Tomi Tuuliranta

Ilmavoimien Hawker Hurricane HC-452 restaurointiprojekti

25 viestiä aiheessa

Käykäähän kaikki vanhoista sotakoneista kiinnostuneet katsomassa blogia, jossa seurataan Hurricane HC-452:n restaurointia Keski-Suomen ilmailumuseolla

http://hurricanehc-452.blogspot.com/

 

Ammattitaitoisen näköistä touhua. Oliko se Hurricanen moottori joku Merlin ja oliko jo valmiiksi kunnossa tässä projectissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep Merlin Mk2 moottori, kone ei ole käyntikuntoinen.

Tuolla Lappeenrannan suunnalla oli nyt jo edesmennyt J. Koskelainen jolla oli kai jotain Merlin moottoreita. Veti niillä kilpaa tractor-pulling kisoissa. Turbot ja kaikki. En yhtään tiedä, miten moottoreille sitten kävi vai menikö sulattoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi on vielä jäljellä keräilijöitä, jotka luopuvat tai myyvät osia koneeseen hyvään tarkoitukseen.

Jonkin verran tullut osia sitä kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En malta olla laittamatta tätä kuvaa tänne.

 

Wings over Miami -museon vitriinissä on tämäkin

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep! Merlin (Mk2 luultavasti) moottori, kone ei ole käyntikuntoinen.

 

Mk III ymmärtääkseni olisi pitänyt olla, ja ainakin aiemmin tämä oli vielä haussa. Onko nyt siis sopiva moottorikandidaatti jostain löytynyt?

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,66806.msg1124168.html#msg1124168

 

EDIT: Tietenkin jos malttais ensin lukea blogin ennenkuin alkaa kirjoittamaan......  :-[

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sateista iltaa kaikille!

 

Nyt olisi taas hieman tapahtunut Tikkakoskella restaurointi projektissa, käykäähän lukaisemassa...

 

Tomi Tuuliranta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Classic Wings lehden Dave hakee pakoputkia Uudesta-Seelannista asti suomalaiseen Hurricaneen:

 

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=120033

 

Itselle tuli täytenä yllätyksenä viime vuonna, että kaikki nuo koneet ovat vielä puolustusministeriön omaisuutta, eikä museoiden omistamia... Eikö Suomen puolustusministeriöltä löydy rahaa pakoputkien hankintaan? No, ainakin avuliasta väkeä löytyy Uudesta-Seelannista. Dave toimitti minulle uudet lehdet hävinneiden tilalle ja meinaa julkaista kaksiosaisen jutun HC-452:n restauroinnista, heti kun pakoputket löytyvät Hurricaneen. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olemme tosiaan etsineet HC-452:een pakoputkia mm. Daven kautta.

Scantech Ruotsissa tekee lentokelpoisia pakoputkia Merliniin, mutta hintalappu satsille on 15 000€ hujakoilla. Sen on hieman liikaa museon budjetille.

Valmiiden putkien lisäksi olemme peräänkuuluttaneet piirustuksia, mutta koska aikanaan putkia ei tehnyt Rolls-Royce eikä Hawker vaan jokin pienempi alihankkija, ei myöskään piirustuksia ole juurikaan jäänyt jäljelle.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että olemme saamassa ainakin mitat putkista sekä hyvät referenssikuvat. Meillä on yhteistyökumppani joka on halukas tekemään putket, kunhan saamme mitat/piirustukset laadittua.

 

Puolustusministeriöllä taitaa olla tällä hetkellä suurempia huolia, kuin Hurricanen pakoputket.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meillä on yhteistyökumppani joka on halukas tekemään putket, kunhan saamme mitat/piirustukset laadittua.

Puolustusministeriöllä taitaa olla tällä hetkellä suurempia huolia, kuin Hurricanen pakoputket.

 

Hyvä, ne edellisethän oli tehty uretaanista ja kapalevystä.  ;D Puolustusministeriö voisi oikeastaan alkaa huolehtimaan museo-omaisuutensa hoidosta ja sen kunnollisesta säilyttämisestä sekä kaluston ylläpidosta riittävin resurssein. Kaikki tämä raha olisi kohdennettua "rauhan-rahaa" pois tappamisvälineiden hankinnasta, ei pitäisi olla vaikeaa perustella asiaa vasemmistolle, Venäjälle eikä kansalle?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveppä jälleen!

 

Olen parhaillaan työstämässä uutta matskua blogiin. Käykäähän odotellessa tsekkaamassa uusi sivuni www.ww2luftwaffe.com. Sivuilta voipi löytyä jokunen kiinnostava kuva.

 

Tomi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Juu kone on melkein valmis ja on kyllä jo esillä. Kirjoittaja on ollut perustamansa yrityksen kanssa, niin kiireinen että päivityksille ei ole ollut aikaa. Minulla on kyllä tekstiä ja kuvia valmiina, yritän laittaa ne ensi viikolla esille. Pahoittelut tästä  :-[

 

Terveisin kiireinen valokuvaaja,

Tomi Tuuliranta

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurricanen kohdalla onni oli se, ettei sitä aloitettu aikaisemmin kunnostamaan, ja näin kone säilytti alkuperäisemmän ilmeensä. Hieman oli 1980-luvulla aloitettu, mutta onneksi jäljet saatiin poistettua. Tuota pintaa on miellyttävä katsoa, se on suorastaan ilo silmälle. Tietenkään HC-452 ei käytöstä poistuessaan ollut aivan näin kuluneen näköinen, siinä näkyy vuosikymmenten varastoinnin jäljet lämmittämättömissä Vesivehmaan sota-ajan lentohalleissa, mutta näkyköön, sekin kuuluu koneyksilön vaiheisiin.

 

Vesivehmaalla HC:n vieressä oli eräs kone joka otettiin (nyt ajatellen) vuosia liian aikaisin työn alle - ikävä kyllä. Puuttuihan siitä osia, mutta pohjimmiltaan se olisi ollut sellaisessa peruskunnossa ettei olisi tarvinnut kuin (hammas)harjaa ja pesua, mutta siitä tulikin vääränvärinen "karamelli". Minullakin on mieli vuosien varrella muuttunut, pidin aikoinaan perusteellista remonttia oikeana, kuluneet vuosikymmenet ovat muuttaneet omaani sekä yleistä mielipidettä fiksaamisen kannalle.

 

Keski-Suomen Ilmailumuseon verstas suoltaa hienoja näyttelyesineitä: Po-2, P-39Q Airacobra, Breguet 14A2, Brewster ja Hawker Hurricane Mk. I. (jäikö joku pois?).  Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesivehmaalla HC:n vieressä oli eräs kone joka otettiin (nyt ajatellen) vuosia liian aikaisin työn alle - ikävä kyllä.

 

Mikä siellä on ollut, joka on "pilattu"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siellä on ollut, joka on "pilattu"?

 

Eipä ole tietoa minullakaan, mutta arvataan.

Polikarpovin UTI-4 voisi olla hyvä kandidaatti.

Se naarmuinen moottoripelti saattaisi olla alkuperäistä väritystä.

Museossa käydessä on muutaman kerran tullut ihmeteltyä sitä peltia ja koneen nykyistä pintaa, kaukana ovat toisistaan.

Tosin en kyllä ole näissä väriasioissa asiantuntija.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole tietoa minullakaan, mutta arvataan.

Polikarpovin UTI-4 voisi olla hyvä kandidaatti.

Se naarmuinen moottoripelti saattaisi olla alkuperäistä väritystä.

Museossa käydessä on muutaman kerran tullut ihmeteltyä sitä peltia ja koneen nykyistä pintaa, kaukana ovat toisistaan.

Tosin en kyllä ole näissä väriasioissa asiantuntija.

 

Se naarmuinen pelti on suomalaisten sotamekaanikkojen aikoinaan sutima, ja se toinen vaalean vihreä moottoripelti taas on Kar Airin peltikundien viimeisiä töitä ennen emoyhtiöön sulautumista. Uuspellitys jätettiin tarkoituksella odottamaan lopullista värisävyä, no nyt sen ainakin huomaa ei alkuperäisosaksi.

 

Kone päätettiin kuulemma aikoinaan maalata suomalaisen sotamaalauksen alta löytyneen alkuperäisen värisävyn mukaisesti museaalisia-arvoja kunnioittaen. Kukaan ei vaan huomannut, tai halunnut huomata, että hakaristien ja itärintamatunnusten sijaan kone oli pitänyt koristella punatähdin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Museaalisesti ajateltuna kone olisi pitänyt konservoida siihen asuunsa, kuin se sillä hetkellä oli.

Troitsankonnusta 6-7.9.1941 evakuoitu kone näytti tältä:

59956_r500.jpg

Koneen moottoripellitys ja metalliosat on selvästi maalattu kiiltäväpintaisella maalilla, mutta muuten kone on mattapintainen kangas- ja vaneriverhoilultaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään