Jan-Erik Andelin

Ja Finnairin Eurooppa-partneri on ...


48 viestiä aiheessa

Pollin käynnistämisen jälkeen catering myyty Lufthansalle, ja saksalainen Klaus Heinemann otettu hallitukseen, mutta ei muuta asetelmia sen kummemmin.

 

Mikä olisi Finnairin nykyisen reittiverkoston tulevaisuus AirBerlinin kanssa tehdessä yhteistyötä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Air Berlinin kortti on käännetty siinä vaiheessa kun siitä tuli Etihadin kätyri ja jos ei paljon aiemminkin.

 

Mikä intressi Etihadilla olisi rahoittaa perseaukista Air Berliniä syöttämään Finnairille asiakkaita? Mitä Air Berlinillä on tarjota Finnairin hakemaan malliin:

Vehviläinen ei vielä kerro, mikä lentoyhtiö kelpaisi Finnairin kumppaniksi. Sen sijaan hän kertoo joitakin, jotka eivät käy.

 

Perinteiset, Finnairin kaltaiset verkostoyhtiöt, kuten SAS tai Lufthansa, eivät tule kysymykseen. Ne kaikki ovat samassa asemassa kuin Finnair eli pyrkivät liian suurten tuotantokustannusten vuoksi kiivaasti eroon lyhyistä lennoistaan. ”Ei kaksi elefanttia yhdistämällä saada aikaan yhtä tiikeriä”, Vehviläinen sanoo.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/talous/pilkkominen-uhkaa-finnairille-jaisi-vain-kaukoliikenne

 

Kun Etihad joutuu laittamaan rahaa Air Berlinin käynnissäpysymiseen, niin miten epävarma olisikaan kuvio että Aasian liikenteen kilpailijan (EY) päätettävissä olisi Finnairin Euroopanlentojen kohtalo. Todella epävarma ja uhkarohkea veto olisi perustaa mitään Air Berlinin kanssa. Eikä haussa käsittääkseni ollut mitään persnettoa tekevää firmaa vaan joku joka pystyy kannattavasti ja kestävästi pyörittämään Euroopan liikennettä. Näitä onkin sitten todella vähän tarjolla.

 

Mutta aika "villejä" vaihtoehtoja kokonaisuudessaan tuossa pollissa on tarjolla. JAL? QR?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä joku Etihadin tai muun intressi voisi olla tällaisessa Helsinki-Vantaan "triplagateway"-roolissa jossa Itämeren alue sis. Berliinin voisi olla keräilyalueena.

 

http://bit.ly/HrcKaV

 

Itse olen enemmän sen kannalla, että joku IAG/brittivetoinen kuvio vahvistaisi Finnairin perinteistä Aasia-akselia. Odotinkin, että IAG:n ostaessa BMI:n saataisiin enemmän slotteja Heathrowsta tälle "pohjoisakselille". Näin perustettava "Finn-LCC" syöttäisi myös liikennettä IAG-Oneworldin Amerikkaverkostoon, ja vastavuoroisesti paluusuunnassa liikennettä Finnairin Aasian verkostoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iberia-Finnair-BA.

 

Manuelit hoitaa Latinalaisen Amerikan jne, loordit Jenkkilän suunnan ja Afrikan, Finnair itäsuunnan. Syöttöliikenne ristiin rastiin hubien välillä jonkun yhteisyrityken voimin.

 

Tosin BA-Iberia liitto taitaa olla sen verran uusi ja löyhä vielä, että tuskin toteutuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti mitään partneria ei tarvita ollenkaan vaan tilanne hoidetaan nykyisellä henkilöstöllä niin, että työpaikat pysyvät edelleen Suomessa ja työtä riittää.

 

Tätä nimittäin me kaikki tarvitsemme. Moni ei sitä vaan (vieläkään) tajua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sataprosenttisesti Ilkan kanssa samaa mieltä. Toivon, että päättäjät lukisivat historiankirjoista sen kohdan, jossa puhutaan siirtomaaherroista ja heidän ajatuslogiikastaan.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti mitään partneria ei tarvita ollenkaan vaan tilanne hoidetaan nykyisellä henkilöstöllä niin, että työpaikat pysyvät edelleen Suomessa ja työtä riittää.

 

Toivoahan aina saa eikä mikään estä Finnairia perustamasta Suomeen vaikka 100% omistuksella "Finnair Expressiä" Euroopan liikenteeseen.

 

Paljon ja konkreettista pitää kai kuitenkin tapahtua, jotta se olisi kannattava, että mikään muuttuisi tähän kestämättömäksi todettuun nykytilanteeseen.

 

(Uutispuolellahan tästä samasta aiheesta on pitkä keskustelu, tuskin jäänyt keneltäkään nyt huomaamatta, mutta laitetaan kuitenkin linkki vastaisen varalle: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,103054.0.html)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastauksella IAG (FlyBe Nordic?), Norski tai ei mikään näistä. Jos DY niin sitten haukataan kyllä paskaa ja isolla kädellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä nimittäin me kaikki tarvitsemme. Moni ei sitä vaan (vieläkään) tajua.

 

Kyllä ja ehdottomasti, mutta mistä löydetään jokaiseen Aasian -koneeseen 50 ja Euroopan liikenteeseen 20 hyväkatteisella lipulla lentävää matkustajaa?

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ja ehdottomasti, mutta mistä löydetään jokaiseen Aasian -koneeseen 50 ja Euroopan liikenteeseen 20 hyväkatteisella lipulla lentävää matkustajaa?

 

Jostain missä ihmisiä ei ole verotettu tainnoksiin ja näppiin jää löysää rahaa elämänlaadun parantamiseen. Aasia ja Venäjä kenties?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain missä ihmisiä ei ole verotettu tainnoksiin ja näppiin jää löysää rahaa elämänlaadun parantamiseen. Aasia ja Venäjä kenties?

 

Supersaverilla kun katsoo hintoja ja matka-aikoja, niin eiköhän ainakin tuo venäläinen porukka paranna elämänsä laatua ostamalla suorat lennot valitsemaansa kohteeseen. Hinnatkin ovat edullisempia kuin Helsingin kautta Aika haasteellista tehdä tiliä kauttakulkumatkaajilla ja thaimaalaiset marjanpoimijat eivät ole sitä maksukykyisintä asiakaskuntaa.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika haasteellista tehdä tiliä kauttakulkumatkaajilla ja thaimaalaiset marjanpoimijat eivät ole sitä maksukykyisintä asiakaskuntaa.

 

T. Mika

 

Jos se tili jostain tulee niin transit-matkustajista. Lähinnä Kiinan ja Japanin markkinoiden mukana nykyisenlainen AY pysyy pystyssä tai kaatuu. Venäjästä tuskin on apua, AY:lla ei ole ainakaan vielä tarpeeksi tilaa toimia siellä.

 

Vaikka Japanissa on omat ongelmansa, niin se on AY:lle todella tärkeä siivu. Japanin myynti ohitti Suomen myynnin ensimmäistä kertaa pari vuotta sitten (8/2010).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuon oikeassa ylänurkassa olevan FlyBe:n pitänyt olla se Finnairin yhteistyökumppani kotimaan reiteillä, niin miksi ei sitten Euroopan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuon oikeassa ylänurkassa olevan FlyBe:n pitänyt olla se Finnairin yhteistyökumppani kotimaan reiteillä, niin miksi ei sitten Euroopan?

 

Todennäköisesti neuvottelut käynnissä.

Riippuu varmaankin mitä emo-FlyBe (omistaa 60% FlyBe Nordicista) tuumaa toiminnan reippaasta laajentamisesta, uutta niille olisi myös aikaisempaa isompien koneiden operointi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"- suunnittelee yhteisyrityksen perustamista laajentamaan toimintaansa Pohjoismaissa ja etsii ratkaisua Euroopan-liikenteen kannattavuuden parantamiseen"

 

Yllä oleva lause on poimittu tuolta uutisketjusta tämän aamun pörssitiedotteesta. Vaikuttaisi rivien välistä lukien Flybe Nordicin laajentamiselta pohjoismaissa ja muun Euroopan hoitamiselta sittenkin itse. (kun ei hinta/laatuvaatimukset täyttävää halukasta kumppania syöttö-halpalentokonseptiin taida löytyä - mitä en ihmettele. )

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seurattuaan Flightforumin pollia Mika Vehviläinen ottaa lusikan kauniiseen käteen:

 

http://uk.reuters.com/article/2012/04/13/uk-finnair-idUKBRE83C0V220120413

 

Finnairia ja Air Berlinia yhdistää se, että molempien yhtiöiden osakekurssi makaa lähes pohjalla eli yhtiöiden yhteenlasketulla markkina-arvolla saisi suunnilleen odotetusti budjetin ylittäneen Guggenheimin Helsinkiin. Toki kaupunkilaisille arvokkaasta tontista edelleenkään tuskin mitään voitaisiin maksaa vaikka onkin ehkä parhaita koko tienoolla.

 

Vakavasti ottaen Air Berlinin ongelma kait on ollut eri businessmallien yhteesovittamisen mahdottomuus ja heillä kait tarve yksinkertaistaa johonkin suuntaan eli palvella paremmin joko leisure tai business matkaajia, koska molempi on ajanut yhtiön konkurssin partaalle. Himpun verran epäilyttää syntyisikö tästä yhdistelmästä voittajakonseptia Pohjoismaihin ja Helsingin syöttöliikenteen pelastajaa. Jos syntyy niin olen kyllä ihan iloisesti väärässä, mutta on erittäin vaikea nähdä että kilpailuilla pohjoismaiden markkinoilla olisi varsinaisesti tilausta uudelle toimijalle. Vielä kun esim Ryanair on ilmoittanut panostavansa huomattavasti lisää nyt Finnairinkin tavoittelemaan Nordic markkinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suhteellisen vähäisen kokemukseni mukaan ei Air Berlinin palvelukonseptissa ole suuriakaan puutteita, kannattavuus on sitten eri asia. LTU toi yhtiöön myös kaukolentokokemusta ja -kalustoa. Jos Finnair tosissaan havittelee yhteistyötä Air Berlinin kanssa, ongelmaksi nousee ns. "kahden sulhasen dilemma".  Air Berlinhän on julkaissut yhteistyösopimuksensa, oliko se Etihadin kanssa, joku hiekkayhtiö kumminkin. Arvata vain saattaa, kummalta yhtiöltä Air Berlin saa paremman sopimuksen. Pelkään, että suomipoika jää siinä hopealle.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään