Topi Falkenberg

Finnair sitoutti johtoa huikeilla lisäbonuksilla

231 viestiä aiheessa

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2012/03/1508785/finnairin-vehvilaisen-asuntokaupoista-rikostutkinta

 

"Finnairin Vehviläisen asuntokaupoista rikostutkinta

MTV3:n uutisten tietojen mukaan Finnairin ja vakuutusyhtiö Ilmarisen keskinäisiä toimia tutkitaan epäiltynä lahjusrikoksena."

 

Tuomio tiedetään jo etukäteen. - Ei aiheuta toimenpiteitä , mitään korruptioon tai muuhun epäilyttävään toimintaan viittaavaa ei ollut -.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä on ollut valtion rooli näissä johdon bonuspäätöksisissä ja samanaikaisissa keskusteluissa yhtiön ja henkilöstön välillä? Onko Finnarista siihen aikaan vastannut ministeri ollut tietoinen hallituksen  bonuspäätökista, kun samaan aikaan hallitus ollut mukana neuvotteluissa, sopimassa säästöistä yhtiön ja henkilöstön kanssa? Jos näin on, niin kaksinaamaista on se.  En  kannata valtion omistusta Finnairissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/talous/Sailas+Bonuksista+ei+ollut+syyt%C3%A4+kertoa+julkisuuteen/a1305557473326

 

Finnairin hallituksen nykyinen puheenjohtaja Harri Sailas sanoo, että hän sai tietää johdon 2,8 miljoonan euron erikoisbonuksista syksyllä 2010. Sailaksen mielestä niistä ei kuitenkaan ollut syytä kertoa julkisuuteen.

 

"En kokenut olevani mitenkään hirveästi vastuussa siitä tiedottamaan", sanoi Sailas.

 

"Otin syksyllä 2010 selvää kannustinjärjestelmistä ja sain kuulla myös näistä bonuksista", Sailas kertoi finanssialan seminaarissa Saariselällä perjantaina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finnarista siihen aikaan vastannut ministeri ollut tietoinen hallituksen  bonuspäätökista, kun samaan aikaan hallitus ollut mukana neuvotteluissa, sopimassa säästöistä yhtiön ja henkilöstön kanssa? Jos näin on, niin kaksinaamaista on se.  En  kannata valtion omistusta Finnairissa.

 

Ei tiennyt päätöksistä hän.

 

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2012/03/hakamies_en_ollut_tietoinen_finnairin_bonuksista_3317709.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi johtajien palkkaa tulisi vähentää, jos firmalla menee huonommin?

 

Samalla logiikalla kuin työntekijöidenkin palkkaa vähennettiin, kun firmalla meni huonommin. Eli ne vakautussopimukset, joihin tekniikka ja emännät suostuivat samana syksynä, kun näistä johtajien lisäbonuksista sovittiin.

 

Lentoemännillä on huomattavasti vähemmän vaihtoehtoja työpaikan valinnassa. Jos Finnair kaatuu, alan työpaikat vähenevät Suomessa todella radikaalisti. Eikö tällöin ole kannattavampaa osallistua firman säästötalkoisiin?

 

Siihen kai näihin aiempiin tekniikan ja emojen säästötalkoisiin osallistuminen on perustunutkin, koska vaihtoehtoa Suomessa ei juuri ole. Talon on niin helppo sanoa ota tai jätä. Jättäminen kun ei välttämättä ole niin helppo ratkaisu, jos työpaikan vaihto tietää samalla ammatinvaihtoa. Asuntovelallisilla perheellisillä ei talous välttämättä niin helposti kestä muutaman vuoden aikuisopiskeluja, lisäksi monelle meistä ala on ns. kutsumusammatti. Ainakin minä pidän ilmailusta ja olen viihtynyt alan töissä. Tosin viime aikoina aina vaan vähemmän.

 

-m, ammatinvaihto edessä

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ottamatta nyt sen kummemin kantaa yhtiön sisäiseen tilanteeseen, johdon tai henkilöstön suhteisiin, neuvotteluasetelmiin etc. Noi 150 000 Eur bonus on kokoluokassaan kansainvälisellä tasolla jopa veroparasiitti Suomen tasolla huomattavan pieni. Hieman alan lehdistöä seuranneena muistuu mieleen mm BA lähemmäs miljoonan bonukset johtajille. Näin Suomessa edelleen pelataan nappuloilla ja viitsitään näistä pennosista nostaa kauhea äläkkä.

 

Laitetaan tähän esimerkkinä oma firma. Tuossa pari vuotta sitten meni huomattavan heikosti. Henkilöstöä lähti kautta linjan muualle, johtajia myöten. Johtajat päättivät nostaa palkkoja ja parantaa sopimuksia kautta linjan, niin omiaan kuin työtekijöiden. Lopputulos on se että meillä menee erittäin hyvin. Palkkojen ja etujen parantamisen johdosta meillä ei ole aivan traaginen pula lentäjistä tai muista työntekijöistä, vaikkakin pula on ja tyyppi kursseja on noin 2 kuukaudessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisin Finnairilainen niin minua ei niinkään ketuttaisi lisäbonusten euromäärät, vaan tapa miten asia hoidettiin salassa, samalla kun henkilökuntaa sitoutettiin säästöihin.

 

IS:n mukaan lisäbonuksella oli merkitystä ainakin kolmasosalle... Kun siirtymäkausi päättyi ja rahat tulivat tilille, kuusi sitoutusohjelmassa ollutta lähti saman tien Finnairista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ei kenenkään työpanos ole ylimääräisen 150000e/vuosi arvoinen.

 

Tää nyt on taas ihan täyttä roskaa.

Tavallisen duunarin on vaikea käsittää että taitava johtaja voi toimillaan tuottaa Finnairinkin kokoiselle firmalle lisäarvoa aika perhanasti enemmän kuin naurettavat 150 tonnia vuodessa.

Esimerkkinä seuraavassa linkissä Nissanin Carlos Ghosn, joka nosti vuodessa Nissanin nettotuloksen 524 miljoonasta lähes 4 miljardiin.

http://www.autoblog.com/2011/06/30/nissans-ghosn-earned-12m-in-2010-making-him-japans-highest-p/

 

Tätä viestiä ei pidä ottaa Vehviläisen lisäbonuksen kannattamisena, eihän sitä maalaisjärjellä voi bonuksia jakaa jos tulos ei ole parantunut. Särähti vaan ruudulta silmiin tuollainen perisuomalainen demarikommentti, että oli pakko avautua :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oleellista tässä(kin) kysymyksessä on myös se, että kyseessä on valtionyhtiö. Jannen työnantaja on puhtaasti yksityinen ja saa tehdä bonsuksien ym. suhteen aivan mitä haluaa, eikä kenelläkään ole siihen nokan koputtamista.

 

Täällä puolustetaan jostakin minulle käsittämättömästä syystä vahvasti valtion enemmistöomistusta Finnairissa. Näette nyt tuon "edun" kääntöpuolia. Yhtiö on, aivan oikein, suurennuslasin alla ja kun johto leikkii yksityistä firmaa, niin kuvioluistelu tuottaa vain maineen menetyksen sekä ao. pomoille, että koko putiikille.

 

Missä muuten on mm. Mannikainen, joka aina toitottaa Finnairin olevan pörssiyhtiön ja väheksyy valtion roolia...? Kannattaako Ilkka kuitenkin silti valtion enemmistöomistusta?

 

Finnair haluaa olla molempia: Toimintatavoiltaan ja etiikaltaan (huonompi?) kuin mikä tahansa yksityinen yritys, mutta haluaa silti valtion erityissuojeluksen ja mahdollisuuden tämän suurimman omistajansa lisärahoituksen kinuamiseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtajat päättivät nostaa palkkoja ja parantaa sopimuksia kautta linjan, niin omiaan kuin työtekijöiden. Lopputulos on se että meillä menee erittäin hyvin.

 

Niinpä, tuo "kautta linjan" taitaa olla se villakoiran ydin tässä. Miten luulisit, että teillä (mikä firma?) menisi, jos vain johto olisi nostanut omia palkkojaan ja vaatimuilta vielä lisää uhrauksia?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä muuten on mm. Mannikainen, joka aina toitottaa Finnairin olevan pörssiyhtiön ja väheksyy valtion roolia...? Kannattaako Ilkka kuitenkin silti valtion enemmistöomistusta?

 

Terve Kalevi ja kiitos "kaipailusta".

 

Niin monella on tässä ketjussa asiat, ajankohdat ja tapahtumat sekaisin ja sekä itse asia sisäistämättä kuten Mika Vehviläisen asuntokauppa-asiassakin, että seuraan ihan suosiolla sivusta kiivasta ja värikästä väittelyä. Sen verran kommentoin, että se on niin helppo lukea päivän keltainen lehdistö ja sen jälkeen siirtyä nettiin jeesustelemaan johtajista ja näiden palkoista/bonuksista vaikkei ole mitään tietoa mitä on oikeasti tapahtunut , miten asiat ovat olleet ja mitä ratkaisuja on ollut päätöstä tehdessä vaihtoehtoina ja miten ne on punnittu. Yksikään tämän(kään) palstan kirjoittajista ei ole niitä päätöksiä ollut punnitsemassa tai valitsemassa niistä sen hetken tiedoilla parasta. Kuitenkin tuomita osaa näköjään moni. 

 

Lehdistön tehtävä on helppo, tonkia esiin joku mehevä kateellisiin ja katkeriin suomalaisiin uppoava otsikko josta sitten joku kansanosa pääsee revittelemään keskustelupalstat täyteen ja ennenkaikkea jeesustelemaan! AKT:n Rätykin on ollut Suomen suurin työelämä-sika jo monta viikkoa eikä mitään tutkintaa ole vielä edes saatu päätökseen.

 

Keskitynkin nyt omien bonuksien keräämiseen tässä vaiheessa ja seuraan samalla mielenkiinnolla miten asiaa tuntevat kertovat faktat. :laugh:

Enkä ota kantaa bonuksiin, kiinteistönvälitykseen, Hilkka Ahteseen, Rätyyn enkä edes Matti Ahteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti tämäkin päivä nähdä että olen sataprosenttisesti Ilkan kirjoituksen kanssa samaa mieltä. Hyvin tiivistetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän hyvin yksinkertainen ratkaisu: Valtion on myytävä omistuksensa Finnairista pois. Tehtävä yrityksestä todellinen tulosvastuullinen osakeyhtiö. Jos firma ei "Lennä" se menee nurin. Voisi olla että täällä lintukodossakin alkaisi osa tajuamaan miten maailmalla todella asioita hoidetaan ja olisi ehkä aika että tämä totuus iskisi myös tänne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jannen kanssa tosiaan samaa mieltä. Valtion omistusosuus myyntiin, niin kaikki on sitten selkeämpää.

 

Ilkankin kanssa periaatteessa samaa mieltä, mutta eiköhän nuo lehdistössä (Hesari ei kai kuulu senvärisiin, joita Ilkka tarkoitti) esitetyt selkeät faktat kuitenkin pidä sen verran paikkaansa, että syillä ja vaihtoehdoilla ei ole kauhean paljon väliä. Tiedetään mitä on tehty ja tapahtunut ja sitä voidaan kommentoida. Ja myös siitä, mitä lisähauskaa valtioenemmistöisyys tämäntapaisten asioiden suhteen tuo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo markkinatalous on tuonut näihin ilmailunkin johtajapaikkoihin aivan erilaisen kulttuurin, kuin esim. vielä 80-luvulla oli. Ennen Finnairin ja Ilmailuhallituksen johtajat olivat ILMAILUN ammattilaisia, nykyään johtajia tulee miltä tahansa eri kaupallisen alan sektorilta, eikä heillä ole mitään ilmailutaustaa.  :thmbdn:

 

Hyvä niin, nämä ILMAILUN ammattilaiset kun ovat saattaneet yrityksen tilaan, jossa sen elinkelpoisuus on vaakalaudalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä niin, nämä ILMAILUN ammattilaiset kun ovat saattaneet yrityksen tilaan, jossa sen elinkelpoisuus on vaakalaudalla.

 

 

Just, joo...mistään ei tarvitse tietää mitään, mutta rahaa lapioidaan sisään kaikista ikkunoista ja ovista. Eikä ole kysymys pelkästään ilmailusta, vaan monesta muustakin alasta. Koko asiaa hallitsee muutama juttu: Kirosana nimeltään globalisaatio, ekonomistit ja poliitikot...vannotaan jatkuvan kasvun nimeen, mutta unohdetaan, että MAAPALLO EI KASVA. Läntisessä maailmassa kauppojen hyllyt notkuvat kaikenlaisia turhakkeita, joita kukaan ei tarvitse, mutta ostaa pitää...tavara luo turvallisuutta? Mitä siitä tarvitset ja otat mukaasi, kun täältä lähdet?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä niin, nämä ILMAILUN ammattilaiset kun ovat saattaneet yrityksen tilaan, jossa sen elinkelpoisuus on vaakalaudalla.

 

Ja silti näille ammattilaisille (lue: johdolle) lapioitiin lisäbonuksia, että ko. ammattilaiset pysyvät talossa  :laugh:

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ammatiyhdistyshyypiöden ollessa esillä näyttävästi, itseäni kiinnostaa kovasti millainen palkka esim säästöhaluttomalla Åkersilla on? Penneillä tuskin pelataan tuossakaan liitossa.

 

Hieman lopun alulta tämä haiskahtaa, valitettavasti. Ennen niin hyvä firma jne  :'( ja missä nyt mennään. Finnair voidaan laittaa samaan nippuun muiden Suomi-mädättyneiden AY-liikkeen, poliitikkojen ja epäpätevien johtajien tuhoamien yritysten kanssa. Ehkäpä ulkomailta saadaan kova jätkä duuniin joka lyö liitot kyykkyyn ja tekee sen selväksi että liitot eivät yhtiöitä johda ja antaa kenkää poliitikoille hallintoneuvostossa samoin kuin johtajille jotka eivät ilmailusta, lentämisestä tai lentoyhtiöistä tajua enempää kuin se lehmä siitä uudesta aidasta. On firmassa siis vielä fiksuja ja hyviäkin pomoja joilla on hyvä käsitys alalta mutta kuinka pitkään ja paljonko vaikutusvaltaa heillä on, on eri asia.

 

Tämä Finnairin tilanne taitaa tosin olla aika kuvaavaa Suomen nykytilasta. Suomalainen duunari on kallis ja tehoton. Efektiivinen työaika jää lyhyeksi vaikka halua olisi tehdä enemmän. Veroilla ja muulla järjettömyydellä tehdään yhtiöiden tuotteesta vieläkin kilpailukyvyttömämpiä. Tulee vain mieleen että täytyy olla hullu tai Suomalainen jos vapaaehtoisesti aloittaa liiketoimintaa Suomessa. Tällä menolla Suomeen ei jää ainoatakaan elinkelpoista yritystä. Mitä muuta voi sanoa kun että nyt keräämme vuosikymmenien Sosiaalidemokratian hedelmiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä tarkennuksena Jannen hyvään ylläolevaan tekstiin: Finnair Oyj:n hallintoneuvosto lakkautettiin yhtiökokouksessa keväällä 2003. Se oli mielestäni positiivinen asia; yksi niistä harvoista 2000-luvulla. Minulla oli tilaisuus ammattiyhdistysmandaatilla seurata kyseisen elimen toimintaa 1990-luvun alkupuolella. Hallintoneuvostossa oli pääsääntöisesti sellaisia henkilöitä, joiden ilmailualan tietämys oli varsin vähäinen. Muutamat kävivät näyttäytymässä kokouksen alussa, valittelemassa kiireitään, poistuen samantien paikalta. Oli hyvä saada nimi läsnäolopöytäkirjaan, niin kokouspalkkio tupsahti tilille. Eli niin kiire ei ollut, etteikö olisi nimenhuutoon ehtinyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ammatiyhdistyshyypiöden ollessa esillä näyttävästi, itseäni kiinnostaa kovasti millainen palkka esim säästöhaluttomalla Åkersilla on? Penneillä tuskin pelataan tuossakaan liitossa.

 

v.2010, nimi ansiotulot, verot, vero %

 

Åkers Thelma 72 616 € 25 063 € 35 %

 

pistetään samoilla tulilla myös lentäjien pj:n tulot

 

Rintala Kristian 152 928 € 66 298 € 44 %

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitähän se herra Uusmaa oikein olisi pienenä syönyt, jos äitee olisi tuonut töistä kotiin bangladeshiläsenpalkkapussin ?  ;D

 

Uusmaa olisi syönyt Isän palkkapussin tuottoja, kuten söikin. 1970 luku ei ollutkaan ongelma mutta yhteiskunnan ongelmien siemenet on silloin kylvetty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään