Kimmo Heinonen

Herkules kateissa Ruotsissa

122 viestiä aiheessa

Pikkufaktaa etsintäuutisia odotellessa:

 

Koneen miehistö oli hyvin kokenut ja toinen lentäjä oli [Norjan?] eniten C-130J:llä lentänyt ohjaaja.

 

Kone oli vasta 3 vuotta vanha.

 

VG:n mukaan koneen lentosuunnitelman mukainen lentokorkeus olisi pitänyt olla 13000 jalkaa (4000m) mutta viimeiset tutkahavainnot olivat noin 7200 jalassa (2200 metrissä), kuten ketjussa on jo kerrottu.

 

Luin myös tiedon, että koneen korkeus olisi tutkassa vähentynyt jyrkästi ennen kuin se katosi tutkasta. Siinä ei kuitenkaan mainittu alkukorkeutta.

Toisaalta konen korkeus nousi kahden viimeisen tutkahavainnon välillä (olettaen että kalibrointi täsmää, nämä tulivat eri tutkista). VG spekuloi että miehistö olisi havainnut olevansa liian lähellä maastoa ja yrittänyt nousua.

 

Pelastusjoukot ihmettelevät, miksi koneen hätämajakasta (ELT) ei kuulu signaalia.

 

Viimeisten raporttien mukaan lumimyrskyinen sää estää edelleen helikopterietsinnät. Etsintään osallistuu nyt tunturipelastajia, jotka ovat paikallista väestöä ja joilla on hyvä paikallistuntemus. He liikkuvat lumikelkoilla ja telaketjuvaunuilla.

 

EDIT: Lisätäänpä vielä VG:n tiedoista, että kone lensi IFR-lentosuunnitelman mukaan. Tämä merkitsee VG:n mukaan, että ei ollut aikomusta lentää maanäkyvyydessä.

 

Lisäksi VG tietää että "koneen kanssa" lensi kaksi muuta konetta, Orion ja toinen Hercules. Se, kuinka lähellä ne olivat, ei kerrota, eli eivät välttämättä olleet lähelläkään näköetäisyyttä. Koneet kääntyivät  etsimään, kun saivat tiedon Herculeksen katoamisesta, mutta tuloksetta.

 

Turmakoneen ELT on ilmeisesti toiminut lyhyen ajan katoamisen jälkeen, mutta sen jälkeen sitä ei ole kuulunut.

 

Lennon tarkoitus oli "hakea Kirunasta henkilöitä ja tarvikkeita" liittyen Cold Response-harjoitukseen. Tästä voisi spekuloida että kone tuskin oli kovin raskaasti lastattu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoristossa voi olla kovaakin turbulenssia noilla tuulilla vuoristoaallon takia.

Ei olisi eka ilmassa hajonnut jos sellaisissa olosuhteissa on lentänyt.

-M-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoristossa voi olla kovaakin turbulenssia noilla tuulilla vuoristoaallon takia.

Ei olisi eka ilmassa hajonnut jos sellaisissa olosuhteissa on lentänyt.

-M-

 

Mikä muu Herculeksen luokan kone on hajonnut ilmassa turbulenssin vuoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hercules

 

Sippo

 

Edit.

June 17, 2002 : While fighting a fire in northern California, the starboard wing of a C-130A Hercules, N130HP, former USAF 56-0538, c/n 3146, operated by Hawkins & Powers Aviation, came off as the centre wing box failed during a pull-out from a drop near Walker, California, followed less than a second later by the port wing. It rolled inverted and crashed into the forest, killing all three crew. This second C-130A fire fighting crash, coupled with the loss of PB4Y-2, BuNo 66260, N7620C at Estes Park, Colorado on July 18, 2002, resulted in the Interior Department canceling its contract for all heavy tankers.[25][26][27] (See 2002 airtanker crashes) Footage: http://www.youtube.com/watch?v=4bDNCac2N1o&feature=related

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hercules

 

Sippo

 

Edit.

June 17, 2002 : While fighting a fire in northern California, the starboard wing of a C-130A Hercules, N130HP, former USAF 56-0538, c/n 3146, operated by Hawkins & Powers Aviation, came off as the centre wing box failed during a pull-out from a drop near Walker, California, followed less than a second later by the port wing. It rolled inverted and crashed into the forest, killing all three crew. This second C-130A fire fighting crash, coupled with the loss of PB4Y-2, BuNo 66260, N7620C at Estes Park, Colorado on July 18, 2002, resulted in the Interior Department canceling its contract for all heavy tankers.[25][26][27] (See 2002 airtanker crashes) Footage: http://www.youtube.com/watch?v=4bDNCac2N1o&feature=related

 

Tämä ei liity turbulenssiin, vaan väsymismurtumaan.

 

Mutta on niitä tosiaan muutama:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C-130_Hercules_crashes

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahdollisesti osia löydetty,

 

Norjalainen valvontakone on ilmoittanut nähneensä mahdollisia koneen osia Kebnekaise-tunturin läheisellä tasangolla, johon koneen arvellaan pudonneen.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=5020819

Osat voivat olla tuulen tuomia kappaleita lähellä olevasta tutkimusasemasta.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079247

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VG kertoo nyt että Norjan puolustusministeri on ilmoittanut metalliosia havaitun Kebnekaise-vuoren huipun molemmilla puolilla. Havaintoja on tehty useasta lentokoneesta käsin.

 

Ministeri varoittaa kuitenkin tekemästä ennenaikaisia johtopäätöksiä.

 

Toisessa artikkelissa kerrotaan sään olevan sellainen että alue on pilvien peitossa, mutta aika-ajoin niden välissä on pikku aukkoja joista korkeammalla lentävät valvontalentokoneet voivat saada havaintoja.

 

EDIT: VG:n artikkeliin tuli lisäys että Ruotsin etsintäjohto ei vielä vahvista koneen osia löytyneen. Havainto on tehty 20000 jalan korkeudesta (n 6000 m), eikä voida varmuudella sanoa onko kyseessä turmakoneen osia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä ei liity turbulenssiin, vaan väsymismurtumaan.

 

 

 

 

Kuoppanen keli kuitenkin. Noissa metsäpaloissa on kyllä aika voimakkaita virtauksia ja joku heikkoushan ( syystä tai toisesta ) siellä rakenteissa on aina kun murtuminen tapahtuu.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan kuitenkin että miehistö olisi elossa. Olosuhteet (sää) alueella on ilmeisesti todella huono, ja arvioitu putoamispaikka on vaikeasti tavoitettavissa.

 

Ps. Tulee mieleen Leif Hamren kirjat, ja niissä oli onnellinen loppu....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Storglasier:n alueelta maapartio löytänyt jonkun kerosiiniin kastuneen ( sisäverhouksen ?) palasen. Valokuvanneet ja lähettäneet kuvan Norjalaisille.

 

2012-03-16 20:01

 

Vi har nu lyckats bekräfta, att ett svenskt förband på Storglaciären påträffat ett antal föremål. Det rör sig om ett vadderat föremål samt ett kardborreband - allt indränkt i fotogen. Man har fotograferat detta och skickat detta till norska försvaret.

 

Vi söker fortfarande kontakt med de norska markförbanden, och kan därför inte bekräfta vad de gjort för iakttagelser.

 

Sippo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2012-03-16 20:01

 

Jäätiköltä löytynyt petroolin kastamia toppauksia ja tarranauhaa, niitä tutkitaan:

 

Vi har nu lyckats bekräfta, att ett svenskt förband på Storglaciären påträffat ett antal föremål. Det rör sig om ett vadderat föremål samt ett kardborreband - allt indränkt i fotogen. Man har fotograferat detta och skickat detta till norska försvaret.

 

Vi söker fortfarande kontakt med de norska markförbanden, och kan därför inte bekräfta vad de gjort för iakttagelser.

 

lähde: http://www.sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Affarer/Sjo--och-Flygraddningscentralen/JRCC-Online/Norskt-Hercules-plan-saknas-mellan-Evenes-Narvik-och-Kiruna/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alue josta esineet ovat löytyneet. Jäätikön nimi Storglaciären. Tuolla alueella vuorenrinteet ovat jyrkkiä. Ei ole tainnut koneesta jäädä paljon jäljelle.

 

 

1331920425356_134.jpg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin SVT1:n teksti-tv: Turistiryhmä oli kertonut Norjan TV2:lle kuulleensa kovan pamahduksen alueella torstaina.

 

"En grupp turister uppgavr för norska 

TV2 att man i torsdags hörde en       

kraftig smäll i området."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alue josta esineet ovat löytyneet. Jäätikön nimi Storglaciären. Tuolla alueella vuorenrinteet ovat jyrkkiä. Ei ole tainnut koneesta jäädä paljon jäljelle.

 

 

Palaan vielä tähän kuvaan.  Tuossa on ehkä jopa jotain vinkkejä mitä on saattanut tapahtua.

 

Siviilitutkan havainto 7200 feet = 2 194 metriä

Hetken päästä sotilastutkan havainto 7600 feet = 2316 metriä

Reitillä suoraan oleva huippu 2117 metriä.

 

Miksi *helkutissa* kone lähestyi Kebnekaisen huippua ihan huipun pinnan tasassa?

Ajankohta oli iltapäivä. Spekuloidaan: koneen miehistö päätti tehdä hieman

sightseeing-lentoa tyhjällä koneella ennenkuin Kiirunasta olisi otettu lasti kyytiin.

Tultiin ihan pinnoissa ja ei tajuttu että Kebnekaisen tuuliolosuhteet ovat erittäin

petolliset. Turbulenssia riittää. Just ennen huiippua tulee sopiva juttu joka pudottaa

konetta 200-300 m.

 

Jossakin uutisessa näin koneen lentosuunnitelman mukasen korkeuden, se oli jotain

8400 ft..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään aamulla sää on alueella parempi ja myös Kebnekaisen huiput ovat ajoittain näkyvissä. Lumivyöryvaara on toisaalta suurimmillaan, mistä syystä paikalla on myös etsintäkoiria siltä varalta, että maanpinnalla kulkevat etsijät jäävät vyöryn alle. Neljä lumivyöryä on jo havaittu tänään ja räjähdysaineita voidaan joutua käyttämään tekemään joku etsintäreitti turvalliseksi etsijöille.  Ainakin 2 kopteria on lähtenyt suorittamaan etsintöjä Kebnekaisen huippujen läheltä.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079280 (norjaksi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden ilmeinen syy lienee ollut vallitseva säätila lisättynä inhimmillisellä virheellä, ehkä useammallakin. Tämä selittäisi sen, että minkäänlaisesta ilmoituksesta ennen törmäystä ei ole raportoitu.

 

Turistien kertoma pamaus on saattanut aiheuttaa myös lumivyöryn, joten konetta saatetaan joutua hakemaan lumien alta, ei mikään helppo tehtävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    HS:n uutinen: Onnettomuuspaikka löytynyt,koneen osia levinnyt laajalle alueelle. Ruotsin ilma ja meripelastuskeskuksen tiedote.

  http://www.hs.fi/ulkomaat/Norjalaiskoneen+maahansy%C3%B6ksypaikka+on+l%C3%B6ytynyt/a1305558001458

  "Miehistöä ei ole vielä löydetty. Pelastuspartion tiedottaja Mathias Hansson sanoo, ettei mikään viittaa siihen, että miehistö olisi selviytynyt"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään