Juho Leinonen

Kysymyksiä lupakirjamuutoksista

23 viestiä aiheessa

 

Moro!

 

Voisiko kukaan näissä lakiasioissa viisaampi antaa tiivistetympää informaatiota tulevista lupakirjoja koskevista muutoksista?

 

Kysyisin esimerkiksi sitä, että tuleeko olemaan kuinka iso homma korottaa UPL:stä mahdolliseen uuteen painorajoitettuun luokkaan, esim. 1000 kg.

Mukavaa olisi myös tietää, että milloin nämä uudistukset tulevat kotimaassamme voimaan.

 

- Juho

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

Voisiko kukaan näissä lakiasioissa viisaampi antaa tiivistetympää informaatiota tulevista lupakirjoja koskevista muutoksista?

 

Kysyisin esimerkiksi sitä, että tuleeko olemaan kuinka iso homma korottaa UPL:stä mahdolliseen uuteen painorajoitettuun luokkaan, esim. 1000 kg.

Mukavaa olisi myös tietää, että milloin nämä uudistukset tulevat kotimaassamme voimaan.

 

- Juho

 

UPL ei ole ICAO-lupakirja. Sillä ei saa teorioista käytännössä mitään hyvitystä, sen lentoja voidaan hyväksilukea muutama tunti, ulkomuistista sanoisin, että 5 tuntia voi enintään saada kokemuksella tippumaan, jos on lentänyt ultralla 50 tuntia päällikkönä. Tilanne on siis se, että melkein sama kuin "lähtisi nollasta", korottamisesta ei juuri voi puhua, koska mitään varsinaisia hyväksilukuja ei juuri tapahdu.

 

Asetustekstissä lukee edelleen 8.4.2012 päivämääränä, mutta se siirtynee silti vuodella eteenpäin.

 

ps. toisin päin, eli LPL/PPL -> ultra, saa sitten hyvityksiä reilusti. PPL:n kohdalla siirtyminen ultraan tarkoittaa 2 tunnin koululentoja ja lentokoetta. LPL:n osalta tilanne tulee varmaan olemaan samankaltainen, asiasta ei ole vielä määräystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaksamatta perehtyä nykyhetkeen tarkemmin, aiemman tiedon mukaan olisi fiksua ollut lentää MGPL voimaan, se kun noilla UPL-pohjilla onnistuisi helposti. Vaan enpä mene sanomaan juuta tai jaata mitä näin lennetystä MGPL:stä hyvitetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille vastanneille. Nyt olisi mukava saada lisää tietoa tuosta LPL:stä, että miten se käytännössä tulee toimimaan.

Esimerkiksi, että kuinka monta tuntia tähän LPL:ään tarvitsee lentää, sekä se, että millä koneella tämän lentokoulutuksen voi suorittaa?  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kaikille vastanneille. Nyt olisi mukava saada lisää tietoa tuosta LPL:stä, että miten se käytännössä tulee toimimaan.

Esimerkiksi, että kuinka monta tuntia tähän LPL:ään tarvitsee lentää, sekä se, että millä koneella tämän lentokoulutuksen voi suorittaa?  :)

 

 

Tässä on varmaan ollut koko ajan puhe LAPL:stä.

 

EASA Part-FCL eli (EY )1178/2011 sanoo näin:

 

FCL.105.A LAPL(A) – Oikeudet ja ehdot

a) Lentokoneen LAPL-lupakirjan haltijalla on oikeus toimia ilma-aluksen päällikkönä yksimoottorisessa mäntämoottorikäyttöisessä maalentokoneessa tai TMG-moottoripurjelentokoneessa, jonka suurin sallittu lentoonlähtömassa on enintään 2 000 kg ja joka voi kuljettaa enintään kolme matkustajaa siten, ettei ilma-aluksessa ole koskaan enempää kuin neljä henkilöä.

b) LAPL(A)-lupakirjan haltija saa kuljettaa matkustajia vasta, kun hän on suorittanut lupakirjan myöntämisen jälkeen 10 tuntia lentoaikaa ilma-aluksen päällikkönä lentokoneella tai TMG-moottoripurjelentokoneella.

 

FCL.110.A LAPL(A) – Kokemusvaatimukset ja hyvittäminen

a) LAPL(A)-lupakirjan hakijan on oltava saanut lentokoneilla tai TMG-moottoripurjelentokoneilla vähintään 30 tuntia lentokoulutusta, johon on kuulunut vähintään

1) 15 tuntia koululentoja opettajan kanssa sen luokan lentokoneella, jolla lentokoe suoritetaan;

2) 6 tuntia valvottua yksinlentoaikaa, johon on kuulunut vähintään 3 tuntia yksinmatkalentoa siten, että ainakin yksi matkalennoista on vähintään 150 kilometrin (80 NM) pituinen ja sisältää yhden laskun pysähtymiseen asti muulle kuin lähtölentopaikalle.

b) Erityisvaatimukset hakijoille, joilla on LAPL(S)-lupakirja, johon liittyy TMG-laajennus. LAPL(A)-lupakirjan hakijan, jolla on LAPL(S)-lupakirja ja TMG-laajennus, on oltava lentänyt TMG-moottoripurjelentokoneilla TMG-laajennuksen hyväksymisen jälkeen vähintään 21 tuntia lentoaikaa ja hänen on täytettävä FCL.135.A kohdan a kohdan vaatimukset lentokoneella.

c) Hyvittäminen. Hakijat, joilla on aikaisempaa kokemusta ilma-aluksen päällikkönä toimimisesta, voivat saada hyvitystä a kohdan vaatimuksista.

 

Hyvityksen määrästä päättää se hyväksytty koulutusorganisaatio, jossa lentäjä suorittaa kurssin, ennen koulutuksen aloittamista suoritetun arviointilennon perusteella, mutta hyvitys ei missään tapauksessa saa

1) ylittää ilma-aluksen päällikkönä lennettyä kokonaislentoaikaa;

2) olla yli 50 %:a a kohdassa vaadituista tunneista;

3) sisältää a kohdan 2 alakohdan vaatimuksia.

 

FCL.135.A LAPL(A) – Oikeuksien laajentaminen toiseen lentokoneluokkaan tai -versioon

a) LAPL(A)-lupakirjan oikeudet rajoittuvat siihen lentokoneen tai TMG-moottoripurjelentokoneen luokkaan tai versioon, jolla lentokoe on suoritettu. Rajoitus voidaan poistaa, kun lentäjä täyttää uudella luokalla seuraavat vaatimukset:

1) hän on saanut 3 tuntia lentokoulutusta, mukaan lukien:

i) 10 lentoonlähtöä ja laskua opettajan kanssa ja

ii) 10 lentoonlähtöä ja laskua yksin opettajan valvonnassa;

2) hän on suorittanut lentokokeen, jossa osoitetaan riittävä käytännön taitotaso uudella lentokoneluokalla. Lentokokeen aikana hakijan on osoitettava tarkastuslentäjälle myös riittävä teoriatiedon taso toisen luokan lentokoneesta seuraavissa oppiaineissa:

i) lentotoimintamenetelmät;

ii) suoritusarvot ja lennonsuunnittelu;

iii) ilma-aluksen yleistuntemus.

b) Ennen kuin LAPL-lupakirjan haltija voi käyttää lupakirjan oikeuksia toisella lentokoneen versiolla kuin se, jolla lentokoe on suoritettu, lentäjän on suoritettava eroavuus- tai perehdyttämiskoulutus. Eroavuuskoulutus on merkittävä lentäjän lentopäiväkirjaan tai vastaavaan asiakirjaan, ja kouluttajan on allekirjoitettava merkintä.

 

Asetus ei puhu puhtaasta TMG (eli MGPL) -lupakirjasta mutta sitävastoin kyllä purjekoneen LAPL:stä eli LAPL(S) -lupakirjasta TMG-laajennuksella. Jos olen ymmärtänyt oikein, tullaan kansalliset GPL:t muuntamaan aikanaan Purjelentäjän lupakirjaksi (SPL) ja SPL-lupakirjan haltija saa lentää TMG:llä samoin ehdoin kuin LAPL(S):n haltija FCL.135.S mukaisesti. LAPL(S) ja SPL ovat eri lupakirjoja ja arvailen, että merkittävin ero on teoriakoulutuksessa.

 

EASA Part-FCL soveltamisesta http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/1674/uusien_easa_part-fcl_ja_-med-maaraysten_soveltamisajankohta_siirtyy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä siis meinaako tämä sitä että voin periaatteessa lentää tuon LPL-lupakirjan vaikka mopulla?  Ja entä sitten kun haluaisin käydä tyyppejä esim Cessna 152:lle, onko se sitten miten iso operaatio, tarviiko se erityistä lisäkoulutusta, vai pelkästään tyyppikoulutuksen tälle koneelle?

 

UPL:stähän on kait aika helppo "korottaa" MGPL:llään.

 

Lienenkö ymmärtänyt asiaa sitte oikein, mutta kysytään nyt kuitenkin.

 

t. Toni H

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa muistelen, että UPL=>MGPL=>LAPL voisi olla käyttökelpoinen reitti, mutta tiedä ny siitä, millaisena lopulliset määräykset pumpsahtavat ulos tuutista. Taidan odotellessani joka tapauksessa syksyllä kirjoituttaa uusiksi oman ultrapahvini viidelle vuodelle ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä siis meinaako tämä sitä että voin periaatteessa lentää tuon LPL-lupakirjan vaikka mopulla?  Ja entä sitten kun haluaisin käydä tyyppejä esim Cessna 152:lle, onko se sitten miten iso operaatio, tarviiko se erityistä lisäkoulutusta, vai pelkästään tyyppikoulutuksen tälle koneelle?

 

Voit, mutta silloin saat TMG-luokkakelpuutuksen, joka oikeuttaa lentämään mopulla. Jos haluat lentää SEP-koneella esim. C150:llä, joudut suorittamaan FCL.135.A. mukaisen lisäkoulutuksen, kts. yllä.

 

 

UPL:stähän on kait aika helppo "korottaa" MGPL:llään.

 

Lienenkö ymmärtänyt asiaa sitte oikein, mutta kysytään nyt kuitenkin.

 

t. Toni H

 

Määräyksen PEL M2-46 mukaan  UPL -> MGPL vaatii vain 2 tuntia koululentoja mopulla. Eri asia on sitten, katsooko lennonopettaja että tämä riittää. Tyypillinen mopu (esim.Grob) on selvästi vaativampi lentää kuin esim. Ikarus-ultra, joten kaksi tuntia ei välttämättä riitä.

 

Huomaa että kansallisen MGPL:n konvertointi EASA:n LAPL-lupakirjaksi menee muunnosmenettelyn kautta. Vielä ei tiedetä, mikä tähän muunnosmenettelyyn sisältyy. Toivottavasti selviää kuluvan vuoden aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asetus ei puhu puhtaasta TMG (eli MGPL) -lupakirjasta mutta sitävastoin kyllä purjekoneen LAPL:stä eli LAPL(S) -lupakirjasta TMG-laajennuksella. Jos olen ymmärtänyt oikein, tullaan kansalliset GPL:t muuntamaan aikanaan Purjelentäjän lupakirjaksi (SPL) ja SPL-lupakirjan haltija saa lentää TMG:llä samoin ehdoin kuin LAPL(S):n haltija FCL.135.S mukaisesti. LAPL(S) ja SPL ovat eri lupakirjoja ja arvailen, että merkittävin ero on teoriakoulutuksessa.

 

LAPL(S) on peruspurjelentäjän lupakirja. Siihen riittää ei-ICAO -tasoinen medikaali. Kelpaa vähintään EU-alueella. Tämä tulee GPL:n tilalle lähes kaikille purjelentäjille.

 

SPL on vaativampi ansiopurjelentäjän lupakirja. Sen antamien oikeuksien käyttöön tarvitaan ICAO-tasoinen medikaali. SPL kelpaa myös siellä, missä vaaditaan kovempaa medikaalia - esim USA?

 

TMG, touring motor glider, voidaan liittää kumpaan tahansa.

 

Trafin ihmisten mukaan perusperiaate lupakirjojen konvertoinnissa on se, että uusilla lupakirjoilla lentäjän tulee saada samat oikeudet kuin vanhoilla kansallisilla lupakirjoilla.

 

TMG-koulutus on avoinna. Voidaanko Falkeilla tai Grobeilla enää kouluttaa suoraan pystymetsästä? Mopulupakirjaa ei ole, näillä näkymin pitäisi kouluttaa pohjalle LAPL(S) ja vasta sen päälle TMG. Kai.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

TMG-koulutus on avoinna. Voidaanko Falkeilla tai Grobeilla enää kouluttaa suoraan pystymetsästä? Mopulupakirjaa ei ole, näillä näkymin pitäisi kouluttaa pohjalle LAPL(S) ja vasta sen päälle TMG. Kai.

 

"Mopulupakirja pystymetsästä" onnistuu vaihtoehdolla LAPL(A) TMG-luokkakelpuutuksella. Kts. FCL.110.A LAPL(A).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SPL on vaativampi ansiopurjelentäjän lupakirja. Sen antamien oikeuksien käyttöön tarvitaan ICAO-tasoinen medikaali. SPL kelpaa myös siellä, missä vaaditaan kovempaa medikaalia - esim USA?

 

Hieman historiaa: aikoinaan puuhattiin harraste-lennonopettaja kelpuutusta  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

SPL on vaativampi ansiopurjelentäjän lupakirja. Sen antamien oikeuksien käyttöön tarvitaan ICAO-tasoinen medikaali. SPL kelpaa myös siellä, missä vaaditaan kovempaa medikaalia - esim USA?

 

Aaa... olis pitänyt ymmärtää, kun se oli PPL:n kanssa rinnakkain. Kiitos oikaisusta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LAPL(S) on peruspurjelentäjän lupakirja. Siihen riittää ei-ICAO -tasoinen medikaali. Kelpaa vähintään EU-alueella. Tämä tulee GPL:n tilalle lähes kaikille purjelentäjille.

 

Trafin ihmisten mukaan perusperiaate lupakirjojen konvertoinnissa on se, että uusilla lupakirjoilla lentäjän tulee saada samat oikeudet kuin vanhoilla kansallisilla lupakirjoilla.

 

Tämä perusperiaate ei toteudu, mikäli GPL korvertoidaan LAPLiksi SPLn sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Mopulupakirja pystymetsästä" onnistuu vaihtoehdolla LAPL(A) TMG-luokkakelpuutuksella. Kts. FCL.110.A LAPL(A).

 

Osaako joku kertoa millä edellytyksillä tällaista saa kouluttaa ja mikä on tie muunnettaessa kansallinen mopuopekelppari tähän tilaan? Entäs opeharjoittelija?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä perusperiaate ei toteudu, mikäli GPL korvertoidaan LAPLiksi SPLn sijaan.

 

Please avaa?

 

Jokaisen pitää vielä miettiä se, kannattaako hankkia LAPL(S) vai SPL. SPL tuo mukanaan hankalamman ja tiheämmän uusinnan; sekä hankalamman medikaalin, jos haluaa täysin hyödyntää SPL:ää. (Nämä nyt on aikalailla arvauksia, onkohan tietoa missään...)

 

Edit: otetaas se periaate vielä tarkennettuna:

Trafin on tehtävä muuntoraportti, jossa kuvataan, miten vanhat lupakirjat muunnetaan Suomessa uusiksi. Muuntoraportin mukaan sitten muunnetaan.

Muuntoraporttia laatiessa jäsenvaltioiden on pyrittävä siihen, että lentäjien nykyisen toiminnan laajuus pysyisi mahdollisimman pitkälle muuttumattomana.

 

Tämä löytyy vaikkapa SUIO:n sivuilta, Selosen esityksestä sivulta 10:

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/PL_avainhlot/Avainhenkilot_Tre_1032012.pdf

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku kertoa millä edellytyksillä tällaista saa kouluttaa ja mikä on tie muunnettaessa kansallinen mopuopekelppari tähän tilaan? Entäs opeharjoittelija?

 

-A-

 

Huh, esititpä aika visaisen kysymyksen.

 

En ole juurikaan perehtynyt lennonopettajamääräyksiin. Käsitykseni mukaan lenonopettajavaatimus on täsä tapauksessa FI (A) TMG-luokkakelpuutuksella siten kun asiasta on säädetty Part-FCL:n luvussa J eli pykälät FCL.900 eteenpäin. Eli käytännössä sama kuin PPL-lennonopettajalla. Oma kevytlentolupakirjan opettaja eli LAFI:han jäi valitettavasti pois FCL:n viimeisissä kehitysvaiheissa.

 

FCL AMC/GM-dokumentissa on lisää yksityiskohtia FI-lennonopettajakoulutuksen koulutusohjelmasta (syllabus).

 

Muuntoreitti kansallisen MGPL-opettajakelpuutuksen haltijalle selvinnee aikanaan, kun Trafin muuntoraportti valmistuu. Työ alkanee kevään aikana.

 

FI(S) eli purjelento-opettajan vaatimuksia en ole tässä erikseen katsellut.

 

Alla olen koonnut osan FI(A)-lennonopettajaa koskevista määräyksistä (ote FCL:stä). Olen poistanut joitain kohtia, lähinnä ilmalaiva- (As) ja ilmapallo (B) vaatimuksista. Toivottavasti tästä nyt saa edes jonkunlaista tolkkua. 

 

J LUKU

KOULUTTAJAT

1 JAKSO

Yleiset vaatimukset

 

FCL.900 Opettajakelpuutukset

....

 

FCL.915 Kouluttajia koskevat yleiset edellytykset ja vaatimukset

 

a) Yleistä. Opettajakelpuutuksen hakijan on oltava vähintään 18-vuotias.

b) Lisävaatimukset kouluttajille, jotka antavat lennonopetusta ilma-aluksella. Sellaisen opettajakelpuutuksen hakijan tai

haltijan, joka oikeuttaa antamaan lennonopetusta ilma-aluksella, on täytettävä seuraavat vaatimukset;

1) vähintään se lupakirja ja tarvittaessa kelpuutus, jota varten lennonopetusta annetaan;

2) lukuun ottamatta koelentokouluttajia

i) oltava suorittanut vähintään 15 lentotuntia sen luokan tai tyypin ilma-aluksen ohjaajana, jolla lennonopetusta

annetaan, ja niistä enintään 7 tuntia saa olla hankittu tarvittaessa simulaatiokoulutuslaitteella (FSTD), joka

edustaa kyseistä ilma-alusluokkaa tai -tyyppiä, tai

ii) oltava läpäissyt pätevyyden arviointi kyseistä opettajakelpuutuksen luokkaa varten kyseisen luokan tai tyypin

ilma-aluksella;

3) oltava oikeutettu toimimaan ilma-aluksen päällikkönä lennonopetuksen aikana.

c) Hyvitys muita kelpuutuksia ja voimassaolon jatkamista varten

1) Uuden opettajakelpuutuksen hakija voi saada hyvitystä voimassa olevaa opettajakelpuutusta varten osoitetusta

opetusopin tuntemuksesta.

2) Tunnit, jotka on lennetty tarkastuslentäjänä lentokokeen tai tarkastuslennon aikana, hyvitetään täysimääräisesti

kaikkien opettajakelpuutusten voimassaolon jatkamista koskevia vaatimuksia varten.

 

 

2 JAKSO ....

Lennonopettajan erityisvaatimukset – FI

 

FCL.905.FI FI – Oikeudet ja ehdot

 

Lennonopettajan kelpuutus (FI) oikeuttaa antamaan lennonopetusta seuraavien lupakirjojen ja kelpuutusten myöntämistä,

voimassaolon jatkamista ja uusimista varten:

a) asianomaisen ilma-alusryhmän PPL-, SPL- BPL- ja LAPL-lupakirjat;

b) yksimoottoristen yhden ohjaajan ilma-alusten luokka- ja tyyppikelpuutukset lukuun ottamatta vaativia suorituskykyisiä

yhden ohjaajan lentokoneita; ilmapallojen luokkia ja ryhmiä koskevat laajennukset ja purjelentokoneiden luokkia

koskevat laajennukset;

.....

f) hinaus- tai taitolentokelpuutukset edellyttäen, että lennonopettajalla on tällaiset oikeudet ja että hän on osoittanut

kykynsä antaa opetusta kyseistä kelpuutusta varten sellaiselle lennonopettajalle, jolla on i kohdan mukainen kelpoisuus;

 

i) FI-, IRI-, CRI-, STI- ja MI-kelpuutukset edellyttäen, että lennonopettaja on

1) antanut lennonopetusta vähintään seuraavasti:

i) FI(S)-kelpuutuksen osalta vähintään 50 tuntia tai 150 lentoonlähtöä lennonopetuksena purjelentokoneilla;

ii) FI(B)-kelpuutuksen osalta vähintään 50 tuntia tai 50 lentoonlähtöä lennonopetuksena ilmapalloilla;

iii) kaikissa muissa tapauksissa 500 tuntia lennonopetusta asianomaisella ilma-alusryhmällä;

2) läpäissyt pätevyyden arvioinnin FCL.935 kohdan mukaisesti asianomaisella ilma-alusryhmällä osoittaakseen lennonopettajien

tarkastuslentäjälle (FIE), että hän kykenee antamaan opetusta FI-kelpuutusta varten;

j) MPL-kelpuutukset edellyttäen .....

 

...

 

FCL.910.FI FI – Rajoitetut oikeudet

 

a) Lennonopettajan oikeudet on rajoitettu lentokoulutuksen antamiseen hyväksytyn koulutusorganisaation tätä tarkoitusta

varten nimeämän saman ilma-alusryhmän lennonopettajan valvonnassa seuraavissa tapauksissa:

1) PPL-, SPL-, BPL- ja LAPL-lupakirjojen myöntämistä varten;

2) kaikilla yhdistetyillä kursseilla PPL-tasolla lentokoneiden ja helikopterien osalta;

3) yksimoottoristen yhden ohjaajan lentokoneiden luokka- ja tyyppikelpuutuksia varten, ilmapallojen luokkia ja

ryhmiä koskevia laajennuksia varten ja purjelentokoneiden luokkia koskevia laajennuksia varten;

4) yölento-, hinaus- ja taitolentokelpuutuksia varten.

b) Kun lennonopettaja opettaa valvonnan alaisena a kohdan mukaisesti, hänellä ei ole oikeutta antaa lento-oppilaille

lupaa ensimmäiseen yksinlentoon ja ensimmäiseen yksinmatkalentoon.

c) Edellä a ja b kohdan rajoitukset poistetaan FI-kelpuutuksesta, kun lennonopettaja on antanut vähintään

1) FI(A)-kelpuutuksen osalta 100 tuntia lentokoulutusta lentokoneilla tai moottoripurjelentokoneilla ja on lisäksi

valvonut vähintään 25 lento-oppilaan yksinlentoa;

2) FI(H)-kelpuutuksen osalta 100 tuntia lentokoulutusta helikoptereilla ja on lisäksi valvonut vähintään 25 lento-

oppilaan yksinlentoharjoitusta;

3) FI(As)-, FI(S)- ja FI(B)-kelpuutusten osalta 15 tuntia tai 50 lentoonlähtöä lennonopetuksena niin, että ne kattavat

PPL(As)-, SPL- tai BPL-lupakirjan koko koulutusohjelman asianomaisessa ilma-alusryhmässä.

 

 

FCL.915.FI FI – Edellytykset

 

FI-kelpuutuksen hakijan on

 

a) FI(A)- ja FI(H)-kelpuutuksen osalta

1) oltava saanut kyseisellä ilma-alusryhmällä vähintään 10 tuntia mittarilentokoulutusta, josta korkeintaan 5 tuntia saa

olla mittariaikaa maassa simulaatiokoulutuslaitteella (FSTD);

2) oltava suorittanut 20 tuntia VFR-matkalentoa ilma-aluksen päällikkönä kyseisen ryhmän ilma-aluksilla, ja

 

b) lisäksi FI(A)-kelpuutusta varten:

1) Hakijalla on oltava vähintään CPL(A)-lupakirja, tai

2) vähintään PPL(A)-lupakirja ja hänen on

i) täytettävä CPL-lupakirjan teoriatietovaatimukset, paitsi jos kyseessä on FI(A)-kelpuutuksella ainoastaan LAPL(A)-

lupakirjaa varten annettava opetus, ja

ii) oltava suorittanut lentokoneilla tai TMG-moottoripurjelentokoneilla vähintään 200 tuntia lentoaikaa, joista 150

tuntia ilma-aluksen päällikkönä;

3) oltava lentänyt yksimoottorisilla mäntämoottorilentokoneilla vähintään 30 tuntia, joista vähintään 5 tuntia on

oltava suoritettu FCL.930.FI kohdan a kohdassa tarkoitettua arviointilentoa edeltävien kuuden kuukauden kuluessa;

4) oltava suorittanut ilma-aluksen päällikkönä VFR-matkalento, mukaan lukien vähintään 540 kilometriä (300 NM)

pitkä lento, jonka aikana suoritetaan laskut pysähtymiseen asti kahdelle eri lentopaikalle;

 

c) lisäksi FI(H)-kelpuutusta varten .....

....

 

d) FI(As)-kelpuutusta varten ....

....

 

e) FI(S)-kelpuutusta varten hakijan on oltava suorittanut 100 tuntia lentoaikaa ja 200 lentoonlähtöä ilma-aluksen päällikkönä

purjelentokoneella; lisäksi jos hakija haluaa antaa lennonopetusta TMG-moottoripurjelentokoneilla, hänen on

oltava suorittanut vähintään 30 tuntia lentoaikaa ilma-aluksen päällikkönä TMG-moottoripurjelentokoneella ja suorittanut

toinen pätevyyden arviointi FCL.935 kohdan mukaisesti TMG-moottoripurjelentokoneella sellaisen lennonopettajan

kanssa, jolla on FCL.905.FI kohdan j kohdan mukainen kelpoisuus;

 

f) FI(B)-kelpuutusta varten ....

 

FCL.930.FI FI – Koulutus

 

a) FI-kelpuutuksen hakijan on oltava läpäissyt erityinen arviointilento sellaisen lennonopettajan kanssa, jolla on

FCL.905.FI kohdan i kohdan mukainen kelpoisuus, kurssin alkua edeltävien kuuden kuukauden kuluessa. Kokeessa

arvioidaan hänen valmiutensa kurssin suorittamiseen. Arviointilennon on perustuttava tämän osan (FCL) lisäyksen 9

mukaiseen luokka- ja tyyppikelpuutuksen tarkastuslentoon.

 

b) FI-koulutuksen on sisällettävä

1) 25 tuntia opetusoppia;

2) i) FI(A)-, (H)- ja (As)-kelpuutusta varten vähintään 100 tuntia teoriakoulutusta, mukaan lukien edistystä mittaavat

kokeet;

ii) FI(B)- ja FI(S)-kelpuutusta varten vähintään 30 tuntia teoriakoulutusta, mukaan lukien edistystä mittaavat kokeet;

3) i) FI(A)- ja (H)-kelpuutuksia varten vähintään 30 tuntia lentokoulutusta, josta 25 tuntia on oltava koululentoaikaa;

tästä 5 tuntia voidaan suorittaa lentosimulaattorilla, FNPT I:lla tai II:lla tai FTD 2/3:lla;

ii) FI(As)-kelpuutusta varten ....;

iii) FI(S)-kelpuutusta varten vähintään 6 tuntia tai 20 lentoonlähtöä lentokoulutuksena;

iv) jos FI(S)-kelpuutuksella annetaan opetusta TMG-moottoripurjelentokoneilla, vähintään 6 tuntia koululentoaikaa

TMG-moottoripurjelentokoneilla;

v) FI(B)-kelpuutusta varten ....

1) FI(A)-, (H)- tai (As)-kelpuutus, hyvitetään 55 tuntia b kohdan 2 alakohdan i alakohdan vaatimuksesta tai 18

tuntia b kohdan 2 alakohdan ii alakohdan vaatimuksesta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, millä perusteella?

 

 

-Juha

 

Koska nykyistä GPL:ää voi käyttää myös muihin kuin yksityislennollisiin tarkoituksiin. Siis toki, jos haluaa tämän paperin konvertoitavan LAPLiksi niin sitä ei pitäisi estää, mutta SPL-mahdollisuuden pitäisi olla yhtäläisesti avoinna. Tekniikan puolellahan mentiin siihen, että huoltomekaanikon lupakirjoja tiettyihin luokkiin myönnettiin sitten rajoitettuna "ylempään" luokkaan, koska konversio "alempaan" luokkaan olisi vienyt olemassaolevia oikeuksia pois (esim. rajoitettu B2, jonka rajoituksen saa kyllä poistettua lisäkoulutuksella).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska nykyistä GPL:ää voi käyttää myös muihin kuin yksityislennollisiin tarkoituksiin. Siis toki, jos haluaa tämän paperin konvertoitavan LAPLiksi niin sitä ei pitäisi estää, mutta SPL-mahdollisuuden pitäisi olla yhtäläisesti avoinna. Tekniikan puolellahan mentiin siihen, että huoltomekaanikon lupakirjoja tiettyihin luokkiin myönnettiin sitten rajoitettuna "ylempään" luokkaan, koska konversio "alempaan" luokkaan olisi vienyt olemassaolevia oikeuksia pois (esim. rajoitettu B2, jonka rajoituksen saa kyllä poistettua lisäkoulutuksella).

Eli sitten pitäs Suomessa olla SPL-lupakirjoja joilla on kevyemmät medikaalivaatimukset... Esim allekirjoittaneella on vain harrasteilmailun-medikaali (4).

Ja millain GPL saakäyttää enempi muihin kuin yksityslennollisiin tarkoituksiin verrattuna LAPL(S)? Ei kai SPL sallima korvausta vastaan lentäminen ole GPL rajoissa?

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli sitten pitäs Suomessa olla SPL-lupakirjoja joilla on kevyemmät medikaalivaatimukset... Esim allekirjoittaneella on vain harrasteilmailun-medikaali (4).

Ja millain GPL saakäyttää enempi muihin kuin yksityslennollisiin tarkoituksiin verrattuna LAPL(S)? Ei kai SPL sallima korvausta vastaan lentäminen ole GPL rajoissa?

 

-Juha

 

Purjelennon opettaja saa lentää korvausta vastaan GPL:llä. SPL olis selkeästti opepahvilupakirja, joka tuo mukanaan vaativamman medikaalin. Toivottavasti muuntomenettelyssä on mahdollista valita jompikumpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, esititpä aika visaisen kysymyksen.

 

Niinpä tein, mutta hienosti avasit tätä pykäläviidakkoa. Kiitos. Täytyypä paneutua asiaan tarkemmin ja yrittää kestää luupissa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään