Sippo Nevalainen

Autoliiton helikopterit

42 viestiä aiheessa

Muistuipa tuossa mieleeni nyt kun vietetään Autoliiton tiepalvelun juhlavuotta niin 90 luvun alussa Senatintorilla  silloinen liikenneministeri Olle Norbakka julkisti käyttöön otettavaksi Autoliitolle kaksi helikopteria  :). Kopterit olivat tyypiltään Enstrom 280 Shark, tunnukset OH-HKS ja OH - HSK. Kopterit olivat maalattu Autoliiton keltaisiksi, ja niillä oli oikein järjestysnumerotkin KS oli AL01 ja SK oli AL02. Kyselin joskus myöhemmin koneista Autoliitosta, mutta eivät suostuneet muistamaan aiheesta mitään  ???. Varmaankin vanhat Malmin starat voisivat hieman valaista millainen "vedätys" tämä kopteri projekti oikein oli.

 

Sippo

 

edit. Tyyppi tarkentui

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopterit olivat Enstron F28:ja tunnukset OH-HKS ja OH - HSK. Kopterit olivat maalattu Autoliiton keltaisiksi, ja niillä oli oikein järjestysnumerotkin KS oli AL01 ja SK oli AL02. Varmaankin vanhat Malmin starat voisivat hieman valaista millainen "vedätys" tämä kopteri projekti oikein oli.

 

Hauskasti ainakin toistuvat kirjaimet K ja S noissa rekistereissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin tästä tuli mieleen "vedätys" poliisihelikoptereista, sekä apu- tai seuralehti ja 70-luvun juhannusruuhkat?

 

Aivan Topi! Poliisilla kun ei ole koskaan ole ollut omaa helikopteria. "Poliisi" tarroja voi toki liimailla koptereiden tai lentokoneiden kylkeen, mutta kaikki ne ovat olleet vuokrattuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähi historiaa pengotaan? niin no onhan näitä ollut muuallakin esim ADAC,illa. Liitteenä mv-kuva kopterista. 8)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan Topi! Poliisilla kun ei ole koskaan ole ollut omaa helikopteria. "Poliisi" tarroja voi toki liimailla koptereiden tai lentokoneiden kylkeen, mutta kaikki ne ovat olleet vuokrattuja.

 

Mitäh? :o Mutku elokuvassa Vodkaa, komisario Palmu poliisille lahjoitettiin helikopteri, jonka jalaksella vieläpä kaunis salainen agenttiskaja matkusti ottaakseen rosmot kii! (Huomasitteko muuten, että Lilga Kovanko nakkasi takaa-ajokohtauksessa kenkänsä mäkeen, mutta laskeutumiskuvassa ne olivat  - presto - ilmestyneet takaisin takatassuihin?) 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähi historiaa pengotaan? niin no onhan näitä ollut muuallakin esim ADAC,illa.

 

 

Ehkä OT, mutta ADACilla on käytössään 51 pelastus- (lääkäri-)helikopteria, kuka ne omistaa on eri juttu.

adac

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenneministeri oli varmaankin Ole Norrback.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ole_Norrback

(Offtopiccia, mutta kun nyt on ajankohtainen asia ja johtaa melkoisen suoran aasinsillan ilmailuhistorialliseen Kauhavaan:

Vaasalainen Ole Norrback puolustusministerinä sai tehtäväkseen valita karsittavaksi joko kaksikielisen Vaasan Rannikkopatteriston tai yksikielisen Dragsvikin valillä. Hän halusi lopettaa oman alueensa Vaasan Rannikkopatteriston ja säilyttää Dragsvikin.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Epäselvässä kaitafilmikuvassa POLIS -merkitty helikopteri Seutulan terminaalin parkkipaikan yläpuolella ETYK-kokouksen aikaan kesällä 1975:

http://www.ajopeli.kuvat.fi/kuvat/14+ETYK+-kokous+1975/IMG_0133.JPG

Ei tosiaan ihan tarkkaa selkoa saa, mutta väritys viittaisi yhtenä vaihtoehton OH-HIF, nyt kun ei ole lähde teosta edessä niin en jaksa muistaa tuon aikaista operaattoria/omistajaa, ollut kuitenkin esim keihäsmatkoilla ja helikopteripalvelulla sekä muutenkin pitkän uran Suomessa teki kunnes siirtyi itäiseen naapuriin. Eli tämäkään ei siis ole poliisin vaan ainoastaan poliisia kyydittävä tilauslento jonka tarkoitus kuitenkin halutaan yleiseen tietoon tuoda.

 

Kertokaas muuten tyhmälle mikä tämä "vedätys" juttu näiden poliisi-koptereiden kanssa tarkoittaa. Vai onko siis vain kyse siitä että vuokra-laitteessa tarrat kyljissä?

 

Tuosta Sipon alkuperäisestä kysymyksestä olisi tosiaan kiva kuulla vähän faktaakin että milloin ja minne keltaiset kopterit lopulta lähtivät. Sinällään muuten mielenkiintoinen juttu että tuohon aikaan kun nuo autoliiton kopteritkin tulivat oli Suomessa useampia Enstrom koptereita, nykyään ei taida olla yhtään rekisterissä olevaa ainakaan, että minnekäs ne on kaikonneet? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosiaan ihan tarkkaa selkoa saa, mutta väritys viittaisi yhtenä vaihtoehton OH-HIF, nyt kun ei ole lähde teosta edessä niin en jaksa muistaa tuon aikaista operaattoria/omistajaa, ollut kuitenkin esim keihäsmatkoilla ja helikopteripalvelulla sekä muutenkin pitkän uran Suomessa teki kunnes siirtyi itäiseen naapuriin. Eli tämäkään ei siis ole poliisin vaan ainoastaan poliisia kyydittävä tilauslento jonka tarkoitus kuitenkin halutaan yleiseen tietoon tuoda.

 

Kertokaas muuten tyhmälle mikä tämä "vedätys" juttu näiden poliisi-koptereiden kanssa tarkoittaa. Vai onko siis vain kyse siitä että vuokra-laitteessa tarrat kyljissä?

 

Tuosta Sipon alkuperäisestä kysymyksestä olisi tosiaan kiva kuulla vähän faktaakin että milloin ja minne keltaiset kopterit lopulta lähtivät. Sinällään muuten mielenkiintoinen juttu että tuohon aikaan kun nuo autoliiton kopteritkin tulivat oli Suomessa useampia Enstrom koptereita, nykyään ei taida olla yhtään rekisterissä olevaa ainakaan, että minnekäs ne on kaikonneet? 

 

 

Kyse poliisin osalta oli nimenomaan laina/vuokrakoptereista jotka hoitivat liikennetarkkailua ruuhkaviikonloppuisin, kopterissa oli poliisi mukana joka saattoi ilmoittaa maapartioille ongelmista.Tuolloin ei ollut pelkästään "Heinolan eteläpuolella"ruuhkaa.Oli Mäntsälän läpiajo, Lahden läpiajo, joskus myös Kerava ja Järvenpää aiheuttivat jonoja.Muistanpa joskus nähnneeni poliisikopterin jollain kolaripaikallakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varia Ammattikoulussa lekopuolella tuo keltainen Enström nykyisin majailee.

Kiitos tiedosta :)

 

 

Kyse poliisin osalta oli nimenomaan laina/vuokrakoptereista jotka hoitivat liikennetarkkailua ruuhkaviikonloppuisin, kopterissa oli poliisi mukana joka saattoi ilmoittaa maapartioille ongelmista.Tuolloin ei ollut pelkästään "Heinolan eteläpuolella"ruuhkaa.Oli Mäntsälän läpiajo, Lahden läpiajo, joskus myös Kerava ja Järvenpää aiheuttivat jonoja.Muistanpa joskus nähnneeni poliisikopterin jollain kolaripaikallakin.

 

Kiitos tästä, tuo termi vedätys vaan edelleen ihmetyttää. Tosiaan aikanaan Suomi oli paljon suurempi ja tarkempi kartaltaan, nykyään on joko kehä 3 sisä tai ulkopuoli noin keskimäärin. Tähän kaukaisesti liittyen http://www.radiocity.fi/audiovideo/vieraat/2/361 tältäkin palstalta tutun Klaude-Kopterin muisteluita RadioCityn lentävänä reportterina. Niin ja osa 2 myös http://www.radiocity.fi/audiovideo/yleinen/1/363

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta :)

 

Kiitos tästä, tuo termi vedätys vaan edelleen ihmetyttää. Tosiaan aikanaan Suomi oli paljon suurempi ja tarkempi kartaltaan, nykyään on joko kehä 3 sisä tai ulkopuoli noin keskimäärin. Tähän kaukaisesti liittyen http://www.radiocity.fi/audiovideo/vieraat/2/361 tältäkin palstalta tutun Klaude-Kopterin muisteluita RadioCityn lentävänä reportterina. Niin ja osa 2 myös http://www.radiocity.fi/audiovideo/yleinen/1/363

 

Mahdettiinko noita koptereita koskaan käyttää AL:n toiminnassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kiitos tästä, tuo termi vedätys vaan edelleen ihmetyttää.

 

Ei tuolla "vedätyksellä" mitään pahaa tarkoiteta. Sen aikuisissa lehdissä vaan annettiin ymmärtää, että koneet todella olisivat poliisin omia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuolla "vedätyksellä" mitään pahaa tarkoiteta. Sen aikuisissa lehdissä vaan annettiin ymmärtää, että koneet todella olisivat poliisin omia.

:) kun vääntää rautalangasta niin tällainen tyhmempikin lopulta tajuaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:) kun vääntää rautalangasta niin tällainen tyhmempikin lopulta tajuaa

 

Parempi myöhään...  :) Eikun asia oli juuri kuin Jari edellä esitti, tai ainakin niin minä sen silloin meidän Suomen poliisista ylpeänä ymmärsin - no ikää oli jotain 10+ mutta ketutti se sitten jälkeenpäin kun olivat onnistuneet herrat tässäkin asiassa meikäläistä jymäyttämään.  :-[ Hävettää vieläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin albumin kätköistä Lappeenrannan lentonäytöksessä (sama missä oli mukana Mi-26) 1990-luvun puolivälissä otetun kuvan missä näkyy keltainen Enström-helikopteri. Kyljessä on iso musta numero 01 ja pyrstössä A-vakuutuksen mainos, rekkari ei valitettavasti näy. Olen lähes satavarma, että minulla on kopterista parempikin kuva, skannailen sen tänne jos se tulee vastaan... Mutta ainakin yksi kopteri on ollut Autoliiton keltaisissa väreissä 1990-luvun puolivälissä.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin yleisesti ihmiset tuntuvat poliisihelikoptereiden olemassaoloon uskovan. Eräs herrasmies kertoi toisella foorumilla näyttäneensä takapuoltaan poliisihelikopterille jonka koki kyttäävän hänen tekemisiään. Vaikutti kovasti hämmentyvän kun kerroin ettei poliisilla ole helikoptereita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäpä onkin mielenkiintoinen mysteeri. Autoliitolla, vaikka suuri organisaatio onkin, ei varmaankaan ole ollut varaa hankkia ja tuskin edes operoida kahta helikopteria. Eikö siis löydy mitään tietoa niiden maksajasta ja mihin tarkoitukseen niitä on käytetty? Lentävä Team Ahma? Entä mikä merkitys on rekisteritunnusten kirjaimilla SK? Entä miten Liikenneministeriö on asiaan sotkeutunut?

 

Asiaa tuntemattomalle kuvio ei aukene.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Noihin koptereihin liittyen on jäänyt jonnekin muistini sopukoihin että koneet olisivat tulleet "projektiin" Kaspair nimisen yhtiön kautta. Tunnusten Kilo  ja Sierra voinevat johtua tästä seikasta. Koneita "markkinoitiin" juhlapyhien liikenne valvontaa. Jossain vaiheessa oli huhu että sopivia tiepalveluhenkilöitä koulutettaisiin oikein helikopterilentäjiksi. Käsittääkseni aikanopeasti tämä "projekti" pyrittiin sitten unohtamaan Autoliiton puolelta. Elikkä jokin sortin "vedätykseltähän" tämä rupesi näyttämään rivijäsenen vinkkelistä. Kenen rahoja paloi ja paljonko jäi hämärän peittoon.

Noita polisin vuokra koneita on turha sotkea tähän tapaukseen niillä ei ole mitään tekemistä näiden kanssa.

Ja ADAC:n kopterit ovat tositoimissa osana Saksalaista pelastusjärjestelmää siitä iso sulka heille. Lähtökohdat ovat toiset kuin tässä kotimaisessa tapauksessa.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tulleet "projektiin" Kaspair nimisen yhtiön kautta. Tunnusten Kilo  ja Sierra voinevat johtua tästä seikasta...

 

Pahus kun muisti alkaa käymään hataraksi  ::), mutta tuo firman nimi soittaa kelloja korvien välissä: Kaspair+Enström=juttu Siivet-lehdessä joskus 1990-luvun alkupuolella. Omat tuon ajan Siivet-lehdet ovat 400km päässä, mutta jos jollakin Siivet-lehdet käsillä, voisi katsoa mitä siellä kirjoitettiin.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään