Ilkka Mäkelä

Air Åland aloittaa Maarianhamina-Turku-lennot

10 viestiä aiheessa

Air Åland aloittaa edestakaiset lennot Maarianhaminasta Turkuun 2. huhtikuuta siten, että yksi edestakainen lento lennetään kaikkina muina viikonpäivinä paitsi sunnuntaina. Yhtiön mukaan yksi syy on se, että Ryanair aloittaa samoihin aikoihin Turku-Lontoo-lennot, joille on Air Ålandin lennoilta saumaton yhteys. Pääosan asiakkaista muodostanevat silti ahvenanmaalaiset potilaat, jotka käyvät vastaanotolla Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Air Åland lentää Turkuun aamupäivällä ja paluulento on iltapäivällä, mistä johtuen potilaiden odotusaika paluulennolle Turusta on vain kolmisen tuntia aikaisempaan koko päivään verrattuna. Air Ålandin nettisivujen mukaan Turun lennot ilmestyvät sivuille 19.03.

 

http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=69466

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota väliä on lentänyt tähän saakka Turku Air Oy Chieftaineilla pari kertaa päivässä edestakaisin. Matkustajia on mahtunut  keskimäärin 6-7 /Lento.  Saas nähdä, miten isolla koneella käy?  Lentääkö pääosin tyhjänä, vaiko lisääkö RyanAir paxeja?

Maakuntahallitushan maksaa osan tämän lentoyhtiön kuluista, joten pärjännee kesän yli ainakin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tuli mieleen seuraavaa... Onko joku koneen operointiin tai muuhun liittyvä kustannustekijä sellainen, että kannattaa mieluummin lentää lyhyitä esim. Maarianhamina <-> Arlanda tai Maarianhamina <-> Turku tai Maarianhamina <-> Helsinki reittejä kuin tehdä reitti, jossa "pompittaisiin" useamman kirkonkylän väliä? Tässäkin tapauksessa sekä Maarianhamina ovat pieniä ja periferisiä talousalueita elättämään kohtuullisen isolla koneella lennettävää reittiä. Ylipäätään miksi niin harvoin lennetään useamman "käännepisteen" kautta?

 

http://www.gcmap.com/mapui?P=essa-efma-eftu-efhk&DU=nm

 

Selittäkään, oi lentoyhtiöoperoinnin asiantuntijat.

 

T. Mika

 

Piti olla "sekä Maarianhamina että Turku ovat". Terveisiä vaan sinne Varsinais-Suomeen.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs se sitten johtuu, ettei enää saada saabbia täyteen, kun aikaisemmin lennettiin samankokoisella kolmosella, eikä koneet kai tyhjiä olleet - onko ihmiset EU-Suomessa niin köyhiä? :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä tuli mieleen seuraavaa... Onko joku koneen operointiin tai muuhun liittyvä kustannustekijä sellainen, että kannattaa mieluummin lentää lyhyitä esim. Maarianhamina <-> Arlanda tai Maarianhamina <-> Turku tai Maarianhamina <-> Helsinki reittejä kuin tehdä reitti, jossa "pompittaisiin" useamman kirkonkylän väliä? Tässäkin tapauksessa sekä Maarianhamina ovat pieniä ja periferisiä talousalueita elättämään kohtuullisen isolla koneella lennettävää reittiä. Ylipäätään miksi niin harvoin lennetään useamman "käännepisteen" kautta?

 

http://www.gcmap.com/mapui?P=essa-efma-eftu-efhk&DU=nm

Eikös tuossa mene romukoppaan se koko alkuperäinen idea, että pitää päästä nopeesti  ::). Jos mennään monen "käännepisteen" kautta niin eihän se enää ole niin nopeaa kuin jos lennettäisi jonnekin non-stoppina. Maksaahan se välilaskukin kääntöaikoineen ja palveluineen aina jotakin lentoyhtiölle ja yleensä se kääntö jossakin välilaskupaikalla kestää Saab 340:nkin kokoisella koneella vähintään sen 15min. Lisäksi jos ei saada sieltä välilaskupaikalta kuin muutama hassu matkustaja niin eihän se pitkään toimi. Onhan jotakin tuon tapaista yritetty Manner-Suomessa Air Balticin toimesta (esim. Riga-Lappeenranta-Kuopio-Kajaani-Kuopio-Lappeenranta-Riga). Lisäksi Flybe/Finncomm on lentänyt aikaisemmin ja taitaa lentää vieläkin Helsinki-Varkaus-Savonlinna-Helsinki kolmiota. Finnair/Aero lensi monen kääntöpaikan kautta Suomen reittejä ainakin 30 - 40- ja 50-luvuilla. Ahvenanmaalla tuommoinen monen kääntöpaikan kautta liikennöinti voisi ehkä toimiakin kun sinne ei ole lentämisen kilpailevina liikennöintimuotoina muuta kuin laivat/lautat, jotka ovat hitaita lentämiseen verrattuna. Mitenköhän nopeasti Turusta liikennöi nopein lautta/laiva Maarianhaminaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän nopeasti Turusta liikennöi nopein lautta/laiva Maarianhaminaan?

 

Eihän siellä mitään 'nopeita' laivoja ole, suunnilleen samat aikataulut Siljalla ja Vikingillä. Yhdessä päivässä ei edestakaista laivamatkaa tee, ainakaan, jos aikoo satamasta poistua, meno päivälaivalla ja paluu yölaivalla tai päinvastoin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään