Teijo Niemelä

FAA sallimassa elektronisten laitteiden kayton lennon kaikissa vaiheissa?

13 viestiä aiheessa

FAA on vasta tutkimassa sitä, miten eri intressiryhmien yhteistyönä voitaisiin tutkia laitteiden käytön turvallisuutta, joten nopeita päätöksiä lienee turha odottaa. Puhe on vain tableteista, lukulaitteista ja musiikkisoittimista. Kameroista ei mainita mitään ja puhelimet kuuluvat toisen viranomaisen eli FCC:n valvontaan.

 

The Federal Aviation Administration said Monday it is “exploring ways to bring together all of the key stakeholders involved” — including airlines, aircraft manufacturers, consumer electronics makers, and flight attendant unions — to discuss whether there are practical ways to test devices to see if they are safe for passengers to use during critical phases of flight.

 

Washington Post

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kameroista ei mainita mitään ja puhelimet kuuluvat toisen viranomaisen eli FCC:n valvontaan.

 

Toki FCC valvoo kaikkia elektronisia laitteita, mitä sähkömagneettisiin häiriöihin tulee (kurkista vaikka läppärisi tai pöytäkoneen näppäimistösi alle tai digikameran pohjaan, todennäköisesti sieltäkin löytyy 'FCC'), mutta ei taida toisaalta ottaa siihen kantaa, tekeekö lentokone voltin noiden laitteiden käytön seurauksena.

 

Puhelimien osalta tuossa artikkelissa viitataan siihen, että lentokoneessa käytettävä puhelin häiritsee verkon toimintaa (koska sen lähete kuuluu hyvin laajalle alueelle) ja siksi FCC on ilmeisesti kieltänyt matkapuhelimen käytön lentokoneessa tällä perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyen, New Yorkin lähialueen lentokenttiä hallinnoivan Port Authorityn johtaja ehdottaa sakkojen määräämistä sellaisille lentomatkustajille, jotka aiheuttavat lennon viivästymisen kieltäytymällä sammuttamasta kännykkäänsä tai tablettiaan. Sakot voisivat nousta jopa kymmeniin tuhansiin dollareihin. Maksusta kieltäytyjät joutuisivat oikeuteen.

 

The agency that operates the New York City area's three major airports wants passengers who don't turn off their cellphones or tablets before takeoff to pay up or go to court.

 

The executive director of the Port Authority of New York and New Jersey said Monday the agency is considering levying fines that could reach tens of thousands of dollars for behavior that causes flight delays.

 

"We think that with the economic costs of delays and with the passenger inconvenience and the effect on our airports' ability to serve 100 million passengers a year, it's the right thing to do," Pat Foye said.

 

http://www.uticaod.com/news/x760602051/NYC-area-air-travelers-could-face-cellphone-fines

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaan liittyen, New Yorkin lähialueen lentokenttiä hallinnoivan Port Authorityn johtaja ehdottaa sakkojen määräämistä sellaisille lentomatkustajille, jotka aiheuttavat lennon viivästymisen kieltäytymällä sammuttamasta kännykkäänsä tai tablettiaan. Sakot voisivat nousta jopa kymmeniin tuhansiin dollareihin. Maksusta kieltäytyjät joutuisivat oikeuteen.

 

http://www.uticaod.com/news/x760602051/NYC-area-air-travelers-could-face-cellphone-fines

 

Jos noista kännyköistä uskotaan uskotaan olevan jotain haittaa koneen järjestelmille, niin paljon suurempi ongelma varmaan ovat ne matkustajat, jotka yksinkertaisesti unohtavat sammuttaa matkapuhelimensa. Kaikista kuulutuksista huolimatta. Luulenpa vaan, että näitä riittää muutama joka lennolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos noista kännyköistä uskotaan uskotaan olevan jotain haittaa koneen järjestelmille, niin paljon suurempi ongelma varmaan ovat ne matkustajat, jotka yksinkertaisesti unohtavat sammuttaa matkapuhelimensa. Kaikista kuulutuksista huolimatta. Luulenpa vaan, että näitä riittää muutama joka lennolle.

Tai joku neropatti keksii raahata tollaisen GBS - häiritsimen lennolle http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,102568.0.html.  Lienee kyllä niin, ettei turvasta ehkä helpolla mene läpi, toivottavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltääkö turva-asetus tai joku muu määräys nykyään nuo, tai jotkut muut radiolähettimet?

 

Lienee kyllä niin, että koko turvallisuussirkus on se suurin ongelma lentoliikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltääkö turva-asetus tai joku muu määräys nykyään nuo, tai jotkut muut radiolähettimet?

 

Kaikki radiolähettimet ovat luvanvaraisia, paitsi erikseen luetellut poikkeukset,

Suomessa: Ficoran radiotaajuusmääräys 15 AC/2011 M, 20.10.2011.

 

Tämä riittää kieltämään esimerkiksi navigointitaajuuksilla toimivat häiritsimet.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki radiolähettimet ovat luvanvaraisia, paitsi erikseen luetellut poikkeukset,

Suomessa: Ficoran radiotaajuusmääräys 15 AC/2011 M, 20.10.2011.

 

Tämä riittää kieltämään esimerkiksi navigointitaajuuksilla toimivat häiritsimet.

 

 

Ja takana on tietysti Laki radiotaajuuksista ja telelaitteista (aikaisemmin 'Radiolaki')

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki radiolähettimet ovat luvanvaraisia, paitsi erikseen luetellut poikkeukset,

Suomessa: Ficoran radiotaajuusmääräys 15 AC/2011 M, 20.10.2011.

 

Tämä riittää kieltämään esimerkiksi navigointitaajuuksilla toimivat häiritsimet.

 

Ja turvatarkastajako on tätä kieltoa valvova viranomainen? Meinaatteko (molemmat Taunot) ihan vakavissanne, että turvatarkastajan edes pitäisi lähteä pohtimaan jonkun radiolähettimen luvallisuutta, lupavapautta tai mitään muutakaan? Onko teidän turvasta läpi mennessänne analysoitu tarkkaan kaikki mukananne mahdollisesti olleet radiolaitteet, jotka ovat toimineet täysin lupavapailla, tai jopa luvanvaraisilla taajuuksilla?! Tiedän kyllä, että ilmailun suunnalla on otettu askelia tähän suuntaan, kun ilmailuviranomainen kuvittelee, että hänen tehtävänsä on valvoa ilmailuradioiden radiolupia. Viranomainen ei tähän päivään mennessä ole perustellut vaatimustaan esittää radiolaitteen radiolupaa hänelle, enkä ole sitä toistaiseksi esittänytkään. Eivät ole ficorastakaan vielä soitelleet...

 

Turvatarkastaja tekee työtä turva-asetuksen ja sen nojalla annettujen (tai viranomaisen sen nojalla annetuksi katsomien) määräysten perusteella, ei radiolain perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja turvatarkastajako on tätä kieltoa valvova viranomainen? Meinaatteko (molemmat Taunot) ihan vakavissanne, että turvatarkastajan edes pitäisi lähteä pohtimaan jonkun radiolähettimen luvallisuutta, lupavapautta tai mitään muutakaan? Onko teidän turvasta läpi mennessänne analysoitu tarkkaan kaikki mukananne mahdollisesti olleet radiolaitteet, jotka ovat toimineet täysin lupavapailla, tai jopa luvanvaraisilla taajuuksilla?! Tiedän kyllä, että ilmailun suunnalla on otettu askelia tähän suuntaan, kun ilmailuviranomainen kuvittelee, että hänen tehtävänsä on valvoa ilmailuradioiden radiolupia. Viranomainen ei tähän päivään mennessä ole perustellut vaatimustaan esittää radiolaitteen radiolupaa hänelle, enkä ole sitä toistaiseksi esittänytkään. Eivät ole ficorastakaan vielä soitelleet...

 

Turvatarkastaja tekee työtä turva-asetuksen ja sen nojalla annettujen (tai viranomaisen sen nojalla annetuksi katsomien) määräysten perusteella, ei radiolain perusteella.

 

Kysyit, kieltääkö joku määräys, et sitä, valvotaanko kieltoa lennoille erikseen.

 

Häiriölähettimet ovat kiellettyjä turvavalvotun alueen ulkopuolellakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyit, kieltääkö joku määräys, et sitä, valvotaanko kieltoa lennoille erikseen.

 

Häiriölähettimet ovat kiellettyjä turvavalvotun alueen ulkopuolellakin.

 

Vastauksesi toinen kappale vahvistaa epäilykseni siitä, että tällä foorumilla ei voi olettaa kontekstin syntyvän automaattisesti, vaan se pitää aina erikseen määritellä... Sori, olen tottunut kommunikoimaan vähän erilaisessa ympäristössä tai erilaisten ihmisten kanssa, tää netti / foorumi on vielä edelleen hiukka haasteellinen.

 

Kaikki radiolähettimet eivät ole luvanvaraisia, koska radiolain soveltamisalan mukaisesti luvanvaraisuuden ei ole edes säädetty koskevan puolustusvoimia sotilaallisen maanpuolustustoiminnan osalta. Radiolain mukaan lupaa ei myöskään edellytä mikään radiolähetin, jos muuten on selvää, että hallussapidon tarkoituksena ei ole laitteen käyttäminen radioviestintään. Esimerkiksi minä saan kuljettaa ja tässä yhdeydessä hallussapitää X:n kiinasta tilaamaa GPS-häiritsintä aivan laillisesti työtehtävieni yhteydessä.

 

ps. keskustellaanko seuraavaksi vaikka siitä, että jokainen GPS-navigaattori toimii myös lähettimenä samaisella bandilla jolla se vastaanottaa signaalia, tai jostain muusta oleellisesta?-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikon aiheeseen liittyen lienee rivien välistä luettavissa, että ilmailuviranomainen FAA on hieman närkästynyt siitä että viestintäviranomainen FCC pitää kiinni vaatimuksestaan kännyköiden osalta. Tällaisessa  kinastelussa jäävät joskus tieteelliset tosiseikat taka-alalle.

 

En kyllä oikein ymmärrä, miksi keskusteluun kytkettiin mukaan turva-asetus ja matkustajien turvatarkastustoiminta. Siinä kaiketi keskitytään ihan muihin vaarallisiin kantamuksiin kuin elektronisiin laitteisiin, olkoon että niitä pommeja tms. toisinaan on yritetty naamioida tietokoneen sisälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään