Jaakko Kuusisto

Kuinka monta reittiä finnair on kaapannut ja sitten tappanut ne

8 viestiä aiheessa

Tulee ensimmäisenä mieleen törkein kaappaus; Mänttä-Hki.

Tuorilan Kalle ja Virkajärvi operoivat Mäntästä. Finnair kaappasi tuon reitin ja lopetti sen pian :thmbdn:

 

Nyt potkittiin leko-mekaanikot pihalle ja vastapainoksi tarjotaan "korvavaloa", valohoitoa sekin. Pysyykös kalusto kunnossa korvavalolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan Savon lentolinjat Oy havitteli vuonna 1952 reitin jatkamista Helsinki-Mikkeli -välistä Kajaaniin. Yleisten töiden ja Kulkulaitosten ministeriö virkamies K.T.B.Koskenkylä päätti, että Aero saa Kajaanin reittioikeudet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entä Etelämäki, Sir-Air, Mikkeli-Helsinki (taisi alkaa Islanderilla)... ja kun Pölhölä katsoi että pienyritys oli kasvattanut matkustustottumusta riittävästi Finskille, niin Finskille Etelämäeltä enempiä kyselemättä. Niin se taisi mennä. Jaska muistaa paremminkin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee ensimmäisenä mieleen törkein kaappaus; Mänttä-Hki.

Tuorilan Kalle ja Virkajärvi operoivat Mäntästä. Finnair kaappasi tuon reitin ja lopetti sen pian :thmbdn:

 

 

Tuo ei ihan pidä paikkaansa. Tuorilan Kalle lensi Baronilla G.A. Serlachius Oy:lle Halli-Helsinki väliä vuodesta 1972 alkaen, vuonna 1974 Kallelle, sekä kumppaneille Aarno Virkajärvelle ja Pekka Seppälälle (RIP kaikille) tuli Navajo OH-PNA, ja molempia koneita käyettiin lentoihin, kunnes 1979 Kalle ajoi Baronin järveen Växjössä ikävin seurauksin. Sen jälkeen Aarno ja Pekka jatkoivat toimintaa noin vuoteen 1988 asti, Navajo Vaihtui Chieftainiin OH-PNV vuonna 1982. Tässä välissä Finnaviation lensi Kauhava-Halli-Helsinki reittiä vähän aikaa Bandeirantella, mutta G.A.S. ei ollut hommaan tyytyväinen. Hallissa kun ei ollut tuolloin ILS:iä, niin aamukone Kauhavalta ei useinkaan päässyt laskuun Halliin, vaan jatkoi suoraan Helsinkiin. Aarnon ja Pekan Chieftain-operointi reitillä jatkui, kunnes G.A. Serlachiuksen pääkonttori sirtyi Mäntästä Helsinkiin, ja kulkemisen tarve väheni radikaalisti. Nyt en enää edes muista mikä se GAS on nimeltään, olisko joku Metsä-Tissue tjsp...

 

Hyvä kaappausyritys oli, muttei onnistunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo Juha ihan noin kauniisti mennyt.

Muistan hyvin kuinka alkuperäiset reitin luojat  kirosivat Finnairin menettelyn alimpaan Helv*

Olin silloin jonkinlaisena vetäjänä Ansiolentäjien yhdistyksessä ja seurasin tuota reittikaappausta hyvin läheltä.

Yksityiset perustivat reitin ja ISO fiinnair kaappasi sen. :thmbdn:

Niin se meni :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo Juha ihan noin kauniisti mennyt.

Muistan hyvin kuinka alkuperäiset reitin luojat  kirosivat Finnairin menettelyn alimpaan Helv*

Olin silloin jonkinlaisena vetäjänä Ansiolentäjien yhdistyksessä ja seurasin tuota reittikaappausta hyvin läheltä.

Yksityiset perustivat reitin ja ISO fiinnair kaappasi sen. :thmbdn:

Niin se meni :o

 

Ei ne mitään kaapanneet, yrittivät kyllä kovasti. Olisko FA vuoden lentänyt? Nimim Kallen, Aarnon ja Pekan A2-oppilas vuodelta 1972, hyvin läheltä puuhaa myös seurannut. Ja semmoinen juttuhan se myös oli, että Ilmailuyhtymä lensi reittiä tilauslentona G.A. Serlachius Oy:lle, FA myi lippuja tietysti kaikille, mutta erinomaisen huonolla menestyksellä.

Varmaan Aarno ja Pekka kirosivat aikanaan kovastikin (Kalle ei silloin enää ollut mukana kiroilemassa), mutta onneksi oikeus voitti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ne mitään kaapanneet, yrittivät kyllä kovasti. Olisko FA vuoden lentänyt? Nimim Kallen, Aarnon ja Pekan A2-oppilas vuodelta 1972, hyvin läheltä puuhaa myös seurannut. Ja semmoinen juttuhan se myös oli, että Ilmailuyhtymä lensi reittiä tilauslentona G.A. Serlachius Oy:lle, FA myi lippuja tietysti kaikille, mutta erinomaisen huonolla menestyksellä.

Varmaan Aarno ja Pekka kirosivat aikanaan kovastikin (Kalle ei silloin enää ollut mukana kiroilemassa), mutta onneksi oikeus voitti.

Finnair lensi vuoden verran tuota yksityisten perustamaa reittiä, ei siis kaapannut mielestäsi mitään. :o

Se vuosi riitti yksityisten kaatamiseksi :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair lensi vuoden verran tuota yksityisten perustamaa reittiä, ei siis kaapannut mielestäsi mitään. :o

Se vuosi riitti yksityisten kaatamiseksi :thmbdn:

 

Kaappasi, muttei onneksi onnistunut pysyvästi, kuten ensimmäisessä viestissäni totesin. Kun lopettivat Bandeirantella lentämisen, hommasi Ilmailuyhtymä Chieftainin, jolla lensivät reittiä, kunnes kulkemistarve melkein loppui, syystä, jonka ensimmäisessä viestissäni mainitsin.

 

Muuten Jaskan kanssa moraalikysymyksistä samaa mieltä, mutta historiikki tässä oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään