mitä nämä meidän palkolliset tekevät. Sitä suuremmalla syyllä kenkää vaan koko porukalle. Tämä näyttää olevan ihan vapaaehtoisjärjestelmä, jos käytetään tuo noin 500 k€ säästö palkkakustannuksista, vaikka sponsorointiin tai nuorisotyöhön tai vaikka ihan mihin muuhun tahansa.

Mitä jos vaikka pirauttaisit liittoon ja kysyisit mitä he toimistossa työajallaan tekevät, tai menisit peräti liiton toimintaan itse mukaan? Varmaan tuollaisella rautaisella talousosaamisella mitä viestisi tihkui on siellä kysyntää. Toimintakertomus ei ole työaikaseurantakaavake.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liitto tekee pitkäjänteisesti koko ajan jotakin, mutta se ei vaan näy.

Tässä se suurin ongelma. Ei näy => Ei tee mitään.

Mikä siinä tiedottamisessa on niin vaikeaa? Ihan selvästi jäsenistöä kiinnostaa mitä siellä tehdään mutta mistään ei saa tietoa. Ei jokainen jäsen voi erikseen Mönkköselle soittaa ja kysyä, että mitäs nyt puuhailet tai muillekaan siellä.

Jos tulokset ovat jäsenistön mielestä huonoja, pitäisi työn lopettamisen sijaan suunnata se tarvittaviin tehtäviin.

Hankala sanoa ovatko tulokset huonoja kun ei ole tuloksista mitään tietoa. Niistä tuloksista olisi kiva kuulla, mutta kukaan jäsen ei tunnu tietävän että mitä siellä on saatu aikaan. Ja ilmeisesti ne jotka tietävät eivät halua kertoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liitto tekee pitkäjänteisesti koko ajan jotakin, mutta se ei vaan näy.

Mitä se sellainen pitkäjänteinen tekeminen on joka ei näy? Ymmärrän kyllä että Supon toiminta on tällaista, mutta se että Suomen Ilmailuliiton toiminta olisi pitkäjänteisyydessään ja pyytettömyydessään niin näkymätöntä kuin se nyt on ei vain mahdu paksuun kallooni.

Joku tässä yhtälössä ei täsmää, ja toivon vilpittömästi että se on huonon tiedotuspolitiikan syytä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään