Jani Salo

Finnair ja B7E7? (Oli: Lentoyhtiöuutisia lyhyesti)

21 viestiä aiheessa

A. netissä on yleensä hyvin paikkaansapitävitä huhuja. Esimerkiksi Finnairin Embraer-kaupat tapahtuivat lähes päivälleen silloin kuin oli huhuttu.

 

Tuo 7-8 kuulostaa aika vähältä, ja eikö B7E7:n long-haul-versio tule vetämään vain n.250 matkustajaa? Pistäisin lanttini 10 x A350:n puolesta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eikös siinä tulevissa koneissa tule olla sitä rahtitilaakin myös? Noista B7E7 malleista B7E7-9 taitaa olla se joka vastaa jollakin tapaa lähempänä Md-11 konetta, mutta tällä hetkellä aikataulu näyttää siltä, että B7E7-9 tulee markkinoilla vasta 2011 (ehkä)

 

A350 taitaa olla tällä hetkellä realistisempi vaihtoehto, koska pääosin kone taitaa olla sama kuin A330

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä 7E7 vs. A350-asiassa on myös kyse siitä, miten käy WTO:ssa meneillään olevassa Boeingin ja Airbusin välisessä valtiontukiaiskiistassa.

 

Pessimistisimmät lakimiehet arvioivat, että molemmat voivat menettää tukiaisensa ja nämä piirustuslaudalla olevat konetyypit pitäisi silloin rahoittaa riskipääomalla, mikä tulisi huomattavan kalliiksi. Boeingin väitetään sahaavan omaa oksaansa kun se on niin agressiivinen Airbusia vastaan. Kovaa vääntöä Atlantin molemmilla puolilla.

Airbus ilmoittaa, että päätös A350:n rakentamisesta tai vaihtoehtoisesti A330:nen modifioinnista pitäisi tehdä jo joulukuun aikana, jotta 7E7:ää vastaan voitaisiin tässä n. 270-300 matkustajan kokoluokassa kilpailla. Saapa nähdä kuinka käy.

 

(Lähteet mm. Financial Times, Luchtzak Aviation, www.finanznachrichten.de)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeingin väitetään sahaavan omaa oksaansa kun se on niin agressiivinen Airbusia vastaan.

 

Boeing kuitenkin rahoittaa jo nyt B7E7:n muidenkin kuin vain omilla rahoillaan, joten eikös riski ole lopulta pienempi, jos tukiaiset menetetään? Pienempi kuin Airbussilla siis..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-11 tuolin uusimiset ja muut viittais siihen, että niitä pidettäisiin ainakin jonkun vuoden vielä. A350 tai B7E7 tuntuis hyvältä vaihtoehdolta MD-11:ta seuraajaksi, jolloin hypättäisiin A340/B777 sukupolven yli, joka on jo +10v vanha.

B7E7-900 olis MD-11 kokoinen mutta se tulee liikenteeseen varmaan vasta joskus 2011. Olisko sitten B7E7-800 liian pieni, tosin sillä voisi avata uusia ohuempia reittejä.

Mahdollinen A350 on myös vahvoilla muitten bussien takia ja se olisi Airbussin mukaan B7E7-900:n kokoinen ja tulisi varmaan aikaisemmin liikenteeseen vai tulisiko siintäkin sitten kaksi eri kokoista mallia... tiedä tästä, sitten nähdään ???

 

B7E7:n cabiini on kuitenkin aika hyvän näköinen isoine ikkunoineen :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boeing kuitenkin rahoittaa jo nyt B7E7:n muidenkin kuin vain omilla rahoillaan, joten eikös riski ole lopulta pienempi, jos tukiaiset menetetään? Pienempi kuin Airbussilla siis..

 

En menisi vannomaan. Mainitut lähteet väittävät esim. että Washingtonin osavaltio (eikös se ainakin aikoinaan maailman suurimmaksi sanottu rakennus, Boeingin kokoonpanohalli, sijaitse paikassa Everett, Washington?) on myöntänyt Boeingille miljardiluokan veronalennukset. Jos ne kaikki plus sotilaspuolen tukiaiset joudutaan maksamaan takaisin, kyllä Boeingillekin tulee pieni kassakriisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja eikös siinä tulevissa koneissa tule olla sitä rahtitilaakin myös? Noista B7E7 malleista B7E7-9 taitaa olla se joka vastaa jollakin tapaa lähempänä Md-11 konetta, mutta tällä hetkellä aikataulu näyttää siltä, että B7E7-9 tulee markkinoilla vasta 2011 (ehkä)

 

A350 taitaa olla tällä hetkellä realistisempi vaihtoehto, koska pääosin kone taitaa olla sama kuin A330

 

 

Eikös jossain vaiheessa ollut puhetta että tuolloin Finnair juuri alkaisi poistaa MD-11 koneita käytöstä (rahtiversioiksi ?). Silloinhan sopivasti noita 7E7-9 koneita olisi tuloillaan. Olisihan se aika kiva jos tuollaista uutta tekniikkaa oleva kone saataisiin Finnarin väreihin. Tosin ei se A350 ole paha vaihtoehto.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudet konehuhut omaksi ketjuksi..

 

(otsikon onnistuin taas tosin säätämään väärin, mutta korjattu 1.viestiin..apologios)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.net ei nyt jostain syystä aukea, mutta eikö A330 ole rahdin ja rangen kannalta aivan liian heikko Finnairin reiteille? Jos A350 tosiaan perustuu siihen, niin en näe miten se voisi korvata MD-11:en.

 

Myöskään 7E7 ei tosin vaikuta hirveän realistiselta, sillä Boeingin sivun mukaan suurinkin versio ottaa esimerkkikonfiguraatiossa 30 matkustajaa vähemmän kuin MD-11.

 

Olisikohan tuo lähinnä hyvä korvaaja 757:lle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.net ei nyt jostain syystä aukea, mutta eikö A330 ole rahdin ja rangen kannalta aivan liian heikko Finnairin reiteille? Jos A350 tosiaan perustuu siihen, niin en näe miten se voisi korvata MD-11:en.

 

Myöskään 7E7 ei tosin vaikuta hirveän realistiselta, sillä Boeingin sivun mukaan suurinkin versio ottaa esimerkkikonfiguraatiossa 30 matkustajaa vähemmän kuin MD-11.

 

Olisikohan tuo lähinnä hyvä korvaaja 757:lle.

 

A.netistä olen lukenut, että mahdollinen A350 olisi paljon paranneltu A330 + 1000nm lisää rangea

eli suunnilleen yhtä paljon kuin MD-11:ssa.

A350 ja B7E7-900 ottaisivat suunnitelmien mukaan n. +250 matkustajaa 3 luokan versiona eli melkein 300 kahdessa luokassa, saman verran kuin MD-11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tossa oikein katsoin niin 253 kolmessa eri luokassa ja 293 kahdessa luokassa jos mallina on A330-200, mutta jos mallina on A330-300 niin menee kolmessa eri luokassa 295 ja kahdessa luokassa taas 335 matkustajaa.

 

Rahtimäärät on aika samanlaisia, taitaa olla eroa muutaman tonnin verran

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.netistä olen lukenut, että mahdollinen A350 olisi paljon paranneltu A330 + 1000nm lisää rangea

eli suunnilleen yhtä paljon kuin MD-11:ssa.

 

Tiedän, että siihen lupaillaan enemmän rangea, mutta A330:sen range tippuu paljon kun siihen aletaan tunkea rahtia, ja voinee olettaa että sama koskee uuttakin versiota.

 

Netistä on kyllä erittäin hankala löytää kunnon informaatiota tarkoista numeroista, joten olisiko jollain jotain parempia lukuja kuin mitä yhtiöitten mainosmiesten kirjoittamilta nettisivuilta löytyy?

 

A350 ja B7E7-900 ottaisivat suunnitelmien mukaan n. +250 matkustajaa 3 luokan versiona eli melkein 300 kahdessa luokassa, saman verran kuin MD-11.

 

MD-11 ottaa kolmen luokan versiona 285 matkustajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedän, että siihen lupaillaan enemmän rangea, mutta A330:sen range tippuu paljon kun siihen aletaan tunkea rahtia, ja voinee olettaa että sama koskee uuttakin versiota.

 

Netistä on kyllä erittäin hankala löytää kunnon informaatiota tarkoista numeroista, joten olisiko jollain jotain parempia lukuja kuin mitä yhtiöitten mainosmiesten kirjoittamilta nettisivuilta löytyy?MD-11 ottaa kolmen luokan versiona 285 matkustajaa.

Finskillähän ne on sisustettuna 296 matkustajalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli Helsinki päässyt oikein B 7E7 koneen mainokseenkin. Helsinki - Shanghai, Bejing - San Fransisco jne.. New Airplane for New World.. Olisihan tuo hieno nähdä finnairin väreissä. Mutta kumpi sitten on parempi vaihtoehto, siihen en ota kantaa. Se on finnairin laskelmoijien hommaa se :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

7E7 taitaa tosiaan olla aika kaukana tulevaisuudessa, mutta eikö toisaalta MD-11 kaluston käyttöä olla suunniteltu jatkumaan n. 2010 tienoille?

 

Harmi vaan kun kaikki koneet vaihdetaan hiljalleen noihin tuikitylsiin siipien alle ripustettuihin 2-moottorisiin malleihin :(

 

Hankkisivat edes A345:n, siinä riittäis rahtitila ja kantama :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair uusii MD-11:n business istuimet ja turistin viihdejärjestelmän, jotta se pystyy kilpailemaan paremmin Aasian reiteillä muiden yhtiöiden kanssa.

 

Airbus -koneista Euroopan reiteillä on tullut paljon myönteistä palautetta, joten se voisi osaltaan myös vaikuttaa Finnairin tulevaisuuden päätöksiin MD-11:n korvaajaksi. A330/340 ja etenkin A340-500 ovat hiljaisempia kabiinin puolella kuin esim B777. Esim oma kokemukseni on airbusin laajarunkoisten hyväksi se, että 330 ja 340 olivat busineksessa ja turistissa pitkillä lennoilla selvästi hiljaisemmat ja viihtyisämmät kuin B777. Vaikkei B777 huono kone suinkaan ole.

 

Yhtiö itse kuitenkin tekee laskelmat, mikä kone kannattaa. Selvää on, että matkustajamukavuutta Finski haluaa parantaa. Nyt kun sillä on toimiva strategia Aasian ja Euroopan yhteyksien kohdalla.

 

Kommentteja mukavauudesta Finnairilla löytyy tuosta. Ja kun sieltä lisää selailee, mm kommentteja MD-11 ja MD-83 (vanhoja koneita ym..): http://www.airlinequality.com/Forum/finnair.htm

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommentteja mukavauudesta Finnairilla löytyy tuosta. Ja kun sieltä lisää selailee, mm kommentteja MD-11 ja MD-83 (vanhoja koneita ym..): http://www.airlinequality.com/Forum/finnair.htm

 

Eräskin arvostelija näyttää pitävän MD-11:tä vanhana koneena, koska ei koskaan kuullutkaan siitä ;):

 

"Finnair - by Xuess Wee

 

8 October 2003

 

Took Finnair SIN-BKK and vice versa. Airplane model used on both flights were MD-11 which I presumed must be an old model since I have never heard of it! ..."

 

Muutenkin kommentteja näytti olevan ihan laidasta laitaan, toisen kehuivat kovasti ja toiset haukkuivat maanrakoon saman reittivälin palvelun. Tietenkin palvelu vaihtelee jonkin verran eri lennoilla, mutta luulen myös, että ennakkoasenteetkin vaikuttavat paljon.

 

Jos minäkin alkaisin kirjoittaa arvosteluja käyttämieni eri lentoyhtiöiden palvelusta ja matkustusmukavuudesta, niin aika värillisten silmälasien läpi asioita tulisi varmastikin katsottua ja jonkin pieni asia saattaa jäädä painamaan mieltä ja muuttaa mielikuvan koko yhtiöstä negatiiviseksi.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräskin arvostelija näyttää pitävän MD-11:tä vanhana koneena, koska ei koskaan kuullutkaan siitä ;):

 

 

;D Hän varmaan tuijotti konetta ensin kentällä ja sitten katseli vielä sitä matkustamossa ja totesi vanhaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

;D Hän varmaan tuijotti konetta ensin kentällä ja sitten katseli vielä sitä matkustamossa ja totesi vanhaksi.

 

Ei ilmeisesti päässyt kurkkaamaan ohjaamoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräskin arvostelija näyttää pitävän MD-11:tä vanhana koneena, koska ei koskaan kuullutkaan siitä ;):

 

Onhan se tosiaan ihan eri vuosikymmeneltä kuin esim. sähköbussit:

MD11 sai FAA:n tyyppihyväksynnän 8.11.1990 ja A320 15.12.1988 ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään