Markku Koponen

FM Syöksykierre

17 viestiä aiheessa

Olis mukava kuulla kokemuksia FM:llä tehdyistä syöksykierteistä... Miltä tuntu..miten kone käyttäyty etc..

Itse muistan sen, kun se aloituksessa käänty tosi nopeasti selälleen. 6 km:stä muutama kierre tehtiin ja sitten oikaisut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olis mukava kuulla kokemuksia FM:llä tehdyistä syöksykierteistä... Miltä tuntu..miten kone käyttäyty etc..

Itse muistan sen, kun se aloituksessa käänty tosi nopeasti selälleen. 6 km:stä muutama kierre tehtiin ja sitten oikaisut.

 

Ainakin Jyrki Laukkasen kirjassa , Fouga CM 170 Magister in Finnish Air Force (ISBN 10: 9525026485), on kuvattu Fougan syöksykierrekäyttäytyminen suhteellisen yksityiskohtaisesti.

 

  -Erno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Jyrki Laukkasen kirjassa , Fouga CM 170 Magister in Finnish Air Force (ISBN 10: 9525026485), on kuvattu Fougan syöksykierrekäyttäytyminen suhteellisen yksityiskohtaisesti.

  -Erno

 

Anteeksi asiaton vertaus, mutta nyt tulee mieleen pätkä elokuvasta "hei me lennetään" jossa sakemanni ohjasi konetta käsikirja kädessään ja päätyi lietealtaaseen  ;D

-ja sitten asiaan , josta Ekikin uteli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan jo Spede Pasanen todisti oikein elokuvan keinoin että jokainen joka osaa lukea lentokäsikirjaa, osaa myös lentää. :thmbup: Siihen minäkin silloin joskus perustelin lento-opintoni. Kaksi tuntia CPC-kurssia ja koneeseen. Hyvin toimi.

Nimimerkki: 25 vuotta ilman kaputtia. ::)

Ps. Kyllä siihen sitten lopulta pikkusen enemmän vaadittiin mutta jos se onnistui minulta, en epäile etteikö onnistuisi kaikilta. Jotka pysyy polkupyörällä pystyssä.

Hupsista, Offtopiccia tuli taas, vahingossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan jo Spede Pasanen todisti oikein elokuvan keinoin että jokainen joka osaa lukea lentokäsikirjaa, osaa myös lentää. :thmbup:   Hupsista, Offtopiccia tuli taas, vahingossa.

Mulla oli kunnia puuhastella Spedelle CPC-teorioita. Kävimme ennen niitä läpi muutamia keskeisiä säädöksiä, koskien vesilento-toimintaa.

Lopputuloksena oli Speden kommentti; olisi pitänyt tehdä sketsi ilmailusta, tuon rautakauppa-sketsin sijaan.

Emme aloittaneet ikinä sitä teoria-sessiota-

Eräs kommentti, Speden elokuvista jäi mieleen. Mies käveli puskasta ( lyhennetyin jaloin) ja tokaisi; Me lentäjät emme valita, kävelemme vaikka näillä pätkillä.

Spede ei muuten mennyt Saarion Sepon Zlinin kyytiin elokuvassa parooni. Zliniin leikattiin Speden profiili paperista ja liimatttiin takatoosan kummallekin puolelle. ;D

Hieno mies tuo Spede  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällaista näkyy FM:n ohjaajan oppaassa (tahallinen sisäpuolinen kierre):

 

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten on pitkät litaniat proseduureja ja myös tahattomat kierteet eri asuissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauno Meriö kertoo kirjassa Suomen ilmailumuseoista, miten oli joutunut Fugalla tahattomaan syösykierteeseen. Oli ollut hankalaa saada oikaistua. 

Kirja oli lainakirjastosta mulla joten en muista tarkemmin edes kirjan nimeä. Siinä oli monia kiinnostavia juttuja , joita ei aikanaan ns. yleisistä syistä julkisuudessa kerrottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rauno Meriö kertoo kirjassa Suomen ilmailumuseoista, miten oli joutunut Fugalla tahattomaan syösykierteeseen. Oli ollut hankalaa saada oikaistua. 

Kirja oli lainakirjastosta mulla joten en muista tarkemmin edes kirjan nimeä. Siinä oli monia kiinnostavia juttuja , joita ei aikanaan ns. yleisistä syistä julkisuudessa kerrottu.

Se tarina on tässä kirjassa: http://www.k-silmailumuseo.fi/rauni_valtonen_toim_ilmailukertomuksia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailussakin oli aikoinaan "tutustumislento" FM:llä, mutta en muista tekivätkö syöksykierrettä enkä tähän hätään löytänyt ko. lehteä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti. Jos et saa, mulla taitaa olla yksi ylimääräinen.

 

Kiitos Jouni, otan sinuun yhteyttä jos en löydä sitä muualta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sinne kierteeseen mentiin ja tultiin pois? :)

 

Terve Eki & co,

Sinulla kokeneena FM-lentäjänä on tietenkin runsaasti kokemuksia tästä asiasta. Minulla se rajoittu yhteen ainoaan koululentoon, jolla aiheena oli syöksykierteet. Normaalisti mentiin ja joka kerta oikesi, hi. Niitä noin tunnin kestävällä lennolla useita tehtiin, aina uudestaan noustiin 6 km:iin ja siitä sitten..

Tässäkin ketjussa mainituissa kirjoissa on tosiaan kertomuksia asiasta, ja aattelin oisko täällä kokemuksia ko. lennoista  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FM- syksykierteistä.

 

Muistelen Ville Salmisen lentäneen FM-syöksykierteitä enemmänkin 60-luvun puolenvälin aikoihin, kun tuotantolinjalta tuli yllättäen kieroja siipiä. Syöksykierreominaisuudet olivat jotain aivan muuta kuin alkuperäiset käsikirjan mukaiset. Kertoi  kierteiden olleen omien tuntemuksiensa mukaan tosi kenkkumaisia: Koelentopäivän jälkeisenä yönä muisteli sängyn pyörivän vielä unissakin. Tietääkseni siivistä jouduttiin niittauksia ottamaan auki & jigejä korjaanaan. Mulla ei  ole tietoa onko asiaan liityvää dokumentointia  tallessa ?  Aikanaan asiasta "jähistiin" koelentueen & tehtaan kesken enemmänkin.

 

Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku

Mulla on ohjaamossa kuvattua videota kierteistä  ja matalatemppua  20 m + , jos vaikka tulee kaipuuta...  :thmbup:

 

Eki.

Tuli jo nyt kaipuuta noihin videoihin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään