Lauri Räsänen

Pallon alle ja takaisin - Tapaus 2

10 viestiä aiheessa

Tervehdys!

 

Reilu vuosi sitten matkustin Australiaan edellisen kerran ja silloin tein samannimisen topicin sen kertaisista matkakuvista. Nyt tuli hieman yllättäen käytyä "pallon alla" uudelleen joten ajattelin taas laittaa kuvia näytille.

 

Matkaan lähdin viikon varoitusajalla ja lennot oli ikävä kyllä valittava nyt hintaperusteisiin painottuen. Supersaver myi lennot AY+CX yhdistelmällä 1200e hintaan. Reitti oli tällä kertaa HEL-MXP-HKG-SYD-HKG-AMS-HEL. Matka oli pitkä, joten kuvia ja tarinaakin on paljon.  ;) Koska kyseessä on matkakuvastoori päätin olla muokkailematta kuvia sen suuremmin, joten melko luonnonmukaisina ovat säilyneet.

 

11. helmikuuta alkoi matka Finnairin OH-LVH:n siivin Milanoon. Ikkunapaikkaa en onnistunut varaamaan, eikä lähtövalmistelut muutenkaan sujuneet ihan ongelmitta. Tässä topicissa postaus #47 kertoo asiasta tarkemmin: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,102419.40.html.

 

1. Ikkunpaikan puutteessa piti kuvata sisätiloja.

[ attachment removed / expired ]

 

2. Vieressä istuneen ystävällisen rouvan suostumuksella sihtasin kuvan erittäin harmaasta loppulähestymisestä.

[ attachment removed / expired ]

 

3. Milanon kentästä tai henkilökunnasta ei juuri jäänyt positiivisia muistoja, mutta tyylikkäämmin sieltä ei olisi voinut lähteä. Cathayn B773ER B-KPP.

[ attachment removed / expired ]

 

4. Cathayn lennoille sain sentään istumapaikat valittua. Koska GE90:n viereen ei turistilipulla päässyt, oli 42A melko mainio valinta.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Alpit näkyivät vähän nousun jälkeen. Triplan siipi taipui kauniisti, vaikkei ehkä hyvin näy tässä kuvassa.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Pääosin lento lennettiin pimeässä. Triplan tuorehkoa kabiinia.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Ei täytä mitään laatuvaatimuksia, mutta Triplan siipi laskuasussa on näkemisen arvoinen. Jostain syystä eivät himmentäneet valoja kabiinista laskussa, joten sai aika kovasti tehdä töitä ja levittää hihaa pystyäkseen edes tähän lopputulokseen.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

8. Miss Hong Kong.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

9. Menomatkalla en honkkarissa juurikaan ehtinyt kuvailla, mutta tämä vanhus osui eteen.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Matka jatkui kymmenisen vuotta vanhalla B-HLR:llä Sydneyhyn.

[ attachment removed / expired ]

 

11. Viime hetken renkaanvaihtoa.

[ attachment removed / expired ]

 

12. Hong Kong jää taakse.

[ attachment removed / expired ]

 

13. Australian aurinko ehti laskea ennen Sydneyhyn saapumista, eikä dösän siivessä ole mitään riittävän inspiroivaa pimeäkuvauksen harrastamiseksi.

[ attachment removed / expired ]

 

14. Sydney on perille pääsemisen arvoinen paikka.

[ attachment removed / expired ]

 

15. Nyt on siirrytty ajassa kuukausi eteenpäin ja ollaan Sydneyn maaliskuisessa aamussa lähdössä 45 tuntia kestävälle kotimatkalle.

[ attachment removed / expired ]

 

16. Ensimmäinen kyyti saapuu. Vuoden vanha B-LAK. Valitettavasti Cathay lentää Australiaan pelkästään A330 -koneilla, joten valinnanvaraa sen suhteen ei ollut. Ei bussissa toki vikaa ole, mutta mahdollisuus konetyyppien sumplailuun kyllä houkuttelisi.

[ attachment removed / expired ]

 

17. Rolls-Royce nousi suureen rooliin paluumatkan osalta. Tässä Rollsia laitellaan osa 1.

[ attachment removed / expired ]

 

18. Blue Mountains New South Walesin kirkkaan taivaan alla.

[ attachment removed / expired ]

 

19. Tekisi mieli taas purkaa mielipiteeni ikkunasuojien pakollisesta kiinnipitämisestä päivälennolla, mutta hillitsen itseni. Hong Kongin iltapäivä oli pilvinen.

[ attachment removed / expired ]

 

20. Koneesta poistuessa nappasin bussistakin kabiinikuvan. Onhan tuo penkkidesign aika ruma...

[ attachment removed / expired ]

 

21. Hong Kongissa yhdeksän tunnin koneenvaihdon aikana päätin poiketa keskustaan. Victoria Peakille oli kahden tunnin jonotus pelkästään yhteen suuntaan, joten oli tyytyminen ydinkeskustan kujiin.

[ attachment removed / expired ]

 

22. Palasin kentälle kuitenkin hyvissä ajoin, ja nyt oli aikaa kierrellä ja harrastaa pimeäkuvausta siihen täysin sopimattoman objektiivin kanssa.  ;D Varoitan etukäteen, että nyt seuraa hieman kohinaa, tärähtelyä ja heijastuksia, mutta myös suomalaissilmissä mielenkiintoista lentokalustoa. Etiopialaisten B763.

[ attachment removed / expired ]

 

23. Dragonairin A333. Kummalliset kukkulat ilmestyneet tuonne kentän pohjoispuolelle...  :-[

[ attachment removed / expired ]

 

24. Unitedin B744.

[ attachment removed / expired ]

 

25. Unitedin B738...  ??? Olen kuullut selityksen, mutten muista sitä.

[ attachment removed / expired ]

 

26. Air France B773ER.

[ attachment removed / expired ]

 

27. Kenialaisten B763.

[ attachment removed / expired ]

 

28. Emiratesin valas, A380.

[ attachment removed / expired ]

 

29. Virginin brittilaivueen A346 operoi Lontoo-Sydney reittiä Hong Kongin kautta.

[ attachment removed / expired ]

 

30. Miss Universum. Cathayn Asia's World City -erikoismaalaus ja B-KPF.

[ attachment removed / expired ]

 

31. Seuraava ratsu saapui Japanista. -91 mallin B-HOV, powered by Rolls-Royce.  ;)

[ attachment removed / expired ]

 

32. Rolssia laitellaan osa 2. Kaikkia myöhäisillan euroopan lentoja oli siirretty puoli tuntia myöhäisemmäksi, en saanut selvitettyä syytä. Mutta meidän lento myöhästyi vähän lisää. Tämä kuva on otettu samoihin aikoihin kuin boardaus alkoi...

[ attachment removed / expired ]

 

33. ... ja tämä aika paljon sen jälkeen.  ;D

[ attachment removed / expired ]

 

Aluksi kapteeni kuulutti insinöörien viimeistelevän "puuhiaan" ja lähdön koittavan pian. Sitten ilmoitettiin, että hieman venyy. Sen jälkeen emot ja anonyymit haalarimiehet vesi-imureineen juoksivat kiinaa säksättäen koneen takaosaan. Kapteeni ja toinen lentäjä seurasivat perässä. Pian ilmoitettiin takavessaa vaivaavasta tulvaongelmasta. Vessa saatiin korjattua, mutta matkustajien odoteltua koneessa jo kaksi tuntia kapteeni kertoi pahoitellen, ettei itsekään tiedä mikä on tilanne moottorin kanssa ja sanoi harkitsevansa koneenvaihtoa. Tästä useampi matkustaja kiivastui ja matkustamohenkilökunnan hermot joutuivat koetukselle. Lopulta 3,5h alkuperäisestä aikataulusta myöhässä päästiin lähtemään ja koin tähän asti ravistelevimman nousuni.

 

34. Vaikka kyseessä oli yölento ja ilmaan päästiin yöllä kolmelta, alkoi hämärä taittua jo muutaman tunnin lennon jälkeen.

[ attachment removed / expired ]

 

35. Ikkunasuojat oli nyt ehkä ymmärrettävästikin pidettävä kiinni, mutta hupparilla ja viltillä sain itseäni ja muita matkustajia tasapuolisesti tyydyttävät kuvausolosuhteet.  ;) Jossain Siperiassa.

[ attachment removed / expired ]

 

36. Laitetaan jumbostakin sisämaisemia. Cathaysta jupinaa sen verran, ettei paini ollenkaan samalla viiden tähden tasolla esim. Singapore Airlinesin kanssa. Palvelu on kyllä pääosin ystävällistä, mutta ei samaa moitteetonta tasoa, kuin SIA:lla. Koneet eivät olleet yhtä siistissä kunnossa, eikä sisustasta huokunut samanlainen tasokkuuden vaikutelma. Ja ruoka oli pääosin pettymys.

[ attachment removed / expired ]

 

37. Hollannissa oli kaunis kevätaamu.

[ attachment removed / expired ]

 

38. Perille saavuttiin vain parisen tuntia myöhässä. Onneksi oli reilusti vaihtoaikaa Amsterdamissa.

[ attachment removed / expired ]

 

39. Kävelyretkellä G -porteilta B -porteille kuvasin isäntämaata kunnioittaen vähän paikallista peruskauraa. B744.

[ attachment removed / expired ]

 

40. Viimeisiä mahdollisuuksia päästä matkustamaan MD-11:llä!

[ attachment removed / expired ]

 

41. Ja aikalailla sama homma Fokkereiden kanssa. Pitääpä laittaa Fokkerintestausreissu mietintään.

[ attachment removed / expired ]

 

42. OH-LVF tuli hakemaan kotiin.

[ attachment removed / expired ]

 

43. Suomessa oli palatessani kaunis kevätsää.

[ attachment removed / expired ]

 

Sen pituinen se. Toivottavasti jaksoitte kahlata läpi. Laadussa on tiettyjä puutteita, mutta eipä se tässä tapauksessa tärkeintä olekaan. Olisi silti varmaan aika hankkia joku pätevä ja maksullinen kuvankäsittelyohjelma, jolla saisi edes kohinat poistettua. Laitan viimekertaiseen tapaan ruokakuvat tuonne MSL -ketjuun ja saatanpa tehdä Sydneyn peruskaurasta taas ihan oman ketjunsa kunhan saan sitä satoa vähän editoitua. En jaksanut tähän kirjailla rekisteritietoja kaikista koneista, mutta niitä voi kaipailla kysymällä.

 

Kommentit ja palaute on enemmän kuin tervetullutta.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno stoori! Toiselle puolelle boltsia sijoittuvat tarinat ovat aina hienoja! Kiitos näistä.

Taitaa tuo United/Continentalin B737-800 Honkkarissa olla Continental Micronesian ja lentää Guamiin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos palautteesta! Itse niin mielellään aina matkastooreja ajan kanssa lueskelen, että pitäähän sitä kantaa oma kortensa kekoon.  :) Sydneyn kuvia varmaan tulossa lähipäivinä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla