Kimmo Heinonen

Herkules kateissa Ruotsissa

122 viestiä aiheessa

Piteå-tidningen kertoo tänään että koneesta on löytynyt sen takaosaan kuuluvia kappaleita. Tämä on hyvä uutinen koska ns. mustat laatikot, CVR ja FDR, sijaitsevat myös koneen takaosassa ja löydökset auttavat rajaamaan niiden etsintäaluetta.

 

 

Mustien laatikoiden säilyminen ehjänä Atlantin syvyyksissä kuukausia oli jo pieni ihme.

Törmääminen vuoren rinteeseen ja siitä seurannut räjähdys lienee mustille laatikoillekin haasteen säilyä ehjinä.

Pitäisikö mustan laatikon lähettää jonkinlaista signaalia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustien laatikoiden säilyminen ehjänä Atlantin syvyyksissä kuukausia oli jo pieni ihme.

Törmääminen vuoren rinteeseen ja siitä seurannut räjähdys lienee mustille laatikoillekin haasteen säilyä ehjinä.

Pitäisikö mustan laatikon lähettää jonkinlaista signaalia?

 

"They are typically specified to withstand an impact of 3400 g " .....

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö mustan laatikon lähettää jonkinlaista signaalia?

 

Lähettää akustista signaalia jouduttuaan veteen. Laitteessa ei ole radiolähetintä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"They are typically specified to withstand an impact of 3400 g " .....

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_recorder

 

Koulufysiikkaa muistellen v=a*t

200knots = n. 100m/s -> 100/34000=2,94ms

 

s=0,5*a*t*t -> 0,147m

eli oranssi laatikko voi pysähtyä 200 knotsin nopeudesta alle oman pituutensa matkalla ehjänä.

Jokainen voi laittaa omat luvut kaavoihin, jos tuntuu paremmalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääkö naissä koneissa radiokorkeusmittari mitään? Näissä militaarivehkeissä ei siis vaadittaisi (E)GPWS:iä, kun kerran mäkeen ollaan menty, vai miten on?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttääkö naissä koneissa radiokorkeusmittari mitään? Näissä militaarivehkeissä ei siis vaadittaisi (E)GPWS:iä, kun kerran mäkeen ollaan menty, vai miten on? 

 

EGPWS:stä militaarikoneissa oli keskustelua ketjussa jo aikaisemmin, sieltä löytyy vastaus. Senkin primäärinen anturi on radiokorkeusmittari, jos edessä on pystysuora seinä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EGPWS:stä militaarikoneissa oli keskustelua ketjussa jo aikaisemmin, sieltä löytyy vastaus. Senkin primäärinen anturi on radiokorkeusmittari, jos edessä on pystysuora seinä...

 

No kun ei näköjään osaa lukea. No kun olen sertifioidusti tyhmä, niin kysyn että eikös EGPWS:ssä ole GPS:ään yhdistetty tietokanta, joka tietää pysty- ja vaakasuorat vuoret ilman radiokorkeusmittariakin? Vai siis-kö tämä myös kytkeytyy pois, kun radiokorkeusmittarikin? Jos, niin miksi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norjan puolustusvoimien sivuilla on Herculeksen reittikartta sekä tutkakuvakooste koneen käyttämästä reitistä. Klikkaamalla hieman isommiksi.

 

http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/Sider/flyruten.aspx

 

Evenesistä lähdön jälkeen Hercules suuntasi aluksi suoraan etelään ja kääntyi myöhemmin koilliseen ja sitten itään kohti Kiirunaa, mikä selittää jos ei muuta niin sen, miksi linnuntietä mitatun alle 200 km etäisyyden lentämiseen olisi kulunut tunnin verran, kun viivasuoraan lentämällä välin olisi saattanut lentää puolessa tunnissa. Tutkakuvakoosteesta näkyy, että Hercules on lähtenyt kohti Kiirunaa suurinpiirtein kartassa kuvattua reittiä. Saksalainen C-160 lensi huomattavasti etelämpänä. DA-20 on norjalaisten Falcon, jota käytetään mm. elektronisen sodankäynnin harjoittelussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kun ei näköjään osaa lukea. No kun olen sertifioidusti tyhmä, niin kysyn että eikös EGPWS:ssä ole GPS:ään yhdistetty tietokanta, joka tietää pysty- ja vaakasuorat vuoret ilman radiokorkeusmittariakin? Vai siis-kö tämä myös kytkeytyy pois, kun radiokorkeusmittarikin? Jos, niin miksi?

 

Eikös se kytketä pois, kun halutaan, ettei huuda jatkuvasti, matalalla lennettäessä?

 

En minäkään tuota EGPWS:n toimintaperiaatetta tarkemmin tunne, miksi esim. pitää olla radiokorkeusmittari, jos kerran on GPS. Kempas osannee kertoa? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

En minäkään tuota EGPWS:n toimintaperiaatetta tarkemmin tunne, miksi esim. pitää olla radiokorkeusmittari, jos kerran on GPS. Kempas osannee kertoa? :)

 

Ei taida GPS:n tarkkuuteen ja päivityksen nopeuteen olla ihan niin paljoa luottamista kun mennään pinnoissa ja sekunnin osista alkaa olla kysymys. Varsinaista autopilottiin kytkettyä TFR / TCAS maastoa seuraavaa järjestelmää ei taida olla kuin MC-130 Combat Talon Hercules koneissa joten voitaneen spekuloida että EGPWS olisi ollut poissa päältä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etsinnöissä on ennen pääsiäistä löydetty useita muistikortteja, joista ainakin yksi "sisältää tietoja joita on rekisteröity koneen lennontaltioimislaitteessa". Varsinaisia "mustia laatikoita" ei kuitenkaan ole vielä löytynyt.

 

Kahden miehistön jäsenen jäännökset on tunnistettu ja koneen jäännöksiä on saatu talteen jo noin 30 tonnia.

 

http://www.folkebladet.no/nyheter/innenriks/article535934.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8063888

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kahden miehistön jäsenen jäännökset on tunnistettu ja koneen jäännöksiä on saatu talteen jo noin 30 tonnia.

 

http://www.folkebladet.no/nyheter/innenriks/article535934.ece

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8063888

 

 

Löydettyjen koneenosien yhteispainosta on erilaisia mielipiteitä, eilispäiväinen uutinen kertoo että talteen olisi saatu "20 %". Noin 40 tonnia painavasta Herculeksesta tämä tarkoittaisi vasta 8 tonnia.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8067003

 

Nyt on kuitenkin tunnistettu jo kaikki miehistön jäsenet. Työt jatkuvat.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8068217

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistölle on tänään näytetty Kiirunassa halliin sijoitetut tähän mennessä löytyneet koneenosat, joita nyt kerrotaan löytyneen 10 tonnia eli 25 % koneen painosta. VG nettin videossa näytetään haastattelun lomassa hallin lattialle sijoitettuja osia, jotka on lajiteltu sen mukaan, mistä osasta konetta ne todennäköisesti ovat peräisin.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10057385

 

Video alkaa mainoksen jälkeen. Etsinnät on toistaiseksi keskeytetty, koska lumen sulaminen tekee etsinnöistä liian vaarallista. Alustava onnettomuusraportti, jossa kerrataan lennon tapahtumat siltä osin, kuin ne tiedetään, julkaistaan todennäköisesti jo ennen kesää. Mustia laatikoita ei ole löydetty eivätkä tutkijat halua ottaa kantaa onnettomuuden syihin sitä ennen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATC oli antanut luvan laskeutua 2000 metriin, eli alle Kebnekaise-massiivin korkeuden. Lisäksi kone oli lentänyt jonkin aikaa autopilotilla ilman kosketusta ohjaimiin. Kebnekaise oli pilvien peitossa. Lähde Oddasat ja SVT-nyheter.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATC oli antanut luvan laskeutua 2000 metriin, eli alle Kebnekaise-massiivin korkeuden.

 

Tämä on kuitenkin ihan normihomma. Varsinkin jos selvityksen on antanut Kiirunan torni, joka ei anna tutkapalvelua, tarkoittaa se sitä, että koneen miehistön on itse tiedettävä missä voi ruutukorkeuden (joka on ko paikassa selvästi enemmän kuin FL65/2000 metriä) alittaa valvomattomassa ilmatilassa. Ihan varma en ole, porrastaako lähestymislennonjohto valvomattoman ilmatilan esteisiin tutkaympäristössäkään.

 

Juu, vähän kun mietittiin, niin kyllähän sen porrastaa. Periaatteessa aluelennonjohtokin, mutta ne kaksi ACC:tä joissa olen ollut duunissa, ei laiteympäristö tarjoa mitään eväitä asian hoitamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aftonbladet: Norjalaisen turmakoneen musta laatikko löytyi Kebnekaiselta

 

Keväällä Pohjois-Ruotsissa maahansyöksyneen norjalaisen kuljetuskoneen musta laatikko on vihdoin löydetty.

 

Musta laatikko löytyi koneen putoamispaikan tuntumasta läheltä Kebnekaise-tunturia.

 

Löydöstä toivotaan apua koneen putoamissyyn selvittämiseen. Vielä ei ole saatu selvyyttä siihen, miksi Kiirunaan matkalla ollut kone putosi Ruotsin tunturialueella.

 

Kone syöksyi maahan maaliskuussa ja turmassa kuoli viisi ihmistä.

 

Asiasta kertoo Aftonbladet-lehti.

 

MTV3

 

Aftonbladetin ruotsinkielinen artikkeli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norrbottenskuriren-lehti väittää tänään saaneensa nähtäväksi "salaiseksi julistetun" raportin. Lehden tietojen mukaan Herculeksen pilotit eivät saaneet mitään varoitusta ennen törmäystä, koska varoitusjärjestelmä oli kytketty pois päältä. Ilmeisesti tämän asetusvalinnan takia koneen näyttötauluun ilmestyi vastaava teksti, joka mahdollisesti tulkittiin väärin. Norjan ilmavoimilla ei ollut järjestelmän käytöstä rajoituksia, vaan miehistö sai käyttää omaa harkintaansa, joka nyt johti virheeseen. Jos asetus olisi ollut normaali (järjestelmä päällä), järjestelmä olisi antanut ennakkovaroituksen 40-60 sekuntia ennen törmäystä. Lennonjohtoelimet saavat osasyyn onnettomuudesta, koska eivät ohjanneet konetta turvallista reittiä pitkin.

 

Olycksplanet flög för lågt. Terrängvarningssystemet hade satts i ett läge där innebörden blev att besättningen inte varnades innan planet körde in i fjällväggen. Innan dess lyste ett meddelande om detta val och kommentarer i planet tyder på misstolkning. Norska luftförsvaret hade ingen begränsning av hur det valda läget användes utan flygbefälet fick avgöra. Om systemet ställs i normalläge ges förvarning på 40-60 sekunder.

 

Flygledarna, i Stockholm och Kiruna, samt besättningen har "inte till alla delar förstått varandras avsikter, heter det i rapporten. Flygledarna hade inte uppmärksammat rätt flygnivå vilket gjorde att planet oavsiktligt klarerades ut i "okontrollerad luft". Besättningen visste inte det.

 

"Luftfartsverket har inte haft tillräckligt säkra arbetssätt", konstaterar utredarna.

 

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6922691

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10134519 (norjaksi)

 

EDIT: Seuraavan uutisen lopussa selviää, että Norrbottenskuriren-lehden näkemä raportti ei ole vielä lopullinen, vaan lähes valmis raporttiversio, joka on lähetetty mm. Norjan ilmavoimille ja Norjan sekä Ruotsin lennonjohtoelimille lausuntoja varten. Virallinen loppuraportti saadaan mahdollisesti syyskuun lopulla.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Menneskelig-svikt-arsak-til-Hercules-ulykken-7291619.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppuraportti on julkaistu:

 

http://www.havkom.se/virtupload/reports/RM%202013_02.pdf

 

Tulkintaa raportista täällä:

 

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7019528

 

På den norska sidan saknades rutiner för att planera och följa upp en flygning, anser SHK. Dessutom litade man för mycket på den svenska trafikledningen. Därför uppmärksammades inte besättningen på att den information som flygledarna gav innebar att planet inte höll tillräckligt avstånd till terrängen.

 

Följde inte regelverket

 

Information från flygtrafikledningen följde inte gällande regelverk eftersom denna inte hade "tillräcklig erfarenhet och kunskaper för att under den rådande situationen kunna leda flygtrafik från väster in mot Kiruna flygplats på ett säkert sätt", anser kommissionen.

Bristen på radartäckning i området försvårade arbetet för flygtrafikledningen.

"Den sista barriären" för att undvika en markkollision är flygplanets varningssystem. Men ”utredningen har visat att vid den aktuella terrängprofilen och med de aktuella inställningarna uppfylldes inte kriterierna för en varning”. Något tekniskt fel förelåg alltså inte, konstaterar SHK.

 

Toisinsanoen, Norjan puolustusvoimilla ei ollut riittävän hyvää menetelmää varmistaa lennon turvallista suorittamista reitillä, vaan luotettiin Ruotsin lennonjohtoon. Ja Kiirunan lennonjohto saa osansa syystä siksi, ettei ohjannut konetta Kiirunaan lännestä käsin turvallisella tavalla (mm. selvitys annettiin valvomattoman ilmatilan kautta), mikä johtui kokemattomuudesta ja myös tutkapeiton puutteesta alueella. Kolmanneksi koneen törmäysvaroitusjärjestelmässä käytetyt asetukset eivät mahdollistaneet varoituksen syntymistä, vaikka teknistä vikaa ei ollutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään