Kimmo Heinonen

Herkules kateissa Ruotsissa

122 viestiä aiheessa

Itse asiassa tuossa NRK:n uutisessa sanotaan, että ensin kertoivat viiden kuolleen, mutta vetävät nyt sen uutisen takaisin. Melkoista sahaamista edestakaisin. Kuitenkin, konetta ei ole vielä löydetty tähän mennessä minkään tietolähteen mukaan.

 

Forsvarsdepartementet sendte torsdag kveld ut en pressemelding om at fem offiserer mistet livet da et Hercules-fly styrtet på vei til Kiruna. Nå trekker departementet tilbake meldingen.

 

Trekker tilbake meldingen = vetävät ilmoituksen takaisin.

 

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8036931

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turma-Hercules löytyi - viisi upseeria kuoli

 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2012031515328830_ul.shtml

 

Torstai 15.3.2012 klo 18.36 (päivitetty klo 21.31)

 

Ruotsin Lapissa maahan syöksynyt Hercules-rahtikone on löydetty.

 

 

Hercules-kuljetuskone katosi lähellä Kiirunan kaupunkia Ruotsin Lapissa.

 

Koneesta on todennäköisesti lähtenyt hätäsignaali Kebnekaise-tunturialueen ja Kiirunan välillä.

 

Aftonbladetin mukaan kone nousi ilmaan kello 14.30 paikallista aikaa. 13 minuuttia ennen aiottua laskeutumista se katosi tutkasta.

 

Kone löytyi torstai-iltana maahansyöksyneenä.

 

Viimeisen kerran koneeseen saatiin yhteys kello 15 paikallista aikaa, jolloin kone oli noin 80 kilometrin päässä Kiirunasta.

 

Kone oli matkalla Norjan Evenesistä Kiirunan lentokentälle. Sen kyydissä oli viisi norjalaista upseeria. Norjan puolustusministeri Espen Barth Eide vahvisti upseerien kuolleen.

 

Konetta etsittiin useiden lentokoneiden ja helikopterien avulla. Huono sää haittasi etsintöjä.

 

Norjan kolme muuta Hercules-konetta on laitettu lentokieltoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin, myös Ruotsin pelastuslaitos, joka johtaa etsintöjä, kertoo että norjalaisten ilmoitus on väärä.

 

Det har framkommit uppgifter i norsk media om de 5 besättningsmännen skulle vara funna och omkomna. DETTA ÄR FELAKTIGT. Vi har varit i kontakt med Norge och även fått dementi därifrån

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on omat pelkoni... Jos pojat ovat koneen vuoreen huonossa kelissä ajaneet, niin en oikein usko että kaikki ovat selviytyneet. :thmbdn: toivotaan kuitenkin parasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin meri- ja ilmapelastuslaitoksen sivulle on ilmestynyt lyhyt updeittaus:

 

Det har framkommit uppgifter om 3 olika positioner där spaningsflygplan fått värmesignaturer samt en position där en markpatrull sägs ha hittat något. Vi avser undersöka dessa positioner närmare

 

Siis, etsintäkoneet ovat saaneet lämpöhavaintoja kolmesta eri paikasta sekä paikasta, josta maassa liikkuva partio on löytänyt "jotakin". Näitä kohteita tullaan tutkimaan lähemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiantuntevaa kommenttia Uusisuomi-lehden jutun alla.

Ja miten maailman suurin lentokone voi kadota?
Olenko jäänyt jotain vaille tiedoissa, kun tollanen MD-80 kokoluokkaa oleva kone onkin maailman suurin(jonkun mielestä)? :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsinnät jatkuvat erittäin haasteellisissa olosuhteissa. Norjalainen pelastushelikopteri ei ole vielä päässyt etsintäalueelle. Sää on hankala, tuulta 20-30 solmua ja lumituiskuja jotka estävät vaaditun maanäkyvyyden. Havaitut lämpösäteilykohteet eivät ole johtaneet tulokseen. Näin kertoi Svenska Dagbladet 10:23 Suomen aikaa päivätyssä tiedottessa.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sokandet-efter-planet-i-gang-igen_6928289.svd

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiantuntevaa kommenttia Uusisuomi-lehden jutun alla. Olenko jäänyt jotain vaille tiedoissa, kun tollanen MD-80 kokoluokkaa oleva kone onkin maailman suurin(jonkun mielestä)? :'(

 

Jaksaako joku oikeasti vaivata sillä päätään, jos joku "maakrapu" jollain yleisöosastolla ei ole aivan perillä tiettyjen lentokoneiden mittasuhteista?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaksaako joku oikeasti vaivata sillä päätään, jos joku "maakrapu" jollain yleisöosastolla ei ole aivan perillä tiettyjen lentokoneiden mittasuhteista?  :P

Jaksaa, ihan yhtä hyvin kuin ketjussa alkupuolella väärästä kuvasta olleet maininnat. ;):thmbup:;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin pelastuskeskuksen sivulla on etsintäalueen kartta, johon on ymmärtääkseni merkitty viimeisin koneesta saatu tutkahavainto. Sotilastutkan havainnon mukaan kone oli Kebnekaisen länsipuolella 7600 jalan eli 2316 metrin korkeudessa. Kun Kebnekaisen korkein huippu on 2117 m korkea, niin ei siihen väliin paljonkaan tilaa jää.

 

http://www.sjofartsverket.se/pages/0/C130b.png (klikkaamalla isommaksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samassa karttakuvassa on samalle UTC ajalle osoitettu myös sivilitutkan kaiku joka olisi 400 jalkaa alempana ja hieman lännempänä jotenka tuskimpa se kovin kaukana nykyisestä etsintä alueesta on. Englannista on tulossa Hawkeye mukaan etsintöihin.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Disse deltar i letingen:

 

    To danske Merlin-helikoptre

    Ett svensk redningshelikopter, Lifeguard 906

    Ett svensk politihelikopter, 945

    Ett Orion-fly

    Ett amerikansk Hercules-fly

    To norske F16-fly

    To svenske JAS-39-fly i beredskap

 

Englannista on tulossa Hawkeye mukaan etsintöihin.

 

Alkaa olla kohta ilma sakeana etsintäkalustoa, kunhan eivät siellä nyt törmäilisi :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa olla kohta ilma sakeana etsintäkalustoa, kunhan eivät siellä nyt törmäilisi :-\

 

No tuskinpa sentään. Ei tuollaisia etsintöjä huolellisesti organisoimatta järjestetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin tuo edellä mainittu Hawkeye tulee erityisesti etsimään, vaan todennäköisesti juuri koordinoimaan SAR tehtäviä. Edellä mainittuhan kuuluu Hawkeyen siviilipuolen tehtäviin kuten myös esim. tarvittaessa lennonjohto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bodösta on tulossa paikalle neljä norjalaista Bell 412-kopteria ja Kallaxista Ruotsin puolustusvoimien Super Puma. Ongelmana on se, että kopterit eivät ole yrityksistä huolimatta päässeet Kebnekaisen ylänköalueelle pilvikaton ollessa liian matalalla ja vaakanäkyvyyden laaksoissa vain 100 metriä. Norjalaisten Orion etsii pilvipeitosta aukkoja, joita hyödyntämällä kopterit voisivat päästä etsintäalueelle ja perustamaan kopteritukikohdan lähemmäksi Kebnekaisea. Huono sää ja lisäksi luokan 4 lumivyöryvaara (suurin vaara asteikolla on 5) vaikeuttavat myös maanpinnalla tapahtuvaa etsintää. Liikkeellä on vain kokeneita siviilipuolen tunturipelastajia, jotka ymmärtävät olosuhteet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Oppretter-helikopterbase-ved-leteeomradet-6786047.html#.T2MtpPW1XZI (norjaksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin tuo edellä mainittu Hawkeye tulee erityisesti etsimään, vaan todennäköisesti juuri koordinoimaan SAR tehtäviä. Edellä mainittuhan kuuluu Hawkeyen siviilipuolen tehtäviin kuten myös esim. tarvittaessa lennonjohto.

 

joo

 

Ett flygplan av typen Hawkeye är på väg från Storbritannien för att hjälpa till.

 

-Det är ett spanings- och radarplan, vi kommer att länka vår kommunikation via dem. De koordinerar helikoptrarna, säger Tobias Nicander på Sjö- och flygräddningscentralen.

 

http://svt.se/2.22620/1.2744882/sokandet_efter_herculesplanet_-_minut_for_minut

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin pelastuskeskuksen sivulla on etsintäalueen kartta, johon on ymmärtääkseni merkitty viimeisin koneesta saatu tutkahavainto. Sotilastutkan havainnon mukaan kone oli Kebnekaisen länsipuolella 7600 jalan eli 2316 metrin korkeudessa. Kun Kebnekaisen korkein huippu on 2117 m korkea, niin ei siihen väliin paljonkaan tilaa jää.

 

http://www.sjofartsverket.se/pages/0/C130b.png (klikkaamalla isommaksi)

 

Aika todennäköinen CFIT. Vai tietääkö kukaan miten tämän luokan koneen saa vahingossa putoamaan taivaalta? Tai millainen tilanne pitäisi olla ehkä tulipaloa lukuunottamatta, että joutuisi tekemään pakkolaskun maastoon?

 

Norjalaiset olivat kirjoittaneet valmiiksi tuon viestin miehistön kuolemasta, koska näin se asia on.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika todennäköinen CFIT. Vai tietääkö kukaan miten tämän luokan koneen saa vahingossa putoamaan taivaalta? Tai millainen tilanne pitäisi olla ehkä tulipaloa lukuunottamatta, että joutuisi tekemään pakkolaskun maastoon?

Olisko voinut jäätyä, kun keli oli tuollainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään