Sippo Nevalainen

Autoliiton helikopterit

42 viestiä aiheessa

Tuossa uusintana poliisin omaa tai vuokrakalustoa.

 

Kuten myös vuokrakalustoa tässäkin:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

1980-luvun lopulla toiminta oli näköjään sen verran säännöllistä, että poliisiteippaukset olivat jatkuvasti paikoillaan ja muilla keikoilla ne vain peitettiin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Noihin koptereihin liittyen on jäänyt jonnekin muistini sopukoihin että koneet olisivat tulleet "projektiin" Kaspair nimisen yhtiön kautta. Tunnusten Kilo  ja Sierra voinevat johtua tästä seikasta.

 

Näitä Enstromeita oli tuohon aikaan tosiaan useampi yksilö, myös näiden lisäksi - olisko rekistereinä olleet HKY, HPY ja HTY, sekä F28 että 280 Shark -malleja. Rekisterit KS ja SK olivat sidoksissa tuohon Kaspairin omistajaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

1980-luvun lopulla toiminta oli näköjään sen verran säännöllistä, että poliisiteippaukset olivat jatkuvasti paikoillaan ja muilla keikoilla ne vain peitettiin.

 

 

 

Taisi Vikillä olla tuo liiketoiminta tuohonaikaan sen verran monimuotoista että kalliita teippauksia ei revitty pois. Pukki keikka partioiden välissä, yrittäjän on yritettävä  :thmbup: Näyttäisi maestro itse olevan autelemassa pukkia.

 

Sippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otanpa minäkin hieman osaa tähän keskusteluun.

 

Olin yksi projektiin "palkatuista" lentäjistä. Ideana hommassa oli, että juhlapyhien ruuhkaliikennettä valvotaan myös ilmasta käsin ja toimitaan yhteistyössä autopartioiden kanssa. Miehistöön oli suunniteltu kuskin lisäksi ensiaputaitoinen henkilö: lääkäri / ensihoitaja.

 

Vähiinhän tuo operointi jäi. Lentopäiväkirjaa selatessani löysin tyyppikoulutuslentojen lisäksi ainoastaan kaksi merkintää OH-HSK:lla: toukokuun lopulla 1992 jolloin on lennetty joku keikka EFHF-EFHF, sekä heinäkuun alussa samana vuonna jolloin on piipahdettu Pirkkalassa.

 

Muitakin Enskoja tosiaan oli, ainakin tunnukset OH-HTY ja OH-HYY löytyvät meikäläisen lentopäiväkirjasta. Oli muuten sellainen laitos lentää että kun sillä pärjäsi niin sen jälkeen mikään inhimillinen ei ollut vierasta  8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli muuten sellainen laitos lentää että kun sillä pärjäsi niin sen jälkeen mikään inhimillinen ei ollut vierasta  8).

 

Ah, "20 000 osaa, jotka kaikki liikkuvat väärään suuntaan" tai "tasapainoilla kahta biljardipalloa päällekkäin"?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ah, "20 000 osaa, jotka kaikki liikkuvat väärään suuntaan" tai "tasapainoilla kahta biljardipalloa päällekkäin"?  ;D

 

Niin tuohan kuvaa "normaalilla" helikopterilla lentämistä, ei Enströmia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olin yksi projektiin "palkatuista" lentäjistä. Ideana hommassa oli, että juhlapyhien ruuhkaliikennettä valvotaan myös ilmasta käsin ja toimitaan yhteistyössä autopartioiden kanssa. Miehistöön oli suunniteltu kuskin lisäksi ensiaputaitoinen henkilö: lääkäri / ensihoitaja.

 

 

Tiedätkö mistä AL oli keksinyt toteuttaa tämän asian näin ja mihin homma sitten kaatui?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedätkö mistä AL oli keksinyt toteuttaa tämän asian näin ja mihin homma sitten kaatui?

 

Nyt on kyllä pakko tunnustaa muistamattomuuteni näissä yksityiskohdissa. Omalta kohdaltani homma jäi noihin luvattuihin lentoihin jotka eivät sitten toteutuneetkaan. Hyppäsin pois kyydistä. Mihin koko homma kaatui, siitä minulla ei ole tietoa, ainoastaan arvauksia. Omassa päässäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-HKS vuonna 1993 Ritarannan lentokonerekisterikirjan kuva-cd:ltä

 

Samainen vekotin juutuubissa kohdassa 0:30 samalla paikkakunnallakin... näppärästi pyörähtää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ymmärtääkseni Cessna OH-CSG on myös toiminut kyseisissä poliisin valvontalennoissa aikoinaan (80-90 luvun taitteessa? ). Poliisin merkki oli teipattu isoilla kirjaimilla koneen oikeaan siipeen.

 

Wautsi, eka pienkone, jonka kyydissä olin joskus 60-luvun alussa Malmilla. Muistan hyvin, kun Laurilan setä puhui radiossa kutsua SierrraGOLF. Oman koneen kiiltävään kylkeen voisi kiinnittää tarran: POLISH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ymmärtääkseni Cessna OH-CSG on myös toiminut kyseisissä poliisin valvontalennoissa aikoinaan (80-90 luvun taitteessa? ). Poliisin merkki oli teipattu isoilla kirjaimilla koneen oikeaan siipeen.

 

 

Ylen aamu-tv:n Filmikellari -osuudessa näkyi Poliisin kalustoa. OH-CSG:n ylilento poliisimerkinnällä näkyy kohdassa 3 min 20 sek alusta. Pätkän vuosiluvuksi ilmoitetaan 1966. Linkki:

http://areena.yle.fi/video/1333429277349

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään