Kimmo Heinonen

Herkules kateissa Ruotsissa

122 viestiä aiheessa

Noita syitä ja yhdistelmiä on monia. Mainitaan tässä nyt muutamia.

 

Mountain waves, turbulenssi, voimakas jäätäminen, asento ja sijaintitiedon puutteellisuus, laiteviat, rakennevika, rakenteellinen hajoaminen, sairaskohtaus, miehistön väsymys, paikallistiedon puute. Paikallisen hPa tiedon puuttuminen, tuulen ja kylmyyden aiheuttamat korkeusmittarivirheet. EGPWS puuttuminen???? Siviilikoneissa löytyy mutta onko kaikkiin sotilaskoneisiin asennettu?

 

Toistaiseksi ilmailun historiassa ei yhdessäkään onnettomuudessa ole vielä ollut yhtä ainoaa syytä, ja noista em syistä saakin rakennettua ketjun. Jokainen voi kokeilla itse rakentaa mainitsemistani ketjuja.

 

Katselin alueen ylätuulia ja niiden voimakkuutta onnettomuusalueella, puhalteli tuolloin sellaista 100 solmua vielä 700mb eli 10000ft korkeudella enemmän tai vähemmän. MUTTA voimakkaat tuulet ja alhainen lämpötila ovat saattaneet aiheuttaa korkeusmittariin jopa 3000 jalan virheen, jolloin miehistö on voinut kuvitella olevansa selkeästi vuoren yläpuolella joka sitten johti CFIT tilanteeseen

 

Linkki lisätty

 

http://www.pilotfriend.com/disasters/crash/boac911.htm

 

Em kaikki arvailua mutta mahdollista yhtäkaikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä oli onnettomuusaika UTC? Se on hiukan hakusessa uutisoinnissa.

Kiirunan magnetometrissä oli voimakkaat auringon aktiviteetin aiheuttamat häiriöt 15.3 15.00-16.00 UTC, kovimmillaan noin 15.30.

Olisiko tuolla auringon aktiviteetillä ollut mitään vaikutusta navigointi laitteisiin?

Asiaan tuli viittaus tiede.fi auringonpilkku keskusteluista, jossa myös graafia ajalta.

Keskusteluun lisätty myös kuvalinkki Kiirunan mittauksista.

http://img685.imageshack.us/img685/4559/cmea2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EGPWS puuttuminen???? Siviilikoneissa löytyy mutta onko kaikkiin sotilaskoneisiin asennettu?

Näissä Norjan uusissa C-130J koneissa on EGPWS. Taktisissa lennoissa sen voi kytkeä pois käytöstä. Meidän King Airissa (ei, en ole lentäjä) sen saa pois vain irrottamalla sulakkeen...Ja kukaan ei tietenkään menisi sellaista tekemään. Mutta taktisissa lennoissa EPGWS kytketään pois, jotta se ei huutaisi koko ajan "terrain, terrain, pull up, pull up".

 

Ja kuva mahdollisesta törmäyspaikaista.

 

width=718 height=539http://www.nrk.no/drfront/resources/img/2012/03/17/w=718%7C15220.jpg[/img]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskelle Kebnekaisemassiivia... Niin keskelle, että joltain sightseeing-jutulta vaikuttaisi. Oliko sitten lopullinen syy turbulenssia, mittariongelmia tms.?

No, turhaa ainakaan mun sitä on tällä kokemuksella/asiantuntemuksella miettiä.

 

Harmi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä oli onnettomuusaika UTC? Se on hiukan hakusessa uutisoinnissa.

Kiirunan magnetometrissä oli voimakkaat auringon aktiviteetin aiheuttamat häiriöt 15.3 15.00-16.00 UTC, kovimmillaan noin 15.30.

Olisiko tuolla auringon aktiviteetillä ollut mitään vaikutusta navigointi laitteisiin?

Asiaan tuli viittaus tiede.fi auringonpilkku keskusteluista, jossa myös graafia ajalta.

Keskusteluun lisätty myös kuvalinkki Kiirunan mittauksista.

http://img685.imageshack.us/img685/4559/cmea2.jpg

 

Viimeiset tutkahavainnot juuri ennen onnettomuuspaikkaa saatiin 13.56 UTC.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopetetaanko etsinnät mahdollisten eloonjääneiden osalta myös?

 

 

Operatiivinen vastuu etsinnöistä siirtyi poliisille, ja poliisin alainen tunturipelastuspalvelu jatkaa etsintöjä ja tutkimuksia. Koneen hylyn osia on löydetty sekä Kebnekaisen länsi- että itäpuolelta.

 

Därmed avslutar den statliga Flygräddningstjänsten sitt uppdrag och överlämnar ärendet till polismyndigheten i Norrbotten, som ansvarar för Fjällräddningstjänsten.

 

– Det finns två bekräftade platser där man har hittat vrakdelar, öster och väster om Kebnekaisemassivet, på Rabots glaciär och på Björlings glaciär.

 

Omkring 100 soldater och 20 fjällräddare har deltagit under morgonen.

 

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article14538866.ab

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisin pitämässä tiedotustilaisuudessa, joka alkoi klo 20 Suomen aikaa, on kerrottu ruumiinosia löytyneen ja poliisi on vakuuttunut siitä, että kaikki koneessa olleet ovat menehtyneet.. Omaisille on ilmoitettu asiasta. Etsinnät keskeytetään yön ajaksi.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14532112.ab

 

Aikaisemmin löydettyä: moottorin osia, pyörän osia ja suuri määrä koneen osia, jotka ovat olleet keskimäärin A4-arkin kokoisia sekä vaatteen hiha. Toisinsanoen, aika lohdutonta kertomaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta vaan. Tässähän on jo tullutkin erilaisia spekulaatioita tapauksesta. Vaikea uskoa, että tuollainen kone hajoaisi ilmassa minkään turbulenssin tms. vuoksi. Joku tarjosi myös CFIT:tiä, eli controlled fligt to terrain. Tuskin tuollaisella lennolla kuitenkaan EGPWS, eli enhanced graund proximity warning system oli pois päältä. Tuo lentohan on varsin lyhyt, eli alle 100NM?.  Kovin ylös ei tuollaisella turboprobilla nousta, vaikka olikin varmaan kevyessä kuormassa. Tuosta Kebnekaiselta ei ole kuin noin 40 NM Kirunaan, eli olisiko jo lähdetty pinnalta alaspäin liian aikaisin pienellä nopeudella (säästetään polttoainetta) ja ehkä vielä ennen törmäystä tullut terrain varoitus. Pull up. Eivät varmaan vaan nuo moottorit kuusilapaisine potkureineen ehdi kiihtyä täysille tehoille tyhjäkäynniltä kuin vasta monen sekunnin kuluttua. Silloin ei kuitenkaan ole CFIT:stä kyse. Säähän oli kai huono tuolla vuorten päällä, mutta Kirunassa Cavok. Eli haluttaa lähteä ajoissa alaspäin saadakseen kentän näkyviin ja näkölähestymisen. No tämä oli yksi ajatus lisää tähän tapaukseen. Totuuskin varmaan tulee joskus julki. Kyllähän nuo koneen lentotietotallentimet varmaan löydetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekköhän sitten tullut ihan puskista tilanne kun noin pieneksi silpuksi kone mennyt?

Luulisi että jos 'jotain' olisi ollut tehtävissä niin koneesta löytyisi edes hieman isompia palasia, nyt kun kerran on löytynyt vain pientä silppua..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin ei kuitenkaan ole CFIT:stä kyse.

 

En ymmärtänyt tuota kommenttiasi lainkaan, eikö kuvaamasi skenaario ole nimeenomaan CFIT?  ???

 

CFIT:n määritelmä FAA:n raportista Controlled Flight into Terrain Awareness:

 

"CFIT occurs when an airworthy aircraft is flown, under the control of a qualified pilot,

into terrain (water or obstacles) with inadequate awareness on the part of the pilot of

the impending collision."

 

(Jossain olen nähnyt myös hirvittävän pitkän selityksen, mikä on ja mikä ei ole CFIT; termi itsessäänhän ei ole kovinkaan selkeä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MUTTA voimakkaat tuulet ja alhainen lämpötila ovat saattaneet aiheuttaa korkeusmittariin jopa 3000 jalan virheen....

 

Nyt ei ymmärrä, kerrotko lisää, miten voimakkaat tuulet vaikuttavat korkeusmittariin ja miten tuollainen 3000 ft ts. 1/3 todellisesta korkeudesta virhenäyttämä syntyy?

 

T. Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikalle. Sori ei ole aikaa kääntää mutta toimii tällä tavalla:

 

 

1.5.8 Pressure Drop

 

The “drop” in pressure associated with the increase in wind speeds extends throughout the mountain wave, that is downwind and to “heights” well above the mountains. Isolating the altimeter error caused solely by the mountain wave from error caused by non-standard temperatures would be of little value to a pilot. Of main importance is that the combination of mountain waves and non-standard temperature may result IN AN ALTIMETER OVERREADING BY AS MUCH AS 3 000 FT. If the aircraft in our example had been flying upwind on a windy day, the actual ground separation on passing over the crest of the ridge may well have been very small.

 

 

Ja FOM part A vol 1

 

8.1.1.3 Altitude Corrections due to Atmospheric Variations from Standards

Pressure altimeters suffer from errors when weather conditions vary from the ICAO Standard

Atmosphere (ISA). In extreme cold temperatures or in high wind velocities, the actual altitude

can be much lower than that indicated on the pressure

altimeter.

 

It is therefore important to apply a correction to the minimum altitude to ensure adequate terrain

clearance

. This correction can be calculated using the following

rules:

Temperature correction:

ISA -15°C to -30°C Add 10% to MOCA/MORA

ISA -31°C to -50°C Add 20% to MOCA/MORA

Wind correction:

Add 500 ft. per 10 kt. above 30 kt. (Maximum correction 2.000 ft.).

Pressure correction:

For QNH below 1013 hPa add 30 ft. per hPa to the minimum altitude.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Lehdistö uutisoi turmakoneen räjähtäneen. No tuskinpa siellä lastina räjähteitä oli,mutta jos tämmöinen isokokoinen Hercules osuu 250-300 mailin nopeudella lähes pystysuoraan rinteeseen,tottakai se murskautuu tuhannen päreiksi. Vai voiko se oikeasti räjähtää,tuskin ainakaan Jet-A1 syttyy - 10c lämpötilassa. Uutisen mukaan jopa tutkijalautakunta puhuu räjähtämisestä! http://www.hs.fi/ulkomaat/Ruotsin+poliisi+Norjalaiskone+r%C3%A4j%C3%A4hti+osuessaan+tunturiin/a1305558001458

    "Tutkintalautakunnan mukaan kun näin suuri kone törmää vuorenrinteeseen, kuten tämä on tehnyt, se todennäköisesti räjähtää. Näin on käynyt tässäkin tapauksessa", sanoi poliisin edustaja Börje Öhman.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liitttyen norjalaisen Hercules-koneen käsittämättömään onnettomuuteen on Svensk Flyghistorisk Föreningin web-palstalla alkanut mielenkiintoinen keskustelu traagisista ns. CFIT-tapauksista Controlled Flight Ínto Terrain), ks:

 

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4457

 

ja erityisesti viittaukset:

 

http://chefsingenjoren.blogspot.se/

 

sekä

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_New_Zealand_Flight_901

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen Jas-pilotti, joka oli ilmassa samaan aikaan kun Hercules katosi, kertoo että harjoituksessa oli sillä hetkellä mukana 10 Jassia ja 4 F-16-hävittäjää jaettuina kahteen ryhmään, joiden piti joko hyökätä Herculeksia vastaan tai puolustaa niitä. Herculeksilla ei sinänsä ollut muuta tiedossa olevaa tehtävää kuin siirtyä Evenesistä Kiirunaan. Kun radioyhteys Herculekseen menetettiin, alueella oli vielä jäljellä kaksi hävittäjistä, ensimäinen Herculeksista ja saksalainen kopteri. Jas-pilotti aloitti toisen Jas-koneen kanssa Herculeksien etsinnän kyeten etsimään Kebnekaisen alueen laaksoista mutta Kebnekaisen huiput olivat pilvien peitossa.

 

De två norska Herculesplanen var en del i militärövningen Cold Response - och utgjorde flygande "fästningar" som skulle anfallas och skyddas.

 

Så var spelet upplagt. - Samtidigt fanns det tio Jas-plan från F 21 i luften och fyra norska F 16-plan, uppdelade i två läger för att anfalla och försvara, berättar Stefan Kaarle.

 

- Det var oss, et tysk helikopter og den andre Herculesen som begynte å søke gjennom fjelltraktene, ut fra den sist registrerte radiokontakten, sier Kaarle.

 

Han brukte radar og lyttet intenst etter signaler fra det savnede flyets nødpeilesender. Han var også nede i dalene i Kebnekaise-massivet for å lete.

 

- De høyeste fjelltoppene var skjult i skydekket. Det blåste hardt og var veldig turbulent.

 

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=6790736

 

Jälkimmäinen lainaus löytyy saman haastattelun norjankielisestä versiosta:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10079319

 

Mikäli onnettomuuskone on todellakin lentänyt tahallaan matalalla ja huippuja ei voinut havaita visuaalisesti, tilanne on voinut tulla miehistölle yllätyksenä eteen, ja liian myöhään  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piteå-tidningen kertoo tänään että koneesta on löytynyt sen takaosaan kuuluvia kappaleita. Tämä on hyvä uutinen koska ns. mustat laatikot, CVR ja FDR, sijaitsevat myös koneen takaosassa ja löydökset auttavat rajaamaan niiden etsintäaluetta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään